Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Edessä ensimmäisen espressokeittimen hankinta  (Luettu 35031 kertaa)

Tío de café

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10
Edessä ensimmäisen espressokeittimen hankinta
« : Lokakuu 28, 2011, 21:52:24 ip »

¡Hola! Hello! Hei! Ciao!

Olen aloitteleva espresso-harrastuksesta kiinnostunut nuori kahvinjuoja. Olen ne elämäni vuodet mitä olen kahvia juonut niin juonut aika lailla vain suodatinkahvia. Mitä nyt joskus kahvilassa cappuccinoa ja viime aikoina jotain muitakin juomia. Nyt olen myös ostanut pari mokkakeitintä juuri vähän aikaa sitten ja seuraava aikomus olisi tehdä suurempi investointi kahviin. Vaikken aio muidenkaan kahvien juontia lopettaakaan niin kahvikärpänen on purrut minua nyt niin pahasti, etten voi enää olla ilman oikeata espressoa. Tarkoitus olisi ostaa espressokeitin jonka hintakatto olisi semmoinen 700 e ja risat, korkeintaan ja tehdä sitä espressoa myös suurimpana osista elämäni tulevista päivistä.

Nyt sitten itse oikean keittimen valintaan ja kysymykseeni:

Olen nyt jonkun aikaa netistä selaillut näitä sivustoja missä keittimiä myydään ja tänään löysin sivun nimeltä shop.lagondola.it. Nyt tekikin heti mieleni kysyä, että oletteko kuulleet kyseisestä sivusta ja onko se luotettava?
Olen sieltä miettinyt jo mahdolliset vaihtoehdot mitä ajattelin minulle sopivaksi ja kysyisin että sopivatko nämä aloittelijoille ja että mitä niistä pidätte parhaimpana vaihtoehtona?

Pidän parhaimpana vaihtoehtona itselleni noita semi-automaattisia laitteita ja niistä silmääni osui seuraavat vaihtoehdot:

Coffee machine "Quick Mill" - Mod. 0835N (620,13 Eur)
La Pavoni DMB Domus Bar Lever Switch (585,28 Eur)
Set: Espresso machine X1 Francis Francis Almond And Grinder Gran Macinino Isomac (707,16 Eur)
Gaggia Twin set (544,12 Eur)

Vielä tiivistettynä kysymykseni:
Missä on paras hinta-laatu -suhde?
Mikä on aloittelijalle helpoin ja paras paketti?

Vai onko tuolla tai jossain muulla näitä kauppaavalla yrityksellä parempia samaa hintaluokkaa olevia paketteja/laitteita? Tosiaan huomioon ottaen että olen aloittelija, vaikkakin innokas sellainen...

Eli nyt vastauksia, keskustelua ja suosituksia. Haluaisin ostaa sen melko pian.
Kiittäen Tío de café
Kirjattu

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Edessä ensimmäisen espressokeittimen hankinta
« Vastaus #1 : Lokakuu 28, 2011, 23:39:04 ip »

Hieman foorumia selailemalla löytyy paljon keskustelua keittimen valitsemisesta mutta kertaan nyt lyhyesti olennaisimmat asiat

  • Osta mylly. Se on välttämättömyys. Rancilio, Compak, Macap, Mazzer, Mahlkönig ja Anfim ovat kaikki kelvollisia.
  • Jos rahaa jää n. 450 euroa, niin osta Rancilion Silvia
  • Jos rahaa jää hieman enemmän, osta Rancilion silvia + oheistarvikkeita + mahdollisesti pid silviaan
  • Toisaalta voit myös hankkia Nuova Simonellin Oscarin
  • Jos rahaa on vieläkin enemmän voit hankkia jonkun e61-koneen.

Näitä niin paljon kysellään, että saattaisiko joku "osta nämä tässä järjestyksessä"-sticky olla paikallaan?
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

McJones

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 236
Vs: Edessä ensimmäisen espressokeittimen hankinta
« Vastaus #2 : Lokakuu 29, 2011, 09:05:34 ap »

Jos rahaa jää n. 450 euroa, niin osta Rancilion Silvia
Itseäni himppasen puhututtaa Silvian "erinomaisuus" omassa hintaluokassaan. Olisin valmis uskomaan, että mikä tahansa keitin tuossa hintaluokassa on about ok, jos se täyttää pari avainehtoa, on ihan ok. Ja ehdothan ovat, että sen on oltava ruma ja valmistajalla pitää olla isompiakin keittimiä tuotelinjassaan. Nämähän täyttyvän olennaisesti Silvian kohdalla, mutta se ei liene ainoa?

Silvian vahva meriitti on myös lähes kulttimainen status foorumikirjoittajien keskuudessa. Niitä liikkuu hyvin käytettynä ja uutena, pidiohjetta sun muuta löytyy helposti. Itse en ole Silvian vakikäyttäjä, ja minusta tämä keittimen ympärillä pyörivä kultti onkin ehkä yksi suurimmista syistä miksi Silvia sopii aloittelijalle niin hienosti.

Ensimmäisen keittimen kohdalla on eduksi, jos on lähipiirissä joku kaveri, joka tietää miten homman kuuluu pelata. Espresson keitto ei ole vaikeaa, jos sen osaa, mutta jos sitä ei osaa, makuelämys saattaa jäädä kauas. Samoin, jos koneessa on jotakin vikaa, saattaa osaava kaveri neuvoa asiassa ja laittaa asiat kuntoon, mutta aloittelija ei välttämättä osaa edes arvata, että jossain vikaa olisikaan. Kotimainen kauppias voi tässä asiassa olla hyvä ystävä, ulkomaisen tukeen olisi ainakin minun hieman vaikeampi luottaa.

Ajattelemisen arvoisia asioita on myös millaista juomaa aikoo juoda. Jos painopiste on cappucinoissa ja maitopohjaisissa, ei Silvia ole maailman nopein laite niiden tuottamiseen. Esim. tuo NS Oscar hoitaa homman selvästi nopeammin, koska maitojutut voi tehdä jopa samaan aikaan kuin kahviuutonkin. Paperilla myös esim. Gaggia Baby Twin voisi selviytyä hommasta aika siististi, mutta en tiedä sanoa käytännöstä.

Helpoin ja paras on tietenkin e61-kone, mutta myös myllyn valinnalla voi helpottaa elämää. Minusta kotikäyttöön paras ja vaivattomin ratkaisu on ajastimellinen mylly, esim. Mahlkönig Vario. Mylly ja keitin eivät sikäli ole naimisissa keskenään, etteikö niitä voisi päivittää myöhemmin parempiin toisistaan riippumatta, mutta erityisen vahvasti ne ovat naimissa keskenään siinä, että ilman hyvää myllyä on hyvän espresson teko huomattavasti vaikeampaa.

Jos raha polttaa jo nyt oikein kovasti näpeissä, aloitapa katsomaan niitä myllyjä ensin. Tietysti semmoisen voi ostaa asiaan perehtymättä ja ostaa vain jonkun "merkkituotteen" hintaluokassa yli 200 euroa asettamatta sen kummemmin vaatimuksia. Käytännössä myllyn valinta voi vaikuttaa siihen paljonko käytät aikaa/vaivaa annosteluun (esim. punnitsemalla), kahvipurun paakkujen rikkomiseen, keittiön siivoamiseen ja myllyn putsaamiseen. Myös meluisuus ja jauhatusnopeus sekä jauhatuksen laatu ja säätövara ovat asioita, joita voi painottaa myllyä valitessaan. Silvian parina usein näkee Rancilio Rockyä, joka ei ehkä yllä samaan kulttimaineeseen, mutta ulkonäkö ja brändi sentään täsmää keittimeen.

Joona_s tiivistää asian hyvin.
Kirjattu
Jos se vuotaa, hapota se.

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Edessä ensimmäisen espressokeittimen hankinta
« Vastaus #3 : Lokakuu 29, 2011, 12:32:47 ip »

Mihin väliin vipukeittimen voisi sijoittaa?

Eikö tuo Joonan kirjoitus melkein tuollaisenaan menisi stickynä?
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Tío de café

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10
Vs: Edessä ensimmäisen espressokeittimen hankinta
« Vastaus #4 : Lokakuu 29, 2011, 14:48:11 ip »

Okei, suosittelette siis kovasti Rancilio Silviaa ja myllyä. Itse asiassa löysin juuri hyvän näköisen paketin sivustolta coffeeitalia.co.uk.
esim miten olisi:   
OFFICIAL RANCILIO SET: New Rancilio Silvia V3 2011 + Rocky Special Doser 2011 + BASE -Ref.RANROCDOS +RANSILV+RANBASE ?
Se kyllä 713 punnallaan on aika siellä äärirajoilla. Tosin en tiedä onko se base nyt niin välttämätön vaikka koristaisi kylläkin pöytää.

Tai entäs sitten, jos miettisi että se suomalainen yritys olisi parempi niin Cafetoria Roasteryssä olisi tarjolla:
Rancilio Silvia & Rocky mylly ja kotibaristan aloituspakkaus myöskin vajaalla 800 eurolla.

Jos nyt sen verran päättäisin tuhlata, vaikkakin se kuulostaa aika kovalta sijoitukselta, niin kysyisin että oletteko yhtä mieltä siitä että se sijoitus kannattaisi ylitse muiden vaihtoehtojen?

Onko se Rancilio Silvia nyt sitten hinta-laatu -suhteeltaan ja aloittelijaystävyydellään paras vaihtoehto? Tekisin varmaankin yhtä paljon ihan espressoja kuin maitokahvejakin.

Ja ovatko tuollaiset itseäni houkuttelevat laitteet missä on mylly ja espressokeitin samassa täysin poissuljettuja mielestänne? Esim nyt vaikka seuraavat:
Isomac Maverick Plus
La Pavoni DMB Domus Bar

Entä mitä mieltä tuosta Gaggia Baby Twinistä tai itseäni eniten ulkonäöllisesti miellyttävästä Francis Francis X1:stä

Olisin kiitollinen nyt mahdollisimman monesta mielipiteestä ja suosituksesta. Joten tulkaa, lukekaa ja vastatkaa minulle, kiitos.
Tío de café
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Edessä ensimmäisen espressokeittimen hankinta
« Vastaus #5 : Lokakuu 29, 2011, 15:42:55 ip »

Minusta tuo Silvia kannattaa ostaa Suomesta, kun kerran täältä saa, mutta silti ostaisin uudestaan Oscarin ;-)
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Edessä ensimmäisen espressokeittimen hankinta
« Vastaus #6 : Lokakuu 29, 2011, 20:14:51 ip »

Mylly on pakollinen lisävaruste espressokoneen lisäksi. Osta itsenäinen mylly, saat enemmän valinnan varaa ja yleisesti tunnetumpia laitteita. Halvoissa myllyissä (Rocky yms.) voi jättää annostelijan (doser) väliin mikäli sellainen on valittavissa. Annostelija tuo lisää siivottavaa eikä sitä oikeastaan edes kannata käyttää annosteluun. Kalliimmat myllyt ovat sitten eri asia.

Osta Suomesta jos haluat kuluttajansuojaa. Keskieurooppalaisista kaupoista voit olettaa että tavara toimitetaan, mutta mahdollisissa ongelmatilanteissa voit varautua olemaa melko yksin.

Silvia on hyvän hinta-laatusuhteen valinta, käyttäjiä löytyy, varaosia löytyy, onnistumistarinoita löytyy... enemmän kuin muilla. Isommalla rahalla saa tietenkin parempia laitteita. Lisävarusteisiin voisi aluksi varata n. 100 euroa (parempi tampperi, parempi maitokannu, parempia puhdistusvälineitä, vaaka, knockbox), näille tosin alkaa huomata tarvetta vasta käytön myötä. Silviaa voi myös myöhemmin laajentaa (PID, nakukahva), näillä on hieman enemmän hintaa. Itse en pitänyt Rockystä myllynä Silvian kanssa vaan vaihdoin sen Ascaso i-Miniin, joka oli terien asemoinnin osalta laadukkaampi ja omasi portaattoman säädön - tämäkään ei tosin juuri ole kovin merkityksellisen kuuloista ensimmäisen laitteen kanssa.

Ongelmallisimpana alueena pitäisin ensimmäisten laitehankintojen tekijälle espressomaailman yleisen haastavuuden, etenkin jos aikoo valmistaa espressopohjaisia maitojuomia. Näin jälkikäteen pohtien pitäisin loistavana sijoituksena vaikkapa 100 euron vaivanpalkkaa sille, joka olisi tullut kädestä pitäen säätämään laitteet kohdilleen ja opastamaan valmistustekniikkaa. 

Francis X1 vs. Silvia (vanhahko):
http://www.ristretto.fi/foorumi/index.php?topic=139.0
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Tío de café

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10
Vs: Edessä ensimmäisen espressokeittimen hankinta
« Vastaus #7 : Lokakuu 31, 2011, 21:33:31 ip »

Hei vielä taas. Uudet vastaukset ovat vieläkin enemmän kuin tervetulleita.

Olen nyt miettinyt asiaa ja eteen on noussut joitain varteenotettavia laitevaihtoehtoja.

Ovatko kaikki sitä mieltä että kannataa ostaa erikseen keitin ja erikseen mylly, ja unohtaa esim. alla olevat kolme laitetta kokonaan?

Isomac Brio
La Pavoni Domus Bar
Lelit PL 42 EM

Olen myös ajatellut jotain seuraavista laitteista, jonkun noin 200 e myllyn kanssa.

Isomac Maverick
La Pavoni Puccino
sekä
Lelit PL 41EM
Lelit PL 41TEM
,
joihin olen erityisen mieltynyt,
ja joista kysyisinkin että onko tuo PID, tuossa laitteessa tuon yli 100 euron arvoinen mitä se maksaa enemmän kuin EM.

Ja sitten vielä: Olen oikeastaan vähän pienentänyt budjettia, vaikka se 700 euroa on yhä se ehdoton katto. Ja muutenkin pelottaa vähän tuo Rancilio Silvia, että sopisiko se kuitenkaan minulle. En ole mikään tekniikan ihmelapsi, ja kaikki se näpertäminen ja parantelu mitä siihen voisi kuulua kuulostaa vaikealta, kuten myös laite itsekin kuulostaa vaikealta.
Eli mitä luulette olisiko mikään näistä ehdottamstani laitteista yhtään sen helpompi?
Päämääränäni on siis löytää tästä espressosta kyllä jonkinlainen harrastus mutta en kuitenkaan halua mennä ehkä niin äärimmäisyyksiin kuin täällä monet ovat ja tietysti oppia tekemään jollain kohtalaisella laitteella sitä hyvää espressoa. Saisikohan sitä jollain näistä laitteista? Markettikeitin ei tule kysymykseen mutta sen pitäisi kuitenkin olla aloittajaystävällinen ja sopivassa hintaluokassa (700e keitin + mylly).

Vastauksianne odotellaan ja ehdotuksianne otetaan vastaan.
Kiittäen,
Tío de café

PS. olin ajatellut ostaa laitteen mahdollisesti joltain seuraavista firmoista:
www.kaffee.it
www.coffeeitalia.co.uk
www.coffee24.de

Näistäkin otetaan ehdotuksia ja suosituksia ilolla vastaan.
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Edessä ensimmäisen espressokeittimen hankinta
« Vastaus #8 : Lokakuu 31, 2011, 21:57:00 ip »



Ja sitten vielä: Olen oikeastaan vähän pienentänyt budjettia, vaikka se 700 euroa on yhä se ehdoton katto.


Oskari myllyllä 720e, posteineen ;-)
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

raakapapu

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 78
Vs: Edessä ensimmäisen espressokeittimen hankinta
« Vastaus #9 : Marraskuu 01, 2011, 06:43:48 ap »


 Toki Silvia ja Pinokkio myllynä ( 665,-cafetoriasta) pärjää aluksi
  aivan kivasti,jää rahaa tilailla sitä kahviakin sitten tuolta verkon ihmeellisestä maailmasta. ;)
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Edessä ensimmäisen espressokeittimen hankinta
« Vastaus #10 : Marraskuu 01, 2011, 13:11:01 ip »

Hei vielä taas. Uudet vastaukset ovat vieläkin enemmän kuin tervetulleita.
Ovatko kaikki sitä mieltä että kannataa ostaa erikseen keitin ja erikseen mylly, ja unohtaa esim. alla olevat kolme laitetta kokonaan?

Olettaisin foorumin olevan meko yksimielinen vaikka aivan kaikilta ei vastauksia saadakaan.

Ja muutenkin pelottaa vähän tuo Rancilio Silvia, että sopisiko se kuitenkaan minulle. En ole mikään tekniikan ihmelapsi, ja kaikki se näpertäminen ja parantelu mitä siihen voisi kuulua kuulostaa vaikealta, kuten myös laite itsekin kuulostaa vaikealta.

Laajennettavuus saattaa kuulostaa aluksi harhaanjohtavalta, mutta siihen kannattaa suhtautua näin: Silvia on yksiboilerinen peruslaite, jossa on helposti toteutettavissa olevia laajennusmahdollisuuksia. Vastaavissa muissa laitteissa laajennusmahdollisuudet eivät ole yhtä helppoja toteuttaa tai niiden toteuttaminen on mahdotonta. Silviaa tai vastaavaa laitetta ei kuitenkaan tarvitse laajentaa jos kokee tulevansa toimeen laitteen perustoiminnoilla. Laajennettavuus on siis plussaa, ei mitenkään pakollista tai laitetta huonontava tekijä.

Eli mitä luulette olisiko mikään näistä ehdottamstani laitteista yhtään sen helpompi?

Foorumia jonkin verran seuranneena arvelisin että löysit kasan verraten tuntemattomia laitteita, joista ei juurikaan löydy paikallisilta kokemuksia. Voihan sen laitteen ostaa vaikka ulkonäön perusteella jos käyttäjäkokemukset, luotettavuus tai vaikka varaosien saatavuus eivät ole merkittävässä asemassa. Ideaalitilanteessa varmaankin kaikki intressit tulevat täytetyiksi.

Päämääränäni on siis löytää tästä espressosta kyllä jonkinlainen harrastus mutta en kuitenkaan halua mennä ehkä niin äärimmäisyyksiin kuin täällä monet ovat ja tietysti oppia tekemään jollain kohtalaisella laitteella sitä hyvää espressoa. Saisikohan sitä jollain näistä laitteista? Markettikeitin ei tule kysymykseen mutta sen pitäisi kuitenkin olla aloittajaystävällinen ja sopivassa hintaluokassa (700e keitin + mylly).

Oscar voisi sopia.

Hinta on jännä juttu. Yleinen trendi näyttäisi olevan sellainen, että perustason hankinnoissa (n. 600e) myllyn hinta on 15-50% espressolaitteen hinnasta, hieman vaativammissa yhdistelmissä (2000e) myllyn osuus on merkittävästi suurempi, tällöin myös myllyn vaikutus kahvin makuun arvioidaan olevan jopa merkittävämmässä asemassa kuin espressokone. Jos tiedossasi on ehdoton kattohinta koko ratkaisulle niin sen esille tuominen voisi ehkä jopa helpottaa valintojen karsintaa.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Tío de café

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10
Vs: Edessä ensimmäisen espressokeittimen hankinta
« Vastaus #11 : Marraskuu 01, 2011, 19:12:37 ip »


...vaikka se 700 euroa on yhä se ehdoton katto.


Tosiaan tuossa tuli mainittua että se 700 euroa olisi se aika ehdoton hintakatto. Vaikka tietysti jos joku ihan ylivertainen laite löytyy niin kyllä sitä rahaakin silloin löytyy muutama kymppi lisää...

Pitää miettiä tuon Nuova Simonellin Oscarin kanssa sitten, jos se osoittautuisi oikeaksi laitteeksi...

Mitäs mieltä muut ovat tästä Oscar laitteesta? Onko kelpo vehje, onko armoa antavampi jauhatuksen suhteen tai muuten helpompi kuin Silvia?

Kyllä noin tyylillisesti miellyttäisi enemmän esim. nuo Lelitit kuin Silvia tai Oscar. Etenkin se mittari siinä miellyttää... Onko sillä oikeasti mitään virkaa vai onko se pelkkä koriste? Eikös se näytä tuon paineen? Mietityttää että jossei tuota mittaria ole niin mistäs sen paineen sitten tietää?

Se itse laitteen ominaisuuksien lisäily ja parantelu ei kyllä ole ainakaan yhtään minun juttu. Mutta tietysti se voisi olla hyvä jos on varaosiakin saatavilla, jos vaikka sattuisi hajoamaan...

Löytyisiköhän jostain netistä minkäänlaista keskustelua tuon Lelit-merkin laitteista? Kiinnostaisi ainakin tietää että onko se luotettava ja että onko tuolla PID-ominaisuudella  jotain merkittävää hyötyä, että siitä kannattaisi maksaa 100 euroa ylimääräistä. Pitää katsella ja miettiä asiaa...
Ja päteekö se muuten tähän kun joku sanoi jossain että merkillä minkä ostaa on hyvä olla myös niitä kovempitasoisia laitteita valikoimissaan? Tuo La Pavoni kai ainakin olisi sellainen...

Toivoisin yhä lisää vastauksia ja ehdotuksia. Vaikka te taidatte olla aika lailla sen Silvian kannalla kaikki. Se kuitenkin on varmaan minulle turhan vaativa...

--
Tío de café
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Edessä ensimmäisen espressokeittimen hankinta
« Vastaus #12 : Marraskuu 01, 2011, 20:23:26 ip »

Tosiaan tuossa tuli mainittua että se 700 euroa olisi se aika ehdoton hintakatto.

OK - sain aiemmin käsityksen että tarkoitit 700 euron espressokonetta ja olisit vielä valmis ostamaan myllyn siihen päälle. Mutta hyvä kun asia selvisi nyt minullekin :)

Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

McJones

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 236
Vs: Edessä ensimmäisen espressokeittimen hankinta
« Vastaus #13 : Marraskuu 01, 2011, 21:05:17 ip »

Itse aloitin markettikeittimellä, jonkun ajan jälkeen hankin markettimyllyn ja sen jälkeen myöhemmin sitten päivitin tuplaboileriseen jne... Minusta se markettistartti ei ole sekään huono vaihtoehto, mutta silloinkin kannattaa hankkia mylly. Markettikeittimelle välttää 20...50 euron mylly. Itselläni oli myös ajatus laittaa alkuun se Rocky ja Silvia, mutta rupesin nuukailemaan (ei tosin kadutakaan).

NS Oscar on itsellä vähän joutilaana, kun mylly puuttuu. En ole raaskinut töihin ostaa (vielä) kunnon myllyä. Markettimyllyllä tai valmisjauhatuksella ei pärjää muiden kuin (painekahvallisten) markettikeittimien kanssa :-)
Kirjattu
Jos se vuotaa, hapota se.

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Edessä ensimmäisen espressokeittimen hankinta
« Vastaus #14 : Marraskuu 01, 2011, 21:21:00 ip »

Vaikka te taidatte olla aika lailla sen Silvian kannalla kaikki. Se kuitenkin on varmaan minulle turhan vaativa...

--
Tío de café

Täh, miten niin liian vaativa? Ostit sitten minkä tahansa keittimen, niin sen käyttöön on tutustuttava, huuhteluja/lämpösurffailua harjoiteltava, putsailla, huoltaa, jne. Jos haluat helposti espressoa eikä koneiden tekniikka niinkään kiinnosta, hanki automaatti.
Oscar voisi olla myös hyvä vaihtoehto, aloittelijana kannattaisi ehkä tosiaan hankkia semmoinen laite, jonka käyttöön saa vinkkejä muilta. Vaikka tarvittaessa kädestä käteen. Ja myllyyn ei voi koskaan laittaa liikaa rahaa kiinni.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2