Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Käyttökatko tulossa maanantaina 22.4.!

Kirjoittaja Aihe: kahvin tunnistusta  (Luettu 29256 kertaa)

linker

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 94
kahvin tunnistusta
« : Elokuu 12, 2011, 12:25:48 ip »

Sain käsiini tuollaisen kahvipaketin. Sattuisiko joku tunnistamaan mikä kahvi on kyseessä. Paketin tiedot ovat niukat:
Ground coffee 100%. Favor Antwoordnummer 157. Viittaa hollantiin, mutta tätä nimenomaista pakettia en ole netistä tavoittanut.
Paketissa ei ole tietoa jauhatuskarkeudesta eikä muustakaan. Avaamalla se tietysti selviää eikä kyse ole mistään maata mullistavasta,
 mutta olisi mukava tietää jos tuota  joku on erehtynyt nauttimaan, mistä on kyse.




pavoni näytti närhen munat



 
« Viimeksi muokattu: Elokuu 28, 2011, 13:54:36 ip kirjoittanut linker »
Kirjattu

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: kahvin tunnistusta
« Vastaus #1 : Elokuu 12, 2011, 15:27:06 ip »

Kuulostamatta turhan elitistiseltä niin nyrkkisääntönä hyvä kahvi ei ikinä tule neliönmuotoisena.
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

linker

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 94
Vs: kahvin tunnistusta
« Vastaus #2 : Elokuu 12, 2011, 15:30:25 ip »

Se nyt on selväkin. Ja oletusarvoisesti tuo on tietenkin kurapaskaa jota ei voi juoda.
Mutta siitä ei nyt ollutkaan kysymys. Jos tämä avaus on ylläpidon mielestä foorumille sopimaton,
niin sen voi asiattomana poistaa.
Toinen vaihtoehto on, että tätä ketjua voi jatkaa muillakin arvoituksellisilla löydöksillä

edit:

Ennätin kokeilemaan tuota. Karkeus suodattimelle sopivaa. Jauheen tuoksu on hyvä
vivahteikas; esimerkiksi segafredo casa:an verrattavissa. Maultaan kahvi on parasta mitä
olen "moccamasterin" pannusta pitkään aikaan saanut. (minulla ei ole moccamasteria, eikä tule)


edit-2:

Kiitokset yksityisviestillä saadusta tiedosta, liittyen tuohon "tiiliskiveen"
Kyseistä kahvia myy Tarmo-Lähikauppa, kuulemma puoleen hintaan verrattuna Juhlamokkaan.
harmi että lähin "lähikauppias" toimii kaukana asuinpaikastani. Tuo olisi hyvä juhlamokan korvaaja aamu-suodatinkahvina.
Täytyy joskus kulkiessaan  poiketa ja ostaa joku paketti "varastoon"


 
« Viimeksi muokattu: Elokuu 12, 2011, 19:05:04 ip kirjoittanut linker »
Kirjattu

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: kahvin tunnistusta
« Vastaus #3 : Elokuu 15, 2011, 19:33:51 ip »

iGround coffee 100%.

pavoni näytti närhen munat

Aika pirun hauska tuo informaatio: "100 prossaa jauhettua kahvia", että ei ole esim. teetä tai kokonaisia papuja seassa.

Nuo on noita hauskoja markkinointijuttuja, jolla luodaan mielikuvia laadusta. Vai velvoittaako EU tuollaiset merkinnät, ettei ole korviketa seassa. Jossain toisessa pussissa on sitten 100 % arabica tms. vaikka ei sekään ole mikään itseisarvo - paitsi itse juon lähinnä arabicaa kotona.

Hyvä, jos kahvi maistui paremmalle kuin muut "tiiliskivet". Olen nähnyt tuota kahvia kotikaupunkini marketissa myös. Tänään join työpaikalla jotakin tuntematonta suoodatinkahvia - 100% varmuudella "tiiliskivenä" myytyä - ero joihinkin muihin oli merkittävä. Itse vältän perus suodatinkahvia kotona, koska se aiheuttaa minulle närästystä (robustako?). Töissä sitä on miltei pakko juoda sen verran, että kokemusta erilaisista peruskahveista kertyy päivittäin (ammatti pappi), mutta juon sitä vain tilkan kerrallaan. Sille en mahda mitään, että juhlamokka on minusta monin verroin parempaa kuin presidentti.

Pavoni-linkkisi oli vallan mainio.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

linker

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 94
Vs: kahvin tunnistusta
« Vastaus #4 : Elokuu 15, 2011, 20:03:41 ip »


Olen nyt pari päivää juonut tuota 100% kahvia juhlamokan sijaan "mokkamasterikahvina". Löysin sitä toisenkin paketin
eräästä siwasta, hintaan 2,20 eur/ paketti. Juhlamokka 5,10. Pidän tuosta hollantilaiseta: suklainen maku, ja hapantumaton jälkimaku.
Ei ollenkaan hullunpaa jos "täytyy" tyytyä  suodatinkeittimen tuotoksiin.


Asiaa sivuten:
Haistatin tänään 17,6 vuotiaalla teinityttärelläni, joka inhoaa ikäistensä tapaan maailman lisäksi erityisesti kahvia, ensin juhlamokka-jauhetta,
joka tapansa mukaan väljähtyy keittiömme kaapissa, tupperware-purkissa kaikkien taiteen sääntöjen vastaisesti. Kommentti oli "joo", ja silmät
pyörivät hyvin tyypillisesti halveksunnan osoitukseksi. Sitten pyysin nuuhakisemaan tuota punaisesta paketista otettua jauhetta.
Kuului ennenkokematon "wau"... ja hetken kuluttua hän suostui maistamaan tuotosta, ja kertoi jopa pitävänsä siitä -ainakin vähäsen.
Jokin liikahti mahdollisesti suurenkin askelen eteenpäin...

Ei silti: minulle on aivan yhdentekevää: kuka pitää mistäkin. Ne ovat makuasioita, mutta joskus asennekysymyksiäkin.
Juhlamokka ja presidentti ovat suomalaisille niin tabu, että tulevat aikuiset voisivat niitä vähän muuttaakin.



 


« Viimeksi muokattu: Elokuu 15, 2011, 20:11:25 ip kirjoittanut linker »
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: kahvin tunnistusta
« Vastaus #5 : Elokuu 15, 2011, 20:09:52 ip »

Mikä muuten siinä mokkamaasterissa maksaa? En ole vielä koskaan saanu moisella prestiisillä väännettyä hyvää kahvia. Pahaa kyllä, ja usein.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: kahvin tunnistusta
« Vastaus #6 : Elokuu 15, 2011, 20:11:14 ip »

Mikä muuten siinä mokkamaasterissa maksaa? En ole vielä koskaan saanu moisella prestiisillä väännettyä hyvää kahvia. Pahaa kyllä, ja usein.

Kai se brändi siinä maksaa... ja kyllähän nuo näyttää käytössä kestävän pitkään. Mutta hyvää kahvia sillä kyllä kerta toisensa jälkeen tulee (tosin harvoin tulee käytettyä).
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: kahvin tunnistusta
« Vastaus #7 : Elokuu 15, 2011, 22:10:34 ip »

Kai se brändi siinä maksaa... ja kyllähän nuo näyttää käytössä kestävän pitkään.

Sivuilta löytyy infoa: http://www.moccamaster.com/fi/

Lyhykäisyydessään: Käsintehtyjä Hollannista. Osa hintaa tulee varmasti brändistä, mutta kyllä ne tuotantokustannuksetkit ovat varmasti suuremmat kuin kiinalaisversioissa.

On lisäksi "rakennettu" korjattavaksi, eli löytyy varaosia ja huoltoliikkeitä. Ei voi enää kovin monesta "arkisesta" tuon hintaluokan kodinkoneesta sanoa samaa.

En ole vielä koskaan saanu moisella prestiisillä väännettyä hyvää kahvia. Pahaa kyllä, ja usein.

Putsaa keitin, käytä kunnon raaka-aineita ja suodatinpaperia, ja älä yritä valmistaa kovin paljoa alle puolta litraa (tietysti myös kahvi/vesi suhde ja jauhatus kuntoon). Hyvää se tekee (oikeasti) ja en ole itse vielä törmännyt keittimeen jonka tähän vaihtaisin (kuluttajille suunnattuun siis - Fetcot ja muut on sitten asia erikseen :) ).
Kirjattu

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: kahvin tunnistusta
« Vastaus #8 : Elokuu 15, 2011, 22:12:22 ip »

Juhlamokka ja presidentti ovat suomalaisille niin tabu, että tulevat aikuiset voisivat niitä vähän muuttaakin.

Juu, samaa mieltä.

Itse en ymmärrä kulttuuria, jossa noita prandejä myös juodaan ihan tolkuttomia määriä. Kahvikupit kasvattavat kokoa ja samalla ihmisten vatsahapot hyppäävät ympyrää, kun kitataan vaaleapaahtoista kahvia litramääriä.

Mutta mitähän tuo halpa kahvi pitää sisällään. Olisiko brasilialainen Rio-y papu hyvä arvaus. Kreikkalaisen kahvin ystävänä voisi sen maun tunnistaa, jos suklaisuus viittaa siihen. Halpuus viittaisi siihen myös. Mutta pitänee maistella itse.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: kahvin tunnistusta
« Vastaus #9 : Elokuu 15, 2011, 22:15:36 ip »

Lainaus käyttäjältä: jiitee
Putsaa keitin, käytä kunnon raaka-aineita ja suodatinpaperia, ja älä yritä valmistaa kovin paljoa alle puolta litraa (tietysti myös kahvi/vesi suhde ja jauhatus kuntoon). Hyvää se tekee (oikeasti) ja en ole itse vielä törmännyt keittimeen jonka tähän vaihtaisin (kuluttajille suunnattuun siis - Fetcot ja muut on sitten asia erikseen :) ).

Juu, vaikken suodatinkahvista yleensä pidä, niin olen joskus mokkamaasterin tuotosta joutunut kehumaan. Joskus kotona ja joskus yhden huolellisen keittimen puhtaana pitäjän luona. Yleensä tällöin papuna on myös ollut jokin erikoiskahvi. Suht kirkas kuppi tuolla keittimellä tulee, jos on huolellinen puhtauden kanssa.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2812
Vs: kahvin tunnistusta
« Vastaus #10 : Elokuu 16, 2011, 00:21:36 ap »

Hyvää se tekee (oikeasti) ja en ole itse vielä törmännyt keittimeen jonka tähän vaihtaisin (kuluttajille suunnattuun siis - Fetcot ja muut on sitten asia erikseen :) ).

Aika paljon myös vaikuttaa se, että onko uudempi Moccamaster, jossa on kunnollinen suutinpää, vai vanhempi, jossa on yksireikäinen suutinpää. Viimeksimainittu poraa välillä ihan järkyttäviä kuoppia kahvikekoon, vaikka olisi täysi pannullinen.

Itselläni on tuollainen poraava malli. Parempi suutinpää (eli kokonaisuudessaan se putkiosa vesitankista suodattimen päälle) löytyisi varmasti varaosana, mutta nykyisellä käyttötahdilla ei ole jaksanut vaivautua.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: kahvin tunnistusta
« Vastaus #11 : Elokuu 16, 2011, 08:18:06 ap »

löytyisi varmasti varaosana

Sweetmarias on niitä myynyt jokusen vuoden: linkki, tai sitten voi tuunata vaikka näin (hieman enemmän tuunattuna täällä videon kera).
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2812
Vs: kahvin tunnistusta
« Vastaus #12 : Elokuu 16, 2011, 12:52:31 ip »

Eiköhän tuo Stockaltakin löydy. Sweetmariasin lähtöhinta on toki halpa, mutta taitaa tulleineen ja toimituskuluineen tulla kuitenkin aika kalliiksi.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: kahvin tunnistusta
« Vastaus #13 : Elokuu 16, 2011, 19:58:21 ip »



Putsaa keitin, käytä kunnon raaka-aineita ja suodatinpaperia, ja älä yritä valmistaa kovin paljoa alle puolta litraa (tietysti myös kahvi/vesi suhde ja jauhatus kuntoon). Hyvää se tekee (oikeasti) ja en ole itse vielä törmännyt keittimeen jonka tähän vaihtaisin (kuluttajille suunnattuun siis - Fetcot ja muut on sitten asia erikseen :) ).

En putsaa, enkä myöskään tee kahvia toisten keittimillä. Eikä ne muutenkaan halua kuulla mitä heidän keittimestään ajattelen, jopten tuskin keittoneuvot ja puhdistushuomautuksetkaan menevät otolliseen maaperään ;-)
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

joni

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 155
Vs: kahvin tunnistusta
« Vastaus #14 : Elokuu 28, 2011, 00:49:29 ap »

Noista tiiliskivistä tulee harvoin tehtyä, mutta yksi kestosuosikkini on Arvid Nordquistin Franskrost. Tästä kun tekee tujun satsin pressossa, niin yllättävän aromikas ja todella suklainen kahvi siitä syntyy. Pavonin Pro on kovassa käytössä ja halpa lidlin presso myös...en näe mitään syytä suodatinkeittimen hankintaan, pressopannussa saa erinomaisen vastineen rahalleen varsinkin kunnon kahvilla. Franskrostissa kannattaa tietysti kytätä äärettömän tuoretta paahtoa.
Kirjattu
La Pavoni Professional + Demoka Minimoka M207