Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Kaasuliesi  (Luettu 85982 kertaa)

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Kaasuliesi
« Vastaus #90 : Tammikuu 29, 2020, 11:10:52 ap »

Tuossa kun on tullut hieman kokemusta lieden uunisäätimien hajoamisista, niin taisivat olla kytköksissä uunin "munakellon" kanssa. Sen toiminta kun loppui melko nopeasti, mutta ajateltiin ettei moista tarvita. Nno, tulin laittaneeksi sen kuntoon ja sen jälkeen on säätimetkin kestäneet, kop kop.

Mutta olen minä varulta liesiäkin katsellut, halvasta päästä ;-)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 29, 2020, 11:18:18 ap kirjoittanut OskuK »
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Kaasuliesi
« Vastaus #91 : Tammikuu 30, 2020, 12:12:26 ip »

Ite käytän aika paljon Le Crusetin valurautapannua. Se on kuitenkin pinnoitettu, kun siinä lienee musta emali? pinnoite sisäpuolella (ulkona sininen). Toimii ihan siinä kun rautakin ja on tarpeeksi massaa, ettei säikähdä, kun klöntin lämäsee paistumaan.
Sama meininki koskee Crusetin patoja, joita mulla on 1 iso ja 1 pieni sydämem muotoinen. Niissä taas on vaalea emali sisällä ja massaa riittävästi. Vaalea kylläkään ei enää näytä hyvältä, mutta toimii loistokkaasti.
SItten mulla on 2 suomessa valmistettua wokkia, varmaan parin kilon painoisia. Niitä on passannut käyttää kaikilla liesillä kaasua myöten ja nyt infrapunalla, joka sekin toimii. Niistä olisi moni Thaimaalainenkin kade. Ne kun ei vaadi mitään hoitoa vesipesun lisäksi. Toisesta maksoin aikanaa Stockalla iteeni kipeeksi. Toisen ostin kirpparilta melkein ilmaiseksi..
Se toinen niistä taannoin ruostui, kun oli vuoden paatin soffan alla. Siitä tempasin ruosteet pois "neekerintukalla" porakoneessa. Silavat pintaan ja niin kuumaksi, kun sain. Nyt on taas 2 toimivaa :-)
Valurautahan hoitaa miltei itse itsensä, kunhan ei vaan pese tiskiaineilla. Mun valurautoihin ei jää mitään kiinni... ikinä. Pikku liotus kuumalla vedellä ja harjaus riittää.
Taannoin hankin myös hiiliteräspannun, mutta se ei oikein toimi, kun ehkä kaasulla. On kevyt, ohut ja kupristelee hellalla. Ei hyvä.
Laiskuuttani teen munakkaat ja kokkelit teflonilla.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

messsucher

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 26
Vs: Kaasuliesi
« Vastaus #92 : Tammikuu 30, 2020, 19:31:29 ip »

Valurautapannuja pitkään hifistelleenä sanoisin, että pannut ovat pinnoittamattomina ikuisia ja erinomaisia. Aluksi kannattaa tehdä kolmeen kertaan rasvapoltto. Sen jälkeen pannu todellakin vain paranee käytössä, ollen lopulta kuin teflonpannu, tosin öljyä joutuu aina käyttämään. Ylläpito ei vaadi mitään toimenpiteitä. Käytön jälkeen huuhtelee ja pesee puhtaaksi (hyvä myös pyyhkiä kuivaksi). Jos on vähän jotain jämähtänyt särsseleitä tehdessä, niin vettä pannuun ja liedellä kuumennus, sen jälkeen paistolastalla reipas skrabailu ja tiskiharjalla loput, puhdasta tulee aina ja aikaa menee minuutti.

Happamia ruoka-aineita kannattaa välttää, ne syö pannuun kehittyneen pinnoitteen nopeaesti. Eli tomaatit ja sitrukset teräskattilaan, ei valurautapannulle.

Suurin etu valurautapannussa on sen lämmönvarauskyky. Esim. pihviä kun paistaa, niin ei paljon pannu jäähdy kun lätkäsee pihvin siihen ja liha todellakin ruskistuu, jos haluaa ruskistaa. Muita etuja on kemikaalittomuus ja se ikuinen käyttöikä. Minulla on varmaan joskus vähän sotien jälkeen tehtyjä pannuja käytössä, ovat parempia kuin mikään pannu kaupassa kun on kunnon pinnoite kehittynyt niihin.

Jos on vähän huono pinnoite pannussa, niin erikoisesti kanalla on taipumusta tarttua pannuun. Sitä voi ehkäistä laittamalla kanan pannulle vasta kun pannu on tosikuuma, niin ei tarraa kiinni kun vielä antaa kanalle liikettä lastalla. Arvelisin, että ihmisten huonot kokemukset valurautapannusta johtuvat ala-arvoisesta pinnoitteesta, laiskuudesta ja liian kylmästä pannusta.
Kirjattu
Kahvi espressona, tee teenä.

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Kaasuliesi
« Vastaus #93 : Tammikuu 31, 2020, 12:27:10 ip »

Joo, liian kylmä pannu on jopa useassa ammattivideossa selvästi käytössä, ja tähänhän on ihmisiä myös ohjattu, kahdella tapaa: sekä paistamisen epäterveellisyys ja huonojen pannujen huono lämmönkesto. Pannut kupuroituvat ja pinnoitteet irtoavat jos paistinpannulla paistaa ;-)

Muutamia ongelmatuotteita, kuten kala ja peruna, näihin voi koittaa suolaa; ripotelaan pannulle hieman suolaa, jolloin paistetava pysyy pinnasta irti ensimmäiset kriittiset sekunnit.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

PetriJulin

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10
Vs: Kaasuliesi
« Vastaus #94 : Syyskuu 14, 2020, 13:18:17 ip »

Joo, liian kylmä pannu on jopa useassa ammattivideossa selvästi käytössä, ja tähänhän on ihmisiä myös ohjattu, kahdella tapaa: sekä paistamisen epäterveellisyys ja huonojen pannujen huono lämmönkesto. Pannut kupuroituvat ja pinnoitteet irtoavat jos paistinpannulla paistaa ;-)

Muutamia ongelmatuotteita, kuten kala ja peruna, näihin voi koittaa suolaa; ripotelaan pannulle hieman suolaa, jolloin paistetava pysyy pinnasta irti ensimmäiset kriittiset sekunnit.

Kyllä, suolan käyttö on loistavaa tässä tapauksessa. Voin vahvistaa, että se on säästänyt minua paljon vaivaa. :P
Kirjattu

messsucher

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 26
Vs: Kaasuliesi
« Vastaus #95 : Syyskuu 17, 2020, 11:09:15 ap »

Kyllä, suolan käyttö on loistavaa tässä tapauksessa. Voin vahvistaa, että se on säästänyt minua paljon vaivaa. :P

Jaa, tätä en ole koskaan kuullutkaan, pitääpä testata, hyvä idea sinänsä kun suolaa nyt joutuu kuitenkin lisäämään.
Kirjattu
Kahvi espressona, tee teenä.