Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Espressokupit ja niiden lämmittäminen  (Luettu 11316 kertaa)

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Espressokupit ja niiden lämmittäminen
« : Marraskuu 03, 2011, 11:54:31 ap »

Keskustelu jaettu tästä ketjusta: http://www.ristretto.fi/foorumi/index.php?topic=2385.msg21925

- ja lopuksi hyvänkin uuton pilaa kylmä kuppi

Alkaa menemään pahasti offtopic, mutta tästä on pakko olla 100% eri mieltä. Miksi kotioloissa kuppia pitäisi lämmittää? Espressohan kuitenkin juodaan heti ja ei siinä montaa sekuntia mene kun kupillinen on kulautettu.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 03, 2011, 17:03:56 ip kirjoittanut akallio »
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Espressokupit ja niiden lämmittäminen
« Vastaus #1 : Marraskuu 03, 2011, 13:27:09 ip »

Alkaa menemään pahasti offtopic, mutta tästä on pakko olla 100% eri mieltä. Miksi kotioloissa kuppia pitäisi lämmittää? Espressohan kuitenkin juodaan heti ja ei siinä montaa sekuntia mene kun kupillinen on kulautettu.

Näkyi tuo Tuomaksen luettelo virheistä koskevan erityisesti kahviloiden tekemiä mokia. Ja kahvilassahan kylmä kuppi on paha moka. Barista vääntää espresson kylmään paksuseinäiseen kuppiin ja nakkaa tiskille, tarjoilija tuo kahvin pöytään sitten kun tuo, asiakas saa sen haaleana eteensä. Kotona tätä ongelmaa harvemmin on, kuten aivan oikein sanoit.

Tuomas tosin kertoi lämmittävänsä kupin kotonakin - niin minäkin teen. Olen ei-insinöörinä kuvitellut lapsellisesti, että kun 25 ml (about 25 grammaa) kuumaa kahvia lasketaan viileään kuppiin (120 grammaa), niin jollain ihmeen tavalla tuo kupin 120 grammaa "voittaa" shotin 25 grammaa ja siten jäähdyttää shotin melko pian. Tällainen maallikon uskomus, siis. Ehkäpä taustana lukion aikaiset "liuoslaskut": "kun 120 grammaa 20 asteista nestettä ja 25 grammaa 90 asteista nestettä sekoitetaan, niin mikä on sekoituksen lämpötila?". Näinkin hassusti voivat maallikot ajatella, joskus pelkästään alitajuntaisesti ilman sen kummempaa asian pohtimista.
         
           
     
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Espressokupit ja niiden lämmittäminen
« Vastaus #2 : Marraskuu 03, 2011, 14:04:22 ip »

Tuomas tosin kertoi lämmittävänsä kupin kotonakin - niin minäkin teen. Olen ei-insinöörinä kuvitellut lapsellisesti, että kun 25 ml (about 25 grammaa) kuumaa kahvia lasketaan viileään kuppiin (120 grammaa), niin jollain ihmeen tavalla tuo kupin 120 grammaa "voittaa" shotin 25 grammaa ja siten jäähdyttää shotin melko pian.

Huoneenlämpöisessä kupissa kahvi jäähtyy aikalailla passeliin nautintalämpötilaan (ainakin oman makuni mukaan) - noin kädenlämpöinen kuppi on itseasiassa oma ideaali. Ei polta suuta ja maut tulevat esiin.

Eli kyllähän se kuppi jäähdyttää, mutta miten maun käy niin riippuu sitten kahvista - ihan niinkuin suodatinkahvinkin kanssa (esim. heikkolaatuinen kahvi ei välttämättä ole herkkua viileämpänä). Tässä mielessä kaikki voivat olla asiassa "oikeassa".

Esimerkiksi Bodumin Pavina kupit näyttävät hienoilta, mutta ovat huonoimmat espressokupit mitä omistan (no, eivät ole enää siinä käytössä). Ne kun eivät jäähdytä juomaa juuri ollenkaan ja espresson juominen niistä "tuoreeltaan" on aika tuskaisaa ja masentavaa.
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Espressokupit ja niiden lämmittäminen
« Vastaus #3 : Marraskuu 03, 2011, 14:13:29 ip »

Esimerkiksi Bodumin Pavina kupit näyttävät hienoilta, mutta ovat huonoimmat espressokupit mitä omistan (no, eivät ole enää siinä käytössä). Ne kun eivät jäähdytä juomaa juuri ollenkaan ja espresson juominen niistä "tuoreeltaan" on aika tuskaisaa ja masentavaa.

Päädyin samaan. Kyseessähän on lämmön hyvin säilyttävä tuplaseinäinen (ilmatila välissä) lasikuppi. Espresson päälle kaadettava maito helpottaa hieman asiaa. Vihreän teen kanssa kupit olivat parhaimmillaan, valmistetun teen lämpötila kun on varmaan jossain 70 asteen tietämillä.

Kuppikeskustelulle voisi omistaa oman aiheen, ehkä joku osaava voisi tehdä siirron.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Espressokupit ja niiden lämmittäminen
« Vastaus #4 : Marraskuu 03, 2011, 14:27:46 ip »

Päädyin samaan. Kyseessähän on lämmön hyvin säilyttävä tuplaseinäinen (ilmatila välissä) lasikuppi. Espresson päälle kaadettava maito helpottaa hieman asiaa. Vihreän teen kanssa kupit olivat parhaimmillaan, valmistetun teen lämpötila kun on varmaan jossain 70 asteen tietämillä.

Kuppikeskustelulle voisi omistaa oman aiheen, ehkä joku osaava voisi tehdä siirron.

Jos jompikumpi tahtoo myydä noita pavinoita mulle, niin varoituksesta huolimatta mielelläni semmoiset ostaisin...
Jatketaan mahdollisesti yv:llä...
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Espressokupit ja niiden lämmittäminen
« Vastaus #5 : Marraskuu 03, 2011, 17:05:17 ip »

Jaoin keskustelun ja siirsin pois aloittelija-alueelta.

Itse olen ihan samaa mieltä noista Pavinoista, tosin idea vihreästä teestä on mainio. Pitääpä kokeilla, jos ovat vielä tallella, en muista menivätkö kirpparilla...
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Espressokupit ja niiden lämmittäminen
« Vastaus #6 : Marraskuu 03, 2011, 17:13:55 ip »

Itse olen etsiskellyt pitkään täydellistä espressokuppia. Tähtäimessä olisi kuppi, jolla juotaisiin tuplaespressoja, cappuccinoja ja suodatinkahvia. Eli yksi kuppi kaikkeen, paitsi sitten latteen aina tarvittaessa kaivellaan isompi kulho.

Minulla on tällä hetkellä vastaavassa käytössä jostain halpahallista ostettu cappuccinokuppipari. Se on aikalailla passeli, mutta turhan paksu ja kömpelö. Ja niitä on vain kaksi. Kuppi saisi olla aika ohut, koska ohut seinä nyt minusta vaan tuo maut paremmin esiin. Ja ei saisi olla kulhomainen, koska sitten aromit eivät erotu hyvin. Ja lopuksi, pitäisi olla kunnollinen korva, niin että uskaltaa rojahtaa kahvin kanssa valkoiselle sohvalle - tarvitaan siis hyvä "grippi".

Valitettavasti mitään tuonne päinkään ei tunnu löytyvän. Espressokupit ovat liian pieniä. Muut kupit on yleensä liian isoja, liekö tätä amerikantautia vai mitä. Ja klassiset pienet kahvikupit taas ovat liian avonaisia. Yksi täydellinen on tähän mennessä tullut vastaan, mutta siinä oli kyljessä vaaleanpunainen sydän ja teksti "GIRL". Melkein ostin, olisihan tuossa hauskaa ironiaa kun nuo kasaisi ison kromisen espressokeittimen päälle. Oli vaan vähän kalliita.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Espressokupit ja niiden lämmittäminen
« Vastaus #7 : Marraskuu 03, 2011, 17:49:52 ip »

Tässä mielessä kaikki voivat olla asiassa "oikeassa".

Joo, itse asiassa en ole koskaan kokeillut edes ilman kuppien lämmitystä samalla kun lämpiää tuo halvan keittimen kahva. Ainoastaan antiikkisten punssilasien kanssa olen laskenut espresson huoneenlämpöiseen lasiin. Lasi kun tuppaa lämpeämään liikaa.

Mutta tapani lämmittää kuppi johtuu siitä, etten tyylin mukaisesti hulauta koko tuplaa kerralla suuhuni, vaan parissa kolmessa erässä makustellen aromeja. Italiassa oli toki se tyyli, että juomaan laitettiin paljon sokeria ja juoma kerralla huiviin. Itse en käytä sokeria laisinkaan vaan tykkään maistella eri papujen makuja tai sekoitusten aromeja. Markettipapuja en käytä enää lainkaan.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Espressokupit ja niiden lämmittäminen
« Vastaus #8 : Marraskuu 03, 2011, 19:48:48 ip »

Hmm, itselläni pari lasista korvallista kuppia joissa lasiseinien välissä tyhjää, painoa 90g, vettä ottaa 60g.
Annan lämmetä Silvian päällä sen aikaa kunnes kahva on jo kiinni, kuppi on silloin "lämmin".
Uuton jälkeen sihdin pesun yms. grupon harjauksen jälkeen on shotti mielestäni sopivan viileä (eli ei polttavan kuuma, eikä kylmäkään, lämmin), juon tuplan n.4-5 sipaisulla.

Kuvankin löysin netistä, itse kupit olivat muistaakseni anttilan löytökorin pohjalla parilla eurolla.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Espressokupit ja niiden lämmittäminen
« Vastaus #9 : Marraskuu 03, 2011, 20:41:24 ip »

Itse olen etsiskellyt pitkään täydellistä espressokuppia. Tähtäimessä olisi kuppi, jolla juotaisiin tuplaespressoja, cappuccinoja ja suodatinkahvia. Eli yksi kuppi kaikkeen, paitsi sitten latteen aina tarvittaessa kaivellaan isompi kulho.

Minulla on tällä hetkellä vastaavassa käytössä jostain halpahallista ostettu cappuccinokuppipari. Se on aikalailla passeli, mutta turhan paksu ja kömpelö. Ja niitä on vain kaksi. Kuppi saisi olla aika ohut, koska ohut seinä nyt minusta vaan tuo maut paremmin esiin. Ja ei saisi olla kulhomainen, koska sitten aromit eivät erotu hyvin. Ja lopuksi, pitäisi olla kunnollinen korva, niin että uskaltaa rojahtaa kahvin kanssa valkoiselle sohvalle - tarvitaan siis hyvä "grippi".

Valitettavasti mitään tuonne päinkään ei tunnu löytyvän. Espressokupit ovat liian pieniä. Muut kupit on yleensä liian isoja, liekö tätä amerikantautia vai mitä. Ja klassiset pienet kahvikupit taas ovat liian avonaisia. Yksi täydellinen on tähän mennessä tullut vastaan, mutta siinä oli kyljessä vaaleanpunainen sydän ja teksti "GIRL". Melkein ostin, olisihan tuossa hauskaa ironiaa kun nuo kasaisi ison kromisen espressokeittimen päälle. Oli vaan vähän kalliita.


i haz it. Laakea kuuden unssin acf-kuppi. Sopivan kermainen koko cappuccinoille, tilaa pyöritellä tuplaespressoa ja sopii vielä suodatinkahvillekin. Loistavan muotoinen korva, mukavan laakea ja vieläpä sopivan paksu.
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Espressokupit ja niiden lämmittäminen
« Vastaus #10 : Marraskuu 04, 2011, 00:09:49 ap »

Minulla on ollut tähtäimessä kapeampi ja korkeampi kuppi. Ajatuksena on, että se keräisi aromeja paremmin. En kyllä tiedä kuinka hyvin tuollainen väkevien aromijuomien maailmasta poimittu lainalaisuus siirtyy espressoon, ei välttämättä kovinkaan hyvin. Sinä selvästikin pidät tuollaista suhteelliseen laakeaa kuppia hyvänä espresson tuoksutteluun ja makusteluun?

Yksi ehdoton vaatimus muuten unohtui: kupin sisäpinnan pitää olla valkoinen (kuten ACF:t ovat). Jonkun muun värin psykologinen haittavaikutus on aika valtaisa.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Espressokupit ja niiden lämmittäminen
« Vastaus #11 : Marraskuu 04, 2011, 07:40:08 ap »

Itse olen etsiskellyt pitkään täydellistä espressokuppia. Tähtäimessä olisi kuppi, jolla juotaisiin tuplaespressoja, cappuccinoja ja suodatinkahvia.

Mikä olisi tällaisen kupin tilavuus?

Yksi ehdoton vaatimus muuten unohtui: kupin sisäpinnan pitää olla valkoinen (kuten ACF:t ovat). Jonkun muun värin psykologinen haittavaikutus on aika valtaisa.

Ohutseinäiset astiat ovat usein kirkasta lasia, siis melko värittömiä ja minun silmääni hyvin neutraaleja. Millaisia eroavaisuuksia koet valkoisten ja värittömien kuppien välillä?
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Espressokupit ja niiden lämmittäminen
« Vastaus #12 : Marraskuu 04, 2011, 13:10:19 ip »

Mikä olisi tällaisen kupin tilavuus?

Siinä 1,5 - 2 dl hujakoilla.

Ohutseinäiset astiat ovat usein kirkasta lasia, siis melko värittömiä ja minun silmääni hyvin neutraaleja. Millaisia eroavaisuuksia koet valkoisten ja värittömien kuppien välillä?

Joo, lasi on siis vielä erikseen. Vaikkapa sisältä musta kuppi ei ole minusta hyvä, turhaan rassataan aivoja sillä, että kahvi ei näytä kahvilta. Läpinäkyvässä ei ole sitä ongelmaa, mutta jotenkin valkoinen keramiikka tuntuu silti parhaalta.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Espressokupit ja niiden lämmittäminen
« Vastaus #13 : Marraskuu 04, 2011, 13:49:20 ip »

Minulla on ollut tähtäimessä kapeampi ja korkeampi kuppi. Ajatuksena on, että se keräisi aromeja paremmin. En kyllä tiedä kuinka hyvin tuollainen väkevien aromijuomien maailmasta poimittu lainalaisuus siirtyy espressoon, ei välttämättä kovinkaan hyvin. Sinä selvästikin pidät tuollaista suhteelliseen laakeaa kuppia hyvänä espresson tuoksutteluun ja makusteluun?

Yksi ehdoton vaatimus muuten unohtui: kupin sisäpinnan pitää olla valkoinen (kuten ACF:t ovat). Jonkun muun värin psykologinen haittavaikutus on aika valtaisa.


Keraaminen glencairn? Tuon tyyppisestä lasista kahvin antronasaalinen tuoksun voisi kuvitella voimakkaimmillaan kuten viskeilläkin. Itse kahvia juodessani tärkeämpi tuoksu maun kannalta on retronasaalinen tuoksu, joka assosioituu jossain hajukäämien syövereissä kielen makuhermojen kautta saapuviin perusmodaliteetteihin muodostaen "maun" sellaisena kuin se koetaan. Tässä mielessä tuoksun erottaminen mausta on hankalaa ja kupin muoto ei ole relevantti tuoksun havaitsemiseen/kokemiseen.

Tuossa laakeassa acf:ssä pidän juuri siitä, että kahvista voi heilutella cremat pinnalta pois ja toisaalta kahvi jäähtyykin nopeammin. Toisaalta lempikupin valintaa on hankala perustella pelkästään järjellä. Yhteen noista kupeista tuli hiusmurtuma ensimmäisen pesun yhteydessä, nykyään se on kuitenkin ehdoton suosikkikuppini. Toisena suosikkina on valkoinen kaareva dinnerstyle-kahvikuppi vain ja ainoastaan siksi että Dale Cooper tod. näk. joisi kahvinsa samanlaiseseta. Tuossa laakeassa acf:ssä pidän juuri siitä, että kahvista voi heilutella cremat pinnalta pois ja toisaalta kahvi jäähtyykin nopeammin.

Tuota kupin värin vaikutusta olisi ihan hauska testata jollain tavalla. Saksalainen Wolfram Sorg ainakin uskoi vakaasti siihen, että erilaisiin espressoihin kuuluu olennaisesti tietyn värinen ja painoinen kuppi. Terra keramikilta luonnollisesti. Olettaen, että on synestesiaan taipuvainen ihminen voisi värillinen kuppi varmaan vahvistaakin elämystä. Itse haluaisin kenialaisille kahveille purppuran värisen kupin.
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Espressokupit ja niiden lämmittäminen
« Vastaus #14 : Marraskuu 04, 2011, 14:03:27 ip »

Ei tarvitsisi ihan glencairn-piippu olla, vaan tavallinen, mutta korkean mallinen, kahvikuppi. Pitänee vähän tyypitellä kotoa löytyvillä kupeilla, tajusin itseasiassa juuri että melkolailla speksejä vastaavia kuppeja löytyykin oman kaapin perukoilta.

Yksi hyvä ajatusleikki on miettiä omassa kaapissa olevia kuppeja, mitä mielleyhtymiä ne tuottavat ja miten usein niihin tulee tartuttua. Se minusta kertoo paljon. Erityisesti "huonosti kaataviin" kuppeihin syntyy negatiivinen suhde, vaikka niissä ei varsinaisesti mitään vikaa olekaan. Omassa kaapissa IKEA:n värikkäät muovikipot aiheuttavat huonoimman fiiliksen, vaikka ovatkin erittäin käytännöllisiä. Niistä ei oikein mikään maistu miltään.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)