Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin  (Luettu 153403 kertaa)

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #105 : Syyskuu 04, 2016, 19:01:10 ip »


Juu se näitä hifistelyfoorumeita usein vaivaa, mutta toisaalta ei se niin huono homma ole, koska siinä fanaattisen hurmoshenkisen paasauksen ohessa kuitenkin lukija saa arvokasta tietoa.

Aeropress + hyvä mylly. Niillä pääsee pitkälle ja niitä täällä suositellaan usein. Espressoa niillä ti toki saa, mutta hyvää kahvia kyllä. Toki sen itse kahvin pitää olla hyvää, kuten espresso menetelmälläkin.

Lainaus
Kaikki muu on väärintekemistä vähän kuin silppurimyllyllä papujen jauhaminen

Ei silppuriterillä jauhaminen ole väärin. Sitä saa mitä tilaa. Silppurilla saa epätasalaatua ja pölyä. Jos tahtoo niitä, niin antaa mennä vaan.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #106 : Syyskuu 04, 2016, 19:03:47 ip »


Toisinaan täällä ei suhtauduta esim. hymiöillä varustettuihin kommentteihin, kuten hymiöillä varustettuihin kommentteihin tulisi suhtautua.

Itse ainakin olen aina osanut suhtautua niihin oikein, eli jos joku hymiöllä kuorrutettu väite on sellainen että joku on oikeastikkin sellaista mieltä, niin parempihan siihen on ihan yleisesti vastata.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 2575
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #107 : Syyskuu 04, 2016, 20:19:09 ip »


Juu se näitä hifistelyfoorumeita usein vaivaa

Nyt ei tarvita enää kuin se hifistelyfoorumi ;-)
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #108 : Syyskuu 04, 2016, 20:36:02 ip »

Itselläni alussa thermoblock keitin, sain lahjaksi. Siihen kaupasta kävin hakemassa ja kokeilemassa vähän kaikkea purua.
Sit käytettynä krupsin halpismylly niin avautui ihan uusi maailma, näitä todella hyviä espressoja ja cappuccinoja join mieli korkealla.
Sit jossain välissä lueskelin lisempää foorumia, ja keitin päivittyi, mylly perään. Siitä taas vähän ajan päästä uudet hankinnat ja taas uudet.

Mutta pointtina, ne ensimmäiset espressot jotka tein ja cappuccinot jotka vaahdotin (myöhemmin älyten et väärin) maistuivat ihan taivaallisilta.
Ja kyllä niistä vieraatkin pitivät, elleivät vain kohteliaisuuttaan sanoneet.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 2575
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #109 : Syyskuu 04, 2016, 20:38:10 ip »

Kaiki myllyt on hifistelyä, vuoden vanha jauho on ihan hyvää ;-)
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #110 : Syyskuu 04, 2016, 21:15:23 ip »

Kaiki myllyt on hifistelyä, vuoden vanha jauho on ihan hyvää ;-)
Kyllä, sen kuin vielä juo pikkurilli pystyssä miettien Italian muistoja. Ai että!
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #111 : Syyskuu 04, 2016, 21:41:26 ip »

Lainaus käyttäjältä: Toma
Sit käytettynä krupsin halpismylly niin avautui ihan uusi maailma, näitä todella hyviä espressoja ja cappuccinoja join mieli korkealla.
Sit jossain välissä lueskelin lisempää foorumia, ja keitin päivittyi, mylly perään. Siitä taas vähän ajan päästä uudet hankinnat ja taas uudet.

Eiköhän se ole aika monilla mennyt kehityskaari jotensakin näin. Ja eiköhän se ole aika normaali kehityskaari aika monessa muussakin harrastuksessa. Ymmärrys, taito ja välinevaatimukset kasvavat ajan myötä.

Vuoden harrastanut miekkailija pitää omaa perusasentoaan hyvänä ja pistotekniikkaa täydellisenä, halvin perusmiekka ja puku tuntuvat niin hienoilta, että niillä pärjää ikuisesti. Kymmenen vuoden kuluttua varusteet ovat vaihtuneet paljon laadukkaimpiin. Puku on ohuempi ja erilaisia teriä ja kahvoja on tullut kokeiltua useita aseeseen, kunnes oikeasti itselle sopiva on löytynyt. Kun kymmenen vuotta miekkaillut katsoo viisi vuotta vanhaa ottelukuvaa, hän näkee asennossaan ja liikkumisessaan lukemattomia virheitä, joita hän osittain vieläkin hioo pois.

Ihan turha on minusta sormi pystyssä tuputtaa aloittelevalle harrastajalle huippuvehkeitä, kyllähän joku voi heti alussa rahaa kunnon vehkeisiin sijoittaa, mutta uskoisin että harvempi niin tekee. Ja tämä otsikkohan käsittelee nimenomaan halpaa ensiaskelta eli myllyä, joita on monen hintaisia moniin eri tarpeisiin. Silppuri on kyllä huono. Vehkeistä kaikkein kalleimpia on tietenkin espressovärkit. Samaa mieltä olen kuitenkin kuin OskuK, että kahvi se eniten maksaa. Jos paahtaa itse, pääsee hieman halvemmalla, mutta kyllä ammattilaisen tuorepaahto on silti aika hyvää.... sekin menettää makuaan, jos sitä ei itse jauha.

Myllystä harrastus liikkeelle lähtee. Minulla se oli käsimylly turkkilaista varten.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #112 : Syyskuu 05, 2016, 07:11:36 ap »


Ihan turha on minusta sormi pystyssä tuputtaa aloittelevalle harrastajalle huippuvehkeitä, kyllähän joku voi heti alussa rahaa kunnon vehkeisiin sijoittaa, mutta uskoisin että harvempi niin tekee.

Mitään ei tietenkään kannata tuputtaa. Yllättävän moni on silti tälläkin foorumilla aloittanut espressotouhut suoraan Silvialla tai Oscarilla.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #113 : Syyskuu 05, 2016, 13:01:36 ip »

Mitään ei tietenkään kannata tuputtaa. Yllättävän moni on silti tälläkin foorumilla aloittanut espressotouhut suoraan Silvialla tai Oscarilla.

Kyllä, ja Silvia ja Oscar, vaikka kelpo keittimiä ovatkin, eivät vielä mielestäni edusta "huippulaitteita". Perustason entry-leveliä siis.

Kun siis puhutaan nimenomaan espressosta. Muilla kahvinvalmistustavoilla pääseekin paljon edullisemmin kustannuksin.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #114 : Syyskuu 05, 2016, 13:21:08 ip »

Kyllä, ja Silvia ja Oscar, vaikka kelpo keittimiä ovatkin, eivät vielä mielestäni edusta "huippulaitteita". Perustason entry-leveliä siis.

Eivät toki, mutta kyllä Oscar2 melkolailla hyvä vekotin on, jos stabiilisuudesta on kyse? ..ja paljon muussa espressolaitteista ei ole kysymys? Paremmissa koneissa saa tietysti vielä lisää kapasiteettia yhtäjaksoiseen käyttöön ja PID:jä sun muita paineprofilointeja tulee siinä missä kestävämpiä metallikuoriakin, mutta mitä vikoja siinä muuten on? Jos unohdetaan nyt ulkonäöt.

Tai jos sama kysymys lyhemmin, niin kuinka paljon sinun rocettisi on lämpötila&paine stabiilimpi uuttokammiossa kuin Oscar2? Miten iso se todellinen ero siinä kahvin laadussa on?
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 2575
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #115 : Syyskuu 05, 2016, 15:02:08 ip »

No, jos satasen mylly edustaa jonkun mielestä hifismiä, niin toki Oskari on äärihifiä, ja tuplaboileri mielenvikaisuutta ;-)
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #116 : Syyskuu 05, 2016, 15:08:16 ip »

Eivät toki, mutta kyllä Oscar2 melkolailla hyvä vekotin on, jos stabiilisuudesta on kyse? ..ja paljon muussa espressolaitteista ei ole kysymys? Paremmissa koneissa saa tietysti vielä lisää kapasiteettia yhtäjaksoiseen käyttöön ja PID:jä sun muita paineprofilointeja tulee siinä missä kestävämpiä metallikuoriakin, mutta mitä vikoja siinä muuten on? Jos unohdetaan nyt ulkonäöt.

Tai jos sama kysymys lyhemmin, niin kuinka paljon sinun rocettisi on lämpötila&paine stabiilimpi uuttokammiossa kuin Oscar2? Miten iso se todellinen ero siinä kahvin laadussa on?

En ihan ymmärrä tämän lainatun tekstin tarkoitusta. Edellä kuitenkin kirjoitin, että Silvia ja Oscar (tässä vaiheessa ei edes oltu mainittu Oscar 2:ta, joka on eri keitin) ovat kelpo keittimiä (joskin Silvia mielestäni ylihinnoiteltu). Tulinko jotenkin vahingossa haukkuneeksi niitä? Tarkoittavatko "kelpo keitin" ja "melkolailla hyvä vekotin" olennaisesti eri asioita?

Viittasin lähinnä siihen - kun Tuomas aiemmassa viestissään mainitsi, ettei aloittelijoille kannata tuputtaa huippuvehkeitä - että eiväthän Silvia ja Oscar varsinaista alan terävintä kärkeä edusta. Jos huipuista puhutaan, niin silloin mielestäni puhutaan jostain Synessoista ja sen sellaisista. Kotikäytössä esim. Vesuviuksesta. Se, että saako kotibarista edes irti kaikkea hyötyä kahvilakäyttöön tarkoitetuista huippulaitteista onkin sitten ihan eri asia.

En osaa verrata omaa keitintäni Oscar 2:een, koska en ole koskaan nähnytkään jälkimmäistä, saati tutustunut sen sielunelämään, gruppoon, rajoittimiin, uuttoprofiiliin ja sen sellaiseen... Muutenkaan vertailu ei ole mielestäni tässä yhteydessä oleellista, koska oma keittimeni ei edusta ns. "huippuvehkeitä". Sitten jos lähdettäisiin vertailemaan jonkun Synesson ja Oscar 2:n stabiiliutta, höyrytystehoa, uuttoprofiilin tasaisuutta, niin peli olisi aika selvä. Ainakin uskoisin näin, kun en tosiaankaan ole Oscar 2:sta koskaan tavannut livenä...
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #117 : Syyskuu 05, 2016, 15:11:51 ip »

No, jos satasen mylly edustaa jonkun mielestä hifismiä, niin toki Oskari on äärihifiä, ja tuplaboileri mielenvikaisuutta ;-)
Täten ilmoittaudun superäärihifistiksi ja megamielenvikaiseksi. Tosin se ei tullut yllärinä  ;D
Tähän on jouduttu siksi, että aloitin aivan sikahuonolla thermoblokilla, silppurimyllyllä ja päivitin laitteita varmaan 10 kertaa.
Heti kun olis hankkinut Izzo Dueton ja nuo kunnon myllyt, niin olis säästänyt pitkän pennin...
Eikös sitä sanota, että lopullinen hinta saadaan, kun laskee ne huonojen vehkeiden ja lopullisten hinnat yhteen?
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #118 : Syyskuu 05, 2016, 15:17:50 ip »

Täten ilmoittaudun superäärihifistiksi ja megamielenvikaiseksi. Tosin se ei tullut yllärinä  ;D
Tähän on jouduttu siksi, että aloitin aivan sikahuonolla thermoblokilla, silppurimyllyllä ja päivitin laitteita varmaan 10 kertaa.
Heti kun olis hankkinut Izzo Dueton ja nuo kunnon myllyt, niin olis säästänyt pitkän pennin...
Eikös sitä sanota, että lopullinen hinta saadaan, kun laskee ne huonojen vehkeiden ja lopullisten hinnat yhteen?

Minä niin allekirjoitan edellisen.

Onhan käsittääkseni thermoblock-keittimissäkin eroja, mutta omani oli aikamoinen rimpula ja se yhdistettynä silppurimyllyyn oli aikamoinen innontappajacombo. ;D

Myöhemmin ihan hyvin pärjäsin suurinpiirtein Silvian tasoisella keittimellä ja entry-level -myllyllä vuosikaudet, mutta en niihinkään kyllä enää takaisin vaihtaisi!
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #119 : Syyskuu 05, 2016, 15:20:45 ip »

En ihan ymmärrä tämän lainatun tekstin tarkoitusta.

Tarkoitus oli vain tuoda esiin se mikä on jonkun Oscar 2 ero johonkin aidosti markkinoiden äärivekottimeen.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini