Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kahwiki on taas toiminnassa! Sen löydät täältä: http://www.ristretto.fi/w/

Kirjoittaja Aihe: Minimoka ei jauha tarpeeksi hienoksi?  (Luettu 8106 kertaa)

Lentojätkä

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7
Minimoka ei jauha tarpeeksi hienoksi?
« : Toukokuu 25, 2007, 23:05:22 ip »

Vaikuttaa siltä, että pari viikkoa vanha myllyni Minimoka ei jostain syystä jauha kahvia tarpeeksi hienoksi. Säätöruuvi äärimmilleen stoppariruuviin kierrettynäkään mylly ei jauha maanantaina Kaffecentralista ostettuja papuja niin pieneksi, että saisin Europiccolani tukkoon ja sitä kautta haettua sopivan karkeusasteen. Filtteriä (tuplaversio totta kai) täyttäessäni olen kopautellut sitä pystysuunnassa, jotta saisin siihen mahdollisimman paljon kahvia. Sitten olen tampannut tampperillani (ihan kunnon vehje, ei se mukana tuleva muovilelu) apinan raivolla, mutta kahvi vain tulee turhan kevyen tuntuisesti läpi.

Kokeilin hyvin varovasti stoppariruuvi poistettuna säätää jauhatusta hienommalle, mutta äänestä päätellen terät ottavat hyvin pian kosketusta toisiinsa, mikä ei kai näissä vehkeissä ole toivottavaa.

Eli missä vika, käyttäjässä vai koneessa?  
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Minimoka ei jauha tarpeeksi hienoksi?
« Vastaus #1 : Toukokuu 26, 2007, 13:04:58 ip »

Lainaus käyttäjältä: Lentojätkä
Vaikuttaa siltä, että pari viikkoa vanha myllyni Minimoka ei jostain syystä jauha kahvia tarpeeksi hienoksi. Säätöruuvi äärimmilleen stoppariruuviin kierrettynäkään mylly ei jauha maanantaina Kaffecentralista ostettuja papuja niin pieneksi, että saisin Europiccolani tukkoon ja sitä kautta haettua sopivan karkeusasteen. Filtteriä (tuplaversio totta kai) täyttäessäni olen kopautellut sitä pystysuunnassa, jotta saisin siihen mahdollisimman paljon kahvia. Sitten olen tampannut tampperillani (ihan kunnon vehje, ei se mukana tuleva muovilelu) apinan raivolla, mutta kahvi vain tulee turhan kevyen tuntuisesti läpi.


Mitenkäs tuo tukkoon jauhaminen Europiccolan kanssa menee? Pumppukoneissa OPV rajoittaa paineen 9 bariin tai pumppu noin 15 bariin, mutta manuaalisissa voi tilanne olla eri?

Jos painat vähän hellemmin, niin tuleeko kahvi yhä vetisenä liruja läpi?


Lainaus käyttäjältä: Lentojätkä
Kokeilin hyvin varovasti stoppariruuvi poistettuna säätää jauhatusta hienommalle, mutta äänestä päätellen terät ottavat hyvin pian kosketusta toisiinsa, mikä ei kai näissä vehkeissä ole toivottavaa.


Itselläni on "virallinen" säätöalue Minimokassa on aina riittänyt, mutta olen lukenut sellaisiakin valituksia että stoppariruuvin kanssa hienous ei yksinkertaisesti riitä. Kun terissä on purua niin voi vaikuttaa että ne ottavat kiinni ennen kuin ne todella niin tekevät. Putsaa siis terät ennen kuin haet nollapistettä.


Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Migu

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 13
Vast:Minimoka ei jauha tarpeeksi hienoksi?
« Vastaus #2 : Toukokuu 26, 2007, 18:17:34 ip »

Oma Pavonini menee kyllä "tukkoon", jos jauhaa Minimokalla hyvin hienoa jauhatusta... Kuulosta siltä, että myllysi säädöt ovat jotenkin pielessä...
Kirjattu

TuomasM

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1
Vast:Minimoka ei jauha tarpeeksi hienoksi?
« Vastaus #3 : Kesäkuu 07, 2007, 13:58:02 ip »

Samoin minulla on kokemusta Europiccolan tukkimisesta Minimokalla jauhettaessa, onnistuu helposti.
Kirjattu