Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kahwiki on taas toiminnassa! Sen löydät täältä: http://www.ristretto.fi/w/

Kirjoittaja Aihe: Ristretto.fi mainittu muualla  (Luettu 13954 kertaa)

linker

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 94
« Viimeksi muokattu: Elokuu 20, 2011, 13:55:04 ip kirjoittanut akallio »
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Ristretto.fi mainittu muualla
« Vastaus #1 : Elokuu 19, 2011, 22:15:08 ip »

Ko. chilifoorumin ketjusta poimittua.

Lainaus
Höpinää homomokkailusta. http://www.ristretto.fi/foorumi/

Tässäpä ehkä uusi slogan nykyisen "Kotibaristojen kohtaamispaikan" tilalle? :)
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

linker

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 94
Ristretto.fi mainittu muualla
« Vastaus #2 : Elokuu 20, 2011, 09:15:24 ap »

Pahoittelen poikkeuksellista puuttumistani ostoilmoitukseen. Osto/myynti-viestien kommentoiminen ehkä asiattomilla ja kohteisiin kuulumattomilla hinta- tai aivan henkilökohtaisilla mielipiteillä, ei palvele lopulta mitään eikä ketään. Tämä foorumilletulo oli mielentilaani kuitenkin siinämäärin ravisteleva havainto, että laitoin edelläolevan ytimekkään kommentin linkin muodossa, joka kertoo riittävästi. Ostoilmoituksen laittanut sai minut lähtemään pois foorumilta.

Tuo linkissä elävä toisen harrastefoorumin keskustelu sai alkunsa kait kuukausi sitten, kun oma alkava kahviharrastukseni laajeneminen johti siihen että kyseisen keittiövälineet- ja mitä nautitte juuri nyt-  ketjut alkoivat huolestuttavasti keskittyä kahviin ja siihen liittyviin hankintoihin. Syntyi kyseinen kahvittelut- viestiketju, jossa kirjoitin aktiivisesti. Tuo linkittämäni yksittäinen viesti oli kuitenkin aivan viimeinen niitti päätöksellle jättää koko foorumi muiden kirjoitettavaksi, ja päätyä "kuunteluoppilaaksi", mitä tulee foorumin varsinaisen aiheen ympärille.
Puuhastelin yhden alkuillan poistaessani kaikki viestini foorumilta, jonka jälkeen poistin tunnukseni (linker/linkerquu, joka edelleen roikkuu joissakin viestilainoissa).
Kirjoitin parin vuoden aikana puolisentoista tuhatta viestiä, joista nyt poistui noin puolet. Chilit ovat edelleen harrastukseni, mutta kahvi on tullut sen rinnalle yhtä vahvana.

Ymmärrän toki ettei tuollaisista pitäisi ottaa itseensä, ja parempi olisi vain jatkaa eteenpäin. Mutta ihmisellä on valinnan vapaus. Ja joskus on kuunneltava sisntään.
Olen luvannut itselleni, etten "tällä puolella", siis kahvifoorumilla poista ainuttakaan viestiäni. Minkä kirjoitin, sen kirjoitin. Tästäkin tapauksesta.


Kirjattu

Juseq

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4
Vs: Ristretto.fi mainittu muualla
« Vastaus #3 : Elokuu 20, 2011, 14:04:57 ip »

Kiitokset OT:n siirtämisestä oikeaan paikkaan, meinasin juuri vastata tuonne ostopuolelle seuraavan, sekä pyytää siirtämään.

Tarkoitus tosiaan oli itsellä etsiä harrastelijalle sopivaa kahvimyllyä eikä käydä henkilökohtaisuuksiin, mutta kiinnostaa nyt vain kysellä että mikä on mennyt pahasti ja missä.

Tuo linkittämäni yksittäinen viesti oli kuitenkin aivan viimeinen niitti päätöksellle jättää koko foorumi muiden kirjoitettavaksi, ja päätyä "kuunteluoppilaaksi", mitä tulee foorumin varsinaisen aiheen ympärille.

Nyt veti vähän hiljaiseksi, linkkasit viestini jossa yritin saada selville kyseisen myllyn toimivuutta tarpeisiini? Olikohan tässä nyt loukkaava termi "hifistifoorumi" joka omasta mielestäni on positiivisesti kuvaava käsite joka tarkoittaa foorumia jossa on tavaroihin oikeasti perehtyneitä ihmisiä eli hifistelijöitä. Ilmeisesti tämän termin voi käsittää pahallakin tavalla, tarkoitukseni ei tosiaankaan ollut se.

Vai oliko "pippelinvenytys" todella pahasti sanottu, tällä koitin saada selvää lukemastani (ei täältä, vaan englanninkielisiltä foorumeilta). Tietämättömän henkilön on joskus vaikea saada selvää totuudesta kun 50e tuotteeseen on kommentoitu "todella paska, mun 3kilo€ maksava professionalvehje vetää tätä turpaan 100-0". Tämä "pippelinvenytys" tarkoittaa siis itselle tuttua asiaa musiikkimaailmasta kun kerrotaan faktoja 1,5k€ ja 15k€ kitaroiden massiivisesta laatuerosta, vain koska voidaan vaikka todellisuus onkin aivan jotain muuta.

Ostoilmoituksen laittanut sai minut lähtemään pois foorumilta.

Tosiaan tarkoitukseni ei ole ollut kirjoittaa missään mitenkään agressiivisesti tai loukkaavasti, olen varmaankin aiemmin siis hyvässä mielessä kohdistanut termiä hifisti tai pippelinvenyttely johonkin sinulle rakkaaseen. Olet kyllä tulkinnut sanojani hyvin jännästi, mikäli olen provosoinut sinut poistamaan entisen tilisikin tuolta toiselta foorumilta, kiinnostaisi nyt jonkuverran että mitähän saatanaa sitä on tullut huudeltua :-X En kyllä tosiaan olisi ikinä tiennyt provosoineeni yhtään millään tavalla tai tasolla, ellet olisi täällä maininnut.

Huhhuh,
Kiitos ja anteeksi asianomaiselle sekä asianomaisettomille!

E: Lisättävää :

Tosiaan jäi mainitsematta, että olet sattanut minut mukavalta tuntuvan harrastuksen pariin, sekä olen saanut informatiivista chilitietoa sinulta joten oikeasti vähän kiinnostaa että mitähän on nyt tullut ilmeisesti kovinkin pahasti sanottua.
Kirjattu

linker

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 94
Vs: Ristretto.fi mainittu muualla
« Vastaus #4 : Elokuu 20, 2011, 16:45:55 ip »

Otetaan tämä nyt vielä yhden kerran esiin. Tuolla bookmarkeistani edesmenneellä chilifoorumilla "hifistelyä" kahviasioiden yhteydessä ei ole mainittu kovinkaan positiivisella äänensävyllä. Pippelinvenytys saattaa olla peräisin jonkun ulkomaanfoorumin viestien aiheuttamasta reaktiosta, mutta äkkikatsomalla yhdistin sen kirjoituksessasi tähän ristrettoon.  Se on pahasti sanottu.

Arsyttävää oli myös saman ketjun aiemmassa viestissäsi antamasi arvio siitä, että minulta on mopo karannut, ja niinollen suosituksiani myllyksi ei kannata ottaa huomioon, lainaus keskustelusta: "Oon tässä nyt katsellut hario skertonia, kun isot pojat isoilla foorumeilla ovat kehuneet. Mitäs vekottimia täällä mopo-hallussa miehillä on? [eli muut kuin linker(quu)] "
Minulla on sekä kyselemäsi Krupsin "markettimylly" että Skerton, jonka hankin krupsin jälkeen. Molemmista myllyistä oli keskustelua johon osallistuin omalta osaltani.
Jos se että olen heinäkuun alusta lukien laittanut kahviharrastukseeni rahaa 560 euroa, sisältäen kahvia 60 eurolla ja 250 euron vipukeittimen, osoittaa jotain mopon karkailua, niin herkässäpä on hullunmaine.

Chilifoorumilla on ollut useassa keskustelussa homomokkakeskustelua, jossa jotkut espressoon tai mutterimokkaan tykästyneet ovat kuitnekin varmuuden vuoksi jälkeenpäin vakuuttaneet nauttivansa edelleen heterokahvia, ja nokipannukahvin olevan kaikesta huolimatta parasta. Katu-uskottavuus on siis säilytettävä.
Otin tuon yksittäisen viestitsi esiin siksi, koska se oli se "viimeinen niitti". Kokonaisuus jota olen hammasta purren kestänyt tuoolla, vaikutti ratkaisuuni häipyä sieltä eikä se ole sinusta johtuvaa. Olen saanut todella typeriä yksityisviestejä ja sähköpostia, jopa yhden puhelunkin chiliporukoilta joilla on omituisia missioita harrastukseen liittyen. En halua olla mokoman porukan tai oikeastaan koko touhunkaan kanssa enää missään tekemisissä; se on oma vapaa valintani.

Tämä tästä asiasta omalta osaltani. Tuon chilifoorumin kahvikeskustelun asiattoman osuuden voi jättää aivan omaan arvoonsa. Se on vain porukan pienen osan "höpinää homomokasta".
Mutta  jos ilmapiiri leviää "tällekin puolelle", niin ymmärränpä pitää suuni kiinni, ja olla kirjoittamatta mitään mikä voisi ärsyttää "käännyttäjiä".

 
« Viimeksi muokattu: Elokuu 20, 2011, 16:50:22 ip kirjoittanut linker »
Kirjattu

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Ristretto.fi mainittu muualla
« Vastaus #5 : Elokuu 20, 2011, 18:39:03 ip »

Tietämättömän henkilön on joskus vaikea saada selvää totuudesta kun 50e tuotteeseen on kommentoitu "todella paska, mun 3kilo€ maksava professionalvehje vetää tätä turpaan 100-0". Tämä "pippelinvenytys" tarkoittaa siis itselle tuttua asiaa musiikkimaailmasta kun kerrotaan faktoja 1,5k€ ja 15k€ kitaroiden massiivisesta laatuerosta, vain koska voidaan vaikka todellisuus onkin aivan jotain muuta.

Ymmärrän hyvin ärtymyksen tunteesi. Ihan normaali vastareaktio siihen, että omien ostosuunnitelmien sijaan saakin täysin vastakkaista palautetta/ohjeita, jotka ovat lähes vastakkaisia ja lisäksi vielä vaativat käyttämään 50 euron sijasta 3000 euroa. Valitettavasti tällaiset neuvot ovat ainoat, joita aktiiviharrastajilta (ja onhan täällä kai joku prookin) voi saada. Lajista riippumatta.

Nämä käsittääkseni debatin kohteena olevat mielipiteet ovat rakentuneet monissa tapauksissa kokemuksien varaan ja moni on päätynyt isoihin myllyihin kokeiltuaan kaikkea mahdollista maan ja taivaan välillä. Huonot kokemukset sekä toisaalta myös hyvät kokemukset laskevat myös kynnystä pistää rahaa tiskiin.  Lisäksi olen täysin varma, että isoihin myllyihin liittyvät ominaisuudet eivät edellytä hifi/musamaailmasta tuttua "kehittynyttä makua". Hyvät ominaisuudet tulevat esiin vaikka ei ikinä olisi myllyyn aikaisemmin koskenut.

Ja jotta nyt selventäisin vielä tätä asetelmaa niin mikä on chiliharrastajana mielipiteesi käyttämästäni chilistä?



Miksi minun pitäisi käyttää enemmän rahaa tai aikaa chiliin kun saan kaiken kivasti purkissa muutamalla eurolla? Keksit varmasti minulle tähän jonkin vastauksen eikö niin?  Olipa vastaus mikä tahansa, aion kuitenkin pitää kiinni purkistani. ;)
« Viimeksi muokattu: Elokuu 20, 2011, 18:43:23 ip kirjoittanut Joona_s »
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Ristretto.fi mainittu muualla
« Vastaus #6 : Elokuu 20, 2011, 19:02:48 ip »

Ko. chilifoorumin ketjusta poimittua.

Tässäpä ehkä uusi slogan nykyisen "Kotibaristojen kohtaamispaikan" tilalle? :)

;-)

Chiliporukalla ilmeisen huono itsetunto omasta mausteharrasteestaan. Joutuvat ilmeisesti työpaikoilaan noloina selittelemään? ;-)

Edith: jaaei, ilmeisesen huumorilla suhtautuvat omaan lässytykseensä.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Ristretto.fi mainittu muualla
« Vastaus #7 : Elokuu 20, 2011, 19:12:48 ip »

Se on muuten metkaa miten ihmiset, jotka eivät itse tee jotain, sanovat herkästi että sen harrastajat, arvotaan vaikka kanoottiharrastajat, he pitävät itseään hienompina muita, vain koska harrastavat kanoottimelontaa. Melko suomalaista ajattelunnypläystä -aika harva harrrastaja pitää omaa harastettaan ja itseään parempana, päinvastoin: ylensä jokainen uusi juttu saa ennemminkin nöyräksi. Mutta se siitä...
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Ristretto.fi mainittu muualla
« Vastaus #8 : Elokuu 20, 2011, 20:29:58 ip »

Tuon chilifoorumin kahvikeskustelun asiattoman osuuden voi jättää aivan omaan arvoonsa. Se on vain porukan pienen osan "höpinää homomokasta". 

No-joo, taitavat olla pääosin sen verran nuorta porukkaa, että eivät muista tämän "homomokan" todellista substanssia. Nimittäin omassa nuorudessani oli jo miehiä, joilla oli viimeisen päälle hieno espressokeitin keittiössään. Herrat olivat mitä suurimmalla todennäköisyydellä joko ammattikokkeja tai sitten mainittuun  seksuaaliseen vähemmistöön kuuluvia. Kuulin jo lapsena termit "homokahvi", "homot kahvilla" ja "homot menevät sinne kahville". Osasyynä varmasti silloin viljelty termi "päiväkahvit" ja toisena sitten nämä pikkurilli pystyssä juotavat espressokoneiden tuotokset. Omassa perhepiirissämme oli menestyvä myyntipäällikkö, poikamies. Ihailin lapsena hänen tyylikästä pukeutumistaan ja sitä, että hän oli ympäri vuoden kauniin ruskettunut. Piti muutenkin huolta itsestään, mikä ei nyt ollut ihan tavallista sen aikakauden miehillä. Syy rusketukseen löytyi Italiasta. Mies vieraili Italiassa 4-5 kertaa vuodessa. Hän selitti kerran vanhemmilleni, että rakastaa Italiaa, koska siellä ymmärretään "hänen kaltaista miestä". Minun piti kasvaa vielä monta vuotta, ennen kuin ymmärsin mitä tuo lause tarkoitti. Ainakin tämä miehen innostus "homomokkaan" oli perua Italiasta, siltä hän oli laitteensakin tuonut.

Mutta tosiaankin, nuoret tuskin muistavat näitä aikoja. Sen sijaan olen oppinut pojaltani, että "homo" voi olla nuorten kielenkäytössä haukkumasanan ("epämiehekäs", "neitimäinen") lisäksi myös lähes neutraali ilmaisu. Synonyyminä kenties ilmaisu "fiini", joskus jopa "pikkutarkka" tai "suurta huolellisuutta vaativa".  Eli, kyllähän näin katsottuna hyvän espresson tekeminen on "aika homoa".

 
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Ristretto.fi mainittu muualla
« Vastaus #9 : Elokuu 20, 2011, 20:39:10 ip »

Sen sijaan olen oppinut pojaltani, että "homo" voi olla nuorten kielenkäytössä haukkumasanan ("epämiehekäs", "neitimäinen") lisäksi myös lähes neutraali ilmaisu. Synonyyminä kenties ilmaisu "fiini", joskus jopa "pikkutarkka" tai "suurta huolellisuutta vaativa".  Eli, kyllähän näin katsottuna hyvän espresson tekeminen on "aika homoa".


Itse olen kuullut enemmän homo-etuliitettä käytettävän kuvaamaan paljon-termiä: "tuulee homona", "sain juosta sen kissan perässä ihan homona", "kahvi maksaa homona".

Mitä tuohon Italiassa arvostetaan homoja-ajatukseen tulee, nin veikkaan että herra tarkoitti siellä arvostettavan hänen niitä ominaisuuksia, kuin itsekin hänessä pienenä arvostit. ;-)
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: Ristretto.fi mainittu muualla
« Vastaus #10 : Elokuu 20, 2011, 22:40:19 ip »

Miksi minun pitäisi käyttää enemmän rahaa tai aikaa chiliin kun saan kaiken kivasti purkissa muutamalla eurolla? Keksit varmasti minulle tähän jonkin vastauksen eikö niin?  Olipa vastaus mikä tahansa, aion kuitenkin pitää kiinni purkistani. ;)

Mulla onkin selvästi pro-malli. Saman firman purkki, mutta siinä on integroitu mylly päällä. Sisältönä on alkuperäisen sekoituksen sijaan Hakaniemen hallin maustekauppiaalta ostettua chiliä. Jotenkin alkaa tuntua että se on jo vähän väljähtänyt. Ihme juttu sinänsä, eihän purkki ole ollut kuin jonkun pari vuotta...
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Ristretto.fi mainittu muualla
« Vastaus #11 : Elokuu 21, 2011, 22:58:06 ip »

Mulla onkin selvästi pro-malli. Saman firman purkki, mutta siinä on integroitu mylly päällä. Sisältönä on alkuperäisen sekoituksen sijaan Hakaniemen hallin maustekauppiaalta ostettua chiliä. Jotenkin alkaa tuntua että se on jo vähän väljähtänyt. Ihme juttu sinänsä, eihän purkki ole ollut kuin jonkun pari vuotta...

Nice one. Konikaaliset terät ilmeisesti?

Kirjattu
"We sales specialty coffee"

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Ristretto.fi mainittu muualla
« Vastaus #12 : Elokuu 21, 2011, 23:26:50 ip »

Itse olen kuullut enemmän homo-etuliitettä käytettävän kuvaamaan paljon-termiä: "tuulee homona", "sain juosta sen kissan perässä ihan homona", "kahvi maksaa homona".

Joo, tuo on tuttua, siis rakenne "tehdä jtk homona". Kuten sanoit, kuvastaa suurta, paljoa ja jopa innostusta ("Kalle on ihan homona uudesta myllystään"). Mutta tämähän on jo aivan passé. Nuoriso uusi slangiaan sellaista vauhtia, että ei perässä pysy. Jos nyt käyttäisin tuota mainittua rakennetta, niin poikani (12v) loisi korkeintaan säälivän mulkaisun dinosaurukseen, jota myös faijaksi sanotaan.

Tällä hetkellä tunnutaan viljeltävän rakennetta "joku on homoa". Siis joku puuha on, "fiiniä", "pikkutarkkaa", "ei-rajua", "ei-karskia" tai "ei-machoa". Tuolla chiliforumilla muistaakseni joku kirjoittaja teki kupposen itselleen. Kahvi oli hyvää, mutta sen valmistaminen oli "aika homoa". Chiliforumista on helppoa olla samaa mieltä kanssasi: kaikki kunnia kirjoittajille, jotka viljelelevät myös runsaasti itseironiaa kommenteissaan.

Lainaus
Mitä tuohon Italiassa arvostetaan homoja-ajatukseen tulee, nin veikkaan että herra tarkoitti siellä arvostettavan hänen niitä ominaisuuksia, kuin itsekin hänessä pienenä arvostit. ;-)

Yleisesti olet varmasti aivan oikeassa. Tämä kyseisen myyntipäällikön kohdalla kyse oli silti nimenomaan seksuaalisesta suuntautuneisuudesta ja kyseisen asian toteuttamisesta Italian matkoilla. Sai olla oma itsensä eikä tarvinnut hirveästi teeskennellä. Mutta historiaa tämäkin, ei siitä enempää.
   
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Ristretto.fi mainittu muualla
« Vastaus #13 : Elokuu 22, 2011, 06:24:49 ap »

Ihan homo siisti ketju :)

Ja tällä en tarkoita joitain samaa sukupuolta olevia ketjuja (jos sellaisia nyt on), jotka ovat kiinnostuneita toisista samankaltaisista "siisteistä" ketjuista.
Siisti, siis "kiva" "hieno" yms. tai sitten vain ihan puhdas.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Orkesteri

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 39
Vs: Ristretto.fi mainittu muualla
« Vastaus #14 : Elokuu 22, 2011, 15:59:23 ip »

Nyt huolestuin. Voisiko joku ystävällisesti luetella kahvinvalmistusmenetelmät, jotka tuottavat homokahvia? Ihan ettei tule vahingonssa kokeiltua. Olen huolissani maineeni puolesta, sillä tietäähän chilinkasvattajakin, että maailmassa on tuskin mitään kamalampaa asiaa kuin homous.  :-\
Kirjattu