Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Silvian kori/shotti pohdintaa  (Luettu 33155 kertaa)

Railo

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 86
Silvian kori/shotti pohdintaa
« : Huhtikuu 22, 2012, 13:55:04 ip »

Silviaa ja rockyahan on tällä foorumilla varmaan vatvottu liki kyllästymiseen asti, mutta silti taas mennään... :)

Itse olen nyt vajaan viikon Giuseppelästä tilatulla rancilion setillä sohlaillut. Aikaisempi kokemus on etupäässä krupsin painakahvallisesta, ja Mokkamestareiden baristakurssin e61 koneista (joilla hyvän shotin saaminen oli naurettavaa, siis helppoudessaan, ja näin jälkiviisaana olisi ollut kurssi antoisampi kun olisi tehty tällaisilla semisti haastavemmillakin koneilla. Noh, kurssi olikin etupäässä kahvilatyöntekijöille suunnattu, joten niille oleellisinta lienee tasalaatuisuus ja kurssilla pelkkä harjoittelu).

Ja asiaan, itselle oli silvian kori pieni yllätys. Latasin tuplan täyteen puruja, ylimääräset lastalle pois, tamppaus, ja uutto. Aika pian selvisi, ettei sitä koria voikkaan täyttää reunoja myöden, prkl.

12-14g saa siihen sopimaan tiukalla tamppauksella, mutta sihdin ruuvi auttamatta painuu kuivaan kakkuun. Ihan ok shotteja tuo on silti ulos suoltanut, mutta nyt kun rupesin tarkemmin seuraan itse kahvia uuton edetessä, tajusin että taitaa mennä blondiksi aika ajoissa (kurssilla tästäkään puhuttu mitään). Jauhatuksella olen koittanut asiaan vaikuttaa, mutta laihoin tuloksin, jos koitan saada 60ml uuton 20-25s aikana (ekasta tipasta laskettuna). Cremaan tulee vääjäämättä vaaleampi läiskä jos tuon 60ml koitan kahvia kuppiin saada. Ja kuinka vetistä/vaaleaa se kahvi on sitten kun se uutto OLISI jo pitänyt lopettaa? Lämpötilan kanssa en ole turhan tarkkaan sohlannut. Periaatteessa hetken odotellut boilerin valon sammuttua ja muutaman sekunin gruposta vettä laskenut ennen kahvan kiinnitystä. Toki siis kone annettu lämmetä kahvoineen.

Minkälaisia ehdotuksia arvon foorumilaisilla olis? Unohtaa koko juttu, cremaan kuuluu silvialla vaaleampaakin? Uusi kori? Lämpötilaa tarkemmaksi? Itse olen alkanut epäileen painetta. Aiheuttaisiko se moista jos painetta on liikaa? Kalliita nuo painemittarilliset kahvat, mutta täytyy kysyä tuolta Mokkamestareilta vuokraan, kun ovat tuossa reilun kilometrin päässä. Tampereella kun muuten tuntuu olevan aika nihkeästi liikkeitä, joiden puoleen kääntyä... Tamppausta olen koittanut systemaattisesti sekä tiukalla ja vähän köykäsemmällä, toki jauhatusta muuttamalla molemmille tavoille sopivaksi.

Saatan olla taas vain vähän hätäinen käänteissäni, mutta kun kaiken kitkeryyden tahtois pois :) Ja pavut on tulta Mokkamestareilta (Daterra buena vista), joten uskoisin kohtuu tuoreiksi...

Täytyy vielä koittaa jossain vaiheessa kuvia tällätä, tai jopa videoo.. Mutta nyt reenaan lisää!
Kirjattu
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Ja puoliksi tehty on kuin itse tehty. Ja sehän riittää... Mukana taistossa Silvia & Rocky

tuomo

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 51
Vs: Silvian kori/shotti pohdintaa
« Vastaus #1 : Huhtikuu 22, 2012, 16:29:12 ip »

Eihän sillä creman värillä niin suurta merkitystä ole. Pääasia on, että kahvi on hyvää. Jos ei tunnu mahtuvan tarpeeksi, niin hienommalle myllyä.
Sitä oikeaa makua etsiessä kannattaa kokeilla muutamaa eri Papua. Esim monsoon malabarilla saat varmasti kitkeryyden pois..:)
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Silvian kori/shotti pohdintaa
« Vastaus #2 : Huhtikuu 22, 2012, 17:14:48 ip »

12-14g saa siihen sopimaan tiukalla tamppauksella ... Jauhatuksella olen koittanut asiaan vaikuttaa, mutta laihoin tuloksin, jos koitan saada 60ml uuton 20-25s aikana (ekasta tipasta laskettuna). Cremaan tulee vääjäämättä vaaleampi läiskä jos tuon 60ml koitan kahvia kuppiin saada. Ja kuinka vetistä/vaaleaa se kahvi on sitten kun se uutto OLISI jo pitänyt lopettaa?

Älä mittaa tilavuutta vaan painoa. Tähtää alussa niin että kuppiin tulisi 24-28g juomaa (*). Tuolla 60ml tilavuudella menee helposti liian vetiseksi jos on "vähäcremaisempi" papu kyseessä.

ts. pidä puruannos koko ajan 12g:ssa ja kellota vaikka 30s uuttokytkimen "on" asennosta "off" asentoon ja säädä myllyä hienommalle kunnes pääset 24g juomassa tuossa ajassa. Jos odotat ensimmäistä tippaa kellotuksen aloittamiseen, niin uuttoaikasi vaihtelee esim. jauhatuksesta/annoksesta riippuen.
Kirjattu

Railo

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 86
Vs: Silvian kori/shotti pohdintaa
« Vastaus #3 : Huhtikuu 22, 2012, 19:29:58 ip »

Tuo painon mittaus valmiista tuotteesta oli mainio idea! Tyhmyyttäni vaan tuijotellut tilavuutta. Toki siinäkin creman laskenut mukaan. Tamppaukseni ja jauhatuksen olen saanut sen verran kohilleen, että ei juurikaan heitä tuo kytkimen napsauksesta ekoihin tippoihin, ~5s.

Ja eri papujen testailu on vasta alkutekijöissään. Kolmea erilaista nyt testattu ja kofeiinittomia on tossa vielä odottamassa iltakahvittelua :D

Tuota isompaa koria funtsin, tai ainakin eri mallista, mutta tarkemmin tuota silvian orkkista tutkiessani olen vakuuttunut sen laadusta. Ja toisaalta, tuo sen malli kyllä irroittaa kakun ihanasti kahvasta. Knockboxit on joutilaita kun pienellä ranneravautuksella irtoaa kuivempikin kakku. Täytyy varmaan vaan tottua tuohon 12g latuuseen ja sen mukaseen tuotokseen. Tai no, kun tämä akuutti persaukisuus helpottaa, niin nakukahva lähtee tiluuseen ja samalla noita filtterikorejakin voi sitten tarkemmin ihmetellä...

Kyllähän tämä taiteen laji taitaa olla kans sitä tyypillistä "tieto lisää tuskaa" kategoriaa, ja ala-allegoriaa "jeejistellään nyt vielä tunti-pari". Itseni kumminkin positiivisesti yllätin ihan mainioilla shoteilla jo 5-6 pläjäyksen huitemilla :)
Kirjattu
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Ja puoliksi tehty on kuin itse tehty. Ja sehän riittää... Mukana taistossa Silvia & Rocky

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Silvian kori/shotti pohdintaa
« Vastaus #4 : Huhtikuu 23, 2012, 08:45:51 ap »

Jokin aika sitten otin valokuvia Silvian nakuilusta. Minulla on vähän sellainen tuntuma että kuvien 5 ja 6 paikkeilla tulee sihdistä ulos sen väristä tavaraa joka näyttäytyy suunnilleen saman värisenä cremana kahvin pinnalla.

Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Silvian kori/shotti pohdintaa
« Vastaus #5 : Huhtikuu 23, 2012, 11:10:11 ap »

Taisin itsekkin aikoinani juuri Silvian hommanneena käydä saman läpi.
Myllyllä oli kanssa merkitystä, sillä alla oli krupsin gvx, niin jo weissauksella (ihan haarukalla sotkin alkuun) sai jtn aikaiseksi.
Papujen tuoreus tuli kanssa tärkeysjärjestyksessä ylöspäin, sekä tämä paljon luettu ja puhuttanut "Brewing Ratios". Eli vaakaa vain alle, niin tähtääminen helpottuu kovasti.

Eipä muuten ole knock box kovin pöllö hankinta, sitten kun kakuista tulee märkiä yms. se on kiva lisä.

Omistin muuten LM:n triplakorin, joka mahtui tuplanokkaiseen kahvaankin sisään, ja veti purua 21g. En sitten tiedä miten nykyiset LM:n korit. Ihan jos uutta isompaa koria mielit, ja vaikkapa VST (joka muuten ei mahdu enää tuplanokkaan, pitää olla naku) ei tule budjettiin.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Mariia

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 408
Vs: Silvian kori/shotti pohdintaa
« Vastaus #6 : Huhtikuu 23, 2012, 12:13:48 ip »

Koska olen minimienergiaperiaatetta monissa asioissa kannattava insinööri, niin en ole jaksanut paljoa mittailla tai punnita, mutta tuli mieleen että kuinka kauan annat Silvian lämmetä ennen käyttöä?

Itse olen huomannut, että sillä on lopputulokseen aikamoinen vaikutus...
Kirjattu
Jos ihminen on pystytty lähettämään kuuhun, niin kyllä Oulun aamukoneeseenkin täytyy kahvit saada!

Railo

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 86
Vs: Silvian kori/shotti pohdintaa
« Vastaus #7 : Huhtikuu 23, 2012, 13:54:48 ip »

Niin, tosiaan tuo lämmittely tais jäädä mainitsematta tässä ketjun alkutaipaleella. Alkujaan huolestutti, että jaksanko todella odotella yli ½h  lämpiämistä, mutta näin kahden pikku gerbiilin koti-isänä ei tuo lämmittely ole ongelma. Muksujen kanssa sohlatessa kerkiää silvia hikoilla pitkälle toista tuntia (yleensä) ennen tositoimia. Ja aina vähän vettä päästellyt gruposta ennen uuttoa ja myös välttänyt heti boilerin valon sammumisen jälkeen uuttamista...

Weissaukseni on lennosta pikkuhaarukalla isoimpien kökköjen rikkomista ja kun purua on riittämiin, niin kopautan kahvaa aluseen. Sitten semivoimakas tamppaus, napautuksella jousiurakin puhtaaks ja tiukempi tamppaus ja pikku pyöräytykset tampperilla. Henk.kohtaisesti ei huvita eri purnukoilla ruveta kikkaileen, saati mitään sadetansseja tehdä. Tavoitteena nopea ja tasalaatuinen työstö ja ennenkaikkea hyvä kahvi.

Niin, siis tähän tapaan on nyt jämähdetty tällä hurjalla miltei viikon sähläyksellä. :D

Josko tässä päiväuniaikaan vaikka sais videon värkättyä muiden arvosteltavaks ja ohjeistettavaks :)
Kirjattu
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Ja puoliksi tehty on kuin itse tehty. Ja sehän riittää... Mukana taistossa Silvia & Rocky

Railo

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 86
Vs: Silvian kori/shotti pohdintaa
« Vastaus #8 : Huhtikuu 23, 2012, 15:48:27 ip »

Ja hop! Koti-Francilio-Coppola-Silvia esittää ensimmäisen youtube tuotoksensa ja siinä samalla jo rutiinin omaisiksi kehittyneet baristailunsa viikon tiukalla harrastamisella. Pahoittelut editoinnin puutetta ja kameran focuksen vajavaista toimintaa. Valaistuskin on mitä on. Tuotos kupissa oli ainakin ihan kelvollista oman huippuunsa hiotun makustelun pohjilta. Rakentavaa kritiikkiä ja ohjeita silti innolla odottelen kokeneemmilta...

http://www.youtube.com/watch?v=p8V_M6trbcs&feature=youtu.be

Kaffepuruja oli se ~14g (ei niin tarkka vaaka), vaikka se tuohon silvian filtteriin on aika paljon. Tuo lopun kakun esittelykin on aivan joutilas! Mutta omiin kokemuksiin vedoten se oli ihan ok, ei reikiä ja tasainen. Murtu vanhojen putujen päälle kippoon...

Niin ja juu, kamera oli napsun vinossa jalassansa. Pirttimme ei uhmaa painovoimaa, vaikka kaffenorosta vois niin kuvitella :D
Kirjattu
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Ja puoliksi tehty on kuin itse tehty. Ja sehän riittää... Mukana taistossa Silvia & Rocky

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Silvian kori/shotti pohdintaa
« Vastaus #9 : Huhtikuu 23, 2012, 17:01:15 ip »

Ihan hyvä tuotos tuon harjoittelun pohjalta.

Ja kun kerran kritiikkiä kaipaat, niin sanoisin, että se koputtelu ekan tamppauksen jälkeen on turha. Ja minä vetäisin ehkä myllyä hiukan kireemmälle? Näyttäisi kuvassa, että shotti on turhan pitkä?

Olli
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Silvian kori/shotti pohdintaa
« Vastaus #10 : Huhtikuu 23, 2012, 20:27:48 ip »

Informatiivinen video, hyvä! Jauhatusta voisi tosiaan kokeilla kääntää pykälän hienommaksi, nyt näytti (ja pumpun ääni kuulosti) siltä että neste tuli läpi hieman liian nopeasti.

Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Railo

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 86
Vs: Silvian kori/shotti pohdintaa
« Vastaus #11 : Huhtikuu 23, 2012, 20:28:43 ip »

Joo, myllyä toden totta täytyy napsu kiristää, vaikka ehkä tuon ois voinut napsun aikasemminkin katkasta. Eihän sitä kuvatessa kerkee kaikkee :D

Tuo kopautus toki on joutilas siinä mielessä, että korin reunoilla ei puruja näillä täytöillä tule, mutta omaa mieltä jostain syystä rauhoittaa kun ne purut myös jousiurasta kopauttaa pois. Tuskin tällä mitään merkitystä on mihinkään. Ensten arvelin sen pitävä grupon sihtiä puhtaampana, mutta ei taida olla siihenkään mitään merkitystä. Grupon tiivistettä olen huuhtonut blindilla korilla kahva löysällä niin, että falskaa välistä ihan reippaasti. On mulla tuohon harjakin, mutta tuollakin tuntuu hyvin irtosuttu lähtevän...

Tämmöstä tällä kertaa, ja näillä jatketaan...
Kirjattu
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Ja puoliksi tehty on kuin itse tehty. Ja sehän riittää... Mukana taistossa Silvia & Rocky

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Silvian kori/shotti pohdintaa
« Vastaus #12 : Huhtikuu 23, 2012, 21:21:49 ip »

Selvästi on kurssit käyty kun noin varman näköisesti onnistuu kahvin keitto. Muutamia huomioita workflowsta & station managementistä:

  • Voisiko vaaka olla lähempänä myllyä?
  • Tosiaan tuo portafilterin kopistelu ei ole hip enää nykyään. Tamppaus näyttäisi muuten olevan suora.
  • Veden huuhteleminen portafilterin läpi (varsinkin jos portafilter on vähänkään käytetty) on helpoin tapa saada sotkua aikaan. Torun aina jokaista, joka tekee niin. Portafilter kyllä ottaa lämpönsä ilmanhuuhteluita ja jos portafilter/sihti vaatii puhdistusta niin sen voi yhtä hyvin putsata kunnolla.  ;)
  • Yleisesti aika siistiä työtä, varsinkin annostelussa. Pöydällä on vähän kahvia ja lisäksi portafilteristä tippui vettä vaa'an viereen.
  • Portafilterin "spouttien" ja sihdin reunan pyyhkiminen puhtaaksi on hyvä ja kaunis tapa.
  • Aina ensin kone päälle ja sitten vasta kupit alle.
  • Shotit näyttää aika nopealta. Myllyä siis hieman kireämmälle tai enemmän kahvia käyttöön. Uuton voi myös katkaista aikaisemminkin. En tiedä onko tästä hyötyä säätämiseen mutta tein viime viikolla kahvia Silvialla ja aikaa koneen käynnistämisestä ensimmäisiin tippoihin meni lähemmäs kymmenen sekuntia.

Kirjattu
"We sales specialty coffee"

swede

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50
Vs: Silvian kori/shotti pohdintaa
« Vastaus #13 : Huhtikuu 23, 2012, 21:50:36 ip »

En tiedä onko tästä hyötyä säätämiseen mutta tein viime viikolla kahvia Silvialla ja aikaa koneen käynnistämisestä ensimmäisiin tippoihin meni lähemmäs kymmenen sekuntia.

Tämä onkin mielenkiintoinen huomio ja itselläni on samansuuntaisia kokemuksia. Silvia tuntuu olevan aika kranttu jauhatuksen suhteen ja ero liian pitkäksi menneen uuton ja totaalitukoksen välillä on verrattain pieni.
Kirjattu

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Silvian kori/shotti pohdintaa
« Vastaus #14 : Huhtikuu 23, 2012, 23:31:10 ip »

Lainaus
Tämä onkin mielenkiintoinen huomio ja itselläni on samansuuntaisia kokemuksia.

Säätäessäni myllyä, kiinnitän huomiota todella paljon siihen aikaan, mikä kuluu ensimmäisten tippojen valumiseen. Kun se aika on kohdillaan, on usein uuttokin (ainakin ajallisesti) kohdillaan. "Kohdillaan" tietenkin viittaa aikaisempiin kokemuksiin saman kyseisen koneen kanssa. 

Silvia tuntuu olevan aika kranttu jauhatuksen suhteen ja ero liian pitkäksi menneen uuton ja totaalitukoksen välillä on verrattain pieni.

Tällainen mielikuva itsellänikin on ollut saman kaliiberin laitteista mutta nyt viimeviikkoisen perusteella uskon ristreton ja tukoksen välisen marginaalin olevan Silviassa kapea siinä missä "isommillakin laitteilla".

Isommat laitteet saavat usein parikseen myös järeämpiä myllyjä ja saattavat myös nähdä tasaisempaa käyttöä päivän mittään. Ehkä tämä voi näkyä tasaisempina tai "helpompina" uuttoina.

 
Kirjattu
"We sales specialty coffee"