Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kahwiki on taas toiminnassa! Sen löydät täältä: http://www.ristretto.fi/w/

Kirjoittaja Aihe: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin  (Luettu 153376 kertaa)

npm

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 91
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #30 : Toukokuu 18, 2013, 20:04:15 ip »

Josko sitä sitten vihdoinkin osallistuisi täällä keskusteluunkin, kun aihe on näin mainio.  ;D

Voisinkin oikeastaan aloittaa olemalla eri mieltä ketjun lähtökohdan kanssa  ::)


Eli lähdetään siitä millä on pienin kynnys alkaa parantaa makuelämyksiä:

  • osta kahvimylly
  • osta papuja
  • keitä kahvia vastajauhetuista pavuista samalla menetelmällä kuin ennenkin


Suomalainen markettikahvi ei nimittäin ole tosiaan ollenkaan huonoa. Tarjoiltuna se kuitenkin jostakin syystä on aina kerrassaan hirvittävää sumppia. Omat kaksi senttiäni ensimmäisistä toimenpiteistä:

  • pidä keitin puhtaana
  • tarjoile kahvi tuoreena

On suorastaan hämmentävää miten hyvää vaatimaton juhlamokkakin voi olla kymmenen euron tarjoustalon keittimellä, kunhan keitin vain on puhdas, eikä kahvi ehdi kummempia seisomaan  ;)


Oma lähtökohtani kahvin maisteluun oli juurikin tuo - vanha halpiskeitin täynnä pinttynyttä rasvaa sekä kaupan halvinta tiiliskivikahvia, joka saattoi joskus seisoa pannussa helposti puolikin tuntia. Kokeilin aina välillä marketin kalliimpiakin tiiliskiviä, ja tuloksena oli enimmäkseen vielä hirvittävämpää kuraa  8)

Aloinpa sitten oikusta aina huuhtelemaan pannun ja suodatinsuppilon ennen käyttöä. Ja juomaan kahvin tuoreena. Ero oli aivan käsittämätön - ei sitä vain voinut uskoa, että kyseessä oli sama kahvi samasta laitteesta.

Hankinpa sitten mokkamasterin käytettynä ja petyin pahasti. Kahvi ei ollutkaan yhtään parempaa. Purin sitten koko häkyyrän varaosiksi ja ei kiesus kaikkea sitä sontaa mitä sinne oli kertynyt. Kuvia ei tullut paha kyllä otettua...
Kunnon puhdistuksen jälkeen kahvi oli sitten taas kertaluokan parempaa. Mistä päädyin siihen tulokseen, että mokkamasterista tekee hyvän keittimen nimen omaan se, että se on kohtuu helppo purkaa osiin  ;D

Aikanaan taloon tuli sitten juurikin samainen Hario Skerton -käsimylly, jolla veivattiin kahden hengen kahvit useamman kertaa päivässä milloin mistäkin markettipavuista, ja talossa nautittiin jonkin aikaa maukkaasta ja halvasta kahviharrastuksesta.

Eräänä aamuna sitten kuitenkin turhautuminen jatkuvaan jumppaamiseen vei googlen pariin, ja eipä aikaakaan, kun pöydällä koreili puolittaisena heräteostoksena KitchenAidin 200e maksanut mylly. Vaimon reaktiota ei tarvinne kuvailla tarkemmin.  8)

Tarina jatkuu kaikille tuttuun malliin: nyt alkoi tietysti poltella tarve päästä tekemään maukasta espressoa, eikä mikään marketin vimpula tietysti tullut kysymykseenkään. Sattumalta luin jostakin vipukoneista, ja eikös sellainen ollut sitten ihan pakko saada. Niinpä taloon tuli sitten La Pavoni Pro, ja illuusio vapaasta tilasta keittiön pöydällä meni sen myötä  ::)

Aika lailla välittömästi tuli myös todettua, että marketin espressopavut ovat jokseenkin sielutonta tavaraa, joten eipä siinä sitten auttanut kuin siirtyä tuoretuotteisiin. Onneksi valikoima Helsingissä on oikein menevä.

Meni myös muutama viikko, ennen kuin tajusin, että Cafiza on ihan oikeasti välttämätöntä  ;)
Kirjattu
La Pavoni Professional Lusso + Nuova Simonelli MDX/Hario Skerton. Kuollut: KitchenAidin teinimopo

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #31 : Toukokuu 18, 2013, 22:58:33 ip »

Suomalainen markettikahvi ei nimittäin ole tosiaan ollenkaan huonoa. Tarjoiltuna se kuitenkin jostakin syystä on aina kerrassaan hirvittävää sumppia. Omat kaksi senttiäni ensimmäisistä toimenpiteistä:

  • pidä keitin puhtaana
  • tarjoile kahvi tuoreena

On suorastaan hämmentävää miten hyvää vaatimaton juhlamokkakin voi olla kymmenen euron tarjoustalon keittimellä, kunhan keitin vain on puhdas, eikä kahvi ehdi kummempia seisomaan  ;)

Täysin samaa mieltä!
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #32 : Toukokuu 18, 2013, 23:37:57 ip »

Juu ei se välttämättä ihmeempiä laitteita vaadi. Noissa halvimmissa Tarjoustalo-keittimissä olen huomannut ikävän ominaisuuden; monissa vesi on lähes kiehumispisteessä ja lämpölevy on liian kuuma = lopputuloksena huonoa kahvia.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #33 : Toukokuu 18, 2013, 23:52:25 ip »

Juu ei se välttämättä ihmeempiä laitteita vaadi. Noissa halvimmissa Tarjoustalo-keittimissä olen huomannut ikävän ominaisuuden; monissa vesi on lähes kiehumispisteessä ja lämpölevy on liian kuuma = lopputuloksena huonoa kahvia.

Varmasti mahdollista, toisaalta e ole koskaan saanut niin pahaa kahvia kuin noilla Mokamaastereilla. Usein tuleekin kysyttyä kun on vaikeata juoda, että onko oikein mokka master? ;-)
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #34 : Toukokuu 19, 2013, 21:37:00 ip »

Varmasti mahdollista, toisaalta e ole koskaan saanut niin pahaa kahvia kuin noilla Mokamaastereilla. Usein tuleekin kysyttyä kun on vaikeata juoda, että onko oikein mokka master? ;-)

No meillä Moccamaster ja hyvin se pelaa ainakin jos täysiä kannuja keittelee. Yhdet kupposet tehdään toki käsin. Pienissä määrissä Moccamaster kyllä helposti aliuuttaa.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #35 : Toukokuu 20, 2013, 09:50:40 ap »

Hyvin täälläkin pelittää moccamaster.
Toki silläkin tietenkin saa keiteltyä pahaa kahvia, jos heitellään purut ja vedet silmämääräisestsi ja bonusmitallinen perään. Näitäkin pannullisia tullut vastaan, mutta eihän silloin kyse olekkaan enää keittimestä.

Jos n.kolmea-neljää desiä alan keittämään, eikä muita suodatinpapereita ole käytössä kuin mildit. Teen seuraavasti; punnitsen sen 7g per desi, otan pannun pois tippalukolta, annan sinne valua hieman vettä, kun suodatinpussiin on tullut hieman vettä (peittääkseen purut) katkaisen virrat, sit parinkymmenen sekan päästä laitan virrat takas ja pannun alle.
Ei mitään järkyttävän suurta makuilmettä tapahdu, mut mielestäni maistuu täten kuitenkin aavistuksen paremmalta.

Ja toisilla keittimillä, joissa kuumalämpölevy, ja toista pannullista keitetään heti perään. Laitan tilkan vettä pannunpohjalle, ettei sinne tippuva kahvi tulis ihan tulikuumalle itekseen.
Sit jonkin aikaa pannussa seissyttä kahvia kun ottaa, niin ei sille tee ollenkaan huonoa hieman pyöräyttää ennen kaatoa, filtterikahvi kerrostuu aikast nopeasti, ja tämä on kanssa jostain iskostunut päähäni.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #36 : Toukokuu 20, 2013, 11:53:00 ap »

Toki tähän väliin keventävä pieni niksipirkka: Jos kahvin suodatinpaperit loppuu, ota apuun sukkahousut! Sekoita kupissa kuuma vesi ja porot, vedä sukkahousut päähän ja juo.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Stefanius

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #37 : Elokuu 09, 2013, 14:26:41 ip »

Tänään vihdoin pääsin opettelemaan esson tekoa. Homma tyssäsi vaan heti alkuun. Vaaka ku on vielä tulon päällä kiinasta joten en pysty punnitsemaan kahvia. Miten toimisin siihen asti? Saan 30 sekunnissa kupin pohjalle hyvin vähän kahvia. Ensimmäiset 2-3 yritystä ei tullut sitäkään vähää. Nyt piti laittaa jo pillit kasaan hetkeksi kun puski niin tuskan hikeä pintaan. Kirjaimellisesti.
Kirjattu
Silvia, i-mini steel

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #38 : Elokuu 09, 2013, 14:29:36 ip »

Mittaa pavut jollain sopivalla mittakupilla, niin saat painon pidettyä samana. Ainakin siihen asti, kunnes vaihdat papuja.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

m4tti

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 112
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #39 : Elokuu 09, 2013, 17:20:45 ip »

Mökkioloissa olen tällaisia muistisääntöjä noudattanut:
- "tavallinen" muovinen suodatinkahvin mittalusikka = n. 7 grammaa papuja
- ruokalusikallinen = 15ml =  6,5 grammaa papuja
- desi papuja =  43-45 grammaa

Varmaan vaihtelee papujen mukaan, mutta suurinpiirtein noilla on pärjännyt. Tasamitallisia, ei kukkuroita. Tuolla ruokalusikkamitalla (3 mitallista papuja) pääsee helposti ja suht toistettavasti 18 - 19 gramman haarukkaan, jota itse useimmiten käytän doppiota tehdessä. 21 grammaan pääsee taas tuolla kahvimitalla helposti ja desimitta on ollut käytössä pannu/suodatinkahvia keitellessä.

Tarkempaan tulokseen ehkä pääsee mittaamalla jauhetun kahvin määrää, kun pavut kokonsa ja muotonsa puolesta asettuvat noihin pienempiin mitta-astioihin hankalammin (milloin se on nyt se tasamitta vai ei...), mutta samat mitat ja lukemat pitää kutinsa silloinkin.
Kirjattu

Stefanius

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #40 : Elokuu 09, 2013, 20:58:03 ip »

Käytin tota silvian mukana tullutta kahvimittaa nyt mutta 2 ei varmaan riitänyt. Lisäksi nyt kakku jää gruppoon kiinni kun irrotan kahvan... Kuuluukohan sen olla aluksi näin vaikeaa vai pitääkö suosiolla jatkaa kokeiluja kun on nukkunut ensin yhdn päivän. Ei ole ensimmäinen kerta kun yövuorojen jälkeen aivoissa ei iso pyörä pyöri.
Kirjattu
Silvia, i-mini steel

koomikko

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 209
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #41 : Elokuu 09, 2013, 21:30:15 ip »

Käytin tota silvian mukana tullutta kahvimittaa nyt mutta 2 ei varmaan riitänyt. Lisäksi nyt kakku jää gruppoon kiinni kun irrotan kahvan... Kuuluukohan sen olla aluksi näin vaikeaa ...

Voi kuule, et ole edes päässyt kunnolla alkuun vielä. Tie huipulle on pitkä ja kivinen suurimmalle osalle meistä, joten kannattaa suhtautua sen mukaan aluksi tähän harrastukseen ;). Alkutaipaletta kyllä helpottaa paljon se jos joku kokenut tulee ensin näyttämään perusasiat kädestä pitäen. Siinä voi säästää itseltä kuukausitolkulla opetteluaikaa.
Kirjattu

m4tti

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 112
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #42 : Elokuu 09, 2013, 22:59:05 ip »

En Silviaa tarkemmin tunne, mutta yleensä nuo kahvimitat on sen 7gr eli "sinkun" verran. Tupla olisi silloin juuri tuo 2x eli 14grammaa. Riippuu filtterin koosta/mallista mitä siihen mahtuu, mutta yleensä 16-18 gr pitäisi tuplafiltteriin mennä, itse olen tottunut tekemään tuplasihdillä 18gr panostuksella.

Lähinnä käytetyn purun määrä tässä korreloi siihen minkä verran juotavaa voi odottaa kuppiin saavansa: 18 grammalla pavusta ja jauhatuksesta riippuen itse saan 36 - 50 grammaa juotavaa, joka millilitroissa on jotain 40 ja 65 millilitran väliltä. Tuolla 14gr panoksella voisi siis olettaa saavansa 30-50 ml espressoa (ristrettona sitten tuosta piirun verran tiukempaa). Nämä mitat ihan oman kokemuksen pohjalta ilman baristakoulutusta ;D, viisammat korjatkoon jos on kovin pielessä...

Alussa noita muuttujia on niin paljon, että kannattaa pitää vaikka papumäärä ja uuttoaika vakiona ja jauhatuksen karkeutta säätämällä saada se ensimmäinen onnistunut espresso, joka maultaan, määrältään ja ulkonäöltään on odotuksia vastaava :)

Kakku saattaa satunnaisesti jäädä keltä vain kiinni gruppoon, nou hätä. Jos se jää aina, niin sitten on ehkä liika puruja.

Opettelun iloa vaan, sitähän nämä harrastukset edellytää!
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #43 : Elokuu 09, 2013, 23:08:58 ip »

Omalla Silvian mittalusikalla kun kauhaisen niin papuja tulee hieman yli 10g.

Aloittelijan kannattaa olla valpas siinä mielessä että virheitä sattuu ja niiden havaitseminen voi olla enemmän tai vähemmän työlästä. Yleensä koetan kannustaa videoimaan ongelmallisen tapahtuman ja lähettämään tänne kahvifoorumille kommenteille.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

m4tti

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 112
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #44 : Elokuu 09, 2013, 23:29:07 ip »

Omalla Silvian mittalusikalla kun kauhaisen niin papuja tulee hieman yli 10g.

Eli hieman reilumpi lusikka Silvian mukana... Tuosta voisi hätäisen johtopäätelmän tehdä, että puruja on ollut hiukan liikaa (~20gr) ja siksi kakkukin tarttui kiinni. 15 ml mittalusikka eli ruokalusikallinen jos löytyy taloudesta, niin sillä voi tehdä vertailevaa mittausta (n. 6,5 gr), kunnes vaaka saapuu asian ratkaisemaan.

Jauhatus saattaa olla oikea karkeuden suhteen, jos vaan määrän saa nyt kohdalleen niin vesikin tulee paremmin paakun läpi.
Kirjattu