Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Miten tätä ajetaan? Teräksinen mokkapannu  (Luettu 5483 kertaa)

Glen

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
    • Minun maailma
Miten tätä ajetaan? Teräksinen mokkapannu
« : Joulukuu 10, 2011, 14:27:57 ip »

Moi

Osaisiko joku jeesata mokkapannun käytössä? Olen seurannut muutamaakin videota ja ohjetta enkä tunnu saavan millään hyvänmakuista kahvia.

Pannu on teräksinen ja italialainen, muuta tietoa minulla ei ole. Täällä on kuva pannusta. Ja täällä kuva sisälmyksistä.

Pannu syö (tai juo) noin 6 desiä vettä ja mukana on suppilo-osan lisäksi kaksi suodatinta. Tällaista kombinaatiota en ole hakukoneilla löytänyt. Tiiviste on vaihtokunnossa mutta en sitä viitsi lähteä metsästämään, jos en osaa käyttää tuota laitetta.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 10, 2011, 15:43:15 ip kirjoittanut Glen »
Kirjattu

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Miten tätä ajetaan? Teräksinen mokkapannu
« Vastaus #1 : Joulukuu 10, 2011, 15:14:20 ip »

Mihin tuo nupillinen filtteri edes käy? Jos se tulee tuohon suodatinkoriin pysähtyen  kuvassa näkyvään renkaaseen, niin kyse lienee keinosta keittää vähemmän kuin täysi pannullinen.

Itse keitän mokkaa siten, että laitan vettä vedenkeittimeen kuumenemaan, pannun alaosa levylle ja sinne pikku tilkka vettä ja levy päälle "neloselle" (tavallinen valurautalevy), jauhan suodatinkorin täyteen kahvia, suunilleen ehkä suodatinkarkeutta (en tee mokkaa kovin usein, eikä mulla ole tarkkaa käsitystä "parhaasta" jauhatuksesta), tasoitan kahvin, ei saa tiivistää yhtään tai korkintaan ihan pikkiriikkisen. Alaosa täyteen (merkkiin / varoventtiiliin asti) kiehautettua vettä, suodatin kahveineen paikoilleen, pääliosa kiinni (käytä patakintaita) ja levylle. Kun kahvia alkaa valumaan, levy pois päältä. Annetaan kahvin valua niin kauan kun se tulee nätisti ja heti kun pannu rupeaa korisemaan upotetaan alaosa kylmään veteen jotta homma pysähtyisi. Nautitaan.
Kirjattu

Glen

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
    • Minun maailma
Vs: Miten tätä ajetaan? Teräksinen mokkapannu
« Vastaus #2 : Joulukuu 10, 2011, 15:45:49 ip »

Mihin tuo nupillinen filtteri edes käy? Jos se tulee tuohon suodatinkoriin pysähtyen  kuvassa näkyvään renkaaseen, niin kyse lienee keinosta keittää vähemmän kuin täysi pannullinen.

Tämän levyn sijaintia olen itsekin miettinyt. Halkaisija on sellainen, että mahtuu suppilo-osan sisälle ja jää tuon "renkaan" päälle.

Pitänee vielä harjoitella tuota pannun käyttöä. Ehkä se tässä jossakin vaiheessa jo luonnistuu.
Kirjattu

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Miten tätä ajetaan? Teräksinen mokkapannu
« Vastaus #3 : Joulukuu 10, 2011, 17:51:12 ip »

Levyllä siis voi pienentää suodinosaa. Keitin taisi olla aika iso mokkapannuksi, ja tuolla sitä voi varmaan vähän pienentää.
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Miten tätä ajetaan? Teräksinen mokkapannu
« Vastaus #4 : Joulukuu 10, 2011, 18:53:47 ip »

Olettaisin että laite vastaa toiminnaltaan tavanomaista mutteripannua.

Miten keitätte Mutteripannulla
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Glen

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
    • Minun maailma
Vs: Miten tätä ajetaan? Teräksinen mokkapannu
« Vastaus #5 : Joulukuu 10, 2011, 19:28:17 ip »

Jeps, eli vika on jälleen kerran pannun edessä eikä pannussa. Ongelma taitaa olla se, että en ole ihan varma kahvin karkeudesta. Väänsin oman Krupsini huomattavan karkealle ja kahvi alkaa olemaan siellä suunnalla. Pitää vielä kokeilla, miten tuo toinen suodatin vaikuttaa kahviin. Jos vaikka saisi pienempiä satseja keitettyä ja niillä haettua suodatus kohdalleen.

Onko olemassa mitään suhdetta kahvin ja veden määrälle? Lähinnä sitä mietin, että jos tuo toinen suodatin pienentää kahvin määrää suppilossa niin missä suhteessa osaisin laittaa vettä tuonne alaosaan. Tyyliin 10 g kahvia / 1 dl vettä.

Ja kiitos noista aiemmista vinkeistä.
Kirjattu