Kuten voi päätellä aiheesta ja alueesta jonne tämä viestiketju on perustettu, olen aloittelemassa kahviharrastusta. Tai sanotaan, että olen siirtymässä (valmiiksi jauhetusta) Juhla Mokasta ja Moccamasterista tutustumaan syvemmin kahviin. Tutustuminen tämän lisäksi on pitänyt sisällään satunnaisia cappuccino-kupillisia paikallisessa kahvilassa ja muualla maailmalla.
Viestiketju on nimetty tänne toivottavasti muidenkin aloittelijoiden eksymistä silmällä pitäen, minulla ei siis ole antaa aiheen mukaisia vinkkejä starttiin, toivonkin niitä kokeneemmilta.
Olen tutustunut varsin hyvin tämän keskustelupalstan antiin ja sillä tavalla osannut hieman harkita mistä kannattaisi lähteä liikkeelle, ensinnä siis kiitos mainiosta palstasta josta aloittelija löytää hyvin infoa.
Palstalla kuitenkin moni aihe liittyy espressolaitteisiin ja hyvin laajaan kirjoon pieniä seikkoja, jotka saavat aikaan hyvän espresson, välttävän espresson tai pahan espresson. Moni suodatinkahvista parempaan kahviin siirtyvä eksyykin aloittelijan vinkkejä etsiessään aiheesta ketjussa kuin ketjussa, joten tästä syystä aloitin täysin uuden ketjun (vaikka tämä on ensimmäinen viestini palstalle).
Eli lähdetään siitä millä on
pienin kynnys alkaa parantaa makuelämyksiä:
- osta kahvimylly
- osta papuja
- keitä kahvia vastajauhetuista pavuista samalla menetelmällä kuin ennenkin
Mikä mylly? Siihen on muut ketjut, mutta itse päädyin Hario Skerton käsimyllyyn koska annoin itseni ymmärtää käsimyllyn olevan parempi kuin saman hintaluokan (50e) sähkömylly.
Mitä papuja? Siinäpä se kysymys.Itse asun Raumalla, joka on 37.000 asukkaan kaupunki länsirannikolla. Pori ja Turku ovat 50 ja 100 km päässä, sieltä löytyy lähimmät paikat josta saa ostaa tuoretta paahtoa. Vaihtoehdot arkeen ovat siis netistä tilaaminen ja Prismasta/CityMarketista papujen ostaminen.
Pavuista ensin todellinen aloittelijan kysymys, onko kahvipapu kahvipapu vaikka kahvinlaittomenetelmä on mikä vain (pannu, suodatin, mokkapannu, pressopannu, espressopannu jne...)? Mikä ero on esimerkiksi espresso-pavuilla ja vaikka suurelle kansalle tutuilla Juhla Mokka ja Presidentti -pavuilla. Eli mikä erottaa pavun ja pavun?
Jos pysytään aiheessa, eli aloittelijan helpoimmasta tavasta päästä käsiksi (varsinkin kuin suuri osa ihmisistä tässä maassa asuu paikassa, jossa ei ole pääsyä kahvikauppaan ja on aloitettava marketista saatavilla pavuilla)... Eli laitteistoa on (esim.) perus suodatinkeitin Moccamaster ja kahvimylly. Yksi vinkki on helppo, katso papupussien päivämääriä. Mitä tuoreempi, sitä parempi.
Sitten herääkin heti uusi kysymys (tuon espresso-papu kysymyksen lisäksi), onko kokeneemmilla antaa vinkkiä millä kannattaa aloittaa papujen ostossa? Ja muistetaan, että lähdetään siitä mistä on helpoin aloittaa...
Presidentti -pavut?
Presidentti tumma paahto -pavut?
Pauligin alkuperämaakahvipavut (Mexico, Kenya, Columbia jne)?
Segafredon pavut?
Mitä muuta?
Onko siis jotain hyvää vinkkiä tai ehdottomia rahan ja ajan tuhlaamista? Jollei ole antaa vinkkiä merkistä, niin entä eri sekoituksista, esim Arabica? Robusta?
Ja en tarkoita nyt, että mikä on täydellinen kahvipapu (kun ei kahvin suodattaminenkaan ole varmasti se täydellinen valinta). Voisinkin esittää vielä kysymyksen/olettamuksen jonka saa mielihyvin tyrmätä, on suurempi ero makunautintojen parantamisessa siirtyä Presidentin tiiliskivipakkauksesta vaikka Presidentin tummapaahto-papuihin kuin niistä sitten parempiin papuihin (mikäli nämä pavut ovat suht tuoreita)?
Moni kuitenkin ilman kokeneempien vinkkejä valitsee juurikin sen tutun ja turvallisen merkin... Luin myös ketjun Markettipavut, mutta sielläkin on lähinnä havaintoja esim pienpaahtimoiden jalkautumisesta marketteihin. Tästä ketjusta ja näistä havainnoista on varmasti myöhemmin hyötyä, mutta ei ehkä vielä.
Yksi mikä voisi mahdollisesti olla mittaluokassa "tarpeeksi tarkka" aloittelijalle, jos kokeneemmat kertoisivat vaikka marketeista (CM/Prisma) löytyvät "arkikäytön pavut", vai käyttääkö kukaan esimerkiksi suodatinkeittimiä täällä? Edes aamuisin?

No sitten kun pavut on kotona myllyn vieressä, niin taas helppo vinkki kärkeen: Jaauha kerralla vain sen verran kun käytät heti. Mutta taas tarvitaan ammattilaista kahdessa kohtaa.
Miten karkeaa jauhetaan? Näppituntumalla yhtä karkeaa kuin tiiliskivipaketista?
Miten paljon annostellaan? Saman verran kuin tiiliskivipaketista?
Sen olen antanut ymmärtää että vastajauhetun koostumus on erilainen, joten miten paljon annostellaan verrattuna totuttuun valmiksi jauhettuun? Edelleen mennään perusteissa, en usko että monella on tai monikaan haluaa alkaa heti mittailemaan kahvin painoa grammoissa jota suodattimeen laittaa. Eli karkeasti hieman extraa verrattuna vanhaan vai miten?
No nämä (karkeus ja annostelumäärä) nyt ovat helppoja asioita oppia kokeilemalla ja tässä ei niin paljoa rahaa valu hukkaan kuin väärien/huonojen papujen ostossa, mutta jos näihin on jotain nyrkkisääntöä tai lähtökohtaa, niin olisihan niitä kiva kuulla.
Muutenkin hyvät vinkit aloittelijalle ovat varmasti tervetulleet tähänkin ketjuun, mutta mukava jos vinkit olisivat mahdollisimman basic-luokkaa.
Itse olen juuri käsimyllyn lisäksi tilannut mokkapannun ja yritän sen kanssa kokeilemalla oppia valmistamaan maukasta mokkaa, mutta Moccamasterillakin tulee varmasti keitettyä, vaimonikin ollessa kovin skeptinen koko kahviharrastusta kohtaan.
EDIT: Aloittelijat-aihealueen alta löytyy myös jo ketju "Suodatinkeitin ja pavut?", mutta aloitin uuden ketjun koska viestini (ainakin tekstimäärän perusteella) on hieman laajempi. Aihe voisi tietysti olla tarkemmin nimetty, joten moderaattorit tottakai ovat puolestani vapaat muokkaamaan aihetta / ketjun sijaintia / yhdistää edelliseen.