Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Cappuccinon estetiikka, onko koolla väliä?  (Luettu 26526 kertaa)

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Cappuccinon estetiikka, onko koolla väliä?
« Vastaus #15 : Tammikuu 04, 2016, 22:00:17 ip »

Seuraavaksi tilaan papuja, mielellään 10% robustaa, loput arabicaa. Ehkä jotain Sisiliasta...

Ehkä on tullut jo mainittuakin, mutta ole itse sotkottanut Moanaa Pirkanmaan Monsuun malabariin -on hyvin kelvannut cappuihin, kun on otos maanläheisyyttä ja muhevuutta eittämättömän tuoreuden ja hedelmäisyyden mukana. Se, että napolilaispapu on törkeän hintaista, se ei ole minun vikani ;-)
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Cappuccinon estetiikka, onko koolla väliä?
« Vastaus #16 : Tammikuu 04, 2016, 22:44:45 ip »

Italiassa kuullut, mutta siis kaikkiallahn noi vaihtelee ja joka kylässä tehään miten sattuu.

Joo, siis itsekin olen tuota suhdetta käyttänyt, mutta en muista mistä sen silloin pongasin?

INEI:n specsit ovat hyvä ja turvallinen lähtökohta espressojuomille. Niissä on käytetty tyypillistä uuttosuhdetta 50%. Itse käytän aina painomittoja tilavuusmittojen sijaan, koska näin tehden uuttosuhteiden hallinta on helpompaa. 7g kahvia tuottaa 14g valmista juomaa, 8g/16g, jne...

 http://www.home-barista.com/tips/brewing-ratios-for-espresso-beverages-t2402.html
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Cappuccinon estetiikka, onko koolla väliä?
« Vastaus #17 : Tammikuu 04, 2016, 22:46:23 ip »

Olen tätä 1:1:1 'stä kanssa ihmetellyt.
Muistaakseni WBC:n cappuccinon vaahto tulee olla 1cm (0,8-1cm?), ja jos näin niin sit sentti espressoa ja sentti maitoa. Kuitenkin pitäis tarjota 150-180ml kupeissa. Joku mättää.

Itselläni on 150ml ja 170ml kuppeja, kun sinne lasken 30ml espressoa ja vaahdotan maidon päälle niin että vaahtoa jää tuo sentti. Olenko n.1:3:1 suhteilla liikkeellä?
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Cappuccinon estetiikka, onko koolla väliä?
« Vastaus #18 : Tammikuu 04, 2016, 22:54:07 ip »

Eli yksi osa kahvia ja neljä osaa maitoa olisi tuon mukaan aikea määrä. Olen aika monessa muussa paikkaa törmännyt perussääntöön, että yksi osa kahvia ja kaksi osaa maitoa. Ok, silloin nuo kuppilat on oikeassa ja minä väärässä.

Jatkan silti tuon väärän !capun juontia koska se on maultaan vieä kahvia, eikä pelkkää maitoa.

Tuo maitomäärähän on jo vaahdotettua, joten varsinaisen maidon määrä on pienempi? Näin ainakin olettaisin.

EDIT: oletin väärin. 100ml maitoa vaahdotettuna 125ml tilavuuteen on oikea määrä
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 04, 2016, 22:59:21 ip kirjoittanut vemuli »
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Cappuccinon estetiikka, onko koolla väliä?
« Vastaus #19 : Tammikuu 04, 2016, 23:04:29 ip »

Otankin tästä pienen projektin itselleni ja lähtökohtaisesti yritän pitäytyä näissä INEI:n specseissä, niin espresson kuin cappuccinonkin kohdalla. Myös maidolle on esitetty tietyt vaatimukset. Katsotaan mitä tuleman pitää...
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

opheinonen

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 265
Vs: Cappuccinon estetiikka, onko koolla väliä?
« Vastaus #20 : Tammikuu 05, 2016, 08:31:44 ap »

Ehkä on tullut jo mainittuakin, mutta ole itse sotkottanut Moanaa Pirkanmaan Monsuun malabariin -on hyvin kelvannut cappuihin, kun on otos maanläheisyyttä ja muhevuutta eittämättömän tuoreuden ja hedelmäisyyden mukana. Se, että napolilaispapu on törkeän hintaista, se ei ole minun vikani ;-)

Olenkin joskus ostanut jotakin Eiringiltä. Mites on pavun tuoreus?
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione V2+Mazzer Minia A+Pharos+Niche Zero

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Cappuccinon estetiikka, onko koolla väliä?
« Vastaus #21 : Tammikuu 05, 2016, 15:22:52 ip »

Olenkin joskus ostanut jotakin Eiringiltä. Mites on pavun tuoreus?

Pakko kysyä maahantuojalta, itse tilasin viimeksi Saksasta, ja oli vanhaa...
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Cappuccinon estetiikka, onko koolla väliä?
« Vastaus #22 : Tammikuu 05, 2016, 15:42:22 ip »

^ Näyttäisi myös Saksasta saavan jo postikulujen kanssa edukkaammin kuin täältä...
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

opheinonen

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 265
Vs: Cappuccinon estetiikka, onko koolla väliä?
« Vastaus #23 : Tammikuu 05, 2016, 16:42:10 ip »

Pakko kysyä maahantuojalta, itse tilasin viimeksi Saksasta, ja oli vanhaa...

Paahdettu lokakuu 2015.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione V2+Mazzer Minia A+Pharos+Niche Zero

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Cappuccinon estetiikka, onko koolla väliä?
« Vastaus #24 : Tammikuu 05, 2016, 17:50:11 ip »

Paahdettu lokakuu 2015.

Eli "parasta ennen" -päivään on sentään vielä hyvin aikaa! ;D
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

opheinonen

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 265
Vs: Cappuccinon estetiikka, onko koolla väliä?
« Vastaus #26 : Tammikuu 05, 2016, 18:46:39 ip »

Eli "parasta ennen" -päivään on sentään vielä hyvin aikaa! ;D

Parasta ennen lokakuu 2017. "Pussissa on erikoisventtiili, joka säilöö kahvin pitkään".
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione V2+Mazzer Minia A+Pharos+Niche Zero

jekhki

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 286
Vs: Cappuccinon estetiikka, onko koolla väliä?
« Vastaus #27 : Tammikuu 05, 2016, 20:08:50 ip »

Tänään tein tuollaisen "virallisen" version, eli 25g espressoa ja 100g vaahdotettua maitoa. Oma Cappucciino kuppini IPA Milano kuppi tuli sillä juuri sopivan täyteen. Juoma ei kyllä paljon kahvia muistuttanut. No perään kun heitti tupla espresson, niin helpotti.

Kyllä tuo aika laiha kyllä on tuolla reseptillä
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Cappuccinon estetiikka, onko koolla väliä?
« Vastaus #28 : Tammikuu 05, 2016, 20:15:10 ip »


Kyllä tuo aika laiha kyllä on tuolla reseptillä

Itse teen 1:1:1 reseptiinkin sen espresson aavistuksen tiukemman ja "yliuuttuneemman"-tyylisen kuin mitä samasta pavusta espressoon. Siten se vähän tulee kivemmin maidon läpi se maku ja erottuu minusta paremmin sen pavun ominaispiirteet ku espresso-optimissa versiossa.

Jos teen tollasia pitkiä, ni sitten sellasen saa parhaan sellasella ihan liian hitaasti tiputetulla ylipitkällä vähintää keskipaahtosista pavuista valutetulla ristretolla. Samaan tyyliin kun Starbucks tekee capuccinonsa. Siitä tulee sellasta "tummasävyistä" maitoa sillon joka on ihan ok juomaa, vaikka varsinaisen kahvin itsensä maun ystäville sitä on silleen turha suositella.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Cappuccinon estetiikka, onko koolla väliä?
« Vastaus #29 : Tammikuu 05, 2016, 20:19:48 ip »

Parasta ennen lokakuu 2017. "Pussissa on erikoisventtiili, joka säilöö kahvin pitkään".

Oho, toivottavasti pojat ovat hoksanneet patentoida moisen erikoisventtiilin! :o ;)

Joskus olen muuten nähnyt jollain foorumilla (täällä tai todnäk. HB:ssä en muista tähän hätään) linkin Italian papuja myyvästä postimyyntifirmasta, joka listasi sivuillaan paahtopäivät (tai ehkä vaihtoehtoisesti saapumispäivät?). Ei kukaan muu satu tietämään, mistä firmasta on kyse? Kyllä siitä kai voisi olla jollekin iloa...
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 05, 2016, 20:34:30 ip kirjoittanut Jari »
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E