Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Rancilio Rocky - ahtaat jengat? (ongelma)  (Luettu 3720 kertaa)

mocca

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22
Rancilio Rocky - ahtaat jengat? (ongelma)
« : Toukokuu 05, 2011, 11:04:11 ap »

Tein tässä pitkästä aikaa Rancilio Rockylle perusteellisemman puhdistuksen, eli irroitin sen messinkisen osan mikä kierretään irti (miksi sitä nyt sitten kutsutaankin). Sitten aloitin kiertämään sitä osaa takaisin paikoilleen puhdistuksen jälkeen mutta pyörittäminen meni vain koko ajan jäykemmäksi ja jäykemmäksi eikä se kiertynyt lopulta loppuun asti niin että terät olisivat koskettaneet. Onko ne jengat voinu jotenki laajentua tai vääntyä ajan myötä ettei ne kierteet sovi enää yhteen vai teenkö jotain väärin?  ??? Ne jengat on aina olleet vähän tiukat ja toispuoleiset (välillä kiertyy helposti ja välillä tiukentuu) mutta aina ennen sen on silti saanut toimimaan.  Yritin myös puhdistaa jengat kaikesta liasta ja laitoin öljyäkin mutta ei mitään vaikutusta.

Jos tossa tosiaan on joku rakenteellinen vika niin meneeköhän enää takuun piikkiin kun ostin tuon jo 3v sitten?

edit: meni näköjään väärälle alueellekkin vahingossa..
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 05, 2011, 12:34:01 ip kirjoittanut mocca »
Kirjattu
Silvia (pid) & Rocky

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Rancilio Rocky - ahtaat jengat? (ongelma)
« Vastaus #1 : Toukokuu 05, 2011, 11:35:03 ap »

Olethan puhdistanut jengat oikeasti kunnolla? Käy ne vielä kertaalleen läpi, vaikka jollain paperinpalalla kierre kierteeltä läpi. Toisaalta Rockyssä on kyllä niin väljät kierteet ettei moisia ongelmia pitäisi olla.
Eiköhän tuosta takuu ole jo rauennut  :)
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

mocca

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22
Vs: Rancilio Rocky - ahtaat jengat? (ongelma)
« Vastaus #2 : Toukokuu 05, 2011, 11:36:50 ap »

Sain mä ne nyt lopulta kierrettyä loppuun asti (piti laittaa työkäsineet käsiin ku mulla on tälläset kaupunkilaispojan kädet  ;D). Täytyy varmaan vaan oppia elämään tuon kanssa.
Kirjattu
Silvia (pid) & Rocky

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Rancilio Rocky - ahtaat jengat? (ongelma)
« Vastaus #3 : Toukokuu 05, 2011, 11:39:32 ap »

En törmännyt oman Rockyni kanssa tällaiseen, mutta useammasskin puhdistusohjeessa kehoitetaan varovaisuuteen kokoamisvaiheessa, jotta kierteet eivät menisi vinoon (cross-thread). Jos tällaisesta tilanteesta on kyse niin aluksi puhdistaisin kierteet huolellisesti, tarkistaisin mahdolliset halkeamat, vääntymät tai muut vauriot jotka voisivat ohjata kierteitä väärin. Liukasteiden käytölle en ole useinkaan löytänyt perusteita. Olen vain tunnustelemalla pyrkinyt löytämään sellaisen asennon, jossa kierrettävä kappale liukuu paikalleen vaivatta. Jostain syystä kierrettävän kappaleen kevyt nostaminen kierron aikana on tuntunut auttavan useimmiten.

Itse olen kutsunut sitä messinkistä osaa yläterän pidikkeeksi.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Rancilio Rocky - ahtaat jengat? (ongelma)
« Vastaus #4 : Toukokuu 05, 2011, 16:15:06 ip »

Niin tuttu juttu kun putsaa Rokia.
Yleensä ensimmäisellä kunnon jengojen putsauksella, alkaa kiristää n. puolessa välissä. Uudelleen auki, ja kappas, sieltä löytyy lisää putsattavaa.
Toisen kerran jälkeen sitten pyörii ihan nätisti.
Putsailuun pitäisi saada jotain hieman parempia välineitä vissiin. Itse käytän imuria/rättiä/pumpulipuikkoja, itse putsaukseen menee jonkin aikaa, en ole kellosta katsonut, mutta kait jotain puolisen tuntia.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.