Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin  (Luettu 153382 kertaa)

oldpet

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 165
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #15 : Huhtikuu 15, 2012, 10:04:54 ap »

Tuon vakio skertonin kanssa on ongelmana sen alemman laakeroinnin puute, jolloin karkeammalla jauhatuksella tulee helposti pölyä joukkoon. Jostakin luin vinkin että jos kampea nostaa samalla kun pyörittää niin vaiva helpottuu. Olen yrittänyt opettaa poikaani jauhamaan oikeaoppisesti tuolla pikku myllyllä, tässä tosin on tuo terän alatuenta modattuna
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=BCJt8iYrtuw" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=BCJt8iYrtuw</a>


Moccamasterin kanssa olen käyttänyt tuoreella kahvilla menetelmää että valutan suodattimen läpi vettä ennen purujen laittoa (poistaa paperin makua), sitten kun käynnistän keittimen pidän pannun pois paikoiltaan hetken ja annan purujen turvottua hieman ennenkuin laitan pannun paikoilleen (tämä tietysti toimii vain tippalukollisen keittimen kanssa).
Kirjattu
Kupissa tänään:

linker

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 94
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #16 : Huhtikuu 15, 2012, 10:29:08 ap »

Moccamasterin juoksuputkia on kahdenlaisia, vanhemmissa yksireikäinen ja uudemmissa monireikäinen.
Vanhoihinkin on monireikäinen saatavana varaosana, omani hankin prismasta, muistaakseni 12 eurolla.

Minulla on vanhanmallisen moccamasterin lisäksi joku melko vanha krupsin keitin, jonka pallomaisessa suodatinpöntössä lukee
että "aroma control". Se tarkoittaa siinä, että keitin pitää vedensyötössä pienen tauon heti kun on päästänyt puruille "turvotusvedet".
Lisäksi keitin pitää melko paljon vettä kahvin joukossa, ennen kun venttiili aukeaa ja kahvi valuu kannuun/pannuun.
http://youtu.be/ToelPrqoQjU

Mutta tuosta moccamasterista ja varsinkin sen "kraatereista ja poraamisesta": Tein joskus testiä, ja laitoin blogiini jotain aiheesta:
http://linkerquu.blogspot.com/2012/01/juoksuputki.html

Ei pidä pelästyä blogin taustakuvaa.


 
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #17 : Huhtikuu 15, 2012, 11:08:13 ap »

Kahvista on tullut ajoittain varsin maukasta, mutta välillä laimeaa/laihaa, vaikka papuja olen mittaillut samaa määrää lähes joka kerta.

Millaisia määriä valmistat? Itselläni raja Moccamasterin kanssa on siinä puolessa litrassa (vettä). Pienemmillä määrillä menee hankalaksi johtuen liian lyhyestä suodatusajasta ja tuota ongelmaa ei oikein saa jauhatusta hienontamalla korjattua. Pienissä määrissä paljon parempaan lopputulokseen pääsee käsin suodattamalla kun veden tulonopeutta ja sitä kautta suodatusaikaa saa säädettyä paremmin.

Yksi mitä voit vielä koettaa on se, että kun moccamaster on päästänyt puruille sen verran vettä että ensimmäiset tipat valuvat läpi, sammutat keittimen ja nopeasti/varovasti hämmennät purut lusikalla jotta ovat varmasti kauttaaltaan kosteita. Sitten keitin takaisin päälle. Pieni vesimäärä hienolla jauhatuksella saatta "juosta" kahvin läpi epätasaisesti ja tällöin tulos voi jäädä laihaksi. Jos keittimessä on käsikäyttöinen tippalukko, niin sitä voi kanssa pitää alussa kiinni sekoitukseen asti (kunhan muistaa sitten avata...). Mutta tässä alkaa olla jo enemmän vaivaa kuin käsipelillä suodattamisessa.
Kirjattu

TD

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 26
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #18 : Huhtikuu 15, 2012, 14:30:38 ip »

Kiitos vinkeistä, itsellä on Moccamaster uudemmalla juoksuputkella (9-reikäinen) ja tippalukoton versio, eli perusmalli.
Keitettäessä on tuo 0,5L aika vakiomäärä, tarkistin tuon asteikon Moccamasterin 4 kuppia, eli 1/2L täsmäsi 500ml kannuun varsin hyvin.

Tosin sitä en tiedä miten tämä yhtälö toimii kun normaalisti kaadan tällä täyden mukillisen ja sekin näyttää Moccamasterin asteikolla 0,5L:
http://www.iittala.fi/web/iittalaweb.nsf/fi/tuotteet_syominen_astiasarjat_taika_muki_04_l_musta

Kokeilin hämmentää tuota kahvia hieman ja se auttoi kyllä, purutkin olivat tiputuksen jälkeen paljon tasaisemmin eikä tuota kraateria ollut juuri laisinkaan. Vieläkään silti ei aivan ole kohdallaan ehkä, taidan uskaltaa säätää hieman karkeammaksi tuota Skertonia jos se auttaisi...

Se oli ennen tätä keskustelua ehkä viimeinen suunta mihin olisin tuota ruuvannut, sillä maalaisjärki sanoo että mitä karkeampi, sitä nopeammin juoksee läpi ja sitä laimeampaa tulee... Nyt oli kahvin väri aika lähellä sitä millaisena olen sen tottunut näkemäänkin, mutta pientä hienosäätöä tämä vielä kaipaa (ja sitten sen Moka Alessin saapumista vähitellen...)

Käyttääkö kukaan teistä tavallisia konsteja purujen (/papujen) annosteluun, eli osaako sanoa vaikka mutulla että meneekö vastajauhettuja puruja enemmän kuin tiiliskivestä? Jos siis mitataan ihan tilavuusmittareilla, eli kahvilusikalla. Koska nyt kun tuo suodatus on about kohdallaan, niin nyt on enää kaksi muuttujaa, purujen määrä ja purujen karkeus...

Ainiin, ja otin tavaksi huuhdella suodatinpussin, ehdin jo sitäkin epäillä että se aiheuttaa kahvin juoksemisen nopeammin läpi, mutta eiköhän sen voi poissulkea tästä yhtälöstä... Alkoi vain ärsyttää ja sitten alkaa syytellä kaikkia sivullisiakin tekijöitä ;)
Kirjattu

Orkesteri

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 39
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #19 : Huhtikuu 16, 2012, 17:57:26 ip »

Tietty kyllähän noistakin summaa tulee kun alkaa laitetta toisen perään olemaan kaapissa... :) Mutta ei puhuta kuitenkaan suuresta rahamäärästä.
Tähän piti vielä sanoa, että kaikki hifistelyn mahdollistavat harrastukset avaavat aina oven myös rahan menolle, vaikka alkuperäinen motivaatio olisi säästäminen. Täydellinen esimerkki on klassinen parranajo: monet siirtyvät yksinkertaisten safety razorien ja DE-terien käyttäjiksi, koska eivät halua maksaa Gilletten älyttömiä hintoja... mutta päätyvät sitten keräilemään mäyränkarvasuteja, höyliä, partasaippuoita ja saippuakuppeja. Jos ei koe tällaista viettiä, hyvä suti ja maailman paras höylä maksavat itsensä nopeasti takaisin, vaikka käyttäisi terävimpiä mahdollisia höylänteriä ja ensiluokkaista saippuaa. Samalla tavalla maailman parhaista kahveista on mahdollista nauttia hyvin edullisesti. Siskoni tykkää kahvista mutta ei jaa hifistelygeeniäni. Hommasin hänelle Cleverin ja käytetyn PeDe-myllyn ja vihjaisin tuosta Dealextremen vaa'asta ja Melittan Mild-filtteripapereista. Vedenkeitin oli jo ennestään. Tuollaisella kokoonpanolla hauduttelee onnellisena vaikka lopun ikäänsä.
Kirjattu

TD

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 26
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #20 : Huhtikuu 16, 2012, 22:04:31 ip »

Siskoni tykkää kahvista mutta ei jaa hifistelygeeniäni. Hommasin hänelle Cleverin ja käytetyn PeDe-myllyn ja vihjaisin tuosta Dealextremen vaa'asta ja Melittan Mild-filtteripapereista. Vedenkeitin oli jo ennestään. Tuollaisella kokoonpanolla hauduttelee onnellisena vaikka lopun ikäänsä.

Tässähän se on sanottu. Lähinnä oikeastaan kannattaa vähän tietää mitä ostaa, ettei osta suunapäänä mitä vain ja sitten opi kantapään kautta :)

Mitä muuten on Melittan Mild-filtteripaperit, onko ne ihan suodatinkeittimelle ja mitä tämä Mild tarkoittaa tässä kontekstissa? Ja onko suodatinpapereilla yleisestikin paljon eroa keskenään kun puhutaan hyvän kahvin valmistamisesta esim. Moccamasterilla?
Kirjattu

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #21 : Huhtikuu 16, 2012, 22:15:02 ip »

Mitä muuten on Melittan Mild-filtteripaperit, onko ne ihan suodatinkeittimelle ja mitä tämä Mild tarkoittaa tässä kontekstissa? Ja onko suodatinpapereilla yleisestikin paljon eroa keskenään kun puhutaan hyvän kahvin valmistamisesta esim. Moccamasterilla?

Melittalla on tuommoisia erivahvuiselle kahville suunniteltuja suodatinpapereita, jotka ihan yksinkertaisesti vaan vastustavat veden (kahvin) virtausta eri tavoin. Mild miedompaa ja intense vahvempaa kahvia varten. Sitten on jokin gourmet, jonka väitetään tasaavan kahvin laatua kun keitetään vajaita keittimellisiä.
En ole noita verranut, joten toiminnasta en tiedä.
Kirjattu

TD

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 26
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #22 : Huhtikuu 17, 2012, 06:43:47 ap »

Melittalla on tuommoisia erivahvuiselle kahville suunniteltuja suodatinpapereita, jotka ihan yksinkertaisesti vaan vastustavat veden (kahvin) virtausta eri tavoin. Mild miedompaa ja intense vahvempaa kahvia varten. Sitten on jokin gourmet, jonka väitetään tasaavan kahvin laatua kun keitetään vajaita keittimellisiä.
En ole noita verranut, joten toiminnasta en tiedä.

Okei, jotain tämän suuntaista arvelinkin...
Onkos joku testannut näitä tai muita suodatinpusseja?
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #23 : Huhtikuu 17, 2012, 07:46:12 ap »

Mild-suodatinpussi on "ohut" ja vastustaa veden virtausta vähiten. Tämä on hyvä jos haluaa lyhyemmän uuttoajan tavallisessa suodatinkahvinkeittimessä tai käyttää Abidia. Intense-pussi on toisesta päästä, se hidastaa veden virtausta tavanomaista enemmän. Tämä on hyvä jos haluaa pidemmän uuttoajan tavallisessa suodatinkahvinkeittimessä. Gourmet-suodatinpussin alaosa (se kapea) on Intenseä, keskiosa on tavallista ja yläosa (se levein osa, aukko-osa) on Mildiä. Pienellä nestemäärällä toimii siis kuten Intense ja suurella vähän kuin normaali pussi.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

TD

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 26
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #24 : Huhtikuu 17, 2012, 21:14:08 ip »

Mild-suodatinpussi on "ohut" ja vastustaa veden virtausta vähiten. Tämä on hyvä jos haluaa lyhyemmän uuttoajan tavallisessa suodatinkahvinkeittimessä tai käyttää Abidia. Intense-pussi on toisesta päästä, se hidastaa veden virtausta tavanomaista enemmän. Tämä on hyvä jos haluaa pidemmän uuttoajan tavallisessa suodatinkahvinkeittimessä. Gourmet-suodatinpussin alaosa (se kapea) on Intenseä, keskiosa on tavallista ja yläosa (se levein osa, aukko-osa) on Mildiä. Pienellä nestemäärällä toimii siis kuten Intense ja suurella vähän kuin normaali pussi.

Kiitos selvennyksestä. Onkos sitten näillä merkeillä eroa, että onko se hyvä käyttää juuri Melittaa maun mukaan vai esim Euroshopperia?
Ja tuota, oliko suodatinkeittimien ongelma juuri tuo läpijuoksutus, joten gourmet tai Intense voisi olla ihan hyviä vaihtoehtoja vai muistanko juuri väärinpäin? Tai onko se vain makuasia?
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #25 : Huhtikuu 17, 2012, 21:49:24 ip »

Onkos sitten näillä merkeillä eroa, että onko se hyvä käyttää juuri Melittaa maun mukaan vai esim Euroshopperia?

Melitta ainakin antaa hyvin huuhdeltuna suhteellisen "pahvittoman" maun. Huokeimmissa pusseissa paperi ei välttämättä ole kovin "neutraalin makuista" (ei se sitä ole oikein koskaan, mutta jotkut maistuvat enemmän kuin toiset). Tämä johtunee itse paperin laadusta, paperiin jääneestä paperipölystä jne...

Taisit tuolla aiemmin kysellä huuhtelusta: Käsin suodattamalla huuhtelen itse ensin kylmällä vedellä kunnolla hanan alla ja sitten kiehuneella vedellä (tämä vähentää tuota kuuman veden tarvetta). Jos valmistan keittimellä esim 1/2 litraa, niin laitan vettä litran ja annan valua siitä puolet pois pelkän paperin läpi pitäen alussa tippalukkoa kiinni (niin että suppilo täyttyy ensin piripintaan). Tällöin se lopullinen uuttokin alkaa kuumemmalla lämpötilalla kun laite (lähinnä se metalliputki) on ehtinyt lämmitä.

Ja tuota, oliko suodatinkeittimien ongelma juuri tuo läpijuoksutus, joten gourmet tai Intense voisi olla ihan hyviä vaihtoehtoja vai muistanko juuri väärinpäin? Tai onko se vain makuasia?

"Oikeassa" suodatinkeittimessä on mahdollista säätää suodatusnopeutta (niin että veden lämpötila pysyy oikeana) - mutta tällöin pitää jo pulittaa hieman enemmän rahaa ja laite alkaa olla jo melko overkill tehtäväänsä. Suodatinpaperilla nopeuden vähentäminen on kompromissi joka joskus toimii ja joskus ei (on siis eroa siinä, että tihkuuko vesi hiljalleen purujen päälle, vai että vesi tulee kerralla nopeasti ja tihkuu sitten hiljalleen pois. Eroa on siinä miten vesi matkallaan "vuorovaikuttaa" purujen kanssa). Esimerkiksi Moccamaster toimii optimaalisesti silloin kun keität sillä täyden pannullisen - tällöin purujen päällä on koko ajan suhteellisen ohut vesikerros purumäärään nähden ja purut pysyvät tiivinä siinä alla joiden läpi vesi virtaa. Vajaalla pannulla syntyy ennemminkin löyhä kahvi/vesi mössö josta sitten erotetaan lopussa liuos pois, eikä "perkoloitumista" juurikaan tapahdu. Toimiakseen hyvin tämä "mössöuuttaminen" vaatii (IMHO) yleensä pidemmän suodatusajan ja näin esim. Cleverin kanssa toimitaan.
Kirjattu

TD

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 26
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #26 : Huhtikuu 17, 2012, 23:11:01 ip »

Melitta ainakin antaa hyvin huuhdeltuna suhteellisen "pahvittoman" maun. Huokeimmissa pusseissa paperi ei välttämättä ole kovin "neutraalin makuista" (ei se sitä ole oikein koskaan, mutta jotkut maistuvat enemmän kuin toiset). Tämä johtunee itse paperin laadusta, paperiin jääneestä paperipölystä jne...

"Oikeassa" suodatinkeittimessä on mahdollista säätää suodatusnopeutta (niin että veden lämpötila pysyy oikeana) - mutta tällöin pitää jo pulittaa hieman enemmän rahaa ja laite alkaa olla jo melko overkill tehtäväänsä. Suodatinpaperilla nopeuden vähentäminen on kompromissi joka joskus toimii ja joskus ei (on siis eroa siinä, että tihkuuko vesi hiljalleen purujen päälle, vai että vesi tulee kerralla nopeasti ja tihkuu sitten hiljalleen pois. Eroa on siinä miten vesi matkallaan "vuorovaikuttaa" purujen kanssa). Esimerkiksi Moccamaster toimii optimaalisesti silloin kun keität sillä täyden pannullisen - tällöin purujen päällä on koko ajan suhteellisen ohut vesikerros purumäärään nähden ja purut pysyvät tiivinä siinä alla joiden läpi vesi virtaa. Vajaalla pannulla syntyy ennemminkin löyhä kahvi/vesi mössö josta sitten erotetaan lopussa liuos pois, eikä "perkoloitumista" juurikaan tapahdu. Toimiakseen hyvin tämä "mössöuuttaminen" vaatii (IMHO) yleensä pidemmän suodatusajan ja näin esim. Cleverin kanssa toimitaan.

Täytyypä siis kokeilla valkata pussit sen mukaan, ostamalla esim juuri tätä Gourmet-pussia (melkein aina keitetään 0,5-0,7 litraa) saa samalla poistettua halvemmat pussit pois nurkista.

Tämä "mössöuuttaminen" sanana huvitti, mutta sitäpä tuo taitaa olla :)

Taisit tuolla aiemmin kysellä huuhtelusta: Käsin suodattamalla huuhtelen itse ensin kylmällä vedellä kunnolla hanan alla ja sitten kiehuneella vedellä (tämä vähentää tuota kuuman veden tarvetta). Jos valmistan keittimellä esim 1/2 litraa, niin laitan vettä litran ja annan valua siitä puolet pois pelkän paperin läpi pitäen alussa tippalukkoa kiinni (niin että suppilo täyttyy ensin piripintaan). Tällöin se lopullinen uuttokin alkaa kuumemmalla lämpötilalla kun laite (lähinnä se metalliputki) on ehtinyt lämmitä.

Juu kyselin asiasta ja tämä keittimen hyväksikäyttäminen ei tullut kyllä mieleen, olen vähän mikrossa lämmitellyt vettä ja sillä huuhdellut pussia, mutta onhan tuo vähän säätämistä. Hanalla alkuun + keittimestä läpi vettä ei kuulosta kyllä pahalta idealta!
Kirjattu

TD

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 26
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #27 : Toukokuu 03, 2012, 21:18:06 ip »

Vaa'asta.

Ostin Huuto.netistä nimimerkki linkerin vinkin mukaisen vaa´an, joka on näemmä samanlainen kuin dealextreme myy. 1000g max / 0,1g.

Ensimmäinen kokeilu vaa´an kanssa toi huiman eron edelliseen. Nyt kun takana on muutamia viikkoja itse jauhettua, on helppo todeta että kahvia on ollut aika reippaastikin liian vähän keittimessä.

Liekö sitten vastajauhetun "ilmavuudesta" vai mistä, mutta perinteisillä tavoilla (moccamasterin mittalusikka) mitaten + vähän extraa, on saanut tyydyttäviä tuloksia, mutta onhan tuo nyt ollut aika kaukana oikeasta annostelusta. Sen kertoi tosiaan heti ensimmäinen "makutesti" vaa´an saavuttua.

Annostelusta olisi yksi kysymys, onko 6 grammaa / 1 dl (30g / 0,5l) oikeampi kuin 7 grammaa per kuppi (eli 28 g / 0,5l), molempia näyttää olevan alan ohjeissa...?

Yksi mikä ihmetyttää, on Moccamasterin mittalusikka muutenkin. Siis ihan tiiliskivikahvistakin keitettynä grammoissa yksi tasainen mitallinen pitäisi olla kahteen Moccamasterin kupilliseen (2,5 dl). Mutta tämä tekee 0,5 litraan tiiliskivikahvista noin 22 grammaa, kuulostaa aika vähältä? Vai onko mittakin suunniteltu täydelle pannulle, kuten koko keitin... eli n. 55g / 1,25l olisi näin ollen lähellä oikeaa?

Onko muutenkin syytä laittaa "suodattimelle" yksi osa, vai ihan vaan suoraan laskennallisesti 6 g / 1 dl, oli se sitten täysi pannullinen tai 0,5l? Meillä keitetään yleensä joko 0,5l tai 0,75l (4 kupillista tai 6 kupillista).
Jonkun vinkki oli "7 grammaa per kupillinen ja yksi 7 g 'pohjille' suodattimelle"...
Kirjattu

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #28 : Toukokuu 03, 2012, 23:05:46 ip »

SCAE:n gold cup-standardissa kahvin annosteluksi on muistaakseni taidettu asettaa 60 +/-5 grammaa / Litra vettä. Jos on annostelu jossain lähistöllä, niin ihan hyvin on asiat. Kysymykseesi siitä lasketaanko kahvia yksi osa suodattimelle vai ei, niin ei lasketa. En tosin ole varma ymmärsinkö kysymystä  :-[.


Nyt kun vaaka on hankittu ja "rimaa" on siirretty taas hieman korkeammalle, voisit seuraavaksi kokeilla veden punnitsemista. Veden punnitseminen on nopeaa, tyylikästä ja tarkkaa mittakannujen käyttämiseen verrattuna.

Vanha hyväksi havaittu ja kultainena sääntö kahvin ja veden väliselle suhteelle on 1:17. Jos siis haluat esim. 1000 grammaa kahvia (n. litra) tarvitset n. 59 grammaa kahvia jne.

Itse pyrin pitämään reseptit aina lähes samoina (uuttoaika, kahvin määrä, veden määrä, lopullinen annoskoko jne.) ja säätämään vain myllyn karkeutta. Jos joku tietenkin jää kovin laihaksi, niin sitten vaan vähemmän kahvia/enemmän vettä tai vice versa.

 
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin
« Vastaus #29 : Toukokuu 04, 2012, 18:20:22 ip »

Yksi mikä ihmetyttää, on Moccamasterin mittalusikka muutenkin. Siis ihan tiiliskivikahvistakin keitettynä grammoissa yksi tasainen mitallinen pitäisi olla kahteen Moccamasterin kupilliseen (2,5 dl). Mutta tämä tekee 0,5 litraan tiiliskivikahvista noin 22 grammaa, kuulostaa aika vähältä? Vai onko mittakin suunniteltu täydelle pannulle, kuten koko keitin... eli n. 55g / 1,25l olisi näin ollen lähellä oikeaa?

Taannoin punnitsin parin erilaisen mittalusikan antamia kahvimääriä (ohjeistin sukulaista kahvinkeitossa). Havainto oli, että ainakin kaikissa niissä piti ottaa "kohtuudessa" kukkuraisia lusikallisia jos halusi päästä nimellisarvoon (kohtuudessa=sellainen kuin siihen "luonnostaan" tulee ilman kikkailuja). Moccamasterin lusikka antoi muistaakseni tasattuna 10g luokkaa ja perinteinen 7g antoi 5g. Testasin pakettikahvilla.
Kirjattu