Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Espresson ihmeelliseen maailmaan  (Luettu 11108 kertaa)

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Espresson ihmeelliseen maailmaan
« Vastaus #15 : Tammikuu 12, 2012, 20:49:09 ip »

Henk.koht en ole koskaan saanut Caramelosta hyvää, vain semihyvää.
Mikä muuten on pavun paahtopäivä?
Kokeile joskus macchiato siitä.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

tuomo

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 51
Vs: Espresson ihmeelliseen maailmaan
« Vastaus #16 : Tammikuu 12, 2012, 21:39:17 ip »

Jos minä osaan tulkita tuota pakettia niin pavut on paahdettu 0501. Aika tuoretta kamaa siis.
Ei mun mielestä millään voi haukkua pahaksi, vaikkei tajuntaa räjäytäkkään.
Sain kaksi kilon pakettia koneen ja muiden roippeiden mukana. Carameloa ja Sublimaa.
Sublima on vielä korkkaamatta.

Mites tuollainen Machiato tehdään? ::)
tässä vielä vähän opittavaa.
Kirjattu

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Espresson ihmeelliseen maailmaan
« Vastaus #17 : Tammikuu 12, 2012, 22:53:30 ip »

Mites tuollainen Machiato tehdään? ::)
tässä vielä vähän opittavaa.

Espresso ja löräys kuumaa maitoa sekaan. Vain pieni löräys, kyseessä ei ole maitokahvi. Akallio on joskus käyttänyt ilmaisua "leikkaatko maidolla?". Juuri tästä on kyse.

Kantasanana macchia tarkoittaa suomeksi tahraa. Siis espresso, jonka keskellä näkyy "maitotahra". Aika usein maito on vaahdotettua, joten "tahrasta" tulee myös visuaalinen elementti.

Macchiato liikkuu vähän samalla hehtaarilla, kuin Portugalin Garoto ja Espanjan Cafe Cortado.
Kirjattu

tuomo

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 51
Vs: Espresson ihmeelliseen maailmaan
« Vastaus #18 : Tammikuu 17, 2012, 09:38:56 ap »

Alkaa kohta olla viikko takana uutta laitetta.
Pieniä muutoksia jauhatuksessa tekemällä olen saanut todella maistuvia espressoja. Huomaan että juon mieluummin tupla espresson kahdesta espressomukista, jotka toki molemmat lämmitän hyvin etukäteen.  Ajattelin, että johtuu siitä, että saan kerralla suuhun uuton alku-, väli- ja loppuvaiheen juoman :).

Itse koneisiin olen ollut tosi tyytyväinen. Valuttelen aika paljon vettä tuosta läpi ja sikäli suora putkiliitäntä olisi ehkä kivempi. Vario on tosi hiljainen ja kompakti. Ainut asia mistä en pidä Variossa, on näyttö. Se näyttää arvoa 8888 kun katson sitä vähänkään yläpuolelta. Oikean luvun saa näkyviin kumartumalla alas myllyn tasolle. (huono näyttö).

Kohta on kilo kahvia juotu/ harjoiteltu. Mielestäni nuo 1kg pussit ovat vähän turhan isoja minun kotiköyttöön. Pysyisi pavut parempina pienemmissä pusseissa.

t
 
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Espresson ihmeelliseen maailmaan
« Vastaus #19 : Tammikuu 17, 2012, 10:00:41 ap »

Kohta on kilo kahvia juotu/ harjoiteltu. Mielestäni nuo 1kg pussit ovat vähän turhan isoja minun kotiköyttöön. Pysyisi pavut parempina pienemmissä pusseissa.
Agree, kilon mötikät ovat itselle punainen vaate. Pienemmissä onneksi saa kuten hasbeanin 250g pusseissa.
Mutta parhautta on SquareMilen 350g pussit, silloin kun tilaa vain paria kolmea papua.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Espresson ihmeelliseen maailmaan
« Vastaus #20 : Tammikuu 17, 2012, 17:03:07 ip »

http://www.docklands-coffee.de:stä on kivasti saanut 250g, 500g ja 1000g pusseissa.
Kokeilut otan 250g ja varmat nakit kilon tömäyksinä.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Espresson ihmeelliseen maailmaan
« Vastaus #21 : Tammikuu 18, 2012, 10:19:52 ap »

Kilon pötkäleet ovat tosiaan aika isoja kotikäyttöön. Itse olen kylmän viileästi laittanut kilon pusseista pakkaseen puolet säilöön (jesarilla tiiviiksi), jolloin säilyvyys on ainakin pikkuisen parempi.
Docklandsilta olen pari kertaa tilaillut ja harmitellut sitä etteivät kaikki kahvit ole aina kovinkaan tuoretta paahtoa.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

tuomo

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 51
Vs: Espresson ihmeelliseen maailmaan
« Vastaus #22 : Tammikuu 18, 2012, 15:01:20 ip »

Tilasin Hasbeanilta espresso starting packagen jatkoksi.
Saa kokeilla useampia papuja.
Square milelta näyttää saavan 0,5kg/month 12month sopimuksen. Menis nykykulutuksella viikossa koko kuun kahvit.. :D
saa nähdä miten tämä supply jatkossa menee.

Kirjattu