Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Vibiemme Domobar ei lämpiä  (Luettu 18810 kertaa)

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Vibiemme Domobar ei lämpiä
« Vastaus #45 : Marraskuu 07, 2011, 00:38:47 ap »

Kiitti näistä, mutta eikö noissa oo väärät statit? Löysin tuon ekan itsekin, mutta hylkäsin, koska se on 1350W 220V, ja nykyinen on 1400W 230V. Ja tossa espressoxxxl:nkin versiossa on 50W pienempi teho.

Eiköhän nuo ole samat vastukset, koska 1350W / 220V * 230 W ~ 1400 W. Eli jos nimellinen jännite on kovempi, niin samasta vastuksesta irtoaa enemmän tehoa.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Vibiemme Domobar ei lämpiä
« Vastaus #46 : Marraskuu 07, 2011, 00:40:59 ap »

Jos tuo 1400W on koneen kyljestä, niin kuin se taitaa olla, on kyseessä koneen kokonaisteho. Pumppukin vie osan ja se taitaa olla himpun alle 50W. Eli vastus on "oikea" teholtaan - voi sinne laittaa vaikka 500W vastuksen jos sopii kierteisiin, lämpiää vain vesi huomattavasti verkkaammin.
Kirjattu

Kotibaari

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 141
Vs: Vibiemme Domobar ei lämpiä
« Vastaus #47 : Marraskuu 07, 2011, 00:59:56 ap »

Alrighty, aina oppii uutta. Kiitoksia, herrat, taidan alkaa tilailla.
Kirjattu

Kotibaari

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 141
Vs: Vibiemme Domobar ei lämpiä
« Vastaus #48 : Marraskuu 07, 2011, 11:30:55 ap »

Eiköhän nuo ole samat vastukset, koska 1350W / 220V * 230 W ~ 1400 W. Eli jos nimellinen jännite on kovempi, niin samasta vastuksesta irtoaa enemmän tehoa.

Niin tai 230V, mutta ymmärsin juu. Aivan.

Mitenköhän mä sitte aikoinaan tiedän, kumpi liitin kumpaan johtimeen tulee. No, täytyy selvitellä. Ensin täytyy koittaa tyhjennellä tota boileria.
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Vibiemme Domobar ei lämpiä
« Vastaus #49 : Marraskuu 07, 2011, 12:50:54 ip »

Vastuksen tapauksessa liittimillä ei ole väliä, voi olla johdot kummin päin vaan.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Kotibaari

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 141
Vs: Vibiemme Domobar ei lämpiä
« Vastaus #50 : Marraskuu 07, 2011, 15:38:45 ip »

Eli kone ei siis täytä itse boileria. Joten aina kun olet höyryttänyt maitoa pitäisi laskea vettä joko grupon - tai mieluummin pillin kautta ulos. Tässä mielessä tuo boilerin täyttyminen hoituu "itsestään", mutta se ei ole missään nimessä automaattista. Vaaran paikka on juuri tuon höyryttämisen jälkeen jos koneella ei teekään enää mitään ja vastuksen pää (joka näyttäisi olevan pitkää mallia) jää pilkottamaan vedenpinnan päälle... (poks). Periaatteessa tämä riski on todennäköisyydeltään varsin pieni (pitää höyryttää aika reilusti), mutta jos boileri vähänkin falskaa (mistä vesi boilerin päällä??) jotain kautta tavaraa ulos, niin todennäköisyys kasvaa (esim. päälle jätetyissä Silvioissa on vuotoa voinut tapahtua boileriin liitetyn OPV:n kautta, jolloin höyry pakenee huomaamatta vesitankkiin).

Koneissa joissa on tuo ohjainboksi, on boilerissa anturi joka mittaa veden pinna korkeutta ja kone täyttää boileria aina kun vajausta syntyy (tyypillisesti kun höyrytys on lopetettu, menee muuta sekuntti ja koneen pumppu käynnistyy itsekseen).

Muistinpa muuten juuri, että kun ensi kertaa käynnistin koneen tuntematta sitä siis ollenkaan, vesihanan kytkin oli päällä. Luulin sitä lapsukseksi, mutta nythän se käy järkeen, että sillä yritettiin heti kärkeen saada boileriin vettä. Ei sillä, että ohjeet olis siitä mitään puhunu, koska, kuten olen ennenkin sanonut, ne ovat varsin virattomat.

Se boilerin päälle tullut vesi on vielä hieman mysteeri, mutta se on kyllä loppunut ja liittyi siis siihen, kun laskin vettä niin, ettei boileri toiminut. Eilen vielä epäilin hetken termostaatin anturia, joka tuntui irtonaiselta, kunnes näin varaosaversion, joka näyttää kyllä ihan yhtä irtonaiselta. Sieltä se nousee ylös, jos vaan nostaa.
Kirjattu

Kotibaari

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 141
Vs: Vibiemme Domobar ei lämpiä
« Vastaus #51 : Marraskuu 14, 2011, 14:14:03 ip »

www.espressoxxl.de ainakin toimittaa suomeen, sieltä löytyy hinnalla 23,28€ vastaava (mittaa kierteet vanhasta kun saat irti ja varmistu).
Laita tuolla hakukenttään numero 417081 ja valitse Bestell-Nr. Samalla sivulla tarjoaa sitten tuohon sopivia tiivisteitäkin (klikkaa vastuksen tuotetietoihin).

Mikähän noista tiivisteistä muuten olis sopiva/sopivin? Siinä oli useampia.
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Vibiemme Domobar ei lämpiä
« Vastaus #52 : Marraskuu 17, 2011, 14:41:59 ip »

Sivustolla näkyy aika huonosti tuon vastuksen kierreosan halkaisia (tai en ainakaan omilla saksantaidoillani saa sitä selville). Oletko irroittanut jo vanhan? Kun tiedät sen mitan, niin tiivisteiden tiedoissa näkyy aina renkaan sisä ja ulkohalkaisija. Kannattaa tuohon hintaan ottaa varmuuden vuoksi ainakin kaksi erityyppistä (mutta oikean kokoista).
Kirjattu

Kotibaari

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 141
Vs: Vibiemme Domobar ei lämpiä
« Vastaus #53 : Marraskuu 18, 2011, 08:14:35 ap »

Sivustolla näkyy aika huonosti tuon vastuksen kierreosan halkaisia (tai en ainakaan omilla saksantaidoillani saa sitä selville). Oletko irroittanut jo vanhan? Kun tiedät sen mitan, niin tiivisteiden tiedoissa näkyy aina renkaan sisä ja ulkohalkaisija. Kannattaa tuohon hintaan ottaa varmuuden vuoksi ainakin kaksi erityyppistä (mutta oikean kokoista).

Kyllä se on toi Gewindegrösse. Elikkä tuumanen kierre. En oo vielä rohjennut ottaa vanhaa pois, koska olen nynny. Olen (vai vaimoko se oli;)) alkanut epäillä, kannattaako sitä itse edes vaihtaa, joten en ole myöskään porannut vielä reikää pohjaan. Saati irrottanut viittä putkea siitä. En kyllä oikein usko, että kierre voi olla kovin erilainen, vaikka kaippa sekin voi mahdollista olla. Periaatteessahan mulla on palautusoikeus, koska toi on etäkauppa.

Ja jos noi lisävarusteet listaa merkin mukaan, niin se antaa tolle 1"-kierteelle vain yhden tiivisteen, sen vihreän. Ehkä vain silläkin uskaltaisi lähteä liikkeelle.
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Vibiemme Domobar ei lämpiä
« Vastaus #54 : Marraskuu 18, 2011, 16:35:13 ip »

Periaatteessahan mulla on palautusoikeus, koska toi on etäkauppa.

Niin, en sitten tiedä päteekö Suomen laki Saksassa?
Voihan olla että Saksassakin on sattumalta samanlainen laki?
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Vibiemme Domobar ei lämpiä
« Vastaus #55 : Marraskuu 18, 2011, 16:40:14 ip »

Niin, en sitten tiedä päteekö Suomen laki Saksassa?
Voihan olla että Saksassakin on sattumalta samanlainen laki?

Laki on EU-laki palautusoikeuden osalta, mutta saksalaiset ei maksa palautusposteja, toisin kuin suomalaiset. Eli eroja EU:n sisällä löytyy. Mutta 14 pvä:n palautusoikeus etäkaupassa koskee koko EU:ta.
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Vibiemme Domobar ei lämpiä
« Vastaus #56 : Marraskuu 18, 2011, 16:42:24 ip »

Laki on EU-laki palautusoikeuden osalta, mutta saksalaiset ei maksa palautusposteja, toisin kuin suomalaiset. Eli eroja EU:n sisällä löytyy. Mutta 14 pvä:n palautusoikeus etäkaupassa koskee koko EU:ta.

Kas, muistikuvani oli, että tuo olisi ollut jo ennen EU-aikaa, mutta ok, tilkitys aukkoon sivistyksessä.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Vibiemme Domobar ei lämpiä
« Vastaus #57 : Marraskuu 18, 2011, 22:34:20 ip »

Saati irrottanut viittä putkea siitä.

Ei kai siitä mitään putkia tarvitse irrottaa, jos vastuksen vaihtaa pohjassa olevan reiän kautta?

Millaisia tiivisteitä siellä on tarjolla? Itse olen taistellut Duetton muovisen tiivisteen kanssa. Tiiviste oli peräisin valmistajalta, eli siis oikeanlainen. Se ei kuitenkaan pitänyt, vaan paineen alla lopulta venyi vähän soikeaksi ja rupesi vuotamaan. Ratkaisu oli lopulta jonkinsorttisesta paperimassasta valmistettu tiiviste, joka turpoaa kastuessaan.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Vibiemme Domobar ei lämpiä
« Vastaus #58 : Marraskuu 19, 2011, 08:38:14 ap »

Kas, muistikuvani oli, että tuo olisi ollut jo ennen EU-aikaa, mutta ok, tilkitys aukkoon sivistyksessä.

Varmaan olikin. Mutta ei se sitä poista, että EU on asettanut miniminormiston ja sitämyöten palautusoikeus koskee koko EU:ta.
Mulla on semmoinen mutu, että ennen EU:ta Suomessa palautusoikeus oli huimat 30 pvä, mutta sitä sitten alennettiin direktiivin voimaantulon jälkeen. Suomessakin on ainakin ollut puhetta siitä, että yritysten ei tarvitsisi maksaa palautuksesta aiheutuneita kuluja, mutta en tiedä mitä tälle asialle tällä hetkellä kuuluu. Tuskin siitä on ainakaan päätetty, kun ei kuluttajaviraston sivuilta äkkiseltään löytynyt.
Kirjattu

Kotibaari

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 141
Vs: Vibiemme Domobar ei lämpiä
« Vastaus #59 : Marraskuu 20, 2011, 16:33:04 ip »

Ei kai siitä mitään putkia tarvitse irrottaa, jos vastuksen vaihtaa pohjassa olevan reiän kautta?

Luulisin, että boilerin ja koneen pohjan välissä on niin vähän tilaa (=muutama sentti), että vastusta ei saa taitettua sieltä ulos joko poraamatta reikää pohjaan tai irrottamatta koko boileria.

Millaisia tiivisteitä siellä on tarjolla? Itse olen taistellut Duetton muovisen tiivisteen kanssa. Tiiviste oli peräisin valmistajalta, eli siis oikeanlainen. Se ei kuitenkaan pitänyt, vaan paineen alla lopulta venyi vähän soikeaksi ja rupesi vuotamaan. Ratkaisu oli lopulta jonkinsorttisesta paperimassasta valmistettu tiiviste, joka turpoaa kastuessaan.

Tuolla on itse vastus ja siihen "liitetyt" (verbunden) tuotteet:
http://www.espressoxxl.de/cgi-bin/shop.dll?SESSIONID=0475764276226982&AnbieterID=1

ja tuolla taas Vibiemmelle nimetyt vastukset ja tiivisteet:
http://www.espressoxxl.de/cgi-bin/shop.dll?SESSIONID=0475764276226982&AnbieterID=1

Vain yksi 1"-tiiviste mainitaan molemmilla sivuilla, tämä:
http://www.espressoxxl.de/cgi-bin/shop.dll?SESSIONID=0475764276226982&AnbieterID=1
Kirjattu