Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Unelmasetti: espressokeitin ja mylly  (Luettu 3427 kertaa)

Sanchoman

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8
Unelmasetti: espressokeitin ja mylly
« : Heinäkuu 19, 2011, 21:33:39 ip »

Olen pitkään miettinyt espressokeittimen hankkimista.
Tykkään tehdä mokkaa stovetop pannulla, myös cappucinot maistuu ja tyttökaveri lipittää tyytyväisenä tekemiäni latteja. Nämä kaikki tosin mokkaversioita.
Millainen setti olisi mielestänne ultimate paras keitin ja mylly; myös eri hintaluokittain?
Itse olen hifistellyt enemmän sikareja ja viskejä joten kahvimaailman kuninkuusluokkaa en osaa paremmuusjärjestykseen laittaa.
Ajattelin että jos sopivan setin osaisin avullanne valita, niin muutaman kuukauden säästämisellä sellaisen voisi hankkiakin.
Jossain vaiheessa omistin OBH nordican chilli keittimen joka annettiin eräästä firmasta tuttavalleni joululahjaksi.
Sillä ei hyvää kahvia tehnyt, ja se oli jäätävän vaivalloista verraten mokkapannuun. Aika nopeasti löysin kolmannen omistajan.
Siitä seurasi ajatus hankkia täysautomaatti, mutta nyt kun olen aiheesta lukenut niin totesin ettei sellaista.
Vipuvarsikeittimiä olen miettynyt paljonkin, jokin niissä viehättää. Onko kokemuksia?
Mutta topic varsinaisesti paras keitin ja paras mylly! Kuinka über hifi vehje on paras keitin ikinä? Onko kalliskin?
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Unelmasetti: espressokeitin ja mylly
« Vastaus #1 : Heinäkuu 19, 2011, 21:56:50 ip »

Onko kalliskin?

Varmasti.
Minuakin kiinnostaisi ajatus parhaimmasta keittimestä, mutta se lie samaa kuin paras kenkä.
Se on siis myös mielipidekysymys.
Tämä Appia esim. voisi olla kiva värkki kotona, Aureliakin, mutta sitä ei saa yhdellä grupolla.
Tai Linea Firenzestä. Hinta 1 grupolla usassa kai 6500$. Noin. Euroopan hintoja en tiedä. La Marzoccon sivuilla ihan kivoja myllyjäkin.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 19, 2011, 22:23:06 ip kirjoittanut OskuK »
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

McJones

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 236
Vs: Unelmasetti: espressokeitin ja mylly
« Vastaus #2 : Heinäkuu 20, 2011, 00:32:24 ap »

Käytöstähän se on myös hivenen kiinni ja ainakin omassa käytössä pieni tuplaboilerinen on ehkä se eniten paras. Tältä pohjalta keittimeksi Marsun GS/3 http://www.lamarzocco.it/gs3.php voisi olla oma suosikki.

Versalabilta löytyisi myös myllyä ja tamppauskojetta, joissa on sopivasti hifiä http://www.versalab.com/.
Kirjattu
Jos se vuotaa, hapota se.

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Unelmasetti: espressokeitin ja mylly
« Vastaus #3 : Heinäkuu 20, 2011, 17:07:34 ip »



Versalabilta löytyisi myös myllyä ja tamppauskojetta, joissa on sopivasti hifiä http://www.versalab.com/.

Niinpä! Tuossa tampperissa tai myllyssä pitäisi olla kahvanväristinkin, se kun ratkaisee puristuksen lisäksi aika paljon...
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

anacron

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 30
Vs: Unelmasetti: espressokeitin ja mylly
« Vastaus #4 : Heinäkuu 24, 2011, 22:17:16 ip »

Itse pähkäilin pitkään La Pavonin Europiccolan ja Rancilioin Silvian välillä, päädyin näihin kahteen vaihtoehtoon monien artikkelien kautta, sekä coffeegeekin ja home-baristan foorumien kautta. Kumpikin laite omaa pitkän kokemuksen espressomaailmassa eikä ole mikään uusi tulokas. Näitä laitteita pidetään edelleen arvostettuina joten eivät ne ihan turhia voi olla!  8)

Molemmissa masiinoissa on mielestäni hyvä hinta/laatu suhde, mutta kyllähän noihin saa useimpien ihmisten mielestä upotettua järjettömän summan rahaa (ja siihen vielä mylly lisäksi)

Päädyin lopulta tilaamaan itselleni La pavonin ja kyllä se on pirun siisti hökötys. Silviaan olisin varmasti virittänyt pid-modin, mutta voi olla että tähän pavoniinkin saattaa sellainen tulla! ;) Toisaalta se vähän pilaa jotenkin laitteen täysmanuaalisuutta...

valintaani vaikutti pitkälti pähkäily sen suhteen että jos teen kotona kahvia, niin ei minulla ole mitään tarvetta tehdä annoksia "nopeasti" tai automaattisesti, saati 10 annosta kerralla, vaan on oikeastaan paljon siistimpää jos voin tehdä kaiken täysin itse ja siksi päädyin nyt tähän ratkaisuun (lisäksi vipumasiina on aika pirun siistin näköinen!)

Nämä keittimet + electran vipumasiina ovat mielestäni ehdotonta kärkikastia, eivätkä ole mitenkään mahdottoman hintaisia. Jos raha ei ole ongelma niin sitten joku La Marzocco vois olla unelmakone, eli sellaisen voi minulle lahjoittaa kiitos  ;D
Kirjattu
Faema D92/A-1H, La Pavoni Europiccola & Mazzer Super Jolly