Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Edessä ensimmäisen espressokeittimen hankinta  (Luettu 35072 kertaa)

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Edessä ensimmäisen espressokeittimen hankinta
« Vastaus #30 : Marraskuu 04, 2011, 19:15:27 ip »

Haiskahtaa "Edessä ensimmäisen automaattikoneen hankinta" -aiheelta :)
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Tío de café

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10
Vs: Edessä ensimmäisen espressokeittimen hankinta
« Vastaus #31 : Marraskuu 04, 2011, 20:25:42 ip »

Haiskahtaa "Edessä ensimmäisen automaattikoneen hankinta" -aiheelta :)

Ja milläköhän perusteella se sinun nenässäsi siltä haiskahtaa? Tietääkseni täällä ei ole edes mainittu mitään automaattikoneista...
Ei tuo Stollar BES860:kään vaikuta minusta ainakaan automaattiselta espressokeittimeltä vaan ainakin enemmän manuaaliselta... Vai mihin sinä viittaat?

PS. Toivoisin että tähän ei takerruttaisi vaan katsoisitte edelliseltä sivulta kysymyksiäni ja vastaisitte niihin. Muutenkin saa ehdottaa. Kiitos.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 04, 2011, 20:29:51 ip kirjoittanut Tío de café »
Kirjattu

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Edessä ensimmäisen espressokeittimen hankinta
« Vastaus #32 : Marraskuu 04, 2011, 23:37:45 ip »

Ja milläköhän perusteella se sinun nenässäsi siltä haiskahtaa? Tietääkseni täällä ei ole edes mainittu mitään automaattikoneista...
Ei tuo Stollar BES860:kään vaikuta minusta ainakaan automaattiselta espressokeittimeltä vaan ainakin enemmän manuaaliselta... Vai mihin sinä viittaat?

No, nyt otit asian itse tässä muodossa puheeksi, niin esittelyvideon pohjalta on helppo sanoa leikkisästi tuota latvialaisten myymää Stollaria "käsikäyttöiseksi automaatiksi". Siinähän tehdään käytännössä aivan samat temput, samoilla säädöillä ja samoilla metodeilla kuin täysautomaatillakin, mutta siirtyminen vaiheesta toiseen tapahtuu manuaalisesti, omalla kädellä siirtämällä. Täysautomaattihan tekee sen siirtelynkin itse sisällään. Hyvää on tietenkin se, että laitteeseen tulee painekahvojen lisäksi normaalit kahvisihdit. Tosin tuon sinkkusihdin jyrkkä suppilomaisuus tuskin miellyttää kaikkia... Stollarista on mainittava, että tuote on erittäin hyvin ajateltu ja tuotteistettu ensiluokkaisia käyttöohjeitä myöten (kunhan ei hihitellä sille, että tampperia sanotaan "survimeksi"). Käyttöohjeiden mukaan Stoller näyttää olevan thermoblock-laite. Hienon rosterikuoren alla sykkii siis markettikeitin...

Kertomassasi kombikeittimessä on se harmillinen ominaisuus, että kahden laitteen tökkääminen samoihin kuoriin tuplaa vikatodennäköisyyden. Ja kun vika iskee, molemmat lähtevät huoltoon yhtäaikaa. Et saa espressoa, etkä kahvia. Sama kommentti koskee Stollarin mylly+keitin kombinaatiota. Jos toinen hajoaa, molemmat ovat poissa pelistä korjauksen ajan.

Kuuntele täältä saatuja ohjeita ja hanki laite Suomesta, vakiintuneesta ostopaikasta. Hanki laite, jolla on takuuhuolto Suomessa. Mieti myös laitehaitarisi tarkemmin. Nyt sinulla on vaihtoehtoina Krupsin Combi, jossa espressokeittimena on alle sadan euron markettikeitin. Myllyä sekin kaipaa seurakseen. Toisena vaihtoehtona 600 euron yhdistelmä, jossa kenties satasen mylly integroituna. Espresso-keittimenä sitten 500 euron edestä markettikeitintä, mutta epäilemättä sarjansa parhaasta päästä olevaa markettikeitintä.

Jotenkin tulee sellainen deja vu -tunnelma, kun tätä naputtelen. Aivan, kuin tähän kysymykseen olisi saitilla jo kerran vastattu. Joo, tuolla noin
http://www.ristretto.fi/foorumi/index.php?topic=2113.msg20072#msg20072

Sinulla on siis:
halpa vaihtoehto (220-320 euroa): hyvälaatuinen thermoblock-keitin ja mylly
hyvä boilerikeitin (700 euroa): Rancilion Silvia + mylly

Valitse noista, niin ei ole liikaa vaihtoehtoja.   

 
Kirjattu

Tío de café

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10
Vs: Edessä ensimmäisen espressokeittimen hankinta
« Vastaus #33 : Marraskuu 06, 2011, 14:15:23 ip »

Hei, vielä ainakin kerran tämän asian tiimoilta. (Joka toivottavasti jää yhdeksi viimeisistä, sillä nyt on viimein se pakollinen ostopäivä lähestymässä - into sen laitteen ostoon on jo niin suuri... :P)

Olen miettinyt ja harkinnut nyt asiaa jonkun aikaa, ja minulla on vielä viimeiset ehdotukset, joista kysyisin teiltä ennen ostopäätöstä.

Seuraavat laite ja mylly -paketit ovat järjestyksessä minua eniten miellyttävästä vähiten miellyttävään:
(linkitys on kaupan sivuille mistä ajattelin kyseisen paketin ostaa)

KitchenAid Artisan -espressokeitin PIXmania.comista
KitchenAid Artisan -kahvimylly PIXmania.comista

Gaggia Classic Crema.fistä
Ascaso i-Mini -mylly Crema.fistä

Gaggia Baby Twin pahkina.comista
Ascaso i-Mini -mylly Crema.fistä

Rancilio Silvia+Pinokkio-mylly Cafetoria.fistä

Se olisi siis luultavaasti joku näistä, tai joku muu Suomesta tai luotettavalta muulta sivulta, jolla palvelu Suomeen pelaa hankittava paketti.

Näistä nyt kysyisin mielipiteitä seuraavista asioista:

Mikä näistä on helpoin: aloittelijaystävällisin?
Pitemmän päälle käyttäjäystävällisin?
Kestävin  ja luotettavin ja palvelultaan pelaavin paketti?
Ja tietenkin se tärkeä eli paras ominaisuuksiltaan ja millä saa parasta espressoa/maitopohjaisia juomia? Ja ottaen huomioon että helpoiten?
Hintalaatusuhteella ei siis ole väliä kaikki nämä paketit ovat minulle kelpaavia sekä hinnoiltaan että myyjiltään: nyt vain kysyn sitä käytettävyyttä ja luotettavuutta ja helpoutta ja paremmuutta.

Vastaukset ja ehdotukset ovat erittäin tervetulleita!
Myös muilta sivuilta löytyvät ajatukset ja arviot olisivat arvokkaita. (koitan kyllä niitä itsekin etsiä).

Kiittäen ja toivoen että vielä mahdollisimman moni jaksaisi auttaa minua tekemään itselleni oikean päätöksen.

Tío de café



PS. Ja vielä selvennyksekseni itsestäni:
Olen aivan aloittelija espresson ihmeellisessä maailmassa, myös juojana kohtuu uusi. Omistan 2 mokkakeititintä ja nyt hankkimassa ensimmäistä espressokeitintäni.
Toiveenani olisi juoda espressopohjaisia maitokahvijuomia aamuisin ainakin yksi ja myös päivällä mahdollisesti joskus. Myös espressoa, jos saisi mahdollisimman laadukasta, mahdollisimman helposti pitkin päivää... Espressokoneen tuunaaminen ei ole minun juttuni, mutta espressoharrastus kiinnostaa itse juoman tekemisen ja sen juomisen verran.
Tulevaisuudessa kiinnostaa luultavasti rahan ja mahdollisuuksien periksi antaessa myös mennä syvemmälle espressonvalmistuksen saloihin. Nyt kiinnostaa mahdollisimman helppokäyttöinen kone, jolla saa tehtyä kutenkin hyvää espressoa ja jossa on sitä vastuuta myös itsellä espresson valmistuksen onnistumisessa. Etsin siis semi-automaattista konetta hintakattona noin 700 euroa.


--
En tiedä jaksoiko kukaan lukea ja jaksatteko vaivautua tämän takia, mutta toivon niin...

Tío de café
Kirjattu

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Vs: Edessä ensimmäisen espressokeittimen hankinta
« Vastaus #34 : Marraskuu 06, 2011, 15:23:40 ip »

Suosittelen ihan vain teknistä yksinkertaisuutta maksimoiden valitsemaan koneen jossa on mahdollisimman vähän "älyä".

Eli tiputtaisin tuosta listasta kaikki muut paitsi Silvian ja Gaggia Classicin pois. Itse jos tekisin valintaa tuosta listasta ottaisin koneeksi Silvian ja myllyksi i-minin.

Silviaa, joka on tuossa listassa teknisesti ns."paras" ja tuollaisenaan jo oikein hyvä, pystyy parantelemaan entisestään netistä löytyvillä ohjeilla. Mutta parantelun mahdollisuus tulee nähdä ainoastaan mahdollisuutena, ei missään tapauksena pakkona. Joka ikinen laite noista hyötyisi pid-ohjaimesta, Silvia vaan sattuu olemaan laite jota on viritelty ihmisten toimesta eniten noista. Itse antaisin myös lisäarvoa tälläisten upgrade-pakettien olemassa ololle http://www.cafetoria.fi/onlineshop/index.php?main_page=product_info&cPath=12&products_id=159 .

Itsekin olen aina tähdentänyt ihmisille harjoittelun tärkeyttä varsinkin maidon vaahdotuksessa. Mutta tärkeämpää kuin määrä  harjoittelussa on laatu, eli kun vaahdottaa maitoa yrittää miettiä mitä on tekemässä. Kaikkein parasta tietysti olisi, jos vieressä olisi osaava ihminen opastamassa. Tarkoitan tällä sitä, että mikään näistä koneista ei tee itsestään hyvää maitovaahtoa. Mutta käsittääkseni ainakin Gaggialla ja Ranciliolla sellaisen tekeminen ei ole ollenkaan mahdotanta eikä edes vaikeaa. KitchenAidista ei sen ihmeemmin ole käsitystä.

Viime viikolla vuoden 2009 maailmanmestari Gwilym Davids oli Suomessa ja oli kertoillut paikalla olleille tarinaa ajalta jolloin Stephen Morrissey oli ajoittain kiireapulaisena hänen kojullaan ja teki hienoa latte arttia kahveihin yms. No eräänä päivänä hän teki vanhemmalle ruovalle latten ja siihen ei tullutkaan kuviota jostain syystä. Rouva oli tästä huomauttanut, johon Stephen oli vastannut :"maku on kyllä täysin kunnossa, mutta ei se kuvio vaan aina onnistu...", eli ei paniikkia jos maidon vaahdotus ei aina ole täydellisyyttä hipovaa. Korjatkaa paikalla olleet jos kerroin tarinan väärin.

Kahvi josta itse nauttii on hyvää kahvia.

-Mikko-
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 06, 2011, 17:07:47 ip kirjoittanut Misse »
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Edessä ensimmäisen espressokeittimen hankinta
« Vastaus #35 : Marraskuu 06, 2011, 16:50:13 ip »

KitchenAidit eivät ole mitenkään vahvoja hinta/laatusuhteeltaan. Vaikka ne taitavat olla kalleimmat vaihtoehdot molemmissa kategorioissa, niin lopputulos niillä on heikoin. KA:n myllyssä on aika ala-arvoiset terät ja keittimessäkin oli jotain merkittäviä ongelmia, vaikka se näyttää paperilla erittäin hyvältä. Googlaamalla noista löytyy lisätietoa.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Edessä ensimmäisen espressokeittimen hankinta
« Vastaus #36 : Marraskuu 06, 2011, 19:38:32 ip »

Espressolaitteeksi Rancilio Silvia ja kahvimyllyksi Ascaso i-Mini. Jälkimmäistä saa useilla eri väreillä ja pintamateriaaleilla. Rocky oli minun makuuni hieman rajoittunut espresson jauhamisessa säätöjen osalta. Muut kahvimyllyt eivät ole oikein kehuja keräilleet. Silvia taas vaikuttaisi lukemani perusteella vähintään yhtä hyvältä tai paremmalta espressokoneelta kuin muut saman hintaluokan haastajat. Oscar ei tainnut olla listallasi.

Laitteiden ulkonäkö nyt on mitä on, taitaa riippua myös katselukulmasta.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Tío de café

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10
Vs: Edessä ensimmäisen espressokeittimen hankinta
« Vastaus #37 : Marraskuu 16, 2011, 19:01:34 ip »

Nyt jonkin aikaa asiaa rauhassa, (tai ei ehkä kovin rauhassa kun on ympäriltä tullut vaikutuksia jonkin verran), miettineenä, olen päättänyt kuitenkin olla tuhlaamatta heti niin kovin suuria summia tähän espressoharrastuksen alkuun.
Vaihtoehtoinani on vielä ostaa joku seuraavista keittimistä, seuraavilta myyjiltä:
DeLonghi ECO310 Icona Stockmannilta.
Kenwood kMix ES020 Crema.fi:stä
Gaggia Evolution Crema.fi:stä

Nyt kysyisinkin teiltä vielä ennen viimeistä päätöstäni paria asiaa, toivoen että tiedätte edes jotain näin alkeellisista keittimistä.

Millä on paras hinta/laatu-suhde?
Mikä on kannattavin, laadukkain ja pitkällä tähtäimellä kestävin vaihtoehto?
Mikä on helpoin käyttää, mikä on näiden keitinten suhde papujen/jauhatuksen/tamppauksen laatuun?
Ja
Minkälaista myllyä suosittelette?
Mikä olisi halvin mikä luultavasti kelpaa hyvin kyseisille keittimille?
Se mylly on kuitenkin kai aika hyvä näillekkin keittimille  pariksi?


Kiittäen toivottavasti tulevista vastauksistanne
Tío de café
Kirjattu

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Edessä ensimmäisen espressokeittimen hankinta
« Vastaus #38 : Marraskuu 16, 2011, 20:03:10 ip »


Kenwood on thermoblock-keitin, pudota se pois listaltasi. Nuo kaksi muuta ovat boilerikeittimiä, valitse niistä.
     
         
Kirjattu

Tío de café

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10
Vs: Edessä ensimmäisen espressokeittimen hankinta
« Vastaus #39 : Marraskuu 16, 2011, 20:30:29 ip »

Haiskahtaa "Edessä ensimmäisen automaattikoneen hankinta" -aiheelta :)

Nyt on hetken tutkimisen ja pohtimisen jälkeen kyllä myös levitettävä vielä tähän hommaan sitä automaattikoneen hajua...

Nimittäin tilaanteeseeni saattaisi sopia niinkin tylsältä kuulostava ratkaisu kuin automaattinen espressokeitin nyt ensialkuun. Tällainen viime hetken suositus on kuulunut ja sitä harkittu, ja myös sopivan näköinen tarjous löydetty.
Eli
Mitä ajattelisitte seuraavista ostosvaihtoehdoista:
Jura ENA 5
DeLonghi Ecam 23.420.SW
DeLonghi-kahviautomaatti

Mikäköhän näistä olisi paras ominaisuuksiltaan, kestävin ja helppohoitoisin?
Laadukkain ja kannattavin kauppa?

Pitääköhän tämä kysymys esittää myös tuohon automaattikone-keskusteluun vai löytävätkö kaikki niistäkin koneista tietävät tänne...?
Kirjattu

Hunningolla

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 31
Vs: Edessä ensimmäisen espressokeittimen hankinta
« Vastaus #40 : Marraskuu 16, 2011, 21:00:10 ip »

Jos et välttämättä halua tuota digitaalinäyttöä DeLonghiin niin tuon perusversion saa alle 500€. Katsoin itse että se LCD ei ollut 100€ arvoinen :)
Kirjattu

Moksi

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 46
Vs: Edessä ensimmäisen espressokeittimen hankinta
« Vastaus #41 : Marraskuu 16, 2011, 21:28:23 ip »

Mulla oli tuo Gaggia Evolution pari vuotta. Myllynä sille oli Krupsin GVX2. Kokemuksia kyseisestä kombosta on sen verran, että kyllä tuolla pärjää oikein hyvin. Ainakin itse koin saavani näillä huomattavasti parempaa kahvia kuin suurimmasta osasta Helsingin kahviloita. Ja vaikka Evolution on suurimmalta osin todella muovisen tuntuinen, on sen tärkeimmiltä osiltaan kestävä ja tukeva.

Suurin miinus tulee siitä, että kahden vastaavan kupillisen keittäminen peräjälkeen on käytännössä mahdotonta. Purujen punnitseminen ja weissaus (sekoitus) on tuolla myllyllä pakollista. Mylly kun ei tuota erityisen tasaista jauhtatusta, eikä ajastinkaan ole se kaikkein tarkin. Maidon vaahdotus Evolutionilla on myös hyvin haasteellista, koska vaahdotuspilli on mallia turbo-frother, eli jos haluat mikrovaahtoa, on sinun poistettava pillin pää tai vaihdettava pilli Silvian pilliin. Lisäksi tippa-allas on mallia todella pieni.

Eli olin kyllä tuohon Gaggiaan varsin tyytyväinen, mutta sen pienet puutteet tekivät sen, että pikkuhiljaa alkoi tehdä mieli jotain parempaa. Jos olisin vastaavassa ostotilanteessa uudestaan, ostaisin todennäköisesti käytetyn Silvian.
Kirjattu

GreenBean

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 28
  • Espresso
Vs: Edessä ensimmäisen espressokeittimen hankinta
« Vastaus #42 : Marraskuu 17, 2011, 09:38:31 ap »

Itse aloitin thermoblok keittimellä ja käsimyllyllä. Kombinaatio tuolloin oli käytetty aeg ea120 ja uusi hario skerton. rahaa paloi hurjat 50e. Tällä sain hyvän käsityksen espresson valmistamisesta ja samalla sain itselleni vahvistuksen onko tämä oikea harrastus minulle.

Reilut 8kk myöhemmin ostin käytetyn Silvian 100e ja stokkalta krups gvx2 myllyn 50e ja en voisi olla tyytyväisempi. Toki uusi mylly on jo kiikarissa...

Oma kokemukseni mukaan, kannattaa aloittaa sillä halvemmalla kombinaatiolla mikäli ei ole aivan täysin varma mitä haluaa ja jatkuuko se kiinnostus tätä harrastusta kohtaan. Ja mitä enemmän jahkailet, sitä vaikeampi on tehdä päätöksiä. Jostain on aloitettava ja parhaan kokemuksen saat kun kokeilet itse :)

p.s voin myydä halvalla krups xp4200 + wilfa (modattu) myllyn. 8)
Kirjattu
Nuova Simonelli Oscar, Mazzer Super Jolly, Krups GVX2, Aeropress, Hario V60, Bodum Chambord, Mokkapannu, Hario Skerton, Wilfa GCR1

japa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 376
Vs: Edessä ensimmäisen espressokeittimen hankinta
« Vastaus #43 : Marraskuu 20, 2011, 21:00:46 ip »

http://www.ristretto.fi/foorumi/index.php?topic=2417.0
(Minulla ei ole mitään sidoksia ylläolevaan ilmoitukseen/ilmoittajaan)

Silvia, rocky yms yms. halvalla. Lopeta ihmettely ja nappaa ennen kuin joku muu ehtii.
Kirjattu
--
ECM Classica PID +
Mazzer Mini e