Suomen kuluttajasuojalaki on aika tiukka! Vai olenko liian kiltti? Itselläni oli tässä n. 12 viikon tauko keittimestä kun se oli takuuhuollossa Suomessa.
Kuluttajasuojalaki sanoo, että takuuhuollot tulee hoitaa kohtuullisessa ajassa, joka on huomattavan paljon vähemmän kuin tuo 12 viikkoa. Minulla olisi ollut oikeus vaatia vastaava uutta tuotetta tai kaupanpurkua sekä rahallista korvausta (n. 10-15 % laitteen ostohinnasta) menetetystä "ajasta", etenkin kuin kyse on päivittäisestä kuluttajahyödykkeestä (kahvinkeitin).
Harminpuuskissani 10. viikon kohdalla ilmoitin laitteen myyjälle oikeuksistani kuluttajana. Myyjä totesi harmikseen olevansa force majeure -tilanteessa, vedoten laitevalmistajan huonoon asenteeseen, säätilaan ja valmistusmaan kuljetusalan lakkoon.
No enhän minä viitsinyt olla inhottava kuluttaja, vaan hyväksyin lupauksen laitteen mahdollisimman nopeasta palautuksesta. Toki laite tulikin parin viikon päästä toimivana takaisin. Ilmeisesti olivat ylimääräisenä vaihtaneet ylikiristämisestä rikkoutuneen kuumavesihanan tiivisteenkin. Ja sainhan minä lohdutukseksi pari purkkia kahvia sekä puhdistusharjan.
Moni maahantuoja ei viitsi lähteä vähittäismyyntiin juuri tiukasta kuluttajasuojalaista johtuen. Isotkin vähittäskauppiaat vetoavat itsestään riippumattomiin syihin kun niitä takuuongelmia tulee.
Otsikkoon liittyen, eipä noi takuuasiat oikein Suomessakaan tunnu aina toimivan, etenkin kun on lällyjä kuluttajia, jotka eivät oikeuksiaan tunne...