Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin  (Luettu 153385 kertaa)

Tutti Mare

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #75 : Heinäkuu 16, 2015, 13:06:53 ip »

Pahoittelut offtopicista. Kahwiki ei näytä toimivan enkä löydä tyhmät kysymykset osiotakaan. Onko sellaista. Olisin aloittanut gruposta. Googlekaan ei kertonut mikä tuo mystinen osa on

Edut. Typo korjattu
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 16, 2015, 13:57:56 ip kirjoittanut Tutti Mare »
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #76 : Heinäkuu 16, 2015, 13:17:06 ip »

Löytyy hakusanalla "grouphead". Tarkoittaa suunnilleen niiden osien joukkoa joiden kohdalta kuuma vesi tulee paineella ulos espressokoneesta. Aloittelija törmännee termiin kun jossain kehotetaan aika ajoin puhdistamaan myös tuo alue espressokoneesta.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Tommi H.

  • Kauppias
  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7
  • Kahvinpaahtaja, Punainen Kirahvi
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #77 : Heinäkuu 21, 2015, 14:34:20 ip »

Omat neuvot alkuunpääsemiseksi ovat olleet yleensä:
  • Nykyisen keittimen puhdistus
  • Wilfan mylly ja hyviä papuja
  • Luottaa omaan makuaistiinsa
  • Ja kokeilla uusia juttuja
Jos kahvin maku on peitettävä maidolla ja sokerilla, on siinä todennäköisesti jotain vikaa :D tai jos se maistuu "ihan tavalliselle", se todennäköisesti onkin ihan tavallista kahvia. Makuaisti on myös jokaisella omanlaisensa, joten jos joku kahvi maistuu poikkeuksellisen hyvälle, kannattaa laittaa mieleen miten sen valmisti, ja koittaa toistaa se ensi kerralla.

Ja jos on juonut aina Juhla Mokkaa, on tosi hyvä, jos aloittaa kahveihin tutustumisen kokeilemalla mahdollisimman erilaisia juttuja ja etsimällä sen mistä itse pitää. Tällä hetkellä kahvin uuttamiseen tulee koko ajan uusia mielenkiintosia välineitä, ja todennäköisesti ei tarvitse tuhansien eurojen espresso konetta saadakseen hyvää kahvia, vaan esimerkiksi muutaman kympin AeroPress saattaa olla se oma juttu :) (Mulle se ainakin oli)

Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #78 : Heinäkuu 21, 2015, 15:29:32 ip »


ja todennäköisesti ei tarvitse tuhansien eurojen espresso konetta saadakseen hyvää kahvia, vaan esimerkiksi muutaman kympin AeroPress saattaa olla se oma juttu :) (Mulle se ainakin oli)

Nimenomaan espressokeittimen hyvä puoli on että se tekee espressoa. Jos pitää enemmän muunlaisesta kahvista, niin turhahan se espressokeitin on. Espressokeittimellä ei saa suodatinkahvia eikä aeropressillä espressoa.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Tommi H.

  • Kauppias
  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7
  • Kahvinpaahtaja, Punainen Kirahvi
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #79 : Heinäkuu 21, 2015, 17:39:26 ip »

Nimenomaan espressokeittimen hyvä puoli on että se tekee espressoa. Jos pitää enemmän muunlaisesta kahvista, niin turhahan se espressokeitin on. Espressokeittimellä ei saa suodatinkahvia eikä aeropressillä espressoa.

Aivan  :)
Kirjattu

Kahva

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #80 : Syyskuu 02, 2016, 17:36:08 ip »

Pitänee nyt espressoaloittelijana itsekin todeta, että eniten lisäarvoa sain seuraavilla toimenpiteillä:

1) Lidlin halpiskahvimylly 14€
2) Lavazzan pavut 250g pusseissa
3) Gaggia RI8323/61

Mielestäni aloittelijan, joka tykkää espressojuomista ja tietää sen, ei kannata turhaan tehdä yli 200€ laitehankintoja.
Jos ei siis ole (ainakaan vielä) sellainen espressonisti, jonka laitteiston on kyettävä vähintään six-sigma prosessinhallintaan, niin halvallakin laitteistolla saa paljon lisäarvoa.

Nespressovehkeillä saisi toki melko helposti ja halvalla hyvää tasalaatuista espressotyyppistä kahvia, mutta henk. koht. haluan ennemmin säätää jauhimen, kahvakeittimen ja papujen kanssa. Nespressokeitin taasen on kiireistä elämää eläviä varten.
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #81 : Syyskuu 02, 2016, 17:43:12 ip »

Pitänee nyt espressoaloittelijana itsekin todeta, että eniten lisäarvoa sain seuraavilla toimenpiteillä:

1) Lidlin halpiskahvimylly 14€

Tämä on kyllä silleen noista se pullokaula josta eniten voisi saada makuun parannusta. Silppuriterämylly jauhaa epätasaista ja todella epätasalaatuista kahvijauhetta. Lisäksi pakostakin tuottaa paljon pölyä, joka lähinnä aiheuttaa kitkerää makua.

Oikeastaan mikä tahansa muuterätyyppinen mylly on aina parempi.

Lainaus
Mielestäni aloittelijan, joka tykkää espressojuomista ja tietää sen, ei kannata turhaan tehdä yli 200€ laitehankintoja.

Mikä nyt sopii kenellekkin. Jos kahvi on hyvää ja siihen on tyytyväinen, niin eipä siinä silloin ole mitään korjattavaa.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Kahva

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #82 : Syyskuu 02, 2016, 18:16:22 ip »

Tämä on kyllä silleen noista se pullokaula josta eniten voisi saada makuun parannusta. Silppuriterämylly jauhaa epätasaista ja todella epätasalaatuista kahvijauhetta. Lisäksi pakostakin tuottaa paljon pölyä, joka lähinnä aiheuttaa kitkerää makua.

Oikeastaan mikä tahansa muuterätyyppinen mylly on aina parempi.

Mutta mihin hintaan saisi "tarpeeksi hyvin toimivan" sähkökäyttöisen verrattuna tuohon 14€:n silpputerämyllyyn?

Komppaan kyllä tuota pölykommenttia, mutta totean lisäksi, että se pinttyy pitkälti terien alle eikä päädy keittimeen.
Ja koska tuolla 14€:n investoinnilla ja pavuilla (, jotka paketin avaamisen jälkeen säilyvät ilmatiiviissä lasipurkissa) saa kuitenkin keskimäärin parempaa espressoa kuin valmisjauhetuilla, niin siinä kuitenkin voittaa verrattuna edelliseen toimintatapaan.

Tuon myllyn kanssa oli kyllä opettelemista, jotta lopputulos olisi lähes joka kerta riittävän hyvä. Papujen standardiannostelu keittiövaa'an avulla sekä sekuntikello auttoivat prosessinhallinnassa. Eikä tuo Gaggiakaan aina toimi odotetusti.
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #83 : Syyskuu 02, 2016, 18:20:35 ip »


Mielestäni aloittelijan, joka tykkää espressojuomista ja tietää sen, ei kannata turhaan tehdä yli 200€ laitehankintoja.

Ei tosiaankaan, itse asiassa kaikki turhat hankinnat ovat turhia!  ;-)
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #84 : Syyskuu 02, 2016, 18:53:46 ip »

Mutta mihin hintaan saisi "tarpeeksi hyvin toimivan" sähkökäyttöisen verrattuna tuohon 14€:n silpputerämyllyyn?

Ihan mikä tahansa terien päältä alas omaan säiliöön jauhava on paljon parempi:
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/13464/dkjgt/OBH-Nordica-Precision-Grinder-kahvimylly

SItten vielä yleisesti parempana pidetty, mutta vielä melko edullinen tarjouksessa 70eurolla:
https://www.hobbyhall.fi/kodinkoneet/keittion-pienkoneet/kahvinkeittimet/wilfa-svart-presisjon-wscg-2-kahvimylly?#

Hinnat voivat tietysti tuntua korkeilta vaikka suhteessa keittimeen, mutta oikeastaan se mylly vaikuttaa siihen kahvin makuun jopa enemmän kuin keitin. Keitin vain läiskää sen kuumennetun veden kahvin läpi paineella, mutta se millaista se kahvijauhe uuton aikana uuttuu on juuri se mistä se maku lopulta tulee. Jos samassa uutossa on paljon pientä jauhetta, niin se yliuuttuu ja jos suurta, niin se aliuuttuu. Hyvät myllyt tekevät tasaisempaa jauhatusta tai ainakin epätasaista hyvässä suhteessa.

Tietysti jos kahvi on nyt hyvää, niin ei siinä mitään. JOS kuitenkin joskus tulee mieleen, että voisit kokeilla missä voi parantaa, niin aloittaisin myllystä.

Lainaus
Komppaan kyllä tuota pölykommenttia, mutta totean lisäksi, että se pinttyy pitkälti terien alle eikä päädy keittimeen.

Kyllä sitä sinne keittimenkin päätyy. Usko pois.

Sen vosiin silppuriteräisestä sanoa, että sillä muuten saa erinomaista turkkilaista kahvia jauhettua, koska turkkilainen kahvihan jauhetaan pölyksi. Pitää vain muistaa välillä antaa jauheen jäähtyä, että mylly ei polta sitä.

Lainaus
Tuon myllyn kanssa oli kyllä opettelemista, jotta lopputulos olisi lähes joka kerta riittävän hyvä. Papujen standardiannostelu keittiövaa'an avulla sekä sekuntikello auttoivat prosessinhallinnassa. Eikä tuo Gaggiakaan aina toimi odotetusti.

Joo. Se noissa halvemmissa välineissä on, että ison opettelun ja säädönkin jälkeen antavat vähän epätasaisempaa tulosta.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Cirya

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 65
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #85 : Syyskuu 02, 2016, 19:40:35 ip »

Wilfalle kehut täältäkin. Ehdottomasti järkevin ja hinta-laatu -suhteeltaan paras vaihtoehto tällä hetkellä, jos sähköisen haluaa. Tuo OBH oli aika rimpulan oloinen kun noita aikanaan hypistelin. Delonghilla on myös joku halvahko kartioteräinen mylly, mutta se on jo lähes tuon Wilfan hintainen, eikä pärjää sille oikein millään osa-alueella.

Huomionarvoista on, että mikään em. laitteista ei ainakaan modaamatta riitä painekahvattomalle espressokoneelle, joten jos jossain kohtaa haluaa sellaiseen päivittää, niin mylly menee vaihtoon jo ennen sitä konetta.
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #86 : Syyskuu 02, 2016, 19:46:03 ip »

Tuo OBH oli aika rimpulan oloinen kun noita aikanaan hypistelin.

Joo. Silti oikeastaan väkisinkin maultaan eri planeetalta kuin nuo silppuriterät.

Lainaus
Huomionarvoista on, että mikään em. laitteista ei ainakaan modaamatta riitä painekahvattomalle espressokoneelle, joten jos jossain kohtaa haluaa sellaiseen päivittää, niin mylly menee vaihtoon jo ennen sitä konetta.

Joo. Tuo kyseinen Gaggia on kuitenkin painakahvakone. Kuitenkin nuo painekahvattomaan espressoon tarkoitetut koneet ovat niin eri hintaluokasta, että noista saa vaikka myllyn suodatinkahveille ja en tiedä lähtisinkö välttämättä ostelemaan painekahvakoneeseen "ehkä tulevaisuutta" varten myllyä joka käy painekahvattomaan koneeseen. Hyvä tiedostaa toki.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #87 : Syyskuu 02, 2016, 20:54:27 ip »

Olen samaa mieltä, että aluksi ei välttämättä kannata montaa sataa vehkeisiin sijoittaa, jos ei ole varma jaksaako panostaa opetteluun. Itse pärjäsin vuosia krupsin myllyllä ja saman valmistajan thermoblockilla. Tosin, nyt kun on paremmat välineet, niin tunnustan etten Krupsilla päässyt lähellekään nykyistä makumaailmaa. Ihan hyvälle se kahvi silloin maistui - ja kelvollista se olisi vieläkin.

Mutta kaikki oman tarpeen mukaan. Tarvehan ei ole pelkästään makuun liittyvä, vaikuttaa moni muukin seikka: Tila, maksukyky ja into paneutua. Toisaalta parempien keittimien käytön oppimista on aivan liikaa mystisoitu. Ei vipuPavonikaan minusta vaikea opittava ole, ei ainakaan millenium mallit.

Mylly on painekahvan  kanssa seuraava askel. Minulla on aikoinaan silppuri ollut ja aika pian se joutui kierrätyskeskukseen hyllytilaa viemästä. Alle 50 € saa kelpo myllyjä kyseisen Gaggian kaveriksi. Jää pois punnitseminen ja sekunttikellon kanssa pelaaminen. Joskus pieni sijoitus vähentää paneutumisen tarvetta ja kikkailua.

Vaikuttaisiko se silppurin epätasianen tulos siihen, ettei Gaggiakaan aina tunnu toimivan odotetusti?  ???
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #88 : Syyskuu 02, 2016, 22:32:54 ip »

Itse pärjäsin vuosia krupsin myllyllä ja saman valmistajan thermoblockilla. Tosin, nyt kun on paremmat välineet, niin tunnustan etten Krupsilla päässyt lähellekään nykyistä makumaailmaa. Ihan hyvälle se kahvi silloin maistui - ja kelvollista se olisi vieläkin.

Minulla taas kävi jokseenkin vastaavan kombon kanssa (mylly oli silppurimalli) siten, että meni useammaksi vuodeksi fiilis koko espressotouhusta, kunnes päätin vielä kokeilla ja hankin singleboilerin + I-miniä vastaavan espressomyllyn. Siitä se homma vasta pääsi oikeasti alkuun.

Mutta kaikki oman tarpeen mukaan.

Hyvinkin pitkälle juuri näin.


Wilfan myllyä voi suositella paineistetun filsun/kahvan kanssa (vaikka paineistettua sinänsä en menisikään suosittelemaan). Lisäksi se on kelpo mylly suodatin/aeropress/immersio yms. -käyttöön, jos joskus päättää hypätä seuraavalle askelmalle espressotouhun kanssa.

Kuten olen aiemminkin todennut minun mielestäni paineistetuilla filsuilla/kahvoilla ei saa aikaiseksi espressoa - hyvin paljon espresson kaltaista juomaa kylläkin, joka saattaa - kun tähdet ja planeetat ovat oikeissa asemissa toisiinsa sekä paineistettuun kahvaan nähden - erehdyttävästi muistuttaa aitoa espressoa. ;)
En kuitenkaan lähtisi haastamaan laitetta vaikkapa afrikkalaisilla single-origin -pavuilla. Italialaisilla yms. comfort-blendeillä mahdollisuudet onnistumiseen kasvavat huomattavasti.

Tärkeintä on kuitenkin se, että itse on tyytyväinen makuun. Ei sillä sitten paljon väliä ole, mitä muut höpöttelevät. ;)

Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #89 : Syyskuu 02, 2016, 22:59:11 ip »


Vaikuttaisiko se silppurin epätasianen tulos siihen, ettei Gaggiakaan aina tunnu toimivan odotetusti?  ???

Väittäisin sen olevan se isoin juttu. Vaikka tekee sekunttikellolla mitä, niin silppuri tekee ihan suttua. Toki se thermoblokki säätää lämpötlat miten sattuu, mutta kyllä tuo mylly silti se suurin outouksien tekijä on.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini