Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Johan & Nyström  (Luettu 43234 kertaa)

opqdonut

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23
Johan & Nyström
« : Heinäkuu 09, 2011, 00:21:51 ap »

Tämä ruottalainen pulju ansaitsee kyllä ehdottomasti oman säikeen.

Omia kokemuksia:
Yirgacheffe: sitä itseään
Harrar: luvattua marjaisuutta, nam. Tämä maistui woodneckillä
Gethumbwini: ihan älyttömän selkeä mustaherukka, vau
FTO-espressoblendi: maistui kanavarannan pisteessä nautittuna miellyttävän tasapainoiselta mutta marjaiselta
Yard dog -espressoblendi: maistui Tukholman pisteessä, hmm, mielenkiintoiselle

Kolmea viimeistä pitää ostaa omaan käyttöön kunhan ehdin.

J&N:n saatavuushan on suhteellisen hyvä, Caffi jälleen myy jonkun verran ja Crema.fi myös. Ja nyt tietysti vastikään avattu kanavarannan "konseptimyymälä". Kauhean tuoreena en kyllä ole mistään vielä löytänyt...
Kirjattu
Vibiemme DomoBar Double (vanha versio), Vario

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Johan & Nyström
« Vastaus #1 : Heinäkuu 09, 2011, 11:19:57 ap »

Riippuu vähän onnesta, mutta Caffista olen onnistunut saamaan noita kahveja tuoreina, noin viikon vanhana. Viimeisenä tuo Yard Dog, joka tosin ei kyllä ollut mieleeni. Maistui nimensä mukaan pihakoiralta, ei oikein toiminut. Paahtokin melko tummaa, öljyt tihkuen pinnassa.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

MF

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9
Vs: Johan & Nyström
« Vastaus #2 : Heinäkuu 09, 2011, 23:20:06 ip »

Tuolla Kanavanrannassa lupailivat että on tuoretta, pari päivää paahdosta, mitä se nyt kestää tulla meren yli... Oikein symppis paikka muuten.
Kirjattu
Presso (www.presso.co.uk) & Hario Skerton

opqdonut

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23
Vs: Johan & Nyström
« Vastaus #3 : Marraskuu 05, 2011, 15:20:05 ip »

Eivät ne kahvit kyllä kauhean tuoreita ole vaikka tilasin erikseen seuraavaan laivalastiin.

No, NBC espresso on aivan loistava! Mustikkainen mutta tasapainoinen eikä mikään happopommi. Hyvyys ei kyllä ihmetytä sillä tuossa on toisena komponenttina Gethumbwini jota satun rakastamaan myös.

Niin, ja jollette ole vielä Gethumbwiniä maistaneet niin hakekaa J&N:ltä tai Caffista. Mustaherukkamehua ja/tai tummaa suklaata...
Kirjattu
Vibiemme DomoBar Double (vanha versio), Vario

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Johan & Nyström
« Vastaus #4 : Marraskuu 05, 2011, 16:02:44 ip »

Itse tilasin aiemmin NBC:tä http://www.baristashopen.se/:stä, ja paahtopäivä oli jotain kolme viikkoa vanhaa.
Kiire tuli juoda pussia, alkuun maku miellytti, sitten se alkoi kyllästyttämään, ja lopuksi käytin sitä maitopohjaisten juomien pohjilla.

Mutta tuoreena jos tuota saisi, voisi mieli muuttua.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Welho

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 39
Vs: Johan & Nyström
« Vastaus #5 : Helmikuu 11, 2012, 17:53:48 ip »


Viime vuonna J&N Celso & Hamilton Supernatural oli yksi vuoden 2011 lempikahveistani joten iloisesti yllätyin kun sitä tuli taas saataville. Helsingin liikkeestä mukaan tarttui vajaat 2vko sitten paahdettu pussi eli melko sopiva heti juotavaksi.

Muistiinpanoni mausta olivat niukat, kuten aina, mutta ensiviritelmä aeropressillä on ehkä lievä pettymys. Kahvi on tasapainoinen mutta maussa on nyt eniten papua ja ehkä hyvin lievä palanut jälkimaku.

Mitäs muut on mieltä?


Lisäinfoa:
http://www.johanochnystrom.se/kaffe.php?page=V%C3%A5rt%20kaffe&cId=1&pId=92#
Kirjattu

tuomo

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 51
Vs: Johan & Nyström
« Vastaus #6 : Helmikuu 13, 2012, 09:45:53 ap »

Sain viime viikolla maistaa elämäni toistaiseksi parasta espressoa. Oli selvästi vähän onnen kantamoinen, mutta herkullista joka tapauksessa..
Kyseessä siis oli tuo FTO ja sain sen sellon Caffista. Ei ollut lainkaan kuvauksen kaltainen, marjainen ja hapokas, vaan suklainen ja pehmeä. Ihan sama oliko se nyt juuri sitä mitä piti, kun se kerran oli niin älyttömän hyvää. :)
Viime viikolla sain hyvän kannustuksen omien espressojen tekemiseen myös Ciao cafesta ruoholahdesta.. niin paskaa espressoa, että hirvitti. Mun epäonnistunutkin shotti on monta kertaa paremman makuista :-X.
Kirjattu

akubi

  • Kauppias
  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 104
    • Maja
Vs: Johan & Nyström
« Vastaus #7 : Helmikuu 14, 2012, 21:25:31 ip »

supernatural on aika superi. sellanen punainen viinisunmuumarjamehu ja kunnolla makeeta. ei palaneenkäryä ainakaan flanellilla tai paprulla.

baristaskaboissa fto:n maistoin eikäpä marjainenhapokas muistu mieleeni.ei huono kuitenkaan....
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Johan & Nyström
« Vastaus #8 : Helmikuu 15, 2012, 00:57:06 ap »

Muistiinpanoista kaivoin esiin mitä noista edellä mainituista olen joskus ollut mieltä, aika epämääräisesti olen kirjoittanut.

Supernaturalia oli pussi samaan aikaan kun sain silviaan vst-sihdit, se pussi meni jotakuinkin kokeiluihin. Mutta hyvää olin kirjoittanut, kun sain espresson kohdalleen se oli yllättävän makea ja sopivan hapokas, marjaisuudesta ei juuri mainintaa.

FTO:ta tuli kotiin kun J&N:n konseptiputiikki aukesi, puolen kilon säkki.
Aikalailla anteeksiantava papu karkeuksiltaan, maut erottuvat hyvin, vaikka ei olekkaan tasan oikeat speksit. Suklainen, aavistuksen marjaisa*, hapokkuutta toivoisin enemmän, aika normi papu joka toimi hyvin maitopohjaisten juomien kanssa.

*jotain olin maistavinani, ainakin sen jälkeen kun luin mitä pitäisi olla
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Johan & Nyström
« Vastaus #9 : Maaliskuu 25, 2012, 00:50:09 ap »

Pakko nostaa taas tätä, kun olen saanut maistaa taasen hyvää J&N:ää.

Vähän aikaa sitten Kanavarannassa otin aeropressillä Yirgacheffe FTO:ta, tuli hyvä kuppi, kirkas ja tyypillinen Yirgamaisen miellyttävän hapokas. Erilainen kuin monet muut Yirgat mitä olen viimeksi maistellut.
Sitten otin tuplashotin Espresso 5 Estate 3.0:sta, kun nuo tilat vaihtuvat, niin tällä kertaa ei barista turhaan suositellut juuri tuota maistaa.
Pyörittelin shottia suussani aina pikku suullisella mahdollisen pitkään, oli miellyttävän tukeva, sellainen makeaa ja hedelmäistä sekä jotain muuta mitä en osaa selittää, jälkimaku jäi suklaisena suupielille (en tiedä onko joka baristalla samanlainen esso kupissa).
Tähän kyllä vaikuttaa kovasti sekin, että olin ollut "pitkään" ilman muiden koneiden espressoja, kotona vivun kautta tuleviin tuo toi mukavaa vaihteluakin.

Kotiin en viitsinyt ostaa, kun nyt on sen verran vähän käyttöä espressolle, enemmän suodattimelle, enkä tiedä toimisiko tuo sitten siihen ollenkaan.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

op

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2
Vs: Johan & Nyström
« Vastaus #10 : Maaliskuu 25, 2012, 10:15:17 ap »

Jyväskyläläisille tiedoksi, että kaupunkiin on avattu tietääkseni ensimmäinen kunnon kahviliike. Kävin eilen ostamassa Coffeasta pussillisen tuoretta J & N Monsun Malabaria, ja oikein herkullista kahvia tuli aeropressillä.

http://www.coffea.fi/
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Johan & Nyström
« Vastaus #11 : Maaliskuu 25, 2012, 20:37:05 ip »

Vähän aikaa sitten Kanavarannassa otin aeropressillä Yirgacheffe FTO:ta, tuli hyvä kuppi, kirkas ja tyypillinen Yirgamaisen miellyttävän hapokas. Erilainen kuin monet muut Yirgat mitä olen viimeksi maistellut.

Oma kappaleeni tuosta (papuina kotona siis) oli kovin tummaa. Pavun/jauheen tuoksu ja varsinkin juoman maku selvästi "tuhkainen". Hapokkuutta ei juuri nimeksikään (edes espressona). Kovin olin yllättynyt tuosta. J&N:n Shakiso (Etiopialainen sekin) oli puolestaan paahtoasteelta miellyttävä.

Jyväskyläläisille tiedoksi, että kaupunkiin on avattu tietääkseni ensimmäinen kunnon kahviliike.

Tästä jo keskustelunavaus täällä.
Kirjattu

Welho

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 39
Vs: Johan & Nyström
« Vastaus #12 : Heinäkuu 01, 2012, 22:21:11 ip »

Kävin lauantaina pitkästä aikaa J&N:llä hakemasta papuja ja valkkasin tuoreimmaista päästä pussin, joten käteen tarttui 2vko sitten paahdettu Ethiopian Hafursa. Sain vielä pienen näytteen tästä suodatinkahvina ja maku oli todella loistava, makea ja marjainen. Selkeää mansikan ja mustikan sävyjä erottui helposti. Tämä muistuttaa toki muita vastaavia etiopialaisia (esim Shakiso).

J&N sivuja tutkiessani huomasi vielä että kahvi on varsin uusi valikoimassa, tullut kesäkuun huhtikuun alussa Etiopian Harrarin tilalle.

Suomenkielisillä sivuilla ei ollut vielä mainintaa koko kahvista mutta ruotsiksi löytyy:

http://www.johanochnystrom.se/kaffe.php?page=V%E5rt%20kaffe&cId=1&pId=109

Suosittelen jos marjaisat kahvit maistuvat!
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 02, 2012, 00:10:25 ap kirjoittanut Welho »
Kirjattu

kahvinkorvike

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6
Vs: Johan & Nyström
« Vastaus #13 : Lokakuu 29, 2012, 17:37:29 ip »

Olen ostanut ainakin Brazil Yellow Bourbonia ja El Salvador Las Deliciasia (Red Bourbon) mutteripannulleni. Kumpikaan ei makuuni, tai ainakaan ei sovellu mutteripannukahviksi. Kahvin mausta tulee molemmilla todella ohut ja lyhyt, hieman terävää makeutta sisältävä, hapokas. Makeus muistuttaa valkoisen sokerin viiltävää tuntumaa, joka ikäänkuin lävistää kahvin oman maun. Käytän hieman sokeria kahvissani, mutten koskaan valkoista sokeria, vaan puhdasta palmusokeria.

Onko näin että bourbonit eivät sovellu mutteripannuun, vai onko kahvilaatu vain niin paljon makuni vastainen?

Lisäksi olen ostanut paria muutakin suositeltua kahvia, en ole pitänyt niistäkään... en vain kykene muistamaan mitä kahveja ne olivat, niin en viitsi kritisoida.
Kirjattu

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Johan & Nyström
« Vastaus #14 : Lokakuu 30, 2012, 12:44:32 ip »

Olen ostanut ainakin Brazil Yellow Bourbonia ja El Salvador Las Deliciasia (Red Bourbon) mutteripannulleni. Kumpikaan ei makuuni, tai ainakaan ei sovellu mutteripannukahviksi. Kahvin mausta tulee molemmilla todella ohut ja lyhyt, hieman terävää makeutta sisältävä, hapokas. Makeus muistuttaa valkoisen sokerin viiltävää tuntumaa, joka ikäänkuin lävistää kahvin oman maun. Käytän hieman sokeria kahvissani, mutten koskaan valkoista sokeria, vaan puhdasta palmusokeria.

Onko näin että bourbonit eivät sovellu mutteripannuun, vai onko kahvilaatu vain niin paljon makuni vastainen?

Lisäksi olen ostanut paria muutakin suositeltua kahvia, en ole pitänyt niistäkään... en vain kykene muistamaan mitä kahveja ne olivat, niin en viitsi kritisoida.

Kysymys on enemmänkin siitä, ettei mikään kahvi sovi mutteripannuun.
Kirjattu
"We sales specialty coffee"