Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: ...kuin aidossa Italialaisessa pizzeriassa  (Luettu 16041 kertaa)

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: ...kuin aidossa Italialaisessa pizzeriassa
« Vastaus #15 : Marraskuu 17, 2011, 13:56:19 ip »


Tarkoittavatko edelliset kysymykset sitä, että nimimerkit Misse ja akubi eivät ole käyneet italialaisessa baarissa katsomassa, miten latte valmistetaan? Ja italialaisen caffe latten reseptiä etsitään amerikkalaisesta Wikipediasta? On tietenkin makuasia asia mitä haluaa itsensä uskovan. Jos minun pitäisi selvittää italialaisten kahvin valmistus- ja nautintapoja kotona ja baareissa, niin kääntyisin mieluiten italialaisen Wikin puoleen. Esimerkiksi italialaisten itsensä mukaan caffe lattea nautitaan yleisesti sekä kotona että baareissa.

Noudattaisin erityistä varovaisuutta amerikkalaisten lähteiden suhteen senkin takia, että italialainen wiki kertoo "anglosaksisissa maissa tarjottavan caffe latten tyyppistä kahvijuomaa, jota kutsutaan latteksi". Tämä amerikkalaisten latte on siten vielä kirjoitettu tahallaan väärin, jotta nimi vaikuttaisi oikein fiiniltä, tyyliin latté tai lattè.

Italialainen caffe latte on siis maitokahvi, jonka paikallinen Wiki rinnastaa hyvin lähelle espanjalaista cafe con lecheä. Miten itse kahvishotti siellä pohjalla on valmistettu, vaihtelee. Onko se pidempi vai lyhyempi, riippuu paikkakunnan tavoista ja baristasta. "Tavalliseen kahviin" tehtynä nimeksi tulee latte macchiato.

On siis selvästi havaittavissa (jälleen) termistön sekavuutta. Pienen siivoamisen jälkeen jää jäljelle kahdet, rinnakkaiset ja toisistaan hieman poikkeavat nimikkeet ja valmistustavat: on italialainen termistö ja valmistustavat ja sitten on anglosaksinen termistö ja valmistustavat. Aivan kuten amerikkalaisen pitsankin kanssa, niin kahvinkin kanssa näkyy tuo amerikkalainen versio voittaneen alkuperäisversion. Yhdysvaltalaisen kaupallisen tutkinnon suorittaneena uskallan väittää, että uusien versioiden motiivina ei ole "syntynyt halusta saada aikaan jotain parempaa", vaan syynä on halu tuottaa jotakin, joka on helpommin, enemmän ja paremmalla katteella myytävissä.


Kirjattu

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: ...kuin aidossa Italialaisessa pizzeriassa
« Vastaus #16 : Marraskuu 17, 2011, 14:14:51 ip »

...ja sitten kahvilassa se maito kuumennetaan?mikrossa? jos sitä ei höyryttäen lämmitetä?

Yksinkertaista. Kun kurkistelee baareissa miten caffe latte tai cafe con leche valmistetaan, niin löytyy kaksi variaatiota:

Pistetään se kahvi sinne kupin/lasin pohjalle, viedään kuppi terässäiliön hanan alle ja valutetaan hanasta kuuma maito kuppiin. Tällaisia maidonkuumennussäiliöitä on mm "Lavazza" -nimisinä, jos baari tarjoilee Lavazzan kahveja. Monella pro-keitinvalmistajalla on omalla nimellään samanlaisia kuumennussäiliöitä. Aika profaani ja arkisen oloinen menetelmä.

Toinen vaihtoehto on kuumentaa maito höyrypillillä. Helppo homma, kuumaa maitoa siitä tulee. Aika usein kupin/lasin pintaan nousee sellainen hyvin ohut vaahtokerros, josta Misse mainitsi. Mutta ei se maito mitään mikrovaahtoa ole, se on maitoa. Pinnalla oleva vaahtokukka on sekoitus espresson cremaa ja maidon vaahtoa.

Aika hauskaa evoluutiota tällä saitilla. Useita vuosia on opeteltu mikrovaahdon tekemistä ja valitettu, että höyrypillillä tulee vain kuumaa maitoa ja muutama iso kupla siihen päälle. Maitovaahdon teon oppimisesta on kirjoitettu monia hyviä kirjoituksia ja annettu harjoitteluohjeita. Nyt sitten ollaan tilanteessa, missä ihmetellään miten höyrypillillä voidaan kuumentaa maitoa, koska siitä tulee aina väkisinkin maitovaahtoa...
   
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: ...kuin aidossa italialaisessa pizzeriassa
« Vastaus #17 : Marraskuu 17, 2011, 14:27:38 ip »

Nyt sitten ollaan tilanteessa, missä ihmetellään miten höyrypillillä voidaan kuumentaa maitoa, koska siitä tulee aina väkisinkin maitovaahtoa...

Niinpä ;-)
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: ...kuin aidossa Italialaisessa pizzeriassa
« Vastaus #18 : Marraskuu 17, 2011, 15:09:50 ip »

Yhdysvaltalaisen kaupallisen tutkinnon suorittaneena uskallan väittää, että uusien versioiden motiivina ei ole "syntynyt halusta saada aikaan jotain parempaa", vaan syynä on halu tuottaa jotakin, joka on helpommin, enemmän ja paremmalla katteella myytävissä.

No nyt kyllä aika vapaasti siteeraat...

Jos luet tarkemmin, niin en tarkoittanut tuolla Starbucksia... Mikäli olet yhtään tutustunut siihen mitä esimerkiksi Intelligentsia, Coffee Collective, Wendelboe, jne.. ovat tehneet kahvin saralla viimeisen kymmenen vuoden aikana (ihan yhteistyöstä tuottajien kanssa lähtien) - niin motiviinia on ollut käytännössä pelkästään laatu. Starbucks on varmasti tehnyt ratkaisunsa raha mielessä, mutta pointti on, että mikäli se aito Italialainen olisi jollain tavalla parempi, niin nämä kaverit olisivat palanneet siihen epäröimättä. Mikäli sinulla ei ole yhtään käsitystä siitä, ketä nuo mainitsemani kahvialan toimijat ovat, niin keskustelun jatkaminen tältä osin on aika turhaa.

Kärjistäen: Espressossa "aito Italialainen" tarkoittaa sitä, että ensin maalataan hintalappu 0,80-1,00 euroa tauluun ja sitten mietitään millä tempuilla sitä saadaan myytyä tuolla hinnalla kannattavasti ja niin ettei se ole ainakaan huonompaa kuin naapurikuppilassa.

Kahvista jää paljon kokematta jos vain tuijottaa sitä Italialaista tapaa.
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: ...kuin aidossa Italialaisessa pizzeriassa
« Vastaus #19 : Marraskuu 17, 2011, 16:04:16 ip »

Aika hauskaa evoluutiota tällä saitilla. Useita vuosia on opeteltu mikrovaahdon tekemistä ja valitettu, että höyrypillillä tulee vain kuumaa maitoa ja muutama iso kupla siihen päälle. Maitovaahdon teon oppimisesta on kirjoitettu monia hyviä kirjoituksia ja annettu harjoitteluohjeita. Nyt sitten ollaan tilanteessa, missä ihmetellään miten höyrypillillä voidaan kuumentaa maitoa, koska siitä tulee aina väkisinkin maitovaahtoa...

Tässä havainnossa nyt ei ollut päätä eikä häntää.

Mutta on kiinnostava tietää, että joissain italialaisissa kahviloissa käytetään erillisiä lämminmaitotankkeja. Ja toisaalta myös, että monissa lämmitys tehdään pillillä, eli samalla tavalla kuin muuallakin. Toki Italian ulkopuolella varmaan useammin lipsahtaa vaahdottelu vähän kuohkeamman puoleiseksi.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: ...kuin aidossa italialaisessa pizzeriassa
« Vastaus #20 : Marraskuu 17, 2011, 16:10:15 ip »

No nyt kyllä aika vapaasti siteeraat...

Jos luet tarkemmin, niin en tarkoittanut tuolla Starbucksia... Mikäli olet yhtään tutustunut siihen mitä esimerkiksi Intelligentsia, Coffee Collective, Wendelboe, jne.. ovat tehneet kahvin saralla viimeisen kymmenen vuoden aikana (ihan yhteistyöstä tuottajien kanssa lähtien) - niin motiviinia on ollut käytännössä pelkästään laatu. Starbucks on varmasti tehnyt ratkaisunsa raha mielessä, mutta pointti on, että mikäli se aito Italialainen olisi jollain tavalla parempi, niin nämä kaverit olisivat palanneet siihen epäröimättä. Mikäli sinulla ei ole yhtään käsitystä siitä, ketä nuo mainitsemani kahvialan toimijat ovat, niin keskustelun jatkaminen tältä osin on aika turhaa.

Kärjistäen: Espressossa "aito Italialainen" tarkoittaa sitä, että ensin maalataan hintalappu 0,80-1,00 euroa tauluun ja sitten mietitään millä tempuilla sitä saadaan myytyä tuolla hinnalla kannattavasti ja niin ettei se ole ainakaan huonompaa kuin naapurikuppilassa.

Kahvista jää paljon kokematta jos vain tuijottaa sitä Italialaista tapaa.

Toivottavasti ulkomailla tosiaan jossain isossa yrityksessä panostetaan vain laatuun, ettei käy kuten Suomessa on totuttu: laadun poisto on aina ensimäisenä mielessä, kun jotain kehitetään ;-)
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: ...kuin aidossa Italialaisessa pizzeriassa
« Vastaus #21 : Marraskuu 17, 2011, 16:24:10 ip »

Mikäli olet yhtään tutustunut siihen mitä esimerkiksi Intelligentsia, Coffee Collective, Wendelboe, jne.. ovat tehneet kahvin saralla viimeisen kymmenen vuoden aikana (ihan yhteistyöstä tuottajien kanssa lähtien) - niin motiviinia on ollut käytännössä pelkästään laatu. Starbucks on varmasti tehnyt ratkaisunsa raha mielessä, mutta pointti on, että mikäli se aito Italialainen olisi jollain tavalla parempi, niin nämä kaverit olisivat palanneet siihen epäröimättä. Mikäli sinulla ei ole yhtään käsitystä siitä, ketä nuo mainitsemani kahvialan toimijat ovat, niin keskustelun jatkaminen tältä osin on aika turhaa.

Minä puhuin markkinat vallanneesta massasta, en joidenkin edistyneiden ja asialleen omistautuneiden, mutta volyymiltaan pienten uber-gurujen toiminnasta. Markkinoilla jyrää amerikkalaistyylinen "italialainen pizza" ja amerikkalaistyylinen "italialainen kahvi", aivan kuten amerikkalaistyylinen "kiinalainen ravintola".

Muuten, huomasitko, että en ole missään vaiheessa väittänyt, millainen ja missä maassa valmistettu kahvi on parempaa tai huonompaa? Minä olen puhunut omasta mielestäni ainoastaan (näin ainakin yritin) termien sekasotkusta ja siitä, miten jokin termi on alunperin tarkoittanut jotakin, mutta nyt kahvimaailman amerikkalaistuttua kyseinen termi tarkoittaa jotakin muuta.  Sinä toit mukaan näkökulman siitä, miten joku on parempaa ja joku huonompaa, viimeksi italialainen espresso sai kyytiä. Tämä parempi-huonompi-kehittyneempi -keskustelu on sinun juttusi, minä puhuin termeistä ja niiden sisällöstä.

Lainaus
Kahvista jää paljon kokematta jos vain tuijottaa sitä Italialaista tapaa.

Tässä olet aivan varmasti oikeassa. Mutta kyse on myös elämänkatsomuksesta. Minä hankin elämänkokemukseni ja "kicksini" jostain aivan muualta, kuin kahvin kanssa kokeilemisesta. Minulle kahvi on vain - kahvia. Suuri kiitos syvällisille harrastajille, heiltä saa paljon neuvoja ja opastusta. Kunnioitan ja arvostan sitä osaamista hyvin paljon. Omaa osallistumistani parempi-huonompi -keskusteluihin yritän välttää.
                     

     
   
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: ...kuin aidossa Italialaisessa pizzeriassa
« Vastaus #22 : Marraskuu 17, 2011, 17:59:20 ip »

Tämä parempi-huonompi-kehittyneempi -keskustelu on sinun juttusi, minä puhuin termeistä ja niiden sisällöstä.

Ei, vaan kaikki lähti oikeastaan liikkeelle maidonvaahdotuskommentistasi. En tiedä luenko vain niin pahasti rivien välistä väärin, mutta usein toistuva kommenttisi tuosta maidonvaahdotuksesta, käytännössä sen turhuudesta, (alkaa) kuulostaa väheksyvältä, jopa halveksivalta. Turhuutta olet yleensä perustellut sillä, että ei "niissä alkuperäisissäkään versioissa näin tehdä" - tai että et itse jaksa tehdä niin.

Toki näkökantansa mieltymyksistään saa esittää, mutta siihen riittää ihan hyvin pelkkä "tykkään laittaa ihan vain uunissa tai liedellä lämmitettyä maitoa" - ei tarvitse alkaa "perustelemaan" tuota millään puoliprovosoivalla liirumlaarumilla jossa ei ole loppujenlopuksi oikeastaan mitään pointtia taikka merkitystä. Tuo "tykkään..." on ihan riittävää siihen, että joku toinenkin saattaa asiaa ehkä testata ja todeta pitävänsä, mutta ei samalla tyrmää taikka väheksy muita vaihtoehtoja (joita ei välttämättä ole edes kokeiltu).
Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: ...kuin aidossa Italialaisessa pizzeriassa
« Vastaus #23 : Marraskuu 18, 2011, 10:01:49 ap »

Mutta on kiinnostava tietää, että joissain italialaisissa kahviloissa käytetään erillisiä lämminmaitotankkeja. Ja toisaalta myös, että monissa lämmitys tehdään pillillä, eli samalla tavalla kuin muuallakin.

Enpä ole moisia tankkeja koskaan siellä nähnyt. Tosin enpä ole noita "lattejakaan" koskaan siellä nähnyt, pari kertaa olen nähnyt hölmöjä jenkkejä tilaamassa latteja, jolloin eteen on tullut lasillinen lämmintä maitoa  ;D.

Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: ...kuin aidossa italialaisessa pizzeriassa
« Vastaus #24 : Marraskuu 18, 2011, 14:10:04 ip »

Enpä ole moisia tankkeja koskaan siellä nähnyt. Tosin enpä ole noita "lattejakaan" koskaan siellä nähnyt, pari kertaa olen nähnyt hölmöjä jenkkejä tilaamassa latteja, jolloin eteen on tullut lasillinen lämmintä maitoa  ;D.


Hehee ;-)
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: ...kuin aidossa Italialaisessa pizzeriassa
« Vastaus #25 : Marraskuu 19, 2011, 23:12:29 ip »

Ei, vaan kaikki lähti oikeastaan liikkeelle maidonvaahdotuskommentistasi. En tiedä luenko vain niin pahasti rivien välistä väärin, mutta usein toistuva kommenttisi tuosta maidonvaahdotuksesta, käytännössä sen turhuudesta, (alkaa) kuulostaa väheksyvältä, jopa halveksivalta. Turhuutta olet yleensä perustellut sillä, että ei "niissä alkuperäisissäkään versioissa näin tehdä" - tai että et itse jaksa tehdä niin.

Toki näkökantansa mieltymyksistään saa esittää, mutta siihen riittää ihan hyvin pelkkä "tykkään laittaa ihan vain uunissa tai liedellä lämmitettyä maitoa" - ei tarvitse alkaa "perustelemaan" tuota millään puoliprovosoivalla liirumlaarumilla jossa ei ole loppujenlopuksi oikeastaan mitään pointtia taikka merkitystä. Tuo "tykkään..." on ihan riittävää siihen, että joku toinenkin saattaa asiaa ehkä testata ja todeta pitävänsä, mutta ei samalla tyrmää taikka väheksy muita vaihtoehtoja (joita ei välttämättä ole edes kokeiltu).

Olen yrittänyt kovasti välttää henkilöihin kohdistuvaa kirjoittamista. Mutta kun luin tuon kirjoituksesi, olin hetken hiljaa. Sinähän et juurikaan kirjoita niistä tosiasioista, joista tässä viestiketjussa puhutaan, etkä siitä mitä minä olen kirjoittanut. Sinä kerrot miltä sinusta tuntuu, mitä näet rivien välissä, miten se vaikuttaa sinuun ja millaisia tunnetiloja se sinussa herättää. Tällainen vaatii suurta rohkeutta. Harva meistä uskaltaa julkisesti tuoda esiin omanarvontuntoaan, pelkojaan ja tukahdutettuja tunteitaan. Sillä sitähän sinä rohkeasti ja ennakkoluulottomasti teit. Kirjoitetut faktat ovat faktoja, mutta rivien välien tulkitseminen ja sellaisten aiheuttamien tunnetilojen kuvaaminen ei kerro juuri mitään noiden rivien kirjoittajasta. Sen sijaan ne kertovat valtavan paljon lukijastaan ja tulkitsijastaan. Kun siirrytään emotionaalisen tulkinnan puolelle, aletaan katsoa maailmaa omien, usein alitajuntaisten pelkotilojen kautta, joita sitten projisoidaan ulkomaailmaan ja toisiin ihmisiin  - sekä heidän sanomisiinsa. Jos joku haluaa lukea aiheesta lisää, psykologian kirjoista löytyy kohta ”projektio”.

Otetaan pari hölmöä esimerkkiä:

Meillä on historiassa esimerkkejä, joissa tunnollinen perheenisä aloittaa hirvittävän homofobisen ihmisjahdin. Perheelle ja yhteiskunnalle vaarallisia homoja vaani joka nurkan takana, sellaiset on karkotettava tai vangittava. Kun kyseinen herra potkaisee tyhjää, arkistojen tutkijat huomaavat, että mösjöö on itse asiassa bi/gay, mutta on tukahduttanut ”väärät tunteet” itsessään. Alitajuntainen tuska on saanut hänet projisoimaan omia pelon ja häpeän tunteitaan ympäristön ihmisiin. (Historiaa tuntevat tietävät keitä tämä esimerkki koskee, joten ei siitä sen enempää.)

Tapahtui Kekkosen aikaan: Autoilija X:llä on Mosse. Naapuri A kyselee Mossen bensankulutusta (13 l/100km). A kertoo, että ”onhan Mosse iso auto, mun volkkari vie noin 11 litraa”. Naapuri B kertoo: ”mun relluni on kevyt, se pärjää alle 10 litran”. Aivan normaali keskustelu, eikö? Ei, sillä X ”tietää”, että A ja B eivät arvosta Mossea ja siksi puhuivat kulutuslukemista. Litroista puhuminen on hyökkäys Mossea vastaan. Todellisuudessa A ja B rivien välissä osoittivat halveksuntaa itäblokkilaisia autoja kohtaan ja siten myös aliarvioivat X:ää. X projisoi omia pelkotilojaan (minulle nauretaan, minua halveksitaan) A:n ja B:n keskusteluun autojen kulutuksesta ja lukee rivien välistä mitä A ja B ”todella ajattelevat”. Tuttua?

Muista myös, että tässä viestiketjussa puhuttiin italialaisen ja amerikkalaisen terminologian eroista. Ne ovat konkreettisia asioita. Sinusta se on ”puoliprovosoivaa liirumlaarumia” ja toit keskusteluun mukaan ”tykkäämisen”, ”halveksimisen” ja muun emotionaalisen sotkun. En minä eivätkä muut kirjoittajat niitä tuoneet.

Tunnen suurta sympatiaa rohkeuttasi ja avautumistasi kohtaan. Mutta yhtä asiaa ihmettelen. Jos kirjoitukseni aiheuttavat sinulle noin suurta tuskaa, niin miksi luet niitä? Enhän minäkään yleensä lue sinun postauksiasi, enkä siten tunne mitään tarvetta reagoida niihin. Vai onko kyse tästä tyypillisestä pienen ihmisen ”pikku-hitler” -syndroomasta: jos en muualla pysty, niin ainakin netissä MINÄ määrään, mitä muut saavat kirjoittaa ja mitä sanoja saavat käyttää.
   
Kirjattu

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: ...kuin aidossa Italialaisessa pizzeriassa
« Vastaus #26 : Marraskuu 19, 2011, 23:16:48 ip »

Enpä ole moisia tankkeja koskaan siellä nähnyt. Tosin enpä ole noita "lattejakaan" koskaan siellä nähnyt, pari kertaa olen nähnyt hölmöjä jenkkejä tilaamassa latteja, jolloin eteen on tullut lasillinen lämmintä maitoa  ;D.

Niin, lattehan on italiaksi maito. Ja voimme olla takuuvarmoja, että barista on tiennyt mitä jenkit halusivat, mutta päättänyt vähän simpauttaa turisteja.

Noita tankkeja alkoi ilmaantua ensin suurkeittiöihin, hotellien aamupalojen yhteyteen, jne, mikä onkin ymmärrettävää. On helppo uskoa, että "oikea barista" ei sellaisiin omassa kahvilassaan koske. Eikä niissä ole järkeä, elleivät volyymit ole riittävän suuria. Useilla keittimien valmistajia nakyy kuitenkin sellainen kuumennustankki olevan - omalla logollaan. Saattavat silti olla samasta pajasta alihankittuja.
     
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: ...kuin aidossa Italialaisessa pizzeriassa
« Vastaus #27 : Marraskuu 20, 2011, 12:29:33 ip »

Voi cartman…

Sinähän et juurikaan kirjoita niistä tosiasioista, joista tässä viestiketjussa puhutaan, etkä siitä mitä minä olen kirjoittanut.

Jos vielä kertaisit mistä tämä viestiketju sai alkunsa - mikä on sen ihan ensimmäinen viesti ja mistä siinä puhutaan. Annan siellä kommentin mielipiteeseesi (kai saan olettaa sen mielipiteeksesi, vai kirjoittelitko vain lämpimiksesi mitä mieleen sattui juolahtamaan). Olen eri mieltä kanssasi tuosta maidonvaahdotuksesta - varsinkin siitä, että kyseessä olisi vain jämähtänyt "trendi-ilmiö" nykyisessä kahvimaailmassa (jota et siis omien sanojesi mukaan seuraa: "Minä hankin elämänkokemukseni ja "kicksini" jostain aivan muualta, kuin kahvin kanssa kokeilemisesta. Minulle kahvi on vain - kahvia."). Syvempi terminilogiakeskustelu on alkuperäisen aiheen kannalta off-topiccia, joka on kuitenkin alkanut elämään erillistä (ja suht mielenkiintoista) elämäänsä tässä ketjussa.

Olet aikojen saatossa todennut mm.:
  • "Itseäni kun nuo maitovaahdot ja niillä kikkailut eivät kiinnosta, niin ei siitä enempää."
  • "En itse niistä maitokuplista jaksa innostua"
  • "Enkä juo kuplamaitoja. Jos teen maitokahvin (aamuisin, Hesarin kanssa...), niin teen Cafe con Lechen (Cafe au Laitin, Galaon, whatever...) ja lämmitän maidon mikrossa."
  • "Jos et välttämättä tarvitse niitä kuplia maitoosi, niin kuumenna maito mikrossa, kuten Cafe au Laitin ja Galaon juojat tekevät."
  • "Tervetuloa "laiskojen" joukkoon - muutaman kymmenen miljoonan cafe-au-laitin, cafe-con-lechen ja galaon juojan lisäksi"

Siksipä käytännössä kysyin - mielestäni kohtuullisen hienovaraisesti - onko kyseessä vain rempseä kirjoitustapasi vaiko tosiaankin niin kuin olen alkanut tilanteen vääjämättä tulkita: mielestäsi maidonvaahdotus on turhaa kikkailua jonka syynä on vain sen "trendikkyys".

Tämän asian olisit voinut selvittää parilla lauseella, mutta löitkin tiskiin viikonlopun WTF-naamapalmuhetken esimerkkeineen, josta ei tiedä tulkitako se vitsiksi vai puolijulkiseksi herjaksi (kun nimimerkeillä tässä kuitenkin periaatteessa kirjoitellaan):

Sinä kerrot miltä sinusta tuntuu, mitä näet rivien välissä, miten se vaikuttaa sinuun ja millaisia tunnetiloja se sinussa herättää. [...]
Tunnen suurta sympatiaa rohkeuttasi ja avautumistasi kohtaan.

(vai halusitko sittenkin vain loppujen lopuksi haukkua autostaan epävarmaksi homoksi?)

Mutta yhtä asiaa ihmettelen. Jos kirjoitukseni aiheuttavat sinulle noin suurta tuskaa, niin miksi luet niitä? Enhän minäkään yleensä lue sinun postauksiasi, enkä siten tunne mitään tarvetta reagoida niihin.

Koska kyseessä on kahviharrastajien foorumi, jonka tarkoituksena on joviaalin jutustelun lisäksi jakaa tietoa, kokemuksia - ehkä jopa faktoja. Tällaiseen (aikuisten) keskusteluun kuulunee että toisten sanomisia saa ja voi kyseenalaistaa, mikäli katsoo niiden olevan ristiriidassa omien kokemustensa kanssa, sisältävän asiavirheitä, taikka niiden perusteluissa ei ole mitään tolkkua (tarkoittaa sitä, että vaikka "perustelu" sellaisenaan on ihan passelia tekstiä - ei siitä voi vetää oikein mitään seurausta, pahimmillaan edes yhteyttä, alkuperäiseen asiaan/väitteeseen - tämä on sitä liirumlaarumia).

Jos omat sanomiseni ovat mielestäni kyseenalaisia, asiavirheellisiä, jne. - niin ole hyvä ja kommentoi toki. Pyrin perustelemaan paremmin ja jos en kykene ja huomaan virheeni, niin opin ehkä jotain uutta. Tällainen keskustelu vain nopeuttaa asioiden ymmärtämistä (kaikin puolin). Omakin näkemykseni on muuttunut vuosien varrella - kyseenalaistaisin varmasti osan alkuvuosien kirjoituksistani (jo siitäkin syystä, että sieltä saattaa löytyä perusteeksi vain ns. "espressofolklore" internetistä).

Vai onko kyse tästä tyypillisestä pienen ihmisen ”pikku-hitler” -syndroomasta: jos en muualla pysty, niin ainakin netissä MINÄ määrään, mitä muut saavat kirjoittaa ja mitä sanoja saavat käyttää.

Nyt projisoit? ;)


On siis tullut selväksi, että sinulle kahvi on tosiaankin vain kahvia. Osittain varmaan tästä syystä tiedät todella paljon automaattikeittimistä sielunelämineen ja valmistajineen. Annat näistä kommentteja aloittelijoille - ja nämä kommentit ovat mielestäni erittäin hyviä kontekstissaan. Koska en tiedä itse automaattikoneista juuri perusperiaatteita enemmän, en tietystikään juuri kommentoi näissä ketjuissa kyseisistä laitteista tai niiden ominaisuuksista (koska ainoa asia mitä niistä varmaan sanoisin, olisi että ne ovat mielestäni huono tapa valmistaa kahvia - tämä olisi analogiani kuplamaidollesi).
Jos taas sanomisiisi sisältyy sitten asiaa joka mielestäni koskettaa sitä "kahvi ei ole vain kahvia" puolta tässä harrastuksessa ja on mielestäni sisällöltään arveluttavaa, niin saanen kommentoida? Vai olisitko itse hissukseen jos laukoisin mielestäsi päättömyyksiä automaattikeittimien osalta (esim. toitottaisin joka välissä että ovat huono tapa valmistaa kahvia ja sitten kertoisin miten miljoonat ihmiset maailmassa valmistavat kahvinsa ilman automaattia kuten minäkin)?

Ja jätetäänkö jatkossa ne psykoanalyysit kallonkutistajalleni?
Kirjattu

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: ...kuin aidossa Italialaisessa pizzeriassa
« Vastaus #28 : Marraskuu 20, 2011, 14:10:21 ip »

minusta tämän ketjun viihdearvo kärsii huomattavasti noin pitkällisistä ja perustelluista argumenteista. :/

Semmoinen eipäsjuupas iteoot/mutsisoli, haistavittu -keskustelu on paljon kepeämpää ja viihdyttävämpää seurattavaa ja sen sisältö on kuitenkin suunnilleen sama... ;)
Kirjattu

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: ...kuin aidossa Italialaisessa pizzeriassa
« Vastaus #29 : Marraskuu 20, 2011, 22:15:41 ip »

Haluaisin tietää jonkin lähteen tuolle Cartmanin väitteelle, että  Caffe Latte olisi alunperin tehty kuumennettuun (ei höyrytettyyn) maitoon. Vai eikö kyseistä juomaa ole perinteisesti edes tehty kahvilaympäristössä? Kyselen sen vuoksi koska kuuma höyry, jolla väkisinkin tulee maitoon jonkin verran vaahtoa, on ehdottomasti nopein ja kätevin tapa kuumentaa maito.

-Mikko-

Mikko, sain eilen töissä loistavan idean! Kun kerroit siinä teidän Marcossa olevan avoin boileri, niin eikö sen voisi täyttää maidolla? Laurin Marco on meillä vielä pahvilaatikossa ja täytin sen epäitsekkäästi alprolla.
Kirjattu
"We sales specialty coffee"