Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin  (Luettu 154296 kertaa)

Stefanius

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #45 : Elokuu 10, 2013, 08:20:25 ap »

Kiitos kannustuksesta ja hyvistä neuvoista. Nyt on levätty yövuorojen jälkeen ja tuntuu, että tänään vois onnistua ja kokonainen esso. Sain eilen jo creemaa pintaan mutta maku jäi laihaksi. Asetan hienommaksi ja testailen eri tamppaus voimakkuuksia. Suurin huomio toki kahvin määrään. Ilmoittelen miten käy.
Kirjattu
Silvia, i-mini steel

koomikko

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 209
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #46 : Elokuu 10, 2013, 09:05:35 ap »

Tamppauksella ei ole kauheasti väliä. Napakasti vain ja suoraan. Kahvin määrä ja jauhatus on ne millä se valuma säädetään kohdalleen. Tasoita se kahvi sinne koriin tasaisesti siten että sitä on kanssa reunoilla kunnolla.
Kirjattu

m4tti

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 112
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #47 : Elokuu 10, 2013, 12:50:45 ip »

Pavulla on myös suuri merkitys lopputulokseen, itse koin suuren ahaa-elämyksen kun ekan kerran tein tuorepaahdosta espresson. Vanha papu, markettipapu, vaalea tai tumma paahto, robustaa vai arabicaa jne... kaikki vaikuttaa lopputulokseen. Ja myös jauhatukseen. Ja elämään ja kaikkeen sellaiseen... ;D Pavuksi alkuun ehkä sopisi joku 80/20 (arabicaa/robustaa) tuorepaahto esim Kaffan Barista Blend joka oman kokemuksen mukaan tuottaa täyteläisen ja tumman espresson, robusta antaa mukavasti cremaa ja paahteista potkua.

Alkumatkaa helpottakseen kannattaa muutella vain yhtä tekijää kerrallaan ja "vakioida" muut: esim pidä papumäärä ja valutussaika (tai -määrä) koko ajan samana, muuta vain jauhatuskarkeutta - näin huomaa mitä jauhatus vaikuttaa lopputulokseen. Tuo tamppaus on ehkä se vähiten merkittävä tekijä...

Kun rutiinit alkaa kehittyä ja saa hommasta jonkinmoisen kokonaiskäsityksen, voi alkaa muitakin osatekijöitä kokeilemaan. Uuttosuhteista, pavuista, maidon vaahdotuksesta jne löytyy tältä foorumilta yllin kyllin vinkkejä ja ohjeita - hakutoimintoa kannattaa hyödyntää.
Kirjattu

Stefanius

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #48 : Elokuu 11, 2013, 14:53:03 ip »

Joissain videoissa filtteri päästetään täyteen ja tasoitetaan sormella jonka jälkeen tamppaus ja koneeseen. Onko moinen tapa järkevä?
Kirjattu
Silvia, i-mini steel

m4tti

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 112
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #49 : Elokuu 11, 2013, 20:50:44 ip »

On järkevä. Filtteriä tosin harvemmin vain "päästetään täyteen", kyllä siihen jauhetaan ennalta päätetty tarkka määrä, joka "tasoitellaan filtteriin distribuution parantamiseksi" ennen tamppausta ja koneeseen laittoa. Itse tasoitan "pohjois-etelä-itä-länsi" liikkeellä eli vedän sormella keon tasaiseksi neljästä eri suunnasta, kekoa eli kahvia EI kuitekaan paineta alaspäin vaan annetaan asettua omaan vapaaseen tahtiin. Tampperi on painamista varten.

Kokeilepa tämän foorumin haku-toimintoa ja ylläty positiivisesti...  ;) eli tuossa pääsivulla laita vaikka taikasana "tasoittelu" hakukenttään ja tuloksia löytyy esim: http://www.ristretto.fi/foorumi/index.php?topic=2869.msg26669#msg26669 josta Joonaa lainaten: "Tasoittamisella (grooming) taas tarkoitetaan mitä tahansa tapaa tai tekniikkaa, jolla kahvi tasoitetaan filtteriin distribuution parantamiseksi."

Aika monta näistä alku- ja jatkovaiheen mieltä askarruttavat kysymyksistä on jossain kohtia foorumia käsitelty, otsikoista ei aina voi arvata mitä kaikkea on kommentoitu ja siksi ainakin itse olen tuolla haulla löytänyt monta vastausta jo ennen kuin kysymys on varsinaisesti muotoutunut ;D
Kirjattu

mecano

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #50 : Syyskuu 29, 2014, 17:00:13 ip »

Hei kaikille!

  Olen aikeissa ostaa hario skerton kahvimyllyn jolla jauhan papuni. Aion käyttää vanhaa moccamasteria ja ainoastaan siirtyä jauhamaan papuni itse.

  Täällä foorumilla suositeltiin että tuohon myllyyn kannattaa harkita sellaisen lisäosan hankkimista joka toimii ikään kuin  alempana laakerointina teräosalle. Jos olen ymmärtänyt oikein, niin pavut kannattaa jauhaa aika hienoksi kun käyttää tavallista suodatinta.

  Ilman tuota lisäosaa tuo mylly ilmeisesti jauhaa hienoa purua ihan hyvin ja tuo osa parantaa nimenomaan karkemman jauhamisen tulosta, kysymykseni kuuluu että kannattaako minun ostaa tuo lisäosa vai ei?
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #51 : Syyskuu 29, 2014, 18:58:55 ip »


Jos olen ymmärtänyt oikein, niin pavut kannattaa jauhaa aika hienoksi kun käyttää tavallista suodatinta.

Ei. Suodatinkahvia ei jauhetra kovinkaan hienoksi. Oikein hienot jauhatukset tulevat lähinnä espressokoneeseen jossa ei ole painesuodinta tai turkkilaiseen kahviin.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

La Paviaani

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 124
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #52 : Syyskuu 29, 2014, 19:17:15 ip »

Juuri nimenomaan karkea jauhatus suodatukseen --> hanki modaus jenkkimummoilta!
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #53 : Syyskuu 29, 2014, 19:28:22 ip »

Porlex Mini Mill jauhaa muuten ilman modausta pressojauhatuksesta turkkilaiseen. Tall versio on lienee sama, mutta isompi säiliö.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #54 : Syyskuu 29, 2014, 19:28:30 ip »

..mutta jaksaako Hariolla jyystää puruja? Kupilliseen kahteen ehkä mutta että mokkamaasterilinen. Itse en viitsisi.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

vissymies

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 135
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #55 : Syyskuu 29, 2014, 19:44:13 ip »

Akkuporakone vääntämään?
Kirjattu
Bezzera BZ07, OE Pharos, Mazzer MiniE, Aeropress, Hario Skerton, Hario Mini-Slim+, Wilfa WSCG-2 (Isomac Giada, Minimoka 203)

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #56 : Syyskuu 29, 2014, 20:00:32 ip »

..mutta jaksaako Hariolla jyystää puruja?

Itse en viitsisi. Itselleni retkiosuhteissa Aeropressille hyvin jaksaa. Kahdellekkin vielä omat kahvikupilliset menee, mutta siitä eteenpäin menee jo työksi. Jos pitäisi joka päivä tehdä, niin joisin teetä.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 29, 2014, 21:49:13 ip kirjoittanut PaljonMaitoa+VahvaaKahvia »
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

mecano

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #57 : Syyskuu 29, 2014, 22:02:31 ip »


  Ok, kiitos vastauksista. Mä rupesin nyt itekki miettimään että jaksanko jauhaa käsin niitä papuja.

  Mikä olis hinta\laatu suhteeltaan hyvä sähkömylly?
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #58 : Syyskuu 29, 2014, 22:11:07 ip »

Olisin itsekkin kiinnostunut kuulemaan mikä on nyt IN. onko se vielä Krups?
Voisin hankkia isovanhemmille.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #59 : Syyskuu 29, 2014, 22:31:01 ip »

Käsimylly vaatii kyllä jatkuvassa käytössä kärsivällisen luonteen. Itselläni meni hermot samantien. Poravirityksellä pärjäsi sen aikaa kun Vario oli huollossa.
Wilfan myllyä voinen suositella suodatinkäyttöön. Nopea jauhamaan, karkeus helppo säätää ja on kestänyt kolme vuotta ilman ongelmia. Käytössä joka päivä. Hiukkasen on äänekäs, ruma ja purusäiliö typerä. Hinta/laatusuhde mielestäni erinomainen.
Siihen en osaa sanoa mitään, onko jokin muu parempi tai muuta.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 30, 2014, 08:18:05 ap kirjoittanut migu2 »
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2