Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin  (Luettu 153393 kertaa)

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #120 : Syyskuu 05, 2016, 15:30:06 ip »

Tarkoitus oli vain tuoda esiin se mikä on jonkun Oscar 2 ero johonkin aidosti markkinoiden äärivekottimeen.

No se vasta tuntuu vielä oudommalta, kun aiemmin puhuttiin ihan eri keittimestä. ;)

Mutta en tiedä, miten esim. esiuutto Oscar 2:ssa on hoidettu. Huippuvehkeissähän se on tarkasti käyttäjän määriteltävissä samoin kuin uuttoprofiilitkin. Esiuuton vaikutus kanavointiin on todettu asia, samoin kuin kanavoinnin vaikutus uuttoon. Oscar 2:ssa on paljon muutakin, josta en tiedä mitään, joten kysymykseen vastaaminen on mahdotonta. Ehkä joku jolla on kokemusta Oscar 2:sta sekä alan terävintä kärkeä edustavista keittimistä osaa sanoa paremmin...?
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #121 : Syyskuu 05, 2016, 15:37:51 ip »


Esiuuton vaikutus kanavointiin on todettu asia

Olisiko tähän linkkiä? En siis epäile, mutta kiinnostaa jos ihan on kunnolla todettu tyyliin "Socratic coffee".
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #122 : Syyskuu 05, 2016, 20:27:57 ip »

Olisiko tähän linkkiä? En siis epäile, mutta kiinnostaa jos ihan on kunnolla todettu tyyliin "Socratic coffee".

Tämä taitaa olla niin perusasia, että tuskin sitä (kuten vielä niin montaa muutakaan asiaa kahviin liittyen) vielä on tieteellisesti tutkittu...
Keskustelua toki asiasta on käyty jo iät ja ajat - kuten esim:
http://www.baristaexchange.com/forum/topics/is-preinfusion-really
tai:
http://www.home-barista.com/search-results.html?q=preinfusion+channeling&ie=ISO-8859-1&cof=FORID%3A9&cx=partner-pub-1874394195286019%3Aih80ev-qwtj&siteurl=www.home-barista.com%2Fsearch.php&ref=&ss=8224j8344644j22

Mainittakoon, että esiuutto ei välttämättä tuo etua, mikäli jauhatus ja distribuutio ovat parasta mahdollista luokkaa.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #123 : Syyskuu 05, 2016, 21:52:59 ip »


Mainittakoon, että esiuutto ei välttämättä tuo etua, mikäli jauhatus ja distribuutio ovat parasta mahdollista luokkaa.

Juu. Näin olen antanutkin itselleni kertoa.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #124 : Syyskuu 05, 2016, 22:28:22 ip »

Juu. Näin olen antanutkin itselleni kertoa.

Sitten kun pidetään mielessä, että paras mahdollinen jauhatus on yhä keskeneräinen asia ja että parhaan mahdollisen distribuution tieteellisen tarkka määrittely kotioloissa on melko hankalaa, olen tullut siihen johtopäätökseen, ettei kohtuullisesta esiuutosta ainakaan suurempaa haittaa ole. ;)
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #125 : Syyskuu 06, 2016, 07:15:54 ap »

Sitten kun pidetään mielessä, että [..]

"Voiko täydellisyyttä olla olemassa missään muodossa?
Totta toki muun muassa Olkiluodossa"
- Eppu Normaali
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #126 : Syyskuu 08, 2016, 23:13:34 ip »

"Voiko täydellisyyttä olla olemassa missään muodossa?
Totta toki muun muassa Olkiluodossa"
- Eppu Normaali

Haha, ja ajatelkaa millaiseen hifismiin ollaan pääsemässä raskalaisten avulla, ja jos on paperityön yllättyvyydestä mitään vinkkiä tulevaan, ollaan kyllä high-END systeemien parissa venäläisfirman kanssa ;-D
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #127 : Lokakuu 08, 2016, 12:58:53 ip »


Olisiko niin, että grammat vakioidessa syntyy yksi muuttuva tekijä tilalle, tilavuus? Eli sama grammamäärä luonnollisesti tuottaa eri tilavuusmäärän jauhetta esim pavusta riippuen.

Olen pohtinut tätä joskus ja molemmilla on tullut tehtyä. En osaa sanoa kumpi tuottaa tasaisempia tuloksia papua vaihdettaessa. Kummallakaan en ole selvinnyt pavunvaihdosta keskimäärin ilman säätöä ja kummalla tahansa on toiminut hyvin saman pavun kanssa. Käytän vaakaa koska sillä on minusta helpompi pitää määrä samana ja nykyisen myllyni kanssa se on toki paljon helpompi.

Mitä mylltä käytät? Myös jauhatuksen distribuutio (eli mylly) voi vaikuttaa tähän. Pharoksella saan tasaisemmat tulokset kuin i-minillä.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Cirya

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 65
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #128 : Lokakuu 08, 2016, 17:46:42 ip »

Olisiko niin, että grammat vakioidessa syntyy yksi muuttuva tekijä tilalle, tilavuus? Eli sama grammamäärä luonnollisesti tuottaa eri tilavuusmäärän jauhetta esim pavusta riippuen.

Ei siinä kyllä pitäisi olla juurikaan eroa, kunhan koputtelet keon huolella tasaiseksi ennen tamppausta, ettei ilmataskuja ja kokkareita jää häiritsemään. Jos tilavuutta lähdetään mittaamaan koskemattomasta kasasta jauhettua kahvia, niin sitten voi varmasti olla isojakin heittoja. Siihen miten purut luonnostaan asettuvat keskenään vaikuttavat esim, kosteus, öljyisyys, karkeus, staattinen sähkö etc, mutta huolella valmistelluissa ja pohjaan tampatuissa kakuissa ei pitäisi olla vaihtelua. Joka tapauksessa pidän massaa huomattavasti tilavuutta järkevämpänä suureena etenkin espressomenetelmällä, koska joka paikassa on ilmaa sotkemassa tuloksia.

Uudella pavulla lähtisin suosiolla aina nollista liikkeelle jollain grammamääräisellä perusreseptillä ja säätäisin siitä haluttuun suuntaan sen sijaan, että pyrkisin säilyttämään saman reseptin pavusta toiseen. Itse ainakin opin tällä tavoin erilaisten kahvien käyttäytymisestä paljon enemmän riippumatta uuttomenetelmästä.

Jokainen tyylillään, omia touhujani vaaka vain nopeuttaa.
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #129 : Lokakuu 09, 2016, 12:48:49 ip »

Niin joo siis tietysti tampattua tilavuutta seuraan - silmämääräisesti pitää tamppauksen jälkeen olla ehkä 3 tai 4 mm filtterin yläreunaan.

Tamppauksen jälkeen takistamisessa on vaan se ongelma, että tampauksen jälkeen jauhetta ei oikein kannattaisi lisätä. Siksi mittaukset on paras tehdä esim. kopautuksen jälkeen.

Lainaus
Yksi asia mikä vaakaa käytettäessä on olennaista on tietenkin vaa'an tarkkuus. Minulla ei ehkä tarkin mahdollinen ja grammahan on jo paljon.

Erittäin olennaista. Gramman heitto vaikuttaa ihan huomattavasti omalla 20g annoksellanikin, 16g vaikutuksen pitäisi olla paljon isompi. Yli 6%. Tietysti jos jaksaa säätää että seuraa missä kohtaa numero vaihtuu saa ehkä aavistuksen lisää tarkkuutta, mutta se on kyllä niin vaivalloista ja silti puutteellista, että mielummin tilaisin sen muutaman euron vaa'an kiinasta.

0,1g tarkkuudella näyttävä vaaka riittää hyvin.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Elwood

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #130 : Helmikuu 07, 2021, 20:03:43 ip »

Olisi aloittelijan kysymys papuihin liittyen.

Forumia selaamalla vaikuttaa, että paahtoajankohta on hyvinkin kriittinen ja moni suosittelee, että pavut pitäisi olla juotuna muutaman kuukauden (viikon  ???) kuluttua paahdosta.  Tämä aiheuttaa melkoista rajoitusta erilaisten kahvien maisteluun ja vertailuun.  Ostin itse alkuun 2x250g ja 1x500g pussit papuja, joiden perusteella olisi tarkoitus luoda ensimmäistä pohjaa ja lähteä sitten siitä vertailemaan.  Ehkä hiukan hölmöstikin valitsin pari tummaa ja kolmaskin oli espressoa, jota ajattelin mutteripannulla testata.  Cremasta tilasin nuo aiemmat ja sinänsä tuoretta tavaraa esim. heidän house blendinsä, että paahto oli viikon ikäinen, kun kotiin kahvin sai.  Mutta eihän tuotakaan määrää saa millään heti tuhottua, kun talouden ainoa kahvinjuoja olen.

Olin ajatellut, että olisi mukava olla hyllyssä kerralla useampia kahveja, jotta voi fiiliksen mukaan haluamaansa juoda.  Olisi jokin tumma, jokin vaalea, jokin hiukan erikoisempi jne.  Samaan tyyliin kuin vaikkapa teen kanssa.  Onko tämä nyt kuinka tuhoontuomittu ajatustapa paahtoaikaa ajatellen?  Ei oikein viitsisi yhtä pientä pussia kerrallaan kotiin kiikuttaa ja ryystää loppuun ennen seuraavan ostamista  :)
Kirjattu

tpm

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 35
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #131 : Helmikuu 08, 2021, 10:18:29 ap »

Olin ajatellut, että olisi mukava olla hyllyssä kerralla useampia kahveja, jotta voi fiiliksen mukaan haluamaansa juoda.  Olisi jokin tumma, jokin vaalea, jokin hiukan erikoisempi jne.  Samaan tyyliin kuin vaikkapa teen kanssa.  Onko tämä nyt kuinka tuhoontuomittu ajatustapa paahtoaikaa ajatellen?  Ei oikein viitsisi yhtä pientä pussia kerrallaan kotiin kiikuttaa ja ryystää loppuun ennen seuraavan ostamista  :)

Kuulostaa siltä että kahvia jauhetaankin annoksittain, eikä sitä ole missään vaiheessa hopperin täydeltä. Yksi ratkaisuhan tähän on jakaa pussit tuoreeltaan annoksiin tai muutama annos per pussi esim. minigrip pusseihin. Pussit pakkaseen ja sitä mukaan kun käyttää edellisen ottaa seuraavan lämpiämään. Kylmänä pusseja ei kannata avata jos niissä on useampi annos, muuten kosteus tiivistyy pavuille. Yksittäisiä annoksia jotkut kai jauhaa jäisinäkin, itse en ole kokeillut.
Kirjattu