Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Käyttökatko tulossa maanantaina 22.4.!

Kirjoittaja Aihe: Breville Dual Boiler  (Luettu 48635 kertaa)

Cmmts

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 95
Vs: Breville Dual Boiler
« Vastaus #75 : Helmikuu 14, 2017, 21:14:02 ip »

Itselläni oli Rave coffeen Signaturen kanssa hieman vastaavia ongelmia, mutta lämpötilan nosto sekä sopivan kahvimäärän ja uuttomäärän hakemalla olen päässyt jo parin viikon kokemuksella ihan kohtuullisiin lopputuloksiin. Ainakin tuolla pavulla kyllä varsin pienetkin muutokset ovat johtaneet selviin makueroihin.

Oman kokemukseni perusteella itse laite kyllä lämpeää kolmasosajassa siitä, mitä vaikka NS Oscar, mutta toki kahva vaatii veden valuttamista läpi. Rosteri kun ei käsittääkseni edes ole yhtä hyvä lämminjohdin kuin messinki, mistä kahvat kait perinteisemmin tehdään.
Kirjattu
NS Oscar + Vac + OPV / NS Grinta / Hario Mini / Aerobie Aeropress

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Breville Dual Boiler
« Vastaus #76 : Helmikuu 14, 2017, 21:26:37 ip »

Tuo Raven Signature oli vaikea itsellenikin, olin oikeastaan onnellinen kun se pussi loppui :)
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Antiec

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 18
Vs: Breville Dual Boiler
« Vastaus #77 : Helmikuu 17, 2017, 00:05:00 ap »

Kiitos vinkeistä.

Voisin tähän alkuun sanoa, että näillä näkymin koneen kunnollinen lämmittäminen ratkaisi tuon happamuusongelman. Ennenhän siis aloin uuttamaan about siinä vaiheessa, kun boileri oli lämmin, eli n. 5min. Sen SM Red Brickin jämät olivat paljon vähemmän happamia, ja HasBeanin 1973:lla (10pvä) tuli heti suoraan paljon parempaa tulosta ja satunnainen happamuus oli selkeästi aliuutosta johtuvaa. Vähän on kuitenkin vielä hyvä shotti hakusessa, tällä hetkellä tahtoo olla vähän happamuutta _ja_ kitkerää samassa. Mitään pahempia kanavoita en ole havainnut.

Perjaatteessa olin ehtinyt lämpötilan vaikutuksen pavun tummuuden mukaan ehtinyt pariin otteeseen lukemaan, mutta valitettavasti PID:in säätö ei auttanut koneen ollessa vielä ylipäänsä liian kylmä. Vähän tuossa laitteessa häiritsee se, ettei se tunnu sitä oikeeta lämpötilaa aina kertovan, tai ilmottavan kun se on esim. jäähtynyt sopivasti.

Papuja olin ehtinyt jo kokeilemaan jotai viitisen merkkiä. Kaffan Monsoon Malabarista tulikin järjettömän kitkerää tupakkavettä, mutta se johtui näin jälkikäteen ajateltuna varmaankin kahdesta asiasta. Kone olikin sinä iltana lämmennyt erinomaisen pitkään, ja uuttolämpötila oli asetettu aika korkeaksi niin tummalle paahdolle. Olen kovasti yrittänyt patistaa itseäni kokeilemaan yhtä papua niin pitkään, että hyvä resepti löytyisi, mutta into kokeilla kaikkihetinyt on vielä häirinnyt liikaa :)

Valitettavasti en ole yhtään papua hyvänä maistanut muilla koneilla. Jostakin syystä yleensä kehutuissa paikoissa en hyvää ole saanut. Tuosta aiheesta onkin tarkoitus kirjoittaa/etsiä uusi ketju. Muissa paikoissa saadut hyvät shotit ovat olleet turhan vanhoista pavuista tai ei ole myyneet kyseistä papua. Eikä kukaan tuttukaan tahdo essoa harrastaa.

Nakukahva on kyllä ostoslistalla, mutta siihen ei tähän hätään ole juuri varaa =(. Löysin jo Suomesta toimittajankin, joka 99e hintaan sitä myisi. Kysynkö saadaanko alennusta, jos kaikki foorumilla luimuilevat BDB-omistajat tilaa kerralla? ;) Puhdistustabletteja en ole vielä ehtinyt tilata, sillä mukana tulleet ovat vielä riittäneet.

Toki olen kahvan läpi aina vettä valuttanut, eikä sillä ole juurikaan niin suurta eroa ole ollut, että olisin juuri eroa huomannut. Voi olla, etten ole ihan riittävän pitkään lämmittänyt. Lisäksi olen kaikkia muita hyviä neuvoja noudattanut, kuten puhdistusvalutukset, backflushaukset jne.

Olisipa muulta elämältä aikaa tykittää kymmenen shottia putkeen...
Kirjattu

vippe0

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 32
Vs: Breville Dual Boiler
« Vastaus #78 : Helmikuu 17, 2017, 08:42:59 ap »

Aina sitä aikaa löytyy, se hankalempi juttu on se kuka ne sitten juo.
Pari kolme menee vielä, mutta useampi alkaa olla jo hankalempi niin että niitä voisi vertailla - pitäisi olla pari henkilöä ainakin niitä tekemässä ja maistelemassa.

Joo, ja mulla ei ole tuota vaan se ei boiler versio.
Tuon olisi ostanut jos olisi ollut silloin tarjouksessa, mutta ei tietenkään silloin kun itse olin ostamassa (muutaman kuukauden sisällä).

Mutta, itse hommasin suosiolla kilon pussin lidelin halppiksia jolla opettelin myllyn ja espressokoneen käytön.
Samalla sain sisäänajettua tuon myllyn, ja oli kuitenkin parempaa espressoa kuin monessa kahvilassa espresson nimellä myytävä musta litku.
Sittemmin siirtynyt noihin tuorepaahtoihin, joista sitten osa parempia kuin osa (toki aina parempia kuin halppis vaikka hinta/laatu ei aina kohtaa).
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Breville Dual Boiler
« Vastaus #79 : Helmikuu 17, 2017, 10:24:15 ap »


Vähän tuossa laitteessa häiritsee se, ettei se tunnu sitä oikeeta lämpötilaa aina kertovan, tai ilmottavan kun se on esim. jäähtynyt sopivasti.

PID kertoo vain veden lämpötilan broilerissa ei muuta. Eipä muita lämpötilan ilmoitteluita useimmissa koneissa olekkaan. Eikä niille juuri ole tarvettakaan semi-pro laitteissa, kun se perus ajatus kahviloissa on, että ne ovat päällä koko päivän ja siksi aina lämpimiä.

Lainaus
Kone olikin sinä iltana lämmennyt erinomaisen pitkään, ja uuttolämpötila oli asetettu aika korkeaksi niin tummalle paahdolle.

Arvelisin, että tasalaatuisuuden vuoksi kannattanee odottaa (tai lämmitellä pelkillä vesi shoteilla ja sitten odottaa tasaista) että kone on täysin lämmin. Muuten menee helposti arpomiseksi se shottien teko. Sitten voi vain säätää pidillä sen pavuille sopivan lämpötilan. Mitään koneen "ylikuumenemisia" ei pitäsi tapahtua, vaan lämmin kone on lämmin kone kun se pääsee noin tavoitelämpötilaansa.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Antiec

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 18
Vs: Breville Dual Boiler
« Vastaus #80 : Helmikuu 17, 2017, 11:38:04 ap »

Heh, kyllähän niistä voi ottaa maistiaiset ja viinihörhöilyn tapaan sylkästä poiskin. Tosin makuaistihan siinä katoaa :) Ei oo kyllä yhtään niin helppoa kuin olisin toivonut.

Tuossa BDBssä tahtoo olla PIDin kanssa semmoista, että on asettanut ja lämmittänyt sen 95 asteeseen, jonka jälkeen lämpötilaa 93 asteeseen vaihtaessa näytön arvo muuttuu suoraan uuteen arvoon. Eli vähän epäilyttää mitä se oikein näyttää :)

Sinänsä ehkä yleisenä kysymyksenä, mutta eritoten BDB:n omistajille: Oletteko huomanneet kiekon kattoon pompatessa sellaista, että filtteriin jäävät jämät ovat huomattavasti tummemmat reunoista kuin keskeltä? Tämä varmaan viittaisi jonkinnäköiseen kanavointiin reunojen kautta, varsinkin kun shotti blondaantui nopeasti. Mitenköhän tuon sitten vaan estäisi...
Kirjattu

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1569
Vs: Breville Dual Boiler
« Vastaus #81 : Helmikuu 17, 2017, 12:31:57 ip »

Tämä varmaan viittaisi jonkinnäköiseen kanavointiin reunojen kautta, varsinkin kun shotti blondaantui nopeasti. Mitenköhän tuon sitten vaan estäisi...

Mahtaako tampperi olla kuinka hyvin filtteriin istuva, eli jääkö reunoille löysää? Siinä tapauksessa tamppaamisen myös reunoilta voi kiinnittää tarkempaa huomiota. Helpompi toki on hankkia sopivampi tampperi - jos näin siis on? En ole noihin Breville/Stoller/Sage etc. masiinoihin tarkemmin tutustunut, joten en tiedä kuinka hyvin istuva vakiotampperi on.

Portafiltterin käsittelyssä tamppauksen jälkeen kannattaa olla varovainen. Pienetkin kolaukset (etenkin gruppoon kiinnitettäessä) voivat irrottaa kakun filtterin reunasta. Silmällä sitä ei välttämättä huomaa, mutta vesi kyllä löytää aina helpoimman reitin.

Yleisesti kanavointia voi myös estää/hillitä WDT-tekniikalla. http://www.ristretto.fi/foorumi/index.php?topic=757.0
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Breville Dual Boiler
« Vastaus #82 : Helmikuu 17, 2017, 12:46:38 ip »

Tämä varmaan viittaisi jonkinnäköiseen kanavointiin reunojen kautta, varsinkin kun shotti blondaantui nopeasti. Mitenköhän tuon sitten vaan estäisi...

Jos otat valmistusprosessin videolle niin saanet yllättävän monta kommenttia.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Antiec

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 18
Vs: Breville Dual Boiler
« Vastaus #83 : Helmikuu 17, 2017, 14:27:16 ip »

Tällä hetkellä parhaan tuloksen olen saanut WDT:llä erillisessä kipassa. Kiekon pinta on ollut aina hyvän näköinen. Vähäsen nyt huomannut vinoutta uutetussa kiekossa, eli joko purun siirto tai tamppaus on toispuoleinen. Olen yrittänyt olla todella varovainen tamppauksen jälkeen.

Vakiotampperissa tuntuu kyllä olevan yllättävän paljon löysää, jossain 0,5-1 mm paikkeilla. Aina toiselle puolelle tahtoo seinään jäädä purua. Ihan eri luokkaa kuitenkin, kuin esim. AEGn muovitampperi ;) Olen tuotakin miettinyt, että pitäisikö sellainen käydä oikein istuvana hakea. Tahtoo näitä ylimääräisiä kuluja riittävän...

Vai että oikein videota! Hui kun alkoi ujostuttaa. Ehkä semmoinenkin pitää ottaa. Olen ajatellut, että sellaisesta olisi hyötyä vain nakun kanssa. Vissiin pitäisi koko prosessi alusta lähtien ottaa nauhalle?

Toisaalta tuntuu, että tässä tulos paranee koko ajan. Ehkä pitää vain kärsivällisesti hakea jauhatusta. Tosin suht nopea blondaatuminen / virtausnopeuden kasvaminen vaikuttaa siltä, että jotakin muutakin on pielessä.

Kiitos avusta, yritän saada videota peliin.
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Breville Dual Boiler
« Vastaus #84 : Helmikuu 17, 2017, 21:33:32 ip »

Vai että oikein videota! Hui kun alkoi ujostuttaa. Ehkä semmoinenkin pitää ottaa. Olen ajatellut, että sellaisesta olisi hyötyä vain nakun kanssa. Vissiin pitäisi koko prosessi alusta lähtien ottaa nauhalle?

Oma tyyli riittää, pidempi ehkä oletuksena parempi. Ohessa oma tekele vuosien takaa.

https://www.youtube.com/watch?v=hBQb_YAZR_4
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1569
Vs: Breville Dual Boiler
« Vastaus #85 : Helmikuu 17, 2017, 23:40:41 ip »

Ohessa oma tekele vuosien takaa.

Se onkin oikeasti yhä hyödyllinen. Lähetin vasta hiljattain vuodenvaihteessa linkin siihen kaverille, joka juuri osti Silvian ja i-Minin. Opetteli sitten siitä perusasiat.

Mutta diagnostiikkaa varten Antiecille: enemmän on tässä parempi kuin liian vähän informaatiota. Jos näkee koko kahvinvalmistusketjun, niin on helpompi kertoa (tai edes arvailla), missä vika kenties piilee. Oscareita (tai mitään muitakaan palkintoja) näistä ei kuitenkaan jaeta, joten paineita on turha itselleen kasata. :)
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

Ari1501

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11
Vs: Breville Dual Boiler
« Vastaus #86 : Helmikuu 19, 2017, 11:07:29 ap »

Kappas - alkaa foorumilla olla muitakin BDB:n käyttäjiä! Ohessa omia havaintojani sen käytöstä:

- BDB:n oma tampperi kannattaa suoraan hylätä. Se jättää korin reunoille liikaa välystä, joka johtaa helposti reunakanavointiin. Teetin 58,7 mm:n tampperin, joka sopii tuplakoriin mukavan naftisti.

- esiuuton parametrien kanssa kannattaa pelailla - omaan pirtaani tuntuu sopivan parhaiten 10 sek./60 %:n paine. Painemittari ei tosiaan nouse siihen 60%:iin esiuuton aikana, mutta oletan sen johtuvan pienemmästä vesimäärästä ja siitä, että tarkoituksena on kastella ja turvottaa kakku ennen big-bangia. Mittari ehtii näyttää 2,5-3 baria esiuuton loppuvaiheessa. Käsitykseni ei perustu varmaan tietoon laitteen toiminnasta.

- laite vaatii minimissään puolen tunnin lämmityksen tuottaakseen tasalaatuisia shotteja. Koneen ollessa käyttäjälleen uusi kannattaa tosiaan antaa sen lämmetä huolella, koska turhan aikaisin tehtyjen shottien heittely vain hämmentää opiskelevaa uutta omistajaa. Käytän koneen ajastinta aamukahvien onnistumiseksi.

- tummille paahdoille lämpötilaksi 90-91 astetta ja vaaleammille 93-95 tuntuvat itselleni toimivilta.

- koneen oma tuplakorin annostus kannattaa pitää minimissäänkin 18 gr:n nurkilla, pavusta riippuen täytän sen usein 20 gr:llakin. VST:n koriin verrattuna BDB:n kori on hyvin saman oloinen, tosin VST:n rakenne on järeämpi. En kuitenkaan ole huomannut merkittäviä makueroja - tosin VST:n 20 gr:n koriin menee enemmän kahviakin, joten vertailulähtökohta on jo siinäkin mielessä hiukka pielessä.

- uuton aikana käytän vain manuaaliohjelmaa. Seuraan uuttoprosessia, kahvin väriä ja määrää sekä kuinka se kerrostuu kuppeihin ja katkaisen uuton heti, kun alkaa näyttää "pahalta" (kunhan ollaan jossain välillä 25-40 sek).

- kannattaa tarkistaa, missä paineessa kone avaa ylipaineventtiilin, koska sitä vasten ei ole syytä hakata normaalin uuton aikana. Ylipaineventtiilin raja-arvo on helppo tarkistaa "vatsahuuhtelun" aikana eli mihin painemittari silloin nousee. Omassa koneessani raja-arvo on noin 9.5 barin kohdalla, joten jauhatuskarkeuden pyrin säätämään siten, ettei paine nouse missään tilanteessa ylipainevenan avautumisen seuduille.


Kirjattu

Antiec

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 18
Vs: Breville Dual Boiler
« Vastaus #87 : Helmikuu 22, 2017, 16:46:17 ip »

Morjes taas,

Kiitos vinkeistä, kahvi on alkanut olla parempaa, mutta on tässä vielä matkaa.

- Missäs teetit tampperin ja paljonko maksoi?

- Näillä näkymin teen ilman esiuuttoa, jotta oppisin käyttämään myllyäni kunnolla. Esiuutto vain häiritsee kokonaisuutta. Käsittääkseni ilmankin pitäisi saada "ihan hyvää", jota sitten ajattelin parantaa esiuutolla, kunhan sellaiseen joskus pääsen.

- Tuon aikaisemman ahaa-elämyksen jälkeen olen antanut koneen lämmetä ja on tullut kyllä mukavasti tasaisuutta ja johdonmukaisuutta. Nyt tosin on melkein kaikki shotit maistuneet bitteriltä. Vaikka suurin osa ajasta onkin mennyt pieleen menneen oman paahdon kanssa.

- Lämpötilan vaikutuksen olin itsekin huomannut, mutten tummille ihan noin alhaista osannut kokeilla. Kiitokset vinkistä, sillä tällä hetkellä papunani onkin erittäin tumma kuukauden vanha (GASP) Arvid Nordquistin Giusto. Saa kyllä itkemään, mutta voinpa opetella samalla maidon vaahdotusta. Lähinnä olisi joku päivä vetää puolet pussista lavuaariin, eli harjoitella vaan tasaisuutta ja myllyn säätöä.

- En ole ihan samanlaiseen tulokseen annoksesta päässyt. Jääkö sinulla yleensä uuton jälkeen "shower screenin" (mikä tuo on suomeksi) kuvio? Olen lukenut sen olevan huono merkki, joten olen pääosin päätynyt about 17,4g annokseen.

Tuo ylipaineventtiilin avaamatta jättäminen olikin ihan mielenkiintoinen huomio, jota en ollut osannut edes ajatella. Itselläni on kanssa tuo 9,5 baria. Mitenkäs, pysyykö sinulla sitten esim 9 barissa koko uuton ajan, vai laskeeko se hiljalleen uuton aikana?

Kiitokset tiedoista!
Kirjattu

jannek

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 74
Vs: Breville Dual Boiler
« Vastaus #88 : Helmikuu 24, 2017, 08:44:46 ap »

- kannattaa tarkistaa, missä paineessa kone avaa ylipaineventtiilin, koska sitä vasten ei ole syytä hakata normaalin uuton aikana. Ylipaineventtiilin raja-arvo on helppo tarkistaa "vatsahuuhtelun" aikana eli mihin painemittari silloin nousee. Omassa koneessani raja-arvo on noin 9.5 barin kohdalla, joten jauhatuskarkeuden pyrin säätämään siten, ettei paine nouse missään tilanteessa ylipainevenan avautumisen seuduille.

Olen käsittänyt että ylipaineventtiilin tarkoitus on säätää pumpun tuottama paine sopivaksi. Kun se aukeaa, se suorittaa tarkoituksensa mukaista tehtävää. En pitäisi sitä negatiivisena asiana.
Kirjattu

uut

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 26
Vs: Breville Dual Boiler
« Vastaus #89 : Helmikuu 28, 2017, 08:45:21 ap »

Näitä oli muuten 600 eurolla Jumbon Stockalla viime viikolla.
Kirjattu