Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: huolto hoito ja puhdistus  (Luettu 7055 kertaa)

wanico

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 150
huolto hoito ja puhdistus
« : Syyskuu 18, 2011, 07:58:53 ap »

Olisiko tällaisesta otsikosta pysyväksi aiheeksi? Nuo laitteiden valmistajat kun eivät näytä laittavan käytöohjeisiin edes takaisinhuuhtelu ym. ohjeita.

Itse teen kalkinpoistonkin niin harvoin, että aina se tuppaa unohtumaan mihin suuntaan konetta piti käännellä ja väännellä että saa sen ylitäyttymään. Käsittääksen ainakin vähän vanhemmissa HX-koneissa menee vesisäiliöön kaksi letkua. Tähän asti olen luullut, että toinen imee vettä gruppoon ja toinen boleriin. Tänään huomasin, että boileri ja gruppo saavat vetensä samasta letkusta. Mitä virkaa sillä toisella letkulla on?

Oliko myös Gaggia classikissa kaksi vesiletkua, vai muistanko väärin?

Moni sanoo harrastavansa takaisinhuuhtelua päivittäisenä operaationa. Minulle on jäänyt epäselväksi tekevätkö he sen silloin pelkällä vedellä vai käyttävätkö kotikonessa todellakin päivittäin pulveria.

Jos minä teen takaisinhuuhtelun pulverilla liian usein alkaa säätövipu narisemaan. Onko se merkki, että pitäisi alkaa miettimään tiivisteiden tai puikkojen vaihtoa grupon sisään?
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 18, 2011, 08:51:16 ap kirjoittanut wanico »
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: huolto hoito ja puhdistus
« Vastaus #1 : Syyskuu 18, 2011, 10:19:30 ap »

Itse teen kalkinpoistonkin niin harvoin, että aina se tuppaa unohtumaan mihin suuntaan konetta piti käännellä ja väännellä että saa sen ylitäyttymään.

Konekohtaista - riippuu siitä mihin reunalle boileria vedenkorkeuden anturi on asennettu (kallistetaan sieltä poispäin).

Käsittääksen ainakin vähän vanhemmissa HX-koneissa menee vesisäiliöön kaksi letkua. Tähän asti olen luullut, että toinen imee vettä gruppoon ja toinen boleriin. Tänään huomasin, että boileri ja gruppo saavat vetensä samasta letkusta. Mitä virkaa sillä toisella letkulla on?

Tämä on yleensäottaen vibraatiopumpullisten, OPV:llä varustettujen koneiden ominaisuus (ei tekemistä HX:n kanssa). Toisesta letkusta tulee vettä takaisin jotta OPV pystyy rajoittamaan paineen sinne 9 bar tuntumaan. Jos letku ei mene säiliöön, niin sitten se on voitu laittaa suoraan tippa-altaaseen tms.

Moni sanoo harrastavansa takaisinhuuhtelua päivittäisenä operaationa. Minulle on jäänyt epäselväksi tekevätkö he sen silloin pelkällä vedellä vai käyttävätkö kotikonessa todellakin päivittäin pulveria.

Vedellä.

Jos minä teen takaisinhuuhtelun pulverilla liian usein alkaa säätövipu narisemaan. Onko se merkki, että pitäisi alkaa miettimään tiivisteiden tai puikkojen vaihtoa grupon sisään?

Puhdas metallipinta hankaa toista vasten. Menee ohi, mutta aiheuttaa hetken osien suurempaa kulumista. Tiivisteiden vaihtoa kannattaa harkita siinä vaiheessa kun alkaa esiintymään vuotoa. Puikkojen vaihdon tietää tarpeelliseksi kun E61 koneessa ei vipu joko pysy yläasennossa uuton aikana, taikka sitten uuton päätteeksi ei paine vapaudukaan tippa-altaaseen (tällöin jompi kumpi puikoista kulunut liian lyhyeksi tai sitten niitä painava vivun osa).
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: huolto hoito ja puhdistus
« Vastaus #2 : Syyskuu 18, 2011, 12:48:07 ip »

Moni sanoo harrastavansa takaisinhuuhtelua päivittäisenä operaationa. Minulle on jäänyt epäselväksi tekevätkö he sen silloin pelkällä vedellä vai käyttävätkö kotikonessa todellakin päivittäin pulveria.

Jos minä teen takaisinhuuhtelun pulverilla liian usein alkaa säätövipu narisemaan. Onko se merkki, että pitäisi alkaa miettimään tiivisteiden tai puikkojen vaihtoa grupon sisään?
Koneena Silvia.

Itselläni tapana käyttää portafilter wiggleä jokaisen shottien laskemisen jälkeen, siitä mainittu täällä, tämän teen uuttovedellä.
Myös grupon tiivisteen putsaan palloharjalla samalla vettä valuttaen.
Mutta viimeistään viikottain laitan blind filtterin kiinni kahvaan ja hieman poly cafea, käytöstä riippuen useamminkin.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

varolevy

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 51
Vs: huolto hoito ja puhdistus
« Vastaus #3 : Syyskuu 23, 2011, 22:04:32 ip »

Jatketaan tänne kun puhdistukseen kuitenkin liitttyy. Saako Tampereelta mistään Cafizaa tai vastaavaa?
Kirjattu
Bezzera Magica + BB05

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: huolto hoito ja puhdistus
« Vastaus #4 : Syyskuu 24, 2011, 19:32:26 ip »

Jatketaan tänne kun puhdistukseen kuitenkin liitttyy. Saako Tampereelta mistään Cafizaa tai vastaavaa?
Itse kävisin varmaan Mokkamestareiden paahtimomyymälässä vilkaisemassa, sivun kuvan mukaan siellä on paljolti muutakin kivaa.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

varolevy

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 51
Vs: huolto hoito ja puhdistus
« Vastaus #5 : Lokakuu 04, 2011, 18:49:17 ip »

Laitoin reilu viikko sitten Mokkamastereille sähköpostia missä tiedustelin Cafizaa. En saanut vastausta.

Soitin Mokkamestareille ja tiedustelin löytyykö heiltä Cafozaa tai muuta espresso/kahvikoneiden puhdistusainetta. Puhelimeen vastannut henkilö kuulosti siltä, ettei ollut kuullutkaan koko aineen olemassaolosta. Yllättäen ei löytynyt hyllystä.

Ei herättänyt kovin suurta luottamusta kyseiseen liikkeeseen joten varmaan jatkossanikin ostan kahvini muualta. Harmillista paikallinen olisi aina paikallinen.
Kirjattu
Bezzera Magica + BB05

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: huolto hoito ja puhdistus
« Vastaus #6 : Lokakuu 04, 2011, 19:40:41 ip »

Laitoin reilu viikko sitten Mokkamastereille sähköpostia missä tiedustelin Cafizaa. En saanut vastausta.

Soitin Mokkamestareille ja tiedustelin löytyykö heiltä Cafozaa tai muuta espresso/kahvikoneiden puhdistusainetta. Puhelimeen vastannut henkilö kuulosti siltä, ettei ollut kuullutkaan koko aineen olemassaolosta. Yllättäen ei löytynyt hyllystä.

Ei herättänyt kovin suurta luottamusta kyseiseen liikkeeseen joten varmaan jatkossanikin ostan kahvini muualta. Harmillista paikallinen olisi aina paikallinen.

entäs jos kysyisi saman tien vaikka Fairyn valmistajilta paahdettua kahvia? Mitähän ne mahtaisi vastata ja mikä vielä tärkeämpää niin miksi vastaisivat juuri niin?
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

akubi

  • Kauppias
  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 104
    • Maja
Vs: huolto hoito ja puhdistus
« Vastaus #7 : Lokakuu 04, 2011, 20:54:39 ip »

entäs jos kysyisi saman tien vaikka Fairyn valmistajilta paahdettua kahvia? Mitähän ne mahtaisi vastata ja mikä vielä tärkeämpää niin miksi vastaisivat juuri niin?

saisikohan siltä Fairyn kaupasta tiskiharjan?
Kirjattu

varolevy

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 51
Vs: huolto hoito ja puhdistus
« Vastaus #8 : Lokakuu 04, 2011, 21:13:15 ip »

Eli mielestänne kahvinpaahtamon ei tule myydä harrastuksen oheisvälineitä?

Kyllä Cafizaa tai vastaavaa puhdistusainetta saa hyvinkin monesta paikasta. Mielelläni olisin tukenut paikallista kaupp... korjaan  paahtimoa ja ostanut tuotteen sieltä. Lisäksi ei aina jaksaisi noita postimaksuja ja varsinkin pitkiä postitusaikoja ulkomailta.

Valitettavasti heidän toimintansa ei jättänyt minulle semmoista mielikuvaa, että heti ensimmäisenä ryntäisin sinne muita kahviostoksiani suorittamaan jota tuossa aikaisemmassa viestissäni yritin selväntää.
Kirjattu
Bezzera Magica + BB05

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: huolto hoito ja puhdistus
« Vastaus #9 : Lokakuu 04, 2011, 21:20:35 ip »

saisikohan siltä Fairyn kaupasta tiskiharjan?

Fairy-vertaus ontuu...

Eli mielestänne kahvinpaahtamon ei tule myydä harrastuksen oheisvälineitä?

Ei se mikään pakko ole. Kukin putiikki myy sitä mitä tykkäävät.
Mokkamestarit ei ole kahvinkeitinkauppa. Kun eivät myy kahvinkeittimiä, niin miksi möisivät sen puhdistusinetta? Jos mä perustaisin jauhopuodin, niin en minä ottaisi uuninpuhdistusaineita valikoimiin, vaikka jauhot ja uuni kuuluvatkin suht olennaisesti yhteen.

Jostain syystä mokkamestarit ovat päättäneet etteivät myy kahvinkeittimiä. Minusta  tämä ei vaikuta mitenkään myymälän kompetenssiin kahvinpaahtimona eikä se tee kahvinpaahtimon asiakaspalvelusta huonoa, että heillä ei ole kahvinkeittimiä tahi kahvinkeittimien oheistarpeita myynnissä.

Jos sulla on tarve saada kaikki samasta paikasta, niin kokeile vaikka Prismaa. Laatu on sitten mitä on. Minä ainakin toivon, että suomessa olisi enemmänkin liikkeitä joista saa vain yhtä tavaraa, mutta laatua ja useita laatuja. Tykkäisin siitä, että kivijalassa on vierekkäin leipäkauppa, vihannespuoti ja lihamyymälä. Enkä varmasti nillittäisi kun leipämyyjä ei pidäkään valikoimissaan lihaveitsiä...
Kirjattu

varolevy

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 51
Vs: huolto hoito ja puhdistus
« Vastaus #10 : Lokakuu 04, 2011, 21:22:45 ip »

ja alunperin minua harmitti vain, että sähköpostiini ei vastattu...
Kirjattu
Bezzera Magica + BB05

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: huolto hoito ja puhdistus
« Vastaus #11 : Lokakuu 04, 2011, 21:40:46 ip »

ja alunperin minua harmitti vain, että sähköpostiini ei vastattu...

Älä välitä, olen itsekin joutunut suomalaisten paahtimoiden "ei vastata" -listalle, vaikka kyselyt ovat koskeneet hyllyssä olevia tavaroita. Noh, onneksi maksavana asiakkaana saan itse päättää kenen kirstuun roponi lopulta annan  8)
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: huolto hoito ja puhdistus
« Vastaus #12 : Lokakuu 04, 2011, 22:10:07 ip »

ja alunperin minua harmitti vain, että sähköpostiini ei vastattu...

No, se on kyllä sitä huonoa palvelua.

Jotenkin mulla on sellainen fiilis, että kovin suuri osa pienistä yrityksistä ei sähköposteihin vastaa, ei ehkä ole aikaa / ymmärrystä. Soittamalla hoituu asiat helpommin.
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: huolto hoito ja puhdistus
« Vastaus #13 : Lokakuu 05, 2011, 00:15:37 ap »

Tehtaanmyymälän kuvasta sai vain sellaisen käsityksen, että siellä myytäisiin muutakin kuin papuja.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: huolto hoito ja puhdistus
« Vastaus #14 : Lokakuu 05, 2011, 19:55:05 ip »

Mutta niinhän mokkamestarit myykin... Kuten myös pienpaahtimo cafetoriakin; teetarvikkeita, espressotarvikkeita, teetä, kaakaota, keksejä ym ym. kaikkea näitä kahvin lisäksi.

Ymmärsinkö oikein: Mokkamestarit ei ole laite- tai konekauppa. Eikä ole edes väittänyt olevansa. Ja nyt tästä on tullut jollekin ongelma? No jee!
     
Kirjattu