Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Halvin peruspapu  (Luettu 17189 kertaa)

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Halvin peruspapu
« Vastaus #15 : Tammikuu 02, 2012, 11:44:23 ap »

Tuota voisi koittaa kyllä. Tässä alkaa hiipiä epäilys, että kahvissa on samaa kuin vaikka oliiviöljyissä, että Italiassa marketista saa n. 5,8x parempaa laatua samassa paketissa, kuin Suomesta. Että vientiin lykätään muuta kuin itse käytetään. Tai toimitusketu on Itellan halussa ja saamme 4 vuotta vanhaa tavaraa ;-)
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Halvin peruspapu
« Vastaus #16 : Tammikuu 02, 2012, 11:50:50 ap »

No enpä tiedä, kyllä sieltä Italian markettien ja kahviloiden hyllystä vanhaakin tavaraa saa, papuja kun ei tunnu oikein porukka ostavan. Itse ostin toissa vuonna paikallisesta "Lidlistä" pari kiloa mitä lie  espressosekoitusta, toinen maksoi 3,49 ja toinen 3,99 kilon pusseissa  ;D. Makukin sen mukainen, roskiin menivät tai muihin epätieteellisiin tarkoitusperiin  8)

EDIT: Niin ja mukana oli vielä kilon pussi tuoretta Segafredon Intermezzoa 7,9 eurolla. Saman käsittelyn sai kuin ylläolevatkin  ;D. Paketin lupaama Dolce Piacere oli kyllä siitä makumaailmasta aika kaukana...
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 02, 2012, 11:55:48 ap kirjoittanut migu2 »
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Mariia

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 408
Vs: Halvin peruspapu
« Vastaus #17 : Tammikuu 02, 2012, 13:21:47 ip »

Mulla on myös hyviä kokemuksia ulkomailta ostetuista markettikahveista, kunhan tosiaan tsekkaa päiväykset ja ostaa keskihintaista laatua. Halvin bulkkikura on kuraa ulkomaillakin ja kalliimmat laadut eivät välttämättä kierrä hyllystä kotiin niin nopeaan tahtiin, niissä voi myös olla katetta paljon enemmän kuin keskihintaisissa paremmin myyvissä tuotteissa. Ideaalitapauksissa pääsee sellaiseen kauppaan, jossa on paljon paikallisia asiakkaita ja voi kuikuilla mitä he ostavat  ;)

Nuo markettikahvit ovat hyvin toimineet arkikäytössäni, kilohinta on vaihdellut 7-15 euron välillä, huomattavasti vähemmän kuin joudun täällä koto-Suomessa pulittamaan (yli 25 euroa/kg). Taloutemme kahvin kulutus on minun harteillani ja tapahtuu viikonloppuisin, joten mitään HasBeanin kestotilauksia ei kannata tehdä.
Kirjattu
Jos ihminen on pystytty lähettämään kuuhun, niin kyllä Oulun aamukoneeseenkin täytyy kahvit saada!

vissymies

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 135
Vs: Halvin peruspapu
« Vastaus #18 : Tammikuu 02, 2012, 17:24:56 ip »

Joo, hyviä kokemuksia mullakin. Mariian ohje on ihan hyvä. Huonompiakin tuomisia matkalaukussa tuotu ;-)
Kirjattu
Bezzera BZ07, OE Pharos, Mazzer MiniE, Aeropress, Hario Skerton, Hario Mini-Slim+, Wilfa WSCG-2 (Isomac Giada, Minimoka 203)

Gagarin

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 95
Vs: Halvin peruspapu
« Vastaus #19 : Huhtikuu 12, 2012, 21:36:22 ip »

Suomen markettikahvimeininki on kyllä tosi heikkoa. Ruotsissa asuessa miellyin semmoseen Mazzetti-papuun jota sai sikahalvalla halpiskauppa Willy'sistä. Sitä ilmeisesti myytiin tosi paljon koska aina kasan perältä löytyi pussin päiväyksen, pullistelun & tuoksun perusteella niin tuoretta kamaa ettei suomalaisesta kaupasta mistään. Samaa kahvia olen nähnyt Suomessa jossain noin kolminkertaisella hinnalla.

Onko tuolle Lidlin pavulle ilmaantunut mitään kilpailijaa, siis edes tuplahintaisena eli hintaluokassa 15 €/kg? Ikean papu oli kyllä hirveä kokemus.
Kirjattu

joni

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 155
Vs: Halvin peruspapu
« Vastaus #20 : Huhtikuu 16, 2012, 16:06:24 ip »

Mielestäni Ikean luomu-papu oli ihan ok, kunhan sen valmisti huolella. Nämä halvat pavut tuntuvat olevan todella nirsoja ja on melkein mahdoton suositella mitään oikeaa tapaa koska jokaisen omat laitteet/tavat/tottumukset/olosuhteet luovat sen lopullisen kokemuksen.

Kokeilkaahan joskus syödä hyviä pahkinöitä. Ensin kun mutustelee sisällä ja sitten siirtyy ulos pähkinä suussaan ulos, on makuaistimuksessa aika iso ero. Sama ilmiö toimii todella monella muullakin elintarvikkeella, sikareilla, viskeillä, kurkkuvoileivällä jne.. Ilmankosteudella, happipitoisuudella, lämpötilalla ja muilla on yllättävänkin iso vaikutus elämysten aistimiseen. Tämä ilmiö oli omilla laitteillani selkeä kun noista Lidlin pavuista kahvia keittelin. Minulla se toimii vain kesäisin ja cappucinona, tiukka ristretto ja ei kovin kuuman maidon kanssa. Erityisen hyvin se tuntui toimivan piparkakkujen ja inkiväärikeksien kanssa.  Näin se vain omalla kohdallani menee vaikeksi kun halvoilla pavuilla pelaa. ne vaativat onnea, kokeilua ja todella usein johtavat silti pettymykseen.

Itse olen ollut tyytyväinen Löfsbergin Lila Crescendoon pressolla ja kun sen makeuttaa tummalla siirapilla saa siitä todella kelvollisen mustan kahvin.
Kirjattu
La Pavoni Professional + Demoka Minimoka M207