Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Puhutaan vedenkeittimistä  (Luettu 68640 kertaa)

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Puhutaan vedenkeittimistä
« Vastaus #30 : Tammikuu 20, 2013, 14:17:44 ip »

Kertaahan vielä viestini ensimmäinen lause; minulla on laitteelle muitakin kriteereitä kuin vain halpa ja "toimiva". ;)
Mitkä ne sinun kriteerisi nyt sitten tarkkaan ottaen olivatkaan? Haluat että vedenkeittimesi on kallis tai ainakin kalliin tuntuinen? Kallis-kriteeriä ei tuo Toman malli ei tietenkään täytä mutta ko. vedenkeittimestä on tällä foorumilla kuitenkin positiivisia käyttäjäkokemuksia.
 
Jos kyseiset kokemukset eivät auta, voin kantaa korteni kekoon ja sanoa, että osta tuo Phillips siksi että se on kalliimpi.

Oikeastaan tuon koko viestini sisällön voisi kiteyttää siihen, että riittääkö 10 asteen tarkkuudella säädettävä veden lämpötila, vai huomaako joku kotipuuhari oikeasti merkittävää eroa esimerkiksi vertailuissa 85/90 ja 90/95? Ottaen vielä huomioon sen, että laitteet eivät varmasti todellisuudessa pidä lämpötilaa asteen tarkkuudella..

Varmasti joku/moni "kotipuutarhuri" huomaa 10-asteen eron lämpötilassa, mutta jotenkin jo kysymyksestä tulee sellainen olo, että jos et ole varma lämpötilaeron merkittävyydestä, ei sillä sinulle ole niin merkitystä.

Kirjattu
"We sales specialty coffee"

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Puhutaan vedenkeittimistä
« Vastaus #31 : Tammikuu 20, 2013, 14:50:02 ip »


Minkälainen laatuvaikutelma tästä Verkkokaupan Domestoksi brändäämästä geneerisestä kiinanpaskasta syntyi? Ovatko nappulat huteria ja halvan tuntuisia? Voisitko kuvitella tuon kestävän 5 vuotta?
Kertaahan vielä viestini ensimmäinen lause; minulla on laitteelle muitakin kriteereitä kuin vain halpa ja "toimiva". ;)
Oikeastaan tuon koko viestini sisällön voisi kiteyttää siihen, että riittääkö 10 asteen tarkkuudella säädettävä veden lämpötila, vai huomaako joku kotipuuhari oikeasti merkittävää eroa esimerkiksi vertailuissa 85/90 ja 90/95? Ottaen vielä huomioon sen, että laitteet eivät varmasti todellisuudessa pidä lämpötilaa asteen tarkkuudella..
No kiteytin tuon oman viestini aika lyhyeksi. Taisi jäädä epäselvää, tarkennetaan nyt sitten.
Tuossa "kiinapaskassa" on toimivat napit ja lämpötilanäyttö päällä, oikeastaan se on hyvä vedenkeitin.
Ja Kyllä, kotipaskartelijalle saattaapi olla merkitystä onko "stay temperature" 90 vai 95astetta. Tuohon Domestoon pukkaan useasti 95 ja siihen täppä, koska muija ryöstää usein teevesiä siitä. Asteet ovat kyllä omien mittareideni mukaan ihan niin kuin nuo väittävät, mikseivät olisi...

Miten mä nyt tulkitsisin tuota sun viestiä? Haluat kysyä, ovatko nappulat huteria ja halvan tuntuisia? Voisitko kuvitella tuon kestävän 5 vuotta?
Mä en juurikaan ajattele kolmenkympin keittimelle reipasta viiden vuoden elinikää, toivottavaa, mut hitostako sitä tietää jollei kukaan ole testannut viittä vuotta aktiivikäytössä.

Sekä kyllä, kotiahkeroija, sellainen kuten kahviharrasta, huomaa viiden-kymmenen asteen heiton juomaa valmistaessa. Sokkotestissäkin huomaisin 90asteisella vedellä tehdyn uuton verrattuna 80asteiseen.

Itselläni on myös tuo Philipsi. Oikein hyvä, mutta olen siirtänyt sen sivuun, ja käytän Domestoa, Philipsissäni kun ei saa 95asteeseen asetusta. Vaikka hyvä se oli/on, Domesto lämpiää kyljiltä samalla kun vesi sisällä lämpenee, phillu ei. Voisinko kuvitella tuolle sitä viittä vuotta, vaikea sanoa, vasta pari takana. Vanhin keittimistäni on yli viisi vuotta, sellainen muovirimpula OBH:lta, ja se kyllä kiehauttaa veden, ja ilmoittaa olevansa valmis, mutta niin huonosti pitää lämpöä, että se on se kaapin perimmäisin keitin (pitäis pois heittää, ihan landelle vaikka).

Takaisin aiheeseen Krups ja viiden asteen säätö, vaikuttaa varsin pätevältä, Krupsilla on ihan hyvä maine. Mutta maksaisinko satasen enemmän? Empä usko.

KAh: Välissä Joona ehtikin jo vastata.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Ällistysmies

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 19
Vs: Puhutaan vedenkeittimistä
« Vastaus #32 : Tammikuu 20, 2013, 15:36:23 ip »

Haeskelin itsekin pitkään tyylikästä (minun mielestä, vaativa maku...) lämpötilasäädettävää vedenkeitintä, sellaista koskaan löytämättä. Ongelma ratkesi Wilfan svart manuellilla http://www.wilfa.fi/svart jota käytän pääasiassa vedenkeittimenä, mutta valmistan sillä myös isommat kahvisatsit yllättäville vieraile, en kuitenkaan Gevaliasta. Kannun tilavuus riittää just hyvin pannun lämmitykseen ja täyden pannun uuttamiseen, pienempiä satseja en kyseisellä kikottimella valmista. Muuten menis vaakahommiksi ja ne hoidetaan muilla, paremmin yhden kupin valmistukseen sopivilla välineillä. Erityisen kätevä keitin on ollut lämmintä mehua muksuille tehdessä, ei pala suu.

Kaffalta ja kaffecentralenista (Museokadulla näin, Pursimiehenkadusta en ole varma) ainakin saa stadista suoraan hyllystä, kallis vai ei, riippuu mihin vertaa ja mistä haluaa maksaa... Lämpötilasäätö kymmenen asteen välein riittänyt itselleni, en panisi kyllä pahaksi vaikka olisi viiden asteen välitkin.

Todella tyytyväinen olen ollut, ensimmäisessä yksilössä oli harmittava pintavika, ilmeisesti valmistusvaiheessa tullut. Onneksi Kaffalta vaihto onnistui ilman minkäänlaisia ongelmia, loistavaa palvelua!

Joo, ja malli black tietysti, punainen on hirveä!

Edit. Unohtuipa aivan, on tässä yksi erittäin ärsyttävä ominaisuus, joku idiootti on ollut sitä mieltä, että noin 45 senttinen virtajohto on täysin riittävä, jatkojohtoviritykseksi meni. Suunnitelmissa on kyllä pohjan ruuvaus irti ja johdon vaihto. Takuu varmaan menee, mutta menköön...
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 20, 2013, 15:46:36 ip kirjoittanut Ällistysmies »
Kirjattu

sakke

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4
Vs: Puhutaan vedenkeittimistä
« Vastaus #33 : Tammikuu 20, 2013, 20:40:07 ip »

Heh, ei minun ihan noin paljoa ollut tarkoitus provosoida. Hienoa kuitenkin, että herättää keskustelua. :)

Lainaus käyttäjältä: Joona_s
Mitkä ne sinun kriteerisi nyt sitten tarkkaan ottaen olivatkaan? Haluat että vedenkeittimesi on kallis tai ainakin kalliin tuntuinen? Kallis-kriteeriä ei tuo Toman malli ei tietenkään täytä mutta ko. vedenkeittimestä on tällä foorumilla kuitenkin positiivisia käyttäjäkokemuksia.
 
Jos kyseiset kokemukset eivät auta, voin kantaa korteni kekoon ja sanoa, että osta tuo Phillips siksi että se on kalliimpi.

Varmasti joku/moni "kotipuutarhuri" huomaa 10-asteen eron lämpötilassa, mutta jotenkin jo kysymyksestä tulee sellainen olo, että jos et ole varma lämpötilaeron merkittävyydestä, ei sillä sinulle ole niin merkitystä.

Jos olet sitä mieltä, että laadukkaan tuntuinen on synonyymi kalliin tuntuiselle, niin kyllä, juuri sellaista laitetta etsin. Laadukkaan näköistä ja tuntuista. Ja kuten itsesi kannalta toivottavasti jo alunperin ymmärsitkin, hinnalla ei tässä varsinaisesti ole minulle merkitystä.

Puutarhureista en tiedä, mutta viini- ja äänentoistomaailmaan tutustuessani olen kyllä vakuuttunut siitä, että ihmiset usein uskovat huomaavansa todellisuudessa olemattomia eroja. ;) Kaipasin siis lähinnä hieman valistuneempia ja sivistyneempiä mielipiteitä siitä, että onko tämä muutaman asteen uuttolämpötilan eron maistaminen mielestänne samaa sarjaa.


Lainaus käyttäjältä: Toma
Asteet ovat kyllä omien mittareideni mukaan ihan niin kuin nuo väittävät, mikseivät olisi...
Koska kunnollinen eristys ja elektroniikka maksaa. Esimerkiksi muutamien satojen eurojen hintaisten kotikäyttöön tarkoitettujen sous vide -haudelämmittimien lämpötilat voivat heittää asteen tai pari - ja näissä lämpötilan tarkka pito on kenties laitteen tärkein ominaisuus!

Lainaus käyttäjältä: Toma
Miten mä nyt tulkitsisin tuota sun viestiä? Haluat kysyä, ovatko nappulat huteria ja halvan tuntuisia? Voisitko kuvitella tuon kestävän 5 vuotta?
Mä en juurikaan ajattele kolmenkympin keittimelle reipasta viiden vuoden elinikää, toivottavaa, mut hitostako sitä tietää jollei kukaan ole testannut viittä vuotta aktiivikäytössä.
Noh, väännetäänpä sitten rautalangasta. Tulkitse se niin, että olen valmis maksamaan laadukkaan tuntuisesta ja oletettavasti pidempään kestävästä laitteesta enemmän. Kukaan meistä ei luonnollisesti pysty kertomaan faktoja tuon Domeston kestävyydestä, siihen tarvittaisiin ihka oikea tutkimus! Mutta (hieman subjektiivisen) laatuvaikutelman pystynee jokainen havaitsemaan? Tästä laatuvaikutelmasta voidaan sitten yhdessä yrittää päätellä, että mikähän olisi laitteen oletettu kestoikä.

Lainaus käyttäjältä: Toma
Sekä kyllä, kotiahkeroija, sellainen kuten kahviharrasta, huomaa viiden-kymmenen asteen heiton juomaa valmistaessa. Sokkotestissäkin huomaisin 90asteisella vedellä tehdyn uuton verrattuna 80asteiseen.
Jeps, olen itsekin vakuuttunut, että ero on merkittävä 80 ja 90 asten välillä. Mutta entäs 85 ja 90 välillä? Tai 86 ja 89 välillä?
Kirjattu

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Puhutaan vedenkeittimistä
« Vastaus #34 : Tammikuu 20, 2013, 21:37:22 ip »

Heh, ei minun ihan noin paljoa ollut tarkoitus provosoida. Hienoa kuitenkin, että herättää keskustelua. :)
Miksi alunperin oli edes tarkoitus provosoida?

Lainaus
Jos olet sitä mieltä, että laadukkaan tuntuinen on synonyymi kalliin tuntuiselle, niin kyllä, juuri sellaista laitetta etsin. Laadukkaan näköistä ja tuntuista.
Eipäs mennä siihen mitä minä ajattelen asioista vaan pysytään vain ja ainoastaan siinä mitä olet kirjoittanut. Ainoa asia, mitä olet vedenkeittimeltäsi vaatinut on, että se ei saa hajota käsiin tai olla "halvan tuntuinen". Jos "halvan tuntuinen" suljetaan pois, jää jäljelle vain "kalliin tuntuinen".

Lainaus
Ja kuten itsesi kannalta toivottavasti jo alunperin ymmärsitkin, hinnalla ei tässä varsinaisesti ole minulle merkitystä.
Kyllä, ymmärsin hyvin että rahalla ei ole sinulle merkitystä, tuothan sen melko kovaäänisesti esiin. En vain ymmärrä miten tämän pitäisi millään tavalla kiinnostaa minua.

Niin ja tervetuloa vaan foorumille.
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

sakke

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4
Vs: Puhutaan vedenkeittimistä
« Vastaus #35 : Tammikuu 20, 2013, 22:52:30 ip »

Miksi alunperin oli edes tarkoitus provosoida?
Eipäs mennä siihen mitä minä ajattelen asioista vaan pysytään vain ja ainoastaan siinä mitä olet kirjoittanut. Ainoa asia, mitä olet vedenkeittimeltäsi vaatinut on, että se ei saa hajota käsiin tai olla "halvan tuntuinen". Jos "halvan tuntuinen" suljetaan pois, jää jäljelle vain "kalliin tuntuinen".
Kyllä, ymmärsin hyvin että rahalla ei ole sinulle merkitystä, tuothan sen melko kovaäänisesti esiin. En vain ymmärrä miten tämän pitäisi millään tavalla kiinnostaa minua.

Niin ja tervetuloa vaan foorumille.
Äh, en tiedä miksi edes vaivaudun, kun ainoa pyrkimyksesi näyttää olevan tahallinen väärinymmärtäminen. Ajaudun väkisin ihmettelemään mitä sinä ajattelet, kun lähdet rakentelemaan olkiukkoja. Minäkään en muuten ymmärrä, että miksi sinua kiinnostaa minun tai kenenkään muunkaan rahankäyttö. Ilmeisesti se kuitenkin oli alkuperäinen sysäys sinulle lähteä mukaan tähän "keskusteluun".

Jos luet tuon edellisen viestini ihan rauhassa, niin ymmärrät varmasti minkä takia en halua halvan tuntuista laitetta. Sillä ei kuitenkaan välttämättä ole mitään tekemistä laitteen hankintahinnan kanssa. Keitin saa oikein mielellään olla mahdollisimman halpa, kunhan täyttää sille asettamani vaatimukset (ei tunnu rimpulalta, ei hajoa käsiin, miellyttävä ulkonäkö, tarkoituksenmukainen lämpötilansäätö). Yritin tällä keskustelunavauksella myös saada mielipiteitänne nimenomaan siitä, että onko esimerkiksi tuo reilun satasen Krups lisähintansa arvoinen, mutta se taisi mennä sinulta vähän ohi..

Kiitos vaan. Toivottavasti et vastaanota kaikkia uusia keskustelijoita tällaisella purkauksella. Minä en kuitenkaan sinua, sinun mielipidettäsi, taloudellista tilannettasi tai Domeston vedenkeitintäsi pyrkinyt missään vaiheessa halventamaan. ;)

Ehkä voimme nyt lopettaa tämän metakeskustelun, ja palata aiheeseen.

edit: Pahoittelut että syytin sinua tahallisesta väärinymmärtämisestä, se taitaakin tämän viestisi perusteella olla ihan aitoa. Ilmeisesti tulkitsit tämän hymiöllä varustetun lauseeni olevan aggressiivinen ja hyökkäävä: "Kertaahan vielä viestini ensimmäinen lause; minulla on laitteelle muitakin kriteereitä kuin vain halpa ja "toimiva". ;)". Ja tuo että pidit uhkauksena sitä, että toivoin ihan itsesi kannalta sinun ymmärtäneen lauseeni todellisuudessa oikein, on jo melko vainoharhaista ajattelua. Suosittelen ihan vilpittömästi, että kiinnität hieman huomiota mielenterveyteesi.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 21, 2013, 18:05:03 ip kirjoittanut sakke »
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Puhutaan vedenkeittimistä
« Vastaus #36 : Tammikuu 20, 2013, 22:54:36 ip »

Heh, ei minun ihan noin paljoa ollut tarkoitus provosoida. Hienoa kuitenkin, että herättää keskustelua. :)

Jeps, olen itsekin vakuuttunut, että ero on merkittävä 80 ja 90 asten välillä. Mutta entäs 85 ja 90 välillä? Tai 86 ja 89 välillä?

Trolli :)

Mut palataan nyt kuitenkin tähän jälleen. Tuon jälkimmäisenkin (86-89C. itse olisin ottanut 88-94C eron tähän) ero on havaittavissa, mutta näitä muuttujia pystytään hieman halvemmalla vedenkiehuttajalla kompensoimaan näppärästi esilämmittämällä, vaikkapa itse aeropressi (ollaanhan nyt tässä ketjussa). Tai jos ajattelee käyttää kannua välissä, johon punnitsee käytettävän veden, niin lämmittää sen ennen kuuman veden lisäämistä, sit seuraa silmä tarkkana mittarista oikeaan lämpötilaan saapumista.

Mutta oletko ottanut näitä mukaan vedenkeitinmietiskelyysi.

Mut näiden kestävyydestä en voi olla varma :/ Kehaistuja ovat olleet tuolla foorumeilla, joissa aeropresseistä ja sen sellaisista on ollut juttua. Joku tykkää toisesta toinen ei.

Litranen Bonavita Gooseneck

1.7litranen Bonavita nortsinokka

1.7litranen Hamilton Beach

Ja hei, tervetuloa vain foorumille, älä ota tästä mtn henk.koht. vaan kysy ihmeessä jos jokin askarruttaa. Totta kai autetaan sikälimikäli pystytään.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Puhutaan vedenkeittimistä
« Vastaus #37 : Tammikuu 20, 2013, 23:27:29 ip »

Äh, en tiedä miksi edes vaivaudun, kun ainoa pyrkimyksesi näyttää olevan tahallinen väärinymmärtäminen. Ajaudun väkisin ihmettelemään mitä sinä ajattelet, kun lähdet rakentelemaan olkiukkoja. Minäkään en muuten ymmärrä, että miksi sinua kiinnostaa minun tai kenenkään muunkaan rahankäyttö. Ilmeisesti se kuitenkin oli alkuperäinen sysäys sinulle lähteä mukaan tähän "keskusteluun".
Jatketaan nyt kuitenkin vielä vähän kun alkuun päästiin. Totesit aikaisemmin "kuten itsesi kannalta toivottavasti jo alunperin ymmärsitkin", joka kuulostaa jo lähinnä uhkaukselta tai ainakin joltain minkä pitäisi olla etuni kannalta tärkeää.

Menköön nyt loput ad hominemisi ja olkiukkosi ohi. "Itsesi kannalta" toivon sinun kuitenkin tietävän, että ne harvoin synnyttävät mitään rakentavaa keskustelua.

Jos nyt ihan rehellisiä ollaan, niin alkuperäinen sysäykseni lähteä tähän keskusteluun oli juurikin mainitsemasi provosoiva asenne sekä hyökkäävyytesi. Mitä tulee vastaukseeni, niin olen mielestäni vastannut niin uusille kuin vanhoillekin keskustelijoille rakentavasti ja omien tietojeni/taitojeni mukaan. Toistaiseksi foorumilla on kuitenkin ollut hyvä henki eikä tällaiselle nahistelulle ole ollut tarvetta.

Mitä vedenkeittimien laatuun tulee, niin varmasti ainoa tapa selvittää sinulle riittävä taso, on mennä kauppaan katsomaan erilaisia vedenkeittimiä. Ainakaan Phillips ei minuun tehnyt sellaista vaikutusta, että siitä kannattaisi maksaa senttiäkään enempää kuin mistään muustakaan vedenkeittimestä.

Vaatimukset lämpötilasäätöjen suhteen riippuvat tietenkin paljon käyttäjästä. Jos omat suodatinvalmistustavat vaihtelevat, ei tarkalla lämpötilasäädöllä ole niin merkitystä makuerojen kuitenkin koostuessa monista lähteistä. Jos kuitenkin teet aina kaiken täsmälleen (ja tarkoitan tällä todellakin täsmälleen) samalla tavalla, alkaa myös lämpötilojen merkitys nousta esiin. Nyt kun puutarhanhoidosta on ollut puhetta, niin tarkkaa lämpötilasäätelyä voisi hyvin verrata kasvimaan kasteluun vuotavalla kastelukannulla.

Mielestäni ihan pätevä vaihtoehto lämpösäädettävälle vedenkeittimelle on aivan normaali vedenkeitin (tai esim. Hario Bueno) sekä lämpömittari, jolla voit mitata veden lämpötilan haluamaksesi.

Erotuskynnys lämpötilojen välillä riippuu tietenkin käyttäjästä ja vain harva erottaa järjestelmällisesti muutamien asteiden eroja. Tällaiset korjaukset voivat siitä huolimatta tulla tarpeeseen tilanteissa, joissa jotain kahvia pitäisi uuttaa "ihan vähän enemmän/vähemmän".
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

kaffemi

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 119
Vs: Puhutaan vedenkeittimistä
« Vastaus #38 : Tammikuu 21, 2013, 09:26:57 ap »

Nuoret ja vanhat, uudet ja konkarit, asettukaapas nyt - juokaa vaikka kuppi hyvää kahvia  ;D

Wilfa Svart oli tuossa aiemmin esillä. Kieltämättä tyylikkään näköinen laite ja itselläkin käynyt mielessä, tällähän satunnaisen suuremman joukon kahvittaminen sujuisi kätevämmin. Lähempi tarkastelu ei tästäkään mitään kovin laadukasta vaikutelmaa antanut, yllättävän heppoisan ja muovisen tuntuinen. Ainakin noihin kivijalkapuotien yli 200 €:n hintaan nähden. No, saahan tuota "hieman" halvemmallakin: http://cdon.fi/kotielektroniikka/wilfa_wsm-1b-19016944

Ja oletin, että tämä olisi jotenkin enemmän "hifi", kun sitä on kovilla baristoilla mainostettu. Veden lämpötilansäätö on kuitenkin 10 asteen portain.... Toisin sanoen taidan jatkaa täydellisen vedenkeittimen odotusta ja ainakin 7-8 vuotta vanhan OBH:n rimpulan käyttöä.
Kirjattu

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Puhutaan vedenkeittimistä
« Vastaus #39 : Tammikuu 21, 2013, 09:45:24 ap »

Moderaattori voisi varmaan katkaista osan keskusteluista vedenkeitinkeskustelun alle, mutta kirjoitan kuitenkin vielä tähän säikeeseen.

Toman linkkaama Bonavita on varmasti hyvä kapistus ja sitä on ollut käytössä paitsi brewer's cup- ja baristakisoissa, myös internetin perusteella ihan arkisessa kahvilakäytössä, joka tietenkin ennustaa kestävyyttä myös kotikäyttöön.

Valitettavasti en ole mistään löytänyt kuin 120v-jännitteellä.

Harion Buenostakin olisi sähköinen versio tarjolla. Siitä kylläkin puuttuu lämpötilasäädöt ja lämmityselementin sijoittelu näyttäisi estävän välttämättömän flow restrictor -palikan asentamisen nokkaan.
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Vs: Puhutaan vedenkeittimistä
« Vastaus #40 : Tammikuu 21, 2013, 17:47:44 ip »


Wilfa Svart oli tuossa aiemmin esillä. Kieltämättä tyylikkään näköinen laite ja itselläkin käynyt mielessä, tällähän satunnaisen suuremman joukon kahvittaminen sujuisi kätevämmin. Lähempi tarkastelu ei tästäkään mitään kovin laadukasta vaikutelmaa antanut, yllättävän heppoisan ja muovisen tuntuinen. Ainakin noihin kivijalkapuotien yli 200 €:n hintaan nähden. No, saahan tuota "hieman" halvemmallakin: http://cdon.fi/kotielektroniikka/wilfa_wsm-1b-19016944

Ja oletin, että tämä olisi jotenkin enemmän "hifi", kun sitä on kovilla baristoilla mainostettu. Veden lämpötilansäätö on kuitenkin 10 asteen portain.... Toisin sanoen taidan jatkaa täydellisen vedenkeittimen odotusta ja ainakin 7-8 vuotta vanhan OBH:n rimpulan käyttöä.

Vilfa Svartin protomalli oli erinomainen vekotin kunnes päätti hajota typerän rakenteen ja märän tiskipöydän yhdistelmästä aiheutuneeseen oikosulkuun.... Mutta kyseessä oli tosiaan protomalli ja on mahdollista, että tuotantomallissa on pahimmat suunnitteluvirheet korjattu.

-Mikko-
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: Puhutaan vedenkeittimistä
« Vastaus #41 : Tammikuu 22, 2013, 14:32:31 ip »

Minäkin ehdottaisin tuumailutaukoa keskustelijoille, esimerkiksi hyvän kahvin parissa. Ja mielellään jatkossa voisi pidättäytyä arvioimasta toisten mielenterveyttä näin keskustelupalstoitse.

Espressokäytössä tuollainen 2-3 asteen tarkkuus on minusta riittävä suunnilleen kaikkeen järkevään käyttöön ja hifistelyynkin. Suodatinkahvissa tilanne on periaatteessa sama, mutta käytännössä vähän krouvimpi. Mutta silti 10 asteen tarkkuutta hienompi säätö on vielä mielestäni perusteltu, varsinkin kun se halutuin asetus eli 95 astetta taitaa kaikissa keittimissä osua pykälien puoleen väliin.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Puhutaan vedenkeittimistä
« Vastaus #42 : Tammikuu 22, 2013, 14:46:41 ip »

Minäkin ehdottaisin tuumailutaukoa keskustelijoille, esimerkiksi hyvän kahvin parissa. Ja mielellään jatkossa voisi pidättäytyä arvioimasta toisten mielenterveyttä näin keskustelupalstoitse.

Hah, enpä huomannut tuota vilpitöntä huolta mielenterveydestäni ja vieläpä saamaani diagnoosia. Onneksi ei tarvitse kuin kiertää pöydän toiselle puolelle hoitoa varten. :)
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Puhutaan vedenkeittimistä
« Vastaus #43 : Tammikuu 22, 2013, 15:07:58 ip »

Tosta kolmellakympillä halpa ja toimiva.
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/19269/dcsdb/Domesto-Alumo-ProControl-1-7-litran-vedenkeitin

Tämä voisi kyllä olla korvaaja nykyiselle keittimelleni, tuo lämpötilansäätö olisi kyllä näppärä ominaisuus. Ärsyttääkös tässä vekottimessa jokin erityisesti?
Boschilta löytyy myös säädettävä malli nykyään, ihan asiallisen näköinenkin, tosin säätö on 10-asteen tarkkuudella. Hintaa tosin hieman enemmän, verkkokauppa myy 79.90. http://www.verkkokauppa.com/fi/product/36481/ddcrc/Bosch-TWK8611-vedenkeitin-valkoinen
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

m4tti

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 112
Vs: Puhutaan vedenkeittimistä
« Vastaus #44 : Tammikuu 22, 2013, 20:59:17 ip »

Meilläkin hyvin palvellut Philips on elinkaaren loppupuolella  :'(
Tällaiseen Breville/Stollar keittimeen sattumoisin törmäsin webissä, paperilla speksit suunnilleen "vaatimusten mukainen": viisi eri lämpötilaa 80, 85, 90, 95, tilavuus 1,7 l, teho 2400 W... hintaakin kyllä on:  Direct123 myy 129eurolla...  Täällä Brevillen sivuilla löytyy esittelyvideota yms. tietoa lisää.
 
Ja suunnilleen samoilla ominaisuuksilla (ml. hintaluokka), mutta aika tyylikkään oloinen: Russell Hobbs Glass Touch vedenkeitin

Verkkokaupan Domesto alkaa tuntua hinta/ominaisuussuhteeltaan kovin kiinnostavalta (noihin edellisiin verrattuna sellaisen voi ostaa vaikka joka vuosi uuden), mutta tuo Domeston massiivinen kahva rumentaa kyllä ulkonäköä...
Kirjattu