Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin  (Luettu 153432 kertaa)

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #60 : Syyskuu 30, 2014, 00:22:38 ap »

Wilfan myllyjen hintahaitari taitaa liikkua jossain n. 70-100€ välillä. Itse ostaisin mieluummin halvemalla kuin kalliimmalla  ;)

On syytä mainita että vaikka laitetta mainospuheissa kovasti kehutaan:
"Markkinoiden ainoa mylly jolla saat sekä pannukahvia että espressoa"
(http://www.wilfa.fi/katalog/product.php?productid=16443&cat=322&page=1)

Edellä oleva ei suinkaan pidä paikkaansa. Sen lisäksi että kyseessä mukamas olisi ainoa kyseisen kaltainen mylly, se ei myöskään kykene kunnolliseen espressojauhatukseen (vaikka tarkasti lukien tuossahan luvataan jo ihan valmista kahviakin  ;)). Mutta moccamaster/mutteri/aeropress/pour-over ym. vastaavaan käyttöön se lienee oiva peli. Viiden vuoden takuu on melko hieno homma nykyajan kodin pikkuhärpättimille. Kannattanee samalla tutustua myös Wilfan suodatinkeittimiin. Ainakin estetiikaltaan ne peittoavat Moccamasterit heittämällä. Tim Wendelboe (joka on myös osallistunut keittimien suunnitteluun) on myös kehunut keitetyn kahvin makua  :)
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #61 : Syyskuu 30, 2014, 11:08:14 ap »

Verkkokaupasta aika hyvin saisi tuon myllyttimen.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #62 : Syyskuu 30, 2014, 11:25:31 ap »

Verkkokaupasta aika hyvin saisi tuon myllyttimen.

Tuolta olen hakenut yhden suodatinkäyttööön. Toimii hyvin pannukahvista painekahvaespressoon. Normi espressokäyttöön ei sovi, kuten ohjekirjakin tietää kertoa. Sääli että mainokset eivät.

En osaa sanoa laadusta mitään tarkempaa, kun en ole vertaillut.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

La Paviaani

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 124
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #63 : Syyskuu 30, 2014, 20:45:29 ip »

Karkean suodatinjauhatuksen vääntää Skertonilla paljon helpommin kuin turkkilaisen tomun. On siinä silti hetken jumppa.
Mä jaksoin yksittäisiä tupla-essoja jauhaa 2 vuotta ja sitten hommasin Macap M4D:n. Kymmenen kertainen hinta korreloi melkein vastaavan helppouden kanssa [emoji2]
Kirjattu

mecano

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #64 : Lokakuu 01, 2014, 12:12:11 ip »


   Kiitos kaikille vastaajille.

   Mä olen kääntymässä ton wilfan puoleen. Niitä on ilmeisesti kahta mallia, ja haluaisin juurikin sen uudemman. Miten tunnistan onko malli uudempaa vai vanhaa mallia?
Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #65 : Lokakuu 01, 2014, 12:50:48 ip »

Ulkoisesti taitavat olla samaa näköä (en ainakaan itse huomannu ihmeempiä eroja), mutta mallimerkinnästä ainakin. Wilfa WSCG-2 on se uudempi.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #66 : Lokakuu 01, 2014, 15:47:11 ip »

Stockmannin kanta-asiakastarjouksena tässä kuussa Wilfan mylly + keitin:

http://tinyurl.com/nmoepb3
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

Watti

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 37
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #67 : Lokakuu 01, 2014, 18:31:20 ip »

Kyllä tuo uudempi Wilfan mylly jauhaa hyvinkin hienoa, hienompaa kuin kaupan valmiit espresso jauhatukset, painekahvaiseen Krupsiin saa laittaa hieman karkeammallekin.
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #68 : Lokakuu 01, 2014, 18:34:05 ip »

Kyllä tuo uudempi Wilfan mylly jauhaa hyvinkin hienoa, hienompaa kuin kaupan valmiit espresso jauhatukset, painekahvaiseen Krupsiin saa laittaa hieman karkeammallekin.

Kyllä, mutta kun itse kokeilin Wilfaa paineitamattomalle ja kahvin vivahteista vettähän se suolsi läpi.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

mecano

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #69 : Lokakuu 01, 2014, 21:03:23 ip »



  Kävin Stocmannilla hypistelemässä noita Wilfan tuotteita, kiitos vaan Jari vinkistä. Sen verran kivan tuntuisia laitteita olivat että huomenna käyn ne äidin kanssa ostamassa, hän kun on kanta-asiakas.

  Moccamasterista lohkesi juuri viikko sitten kannusta pala  ja vaikka sitä nyt käyttää pystyisikin niin tarkkana poikana olisin halunnut uuden lasipannun ostaa, ja se jo pelkästään olisi maksanut Prismassa 23€, vieläpä väärän värisellä kahvalla (jonka olisin kyllä vaihtanut vanhasta).

  Tuossa tarjouksessa olevalla keittimellä on kahden vuoden takuu ja myllyllä viiden vuoden, oikein kiva juttu.

  Kiitoksia kaikille avusta, mä en juurikaan muuta vielä kahvista vielä tiedä kuin että juuri jauhetuista pavuista tehty kahvi on paljon parempaa kuin valmiiksi jauhetusta tehty, ja jos saan sekaan vielä reilusti kermaa niin paranee vaan. Toivottavasti mustan kahvin ystävät eivät nyt loukkaannu, monia on makuja.

  Jossain vaiheessa voisin vähän tavata tuolta muilta foorumin alueilta että minkälaista kaffetta sitä maailma tarjoaa tälläiselle ihan tavallisen Suomalaisen kahvin ystävälle. Alussa meinaan kuitenkin ostaa ihan tavallista Juhla mokkaa papuina, siihen kun on kahvihammas tottunut.

  Kiitoksia kaikesta avusta!

 
Kirjattu

mecano

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #70 : Lokakuu 03, 2014, 20:39:05 ip »



  Kävin tuon wilfan setin ostamassa. Vaikka keitin ihan samoilla valmiiksi jauhetuilla juhlamokan puruilla niin tuli yllättävän paljon parempaa kahvia ku vanhalla keittimellä (moccamaster). Eron  suurimmalta osin selittää se että käytin reilusti kermaa kun tähän saakka olen kotona käyttänyt punaista maitoa mutta kyllä maussa oli muutakin eroa.

  Mä mittasin kahvia suhteella litra vettä\65 grammaa kahvia. Ensin kaadoin keitettyä vettä tyhjälle suodattimelle,  kippasin purut suppiloon ja sitten kastelin purut, odotin parikytsekkaa ja sitten kaadoin loput vedet suppiloon suht hitaasti. Veden virtauksen suppilon läpi laitoin aika hitaalle kun oli niin pieni määrä laitossa.

  Nyt vaan täytyy käyttää noi jo ostetut valmiiksi jauhetut juhlamokat pois niin pääsen kokeilemaan itse jauhettua kaffetta.

  Myllyä en nyt vielä pääse testaamaan, toivottavasti sekään ei tuota pettymystä. Huomasin muuten että lidlissäkin myydään jotain papukahvia, minkäköhän makusta se mahtais olla?

  Mitenköhän noi takuuasiat mahtaa mennä kun Stocmann lupaa kuitissa ostokselle kahden vuoden takuun, mutta kahvinkeittimen pahvilaatikossa luvataan viiden vuoden takuu, myllyn laatikossa ei puhuta takuusta mitään. Entä sitten se että verkkokauppa.com lupaa samalle myllylle viiden vuoden takuun ja myös Wilfan kotisivuilla luvataan viis vuotta?

Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #71 : Lokakuu 04, 2014, 11:41:32 ap »


Huomasin muuten että lidlissäkin myydään jotain papukahvia, minkäköhän makusta se mahtais olla?

Puhtaasti subjektiivisesti se vaaleampi (ei mikään suomalaisittain vaalea) on ihan hyvä sekä suodattimeen ja espressoonkin menee maitokahveihin. Siitä tummemmasta en oikein välitä.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Laurijan

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 18
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #72 : Tammikuu 11, 2015, 06:36:08 ap »

Hei!

Osaako kukaan neuvoa mitä jauhatusastetta Krups GVX2 myllyssä tarvii suodatinkahville?
Ostin valmista Juhlamokkaa ja huomasin että se on paljon karkeampi kun jos myllyssä jauhan keskikarkeaksi (9/17).
Onko Pauligin jauhatusaste ylipäätänsä oikea tai onko se vaan niin karkea että niiden myllyn ei tukkiinnu.  ???
Luin netissä jossain että Krups GVX2 myllyssä pitää jauhaa 17/17 että on hyvä suodatinkahville.

t. Lauri  :)
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #73 : Tammikuu 11, 2015, 14:28:59 ip »


Osaako kukaan neuvoa mitä jauhatusastetta Krups GVX2 myllyssä tarvii suodatinkahville?

Puhdas makuasia. Suodattimelle käyvät eri jauhatusasteet hyvinkin karheaksta yllättävän hienoon. Kaikki riippuu keittimestä, vesimääristä, pavuista ja tietysti omista makutottumuksista.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Alphie0

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 51
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #74 : Tammikuu 13, 2015, 14:03:25 ip »

Joo, eihän näihin mitään yksiselitteisiä vastauksia ole. Lähtisin kuitenkin liikkeelle esim. Pauligiin verrattavalla jauhatuksella ja siitä sitten hiljalleen muuttamaan, jos tarvis.
Kirjattu