Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin  (Luettu 153384 kertaa)

Kahva

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #90 : Syyskuu 03, 2016, 00:02:07 ap »

Vaikuttaisiko se silppurin epätasianen tulos siihen, ettei Gaggiakaan aina tunnu toimivan odotetusti?  ???

Toisinaan Gaggia puskee jonkinlaiset ylipaineet kahvan kautta pihalle kun painaa kuppinappia. Tätä tapahtuu joskus myös kun kahva ei ole kiinni vehkeessä lainkaan ja painaa kuppinappia. Jos kahva on kiinni koneessa kakun kera, niin tuloksena on todella epätasaisen pulppuavaa ylikuumaa tuotosta. Ikäänkuin jokin venttiili ei aina pelaisi oikein eikä se liity suoraan maidonvaahdotukseenkaan.

Väittäisin sen olevan se isoin juttu. Vaikka tekee sekunttikellolla mitä, niin silppuri tekee ihan suttua.

Kyllä kyllä. Silppurijauhimen prosessi ei pysy 6-sigmassa.

Mutta toisinaan kun keittimellä on hyvä päivä ja jauhatustulos seilaa sinne optimiasetuksille, sekä

kun tähdet ja planeetat ovat oikeissa asemissa toisiinsa sekä paineistettuun kahvaan nähden - erehdyttävästi muistuttaa aitoa espressoa. ;)

Ja muina kertoina voi vain heittää skeidan menemään ja ladata uuden kakun - ei siinä niin kauaa mene.

Talousargumentit yksinkertaistettuna arkielämän kannalta:

Viikonlopun cappuccinot ( 4 kpl ) ja lounas"espressot" (4 kpl ) x 52 vkoa / vuosi = 416 juoma-annosta / vuosi.
Jos vehkeisiin investoisi 0.5€ / juoma-annos, niin 208€ voisi käyttää joka vuosi vehkeisiin.
Oletetaan vehkeiden kestävän kolme vuotta (realistista?), niin 624€ voisi hyvin käyttää kertainvestointina.

Kaikkihan riippuu siitä, että minkä arvoista se juoma sen nauttijalle on euroissa mitattuna.
Jos sen todella samettisen espresson arvo on juojalle esim 3€ / kuppi , niin vehkeisiin voikin sijoittaa jo tuhansia euroja ;D.

Johtopäätös:
Eli kaippa tuollaista Wilfan jauhinta voisi harkita.

Eihän heroiiniakaan aleta heti piikittämään suoneen, vaan ensin poltetaan oopiumia piipusta.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 03, 2016, 00:07:03 ap kirjoittanut Kahva »
Kirjattu

Cirya

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 65
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #91 : Syyskuu 03, 2016, 01:58:26 ap »

Ja tuohon matikkaan vielä se, että jos viikolla tulee juotua suodatinkahvia, niin tuolla myllyllä saa siitäkin huomattavasti enemmän irti ilman lisävaivaa.
Kirjattu

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #92 : Syyskuu 03, 2016, 08:48:53 ap »


Talousargumentit yksinkertaistettuna arkielämän kannalta:

Viikonlopun cappuccinot ( 4 kpl ) ja lounas"espressot" (4 kpl ) x 52 vkoa / vuosi = 416 juoma-annosta / vuosi.
Jos vehkeisiin investoisi 0.5€ / juoma-annos, niin 208€ voisi käyttää joka vuosi vehkeisiin.
Oletetaan vehkeiden kestävän kolme vuotta (realistista?), niin 624€ voisi hyvin käyttää kertainvestointina.

Kaikkihan riippuu siitä, että minkä arvoista se juoma sen nauttijalle on euroissa mitattuna.
Jos sen todella samettisen espresson arvo on juojalle esim 3€ / kuppi , niin vehkeisiin voikin sijoittaa jo tuhansia euroja ;D

Jos laatuespresson arvo juojalle on 3€, niin silloin voi suosiolla käydä juomassa sen hifistelykahvilassa parilla eurolla. ;)

Itse kun en tykkää pahemmin juoda suodatin- tms. kahveja, vaan juon kotona lähes poikkeuksetta espressoja ja cappuccinoja, niin viikossa kuluisi samaan määrään laatukahvilassa (tai yhtä hyvin huonossakin) vähintäänkin 9x2€ + 9x4€. Vuodessa siis kutakuinkin 2800€ - nyt kun kahvia on tullut juotua vähän vähemmän. Kotona raaka-aineisiin menee n. 15€ per viikko (tuplaesso laadukkaasta tuorepaahdosta arviolta 0,75€, cappu jotain noin euron verran). Vuodessa siis alle 800€.

Jos siirrytään kodinkoneliikkeiden myymistä keittimistä vakavampien harrastajien laitteisiin, voidaan helposti puhua yli kymmenen vuoden käyttöiästä. Venetsiassa näin kahvilakäytössä todella ikää nähneen Mazzerin myllyn. Kysyin baristalta myllyn ikää. Hän kertoi, ettei ole varma. Se on ollut siinä aina, eli 30-40 vuotta. Kotikäytössä sen siis voisi hyvin lisätä testamenttiin.

Hyvillä laitteilla onnistumisprosentin saa (tietotaidon kehittyessä tietty) kohtuullisen lähelle sataa, jolloin hukkaan mennyt osuuskin pienenee dramaattisesti.

Ei se loppujen lopuksi niin kallista ole. Varsinkin kun kyseessä on ainakin itselleni harrastus. Samalla lailla moniin muihinkin harrastuksiin rahaa uppoaa... ;)
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #93 : Syyskuu 03, 2016, 17:47:03 ip »

Mielestäni aloittelijan, joka tykkää espressojuomista ja tietää sen, ei kannata turhaan tehdä yli 200€ laitehankintoja.

Ensin lukee tämän ja sitten..

Toisinaan Gaggia puskee jonkinlaiset ylipaineet kahvan kautta pihalle kun painaa kuppinappia. [...] Mutta toisinaan kun keittimellä on hyvä päivä [...]
Ja muina kertoina voi vain heittää skeidan menemään

..lukee tämän. No kukin omalla tavallaan.

Lainaus
Kaikkihan riippuu siitä, että minkä arvoista se juoma sen nauttijalle on euroissa mitattuna.
Jos sen todella samettisen espresson arvo on juojalle esim 3€ / kuppi , niin vehkeisiin voikin sijoittaa jo tuhansia euroja

Jari jo vähän avasikin matikkaa, mutta kyllä hifistelemällä ja tuorepaahdollakin päästään laitekustannuksen mukaanlukien selvästi alle puoleen tuosta kolmesta eurosta per kuppi. Siis tuplaespressoissa. Jos tekee sinkkuja, niin euron raja kolkuttele lähelläkään edes laiteistoineen, kun lasketaan laitteiden kokoelinikä.

Tosin kyllä tämä tekeminenkin on iso osa tätä juttua. Ihan totta puhuen en ole enää ihan varma tahtoisinko enää vaihtaa nykyistä käsimyllyäni maullisesti yhtä hyvään sähkömyllyyn.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #94 : Syyskuu 03, 2016, 18:37:20 ip »

Toistellaan wanhoja samasta teemasta:

"Käytännössä ihminen joutuu laitteet ostettuaan siihen suomalaiseen n.40e/kg tuorepapukiskontaan. Ja se tämän homman hintatason määrää, eikä se, paljonko ne laitteet oikeastaan joskus maksoivat."

"Mulla menee kilo kuukaudessa näemmä nyt, hieman ehkä päälle, koska joudun tilkitsemään myös pahalla kahvilla noita tilausrakoja.
Sanotaan 1200g/kk se on siis vuodessa 40en:n kilohinnalla 576e. Eli jos pitäisi kolme vuotta laitteita eikä pistäisi laitteisiin enempä kuin kahviin niin voisi ostaa joka kolmas vuosi 700e:n myllyn ja tonnin keittimen..."

Koska mylly on olennainen osa juttua, voisi hommata vaikka käytetyn kunnon myllyn sopuisasti, käyttää sitä 20 vuotta ja myydä voitolla ;-)
 http://www.ristretto.fi/foorumi/index.php?topic=4207.0
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Kahva

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #95 : Syyskuu 03, 2016, 22:54:33 ip »

Eikö aloittelijan (tai kenen tahansa muunkin) kannata ostaa juuri sen verran vehkeitä kuin mitä niistä saa itselleen arvoa?

Eli kärjistäen jos joku 1500€:n keitin ja 700€:n mylly parantaa elämyksen arvoa 20%, niin kannattaako se, jos toinen vaihtoehto on pärjätä 85€:n keittimellä ja 14€:n myllyllä (tai no ehkä sen 100€ siihen myllyynkin voisi sijoittaa)?

Ja 40€/kg papujen sijaan ostaa niitä alle 20€/kg maksavia Lavazzan Rossa papumixiä.

Tuolla 2000€:n laite- ja -50% papujen hintaerolla saa kuitenkin aika paljon esim LSD:tä ja MDMA:ta, joiden tuoma lisäarvo elämään on aivan eri tasolla kuin muutaman kahvikupposen.
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #96 : Syyskuu 04, 2016, 07:05:03 ap »

Eikö aloittelijan (tai kenen tahansa muunkin) kannata ostaa juuri sen verran vehkeitä kuin mitä niistä saa itselleen arvoa?

Ilman muuta, olisin yllättynyt jos saitilla olisi joku, joka ajattelisi että "laitanpa ensin 1500e liikaa menemään, ja mietin sitten missä ollaan"

Eli kärjistäen jos joku 1500€:n keitin ja 700€:n mylly parantaa elämyksen arvoa 20%, niin kannattaako se, jos toinen vaihtoehto on pärjätä 85€:n keittimellä ja 14€:n myllyllä (tai no ehkä sen 100€ siihen myllyynkin voisi sijoittaa)?

Kärjistäen jos vaihtaisin oman myllyni satasen myllyyn, elämys laskisi 98,6%

Ja 40€/kg papujen sijaan ostaa niitä alle 20€/kg maksavia Lavazzan Rossa papumixiä.

Ilman muuta, vaimo ja äiti vain ei enää kävisi edes kylässä. Joten elämys paranisi ehkä 16,6%
Ei maar, jos saisi tuoretta jostain niin voisihan sen saada kahvina läpi, ainakin sen ensimmäisen päivän, kunnes kaasu haihtuu ja juoma vaihtui kahvinhajuiseksi teeksi.

Tuolla 2000€:n laite- ja -50% papujen hintaerolla saa kuitenkin aika paljon esim LSD:tä ja MDMA:ta, joiden tuoma lisäarvo elämään on aivan eri tasolla kuin muutaman kahvikupposen.

Jos ei aijo juoda kunnon kahvia, on tosiaan aika sama paljonko laittaa laitteisiin -vaikka sijoittaisi miljoonan, on vanha papu vanhaa. Siinä joutuisi vetämään lsd:tä muutaman lapun, jotta muuta kuvittelisi.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #97 : Syyskuu 04, 2016, 09:24:33 ap »

Eikö aloittelijan (tai kenen tahansa muunkin) kannata ostaa juuri sen verran vehkeitä kuin mitä niistä saa itselleen arvoa?

Eli kärjistäen jos joku 1500€:n keitin ja 700€:n mylly parantaa elämyksen arvoa 20%, niin kannattaako se, jos toinen vaihtoehto on pärjätä 85€:n keittimellä ja 14€:n myllyllä (tai no ehkä sen 100€ siihen myllyynkin voisi sijoittaa)?

Ja 40€/kg papujen sijaan ostaa niitä alle 20€/kg maksavia Lavazzan Rossa papumixiä.

Tuolla 2000€:n laite- ja -50% papujen hintaerolla saa kuitenkin aika paljon esim LSD:tä ja MDMA:ta, joiden tuoma lisäarvo elämään on aivan eri tasolla kuin muutaman kahvikupposen.

Kun nyt kerran kysyttiin...

Mistä tämä lukuarvo (20%) on temmattu? Miksei yhtä hyvin 200%, tai 2000%, joka vastaa paremmin omaa kokemustani?

Absurdi keskustelu sinänsä, koska kyseisellä laitteistolla ei näkemykseni mukaan (perustuen espresson yleisesti hyväksyttyyn määritelmään) edes saa aikaiseksi oikeaa espressoa.

Lavazzan papuja ei kannata ostaa missään tapauksessa eikä tilanteessa. On parempi olla ilman papuja kuin käyttää niitä. Aivan karmeaa sontaa. Soveltuvat ainoastaan paineistetuille keittimille, joista niistäkin lähtökohtaisesti on syytä pysytellä kaukana.

En välttämättä tällä foorumilla toisi esiin huumeiden käytön paremmuutta tai niiden elämään tuomaa "lisäarvoa" kahviin verrattuna (en henkilökohtaisesti muuallakaan, mutta se on kunkin oma valinta). Muutenkin on todettava, että vanhojen kotikulmieni tunnetulla diilerillä ei koskaan näyttänyt olevan vastaavaa määrää asiakkaita kuin nykyisin lähes siinä vieressä sijaitsevalla Good Life Coffeella. Poliiseja sitäkin enemmän.
Vertailu LSD:hen ja muihin huumeisiin on mielestäni vähintäänkin outoa, koska en käytä rahojani niihin muutenkaan. Punaviiniä tai oluttakin ostan vain silloin, kun nimenomaan haluan niitä, en espressoa... ;)

Miten arvoa kahvinkeittimissä ja muissa siihen liittyvissä laitteissa voidaan mitata? Minulle ne ovat lähinnä maksaneet rahaa. No, vanhan keittimen ja myllyn myin 7 vuoden käytön jälkeen n. 60%:lla hankintahinnasta. Tämäkään ei suoranaisesti kuvaa laitteiden arvoa itselleni. Lähinnä ajattelisin, että joko haluan hyvää espressoa, tai sitten en halua. Arvon määritteleminen tuntuu vähintäänkin keinotekoiselta. Mutta jos halvalla haluaa päästä, niin Aeropress ja käsimylly on toimiva vaihtoehto, jos nimenomaan espressoa ei tavoitella.

Kuten kenties huomaat, täällä suhtaudutaan kahvitteluun hyvin (ehkä joskus tarpeettomankin) vakavasti. ;D
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #98 : Syyskuu 04, 2016, 10:22:07 ap »


Kuten kenties huomaat, täällä suhtaudutaan kahvitteluun hyvin (ehkä joskus tarpeettomankin) vakavasti.

Suhtaudutaanko edes? En nyt kamalasti ole huomannut, että kamalasti estettäisiin ketään juomasta vaikka pikakahvia? Tietysti itselleni kahvi on kiva harrastus ja nautin erilaisten kahvien juonnista. Jos en nauttisi, niin olisin ilman ja käyttäisin rahat johonkin muuhun "turhaan" harrastukseen.

Kahvia kannattaa juoda vain maun (tai ehkä mahdollisesti seuran esim. kylässä) vuoksi. Jos kahvi ei maistu hyvältä, niin kofeiinitabletit ovat sekä kätevämpiä, että paljon halvemia kuin mikään tarjouskahvi.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #99 : Syyskuu 04, 2016, 10:36:35 ap »

Eikö aloittelijan (tai kenen tahansa muunkin) kannata ostaa juuri sen verran vehkeitä kuin mitä niistä saa itselleen arvoa?

Kyllä! Tosin  monikaan aloittelija ei välttämättä tiedä miten paljon niistä saa arvoa ennkuin kokeilee. Tätä virhearviota sattuu molempiin suuntiin. Jotkut ostavat kalliit laitteet ja eivät pääse innostukseen. Samaten toiset taas säätävät huonoilla ja se voi jopa tappaa innostuksen tai sitten pakottaa parempiin laitteisiin, joilla se juttu lähtee lentoon.

Mutta kahvi on ennenkaikkea maisteluharrastus. Edelleen painotan, että kofeiinin saa halvemmalla ja helpommin tableteista jos se tuote ei maistu hyvältä.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #100 : Syyskuu 04, 2016, 10:56:10 ap »


Kuten kenties huomaat, täällä suhtaudutaan kahvitteluun hyvin (ehkä joskus tarpeettomankin) vakavasti. ;D

No ei kai. Itse en suhtaudu edes ruokaan intohimoisesti. Minulla on kaveri joka ei koskaan tee itse ruokaa, syö vain valmispitsoja ja muita eineksiä. Hänelle se ei ole arvovalinta, koska hän ei pidä ruuasta -eli hän ei esim. erota atrian läpäriä toisesta pitsasta. Se on hämmästyttävää ja tavallaan positiivista -hän ei kärsi pahasta ruuasta, eikä minun tarvitse tarjota hänelle koskaan mitään syötävää. Mitään 34% parempaa makkarasoppaa tai 67,4% maukkaampia kotonatehtyjä lihapullia -tai muuta vastaavaa äärihifiä.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #101 : Syyskuu 04, 2016, 11:55:46 ap »

No ei kai.

Tämähän kätevästi alleviivaa pointtiani. Toisinaan täällä ei suhtauduta esim. hymiöillä varustettuihin kommentteihin, kuten hymiöillä varustettuihin kommentteihin tulisi suhtautua. ;)

Eineksiä syövät ihmiset.... Voi sentään...  ::)
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #102 : Syyskuu 04, 2016, 13:59:17 ip »


Eineksiä syövät ihmiset.... Voi sentään...  ::)

Heh, ja äitinsä on ammattikokki ;-)
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Kahva

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #103 : Syyskuu 04, 2016, 16:48:04 ip »

Kun nyt kerran kysyttiin...

Mistä tämä lukuarvo (20%) on temmattu? Miksei yhtä hyvin 200%, tai 2000%, joka vastaa paremmin omaa kokemustani?

Juuri näin. Täysin subjektiivisesta kokemuksestahan on kysymys ja jokaisella on oma "lisäarvo"käyränsä suhteessa kustannuksiin.

Miten arvoa kahvinkeittimissä ja muissa siihen liittyvissä laitteissa voidaan mitata? Minulle ne ovat lähinnä maksaneet rahaa.

Juuri siten, että jos nykyisin juot kahvisi siten miten juot ja huomenna ostat 50% kalliimpia papuja, niin koetko saavasi sen kustannuksen erotuksen arvona itsellesi? Tai saatko enemmän arvoa kuin mitä kustannus nousee?

Jos maksat 2€ kahvista, joka on mielestäsi sontaa, niin silloinhan olet menettänyt 2 euroa etkä saanut arvoa lainkaan.
Jos taas maksat 2.5€ kahvista, jonka koet olevan 5€:n arvoinen, niin teet 2.5€ voittoa juomalla kyseisen kahvin.
Edelleen ihan miten itse määrittelet sen kyseisen juoman arvon.

Sitten kun oletetaan, että raha on niukka resurssi, niin vaihtoehtoiskustannuksen kautta.
Kannattiko sijoittaa uuteen keittimeen sen sijaan, että olisi ostanut vaikka videotykin.

Kuten kenties huomaat, täällä suhtaudutaan kahvitteluun hyvin (ehkä joskus tarpeettomankin) vakavasti. ;D

Juu se näitä hifistelyfoorumeita usein vaivaa, mutta toisaalta ei se niin huono homma ole, koska siinä fanaattisen hurmoshenkisen paasauksen ohessa kuitenkin lukija saa arvokasta tietoa.

kahvi on ennenkaikkea maisteluharrastus. Edelleen painotan, että kofeiinin saa halvemmalla ja helpommin tableteista jos se tuote ei maistu hyvältä.

Elämäkin on (ainakin joillekin) kokemusharrastus. Ja joidenkin päihteiden alaisuudessa makuaistikin pelaa aivan eri tavalla kuin selvinpäin.
Siksi mielestäni oikeasti kahviharrastuksen vakavasti ottavan henkilön tulisi maistella kahvejaan myös vähintään kannabiksen ja mielellään LSD:n vaikutuksen alaisena. Kaikki muu on väärintekemistä vähän kuin silppurimyllyllä papujen jauhaminen ;D.
Kirjattu

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #104 : Syyskuu 04, 2016, 18:11:18 ip »

Minun on kyllä jotenkin vaikea suhtautua tähän "arvokysymykseen". Jotenkin miellän, että kahvipavun laatu, kustannukset ja kysyntä näkyvät hinnassa - poikkeuksena mm. ylihinnoitellut Jamaican Blue Mountain tai Hawaijin Kona. Sivettikahvistakaan en olisi valmis maksamaan.
Laatu maksaa ja laaduton on halvempaa. Se on sitten tyypistä (ja toki laitteistakin) kiinni pystyykö sen laadun hyödyntämään.

Itse valmistan pääsääntöisesti kahvini itse, joten en oikein osaa eläytyä maksavan kahvila-asiakkaan rooliin. Periaatteessa kuitenkin kahden euron kahvi maksaa aina kaksi euroa, pidin siitä tai en. Kahvila-asiakas maksaa myös muustakin kuin kahvista. Tilasta, palvelusta jnejne...
Mielestäni kokemuksen arvottaminen euromääräisesti tuntuu yhä varsin keinotekoiselta.
No, ehkä se aukeaa jotenkin, kun miettii v*******ko poislähtiessä vai ei. ;D

Ja se videotykkikin minulla oli jo ennen ensimmäistä espressokeitintä. ;)
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E