Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Automaatti espressokeitin viidakko  (Luettu 387137 kertaa)

Iletys

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 73
Vs: Automaatti espressokeitin viidakko
« Vastaus #60 : Lokakuu 17, 2008, 22:21:11 ip »

Kokemusta ei itsellä ole kuin jostain satunnaisesta onnenkantamoisesta, jolloin olen saanut juoda hyvää kahvia. Kotona löytyy tällä hetkellä moccamasteri ja vanhoja puruja. Nyt haluaisin päästä maistamaan kotona parempaa kahvia (tosin jotain maitopohjaista) ja avuksi ajattelin tällaista automaattia. Automaatti lähinnä sen vuoksi, että tuosta kahvin valmistuksesta ei tulisi perheessä ainoastaan minun herkkua.

Löysin netistä hyvän näköisen laitteen ja kovasti itse ainakin tuota kehuivat. Malli oli Siemens S70. Nyt kun laadusta ei ole tietoa, niin mennään pelkästään ulkonäön ja hinnan mukaan :)

Kysymys kuuluukin, että onko näistä Siemensin vehkeistä mitään kokemuksia ja miten niissä takuut ja huollot toimii?

Vai olisiko syytä hankkia hieman halvempi Krups Espresseria Automatic EA8050. Krupsia ainakin on jollain muotoa säädylliseksi haukuttu.

Pihalla olen ja pahasti!
Kirjattu
Rocket Giotto + Mahklöklöklöghnigh Vario

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Automaatti espressokeitin viidakko
« Vastaus #61 : Lokakuu 17, 2008, 22:31:47 ip »

Saecoa on kehunut ainakin tuttavani. Saataisi olla yksi vaihtoehto. Itse en tiedä noista automaateista mitään.

Suomesta löytyy ainakin täältä (myös huollon pitäisi toimia hyvin).

http://www.dom-huolto.fi/index.htm?menu=%2BKAHVI
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Automaatti espressokeitin viidakko
« Vastaus #62 : Lokakuu 19, 2008, 14:12:24 ip »


Löysin netistä hyvän näköisen laitteen ja kovasti itse ainakin tuota kehuivat. Malli oli Siemens S70.

Vai että itse kehuvat omaa tuotettaan. Onpa outoa...

Lainaus
Kysymys kuuluukin, että onko näistä Siemensin vehkeistä mitään kokemuksia ja miten niissä takuut ja huollot toimii?

Vai olisiko syytä hankkia hieman halvempi Krups Espresseria Automatic EA8050. Krupsia ainakin on jollain muotoa säädylliseksi haukuttu.

Kuten varmasti itsekin arvaat, kysymykseen "mikä on paras?", "mikä kannattaa hankkia?" ei ole olemassa "oikeaa" vastausta.  Jos luet tämän viestiketjun läpi, niin saat aika voimakkaita vihjeitä asiasta.  Oman päätöksesi teet sitten omien arvovalintojesi perusteella.  Viestiketjussa aikaisemmin kerrotut asiat pätevät edelleenkin, myös Saecon osalta.

Osaat varmasti myös suhtautua varoen "mun kaverin tutun kummisetä on tyytyväinen" -kommentteihin. Omakohtaiset kokemukset ovat kokemuksia, muut eivät.  Sitäpaitsi, jos menee ostamaan 500-1.200 euron täysautomaatin, niin kuinka moni kailottaa pitkin raittia, että ostinpa kelvottoman vehkeen?

Siemens tuskin suunnittelee ja valmistaa omia täysautomaattejaan itse.  Sveitsissä on kolme suurta alan yhtiötä, jotka tekevät suurimman osan maailman eri merkkisistä täysautomaateista. Jura myy uusia mallejaan itse omalla nimellään.  Vanhojen mallien näköisiä laitteita onkin sitten monen merkkisinä.  Huhujen mukaan Jura myi vanhan E-sarjan oikeudet toiselle teolliselle alihankkijalle ja nyt onkin alkanut näkyä vanhojen Jurien "näköisiä" laitteita monella merkillä... 

Muistetaan nyt, että kuluttajille tarjotaan sellaisiakin "tunnettuja laatumerkkejä", joilla ei ole ensimmäistäkään omaa tuotantolaitosta.  "Laatumerkki" on lähinnä markkinointiosasto, mainostoimisto ja pieni osto-osasto, joka haalii kamaa pitkin maailmaa, lähinnä kaukoitää.

Ai-niin. Toinen noista sveitsiläistehtaista on Solis, oma brandi ja alihankintaa muille merkeille.  Kolmannen nimeä en tietenkään juuri nyt muista, mutta se valmistaa ainoastaan alihankintana muille merkeille. 
   
Kirjattu

Iletys

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 73
Vs: Automaatti espressokeitin viidakko
« Vastaus #63 : Lokakuu 19, 2008, 17:04:07 ip »

Jep jep. En ajatellutkaan, että on suoraa vastausta kysymykseen. Lähinnä tämä oli sellaista ajatuksen virtausta. Lähinnä odottaisin jotain kommenttia jos joku on kokeillut tuollaista Siemens-automaattia. Jään odottelemaan. Kiitokset tähän mennessä.
Kirjattu
Rocket Giotto + Mahklöklöklöghnigh Vario

bogey

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 41
Vs: Vast:Automaatti espressokeitin viidakko
« Vastaus #64 : Lokakuu 20, 2008, 16:17:10 ip »

--- 8< -----
 Pisteitä jaettiin skaalalla 1...5, korkeampi numero tarkoittaa parempaa arvosanaa (!). Ja tässä tuloksia:

Jura C5  =  2,1
AEG CS5200  =  2,2
Saeco Odea  = 3,0
Krups XP7240  =  3,4
--- 8< -----

Pisteytyshän menee juuri toisinpäin, eli mitä pienempi numero, sitä parempi.
Eli tässä testissä esim Jura on saanut hyvän arvosanan, kun taas Krups tyydyttävän.

http://www.testeo.de/testbericht/kapsel-schlaegt-bohne-83016.html
Kirjattu

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Automaatti espressokeitin viidakko
« Vastaus #65 : Lokakuu 20, 2008, 18:09:29 ip »


Hyvä kun korjasit ja löysit enemmän dataa, kuin pelkät numero.  Osaatko saksantaitoisena kertoa, mitä siellä testattiin?
   
Kirjattu

kahvilla

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25
Vs: Automaatti espressokeitin viidakko
« Vastaus #66 : Lokakuu 21, 2008, 13:45:59 ip »

Vai että itse kehuvat omaa tuotettaan. Onpa outoa...

Kuten varmasti itsekin arvaat, kysymykseen "mikä on paras?", "mikä kannattaa hankkia?" ei ole olemassa "oikeaa" vastausta.  Jos luet tämän viestiketjun läpi, niin saat aika voimakkaita vihjeitä asiasta.  Oman päätöksesi teet sitten omien arvovalintojesi perusteella.  Viestiketjussa aikaisemmin kerrotut asiat pätevät edelleenkin, myös Saecon osalta.

Osaat varmasti myös suhtautua varoen "mun kaverin tutun kummisetä on tyytyväinen" -kommentteihin. Omakohtaiset kokemukset ovat kokemuksia, muut eivät.  Sitäpaitsi, jos menee ostamaan 500-1.200 euron täysautomaatin, niin kuinka moni kailottaa pitkin raittia, että ostinpa kelvottoman vehkeen?

Siemens tuskin suunnittelee ja valmistaa omia täysautomaattejaan itse.  Sveitsissä on kolme suurta alan yhtiötä, jotka tekevät suurimman osan maailman eri merkkisistä täysautomaateista. Jura myy uusia mallejaan itse omalla nimellään.  Vanhojen mallien näköisiä laitteita onkin sitten monen merkkisinä.  Huhujen mukaan Jura myi vanhan E-sarjan oikeudet toiselle teolliselle alihankkijalle ja nyt onkin alkanut näkyä vanhojen Jurien "näköisiä" laitteita monella merkillä... 

Muistetaan nyt, että kuluttajille tarjotaan sellaisiakin "tunnettuja laatumerkkejä", joilla ei ole ensimmäistäkään omaa tuotantolaitosta.  "Laatumerkki" on lähinnä markkinointiosasto, mainostoimisto ja pieni osto-osasto, joka haalii kamaa pitkin maailmaa, lähinnä kaukoitää.

Ai-niin. Toinen noista sveitsiläistehtaista on Solis, oma brandi ja alihankintaa muille merkeille.  Kolmannen nimeä en tietenkään juuri nyt muista, mutta se valmistaa ainoastaan alihankintana muille merkeille. 
   

Juran kahvikoneet valmistaa sveitsiläinen Eugster Frismag, joka tekee myös koneita muille merkeille. Yhteistä kaikille koneille ja malleille on sama uuttoyksikkö ja kahvinvalmistusperiaate. Näin ollen kahvin pitäisi kaiken järjen mukaan maistua samalta riippumatta laitteen mallista tai hinnasta.

Eugster Frismag valmisti aikaisemmin myös Krups-täysautomaatit (Orchestro-sarja), mutta nykyisin XP- ja EA-mallit tekee ilmeisesti Groupe SEB:n tehdas Ranskassa.

Uuttoyksikköperspektiivistä tarkastellen kotitäysautomaattikeittimet voi jakaa valmistajittain: Saeco (mm. Gaggia, Philips), Solis, Eugster Frismag (Jura, Nivona, ...), WMF, Groupe SEB (Krups).

Siemens Surpresso-keittimien valmistaja on ilmeisesti myös Eugster.
Kirjattu
Jura Impressa F90, Krups XP7240, Krups EA8050, Gaggia Titanium, Krups EAxxxx, Saeco Primea Touch, WMF 1000pro

Pentu

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 194
    • Kotisivu
Vs: Automaatti espressokeitin viidakko
« Vastaus #67 : Lokakuu 21, 2008, 18:05:08 ip »

Osaatko saksantaitoisena kertoa, mitä siellä testattiin? 

Tässä, joitain sanoja jouduin kyllä enemmän arvaamaan, mutta eiköhän tuosta tärkeimmät selviä.

Eli kohdat olivat espresso (antureiden virhemahdollisuudet?, espresson lämpötila, 40%), valmistaminen (valmistusaika, kupin täyttyminen, höyryn odotusaika, cappucinon ja vaahdon valmistus, 20%), käytettävyys (käyttöohje, laitteen palvelu?, ohjelmointi, päivittäiskäytön helppous, puhdistus ja kalkinpoisto, 25%), ympäristöystävällisyys (melu ja teho, 5%), käytetyt haittamateriaalit (lyijy, kupari, sinkki, nikkeli, 5%) ja turvallisuus (yhden painetestin? suoritus, 5%).

Jura sai huippupisteet käytettävyydestä, ympäristöystävällisyydestä ja vähistä haittamateriaaleista. Itse testin saisi kahdella eurolla, mutta niin paljon se ei kiinnosta.
Kirjattu
ROK Espresso GC & Grinder GC, AeroPress, aiemmin Rancilio Silvia & Rocky

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Automaatti espressokeitin viidakko
« Vastaus #68 : Lokakuu 21, 2008, 18:15:56 ip »


Jura sai huippupisteet käytettävyydestä, ympäristöystävällisyydestä ja vähistä haittamateriaaleista. Itse testin saisi kahdella eurolla, mutta niin paljon se ei kiinnosta.

Joo, ei se kahden euron väärti ole. Sama ongelma, kuin kaikissa muissakin "testeissä". Siis mitataan kaikkea mahdollista, mitä osataan mitata. Mutta kukaan ei pysty "mittaamaan" miltä kahvi maistuu.  Siis tämäkin oli lähinnä "robotiikan testaus".  Kiitos vaivannäöstä, suomennoksesi oli riittävän kattava, jotta testin luonne tuli selväksi.
     
Kirjattu

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Automaatti espressokeitin viidakko
« Vastaus #69 : Lokakuu 21, 2008, 19:22:35 ip »


Juran kahvikoneet valmistaa sveitsiläinen Eugster Frismag, joka tekee myös koneita muille merkeille. Yhteistä kaikille koneille ja malleille on sama uuttoyksikkö ja kahvinvalmistusperiaate. Näin ollen kahvin pitäisi kaiken järjen mukaan maistua samalta riippumatta laitteen mallista tai hinnasta.

Näin varmasti pitäisi olla, ja ehkä esim. Juran nykyisellä tuotelinjalla onkin. Vanhana Jura-käyttäjänä tiedän, että esimerkiksi E- ja F-sarjan koneissa oli suuria eroja kahvin laadussa.  Sarjojen kalliimmat koneet tekivät hyvää ja tasalaatuista jälkeä, edullisemmat eivät tehneet.  Juran E10 oli erityisen "vaikea" - näin kauniisti sanottuna.

Lainaus
Eugster Frismag valmisti aikaisemmin myös Krups-täysautomaatit (Orchestro-sarja), mutta nykyisin XP- ja EA-mallit tekee ilmeisesti Groupe SEB:n tehdas Ranskassa.

Kyllä, Krupsin koneet ovat yhtä poikkeusta lukuunottamatta konsernin omaa valmistetta.  Se poikkeus on XP9000, jonka valmistusmaa on Sveitsi.

Lainaus
Uuttoyksikköperspektiivistä tarkastellen kotitäysautomaattikeittimet voi jakaa valmistajittain: Saeco (mm. Gaggia, Philips), Solis, Eugster Frismag (Jura, Nivona, ...), WMF, Groupe SEB (Krups).

Muistatko sen kolmannen sveitsiläisen valmistajan?  Se, joka teki myös pelkkää OEM-tuotantoa.  Oli hiljattain otsikoissa, kun joku noista italialaisista "kahvibrandi-taloista" osti muistaakseni neljänneksen tästä sveitsiläisvalmistajasta.  Huhujen mukaan sieltä olisi nyt sitten tulossa mallisarja, jota myytäisiin itse.  Siis sillä italialaisella brandilla tietenkin.  En tarkoita Frankea, sehän ei ole kotikone. Mutta mikä pahus se nyt oli nimeltään?
   
Kirjattu

pentti

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 48
Vs: Automaatti espressokeitin viidakko
« Vastaus #70 : Lokakuu 22, 2008, 15:22:34 ip »

Kyllä, Krupsin koneet ovat yhtä poikkeusta lukuunottamatta konsernin omaa valmistetta.  Se poikkeus on XP9000, jonka valmistusmaa on Sveitsi.

Muistatko sen kolmannen sveitsiläisen valmistajan?  Se, joka teki myös pelkkää OEM-tuotantoa.  Oli hiljattain otsikoissa, kun joku noista italialaisista "kahvibrandi-taloista" osti muistaakseni neljänneksen tästä sveitsiläisvalmistajasta.  Huhujen mukaan sieltä olisi nyt sitten tulossa mallisarja, jota myytäisiin itse.  Siis sillä italialaisella brandilla tietenkin.  En tarkoita Frankea, sehän ei ole kotikone. Mutta mikä pahus se nyt oli nimeltään?
   
[/quote
]

Krupsin automaattiespressokeittimen vannoutuneena käyttäjänä olen päässyt ko. laitteista ja niitten huollosta sekä Krupsin asiakaspalautteesta erinomaiseen käsitykseen siksi vaihdoin Krups XP 9000 koneeseen toivoen huollon ja palvelun olevan edelleen samanlaista.
Parasta siinä on tuo laitteen helppokäyttöisyys sekä hyvä espresson = kahvin makukin.
Kone on aika hintava mutta sen antama essojen tulos on hintansa "väärtti".

Pentti
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 22, 2008, 15:26:05 ip kirjoittanut pentti »
Kirjattu

kahvilla

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25
Vs: Automaatti espressokeitin viidakko
« Vastaus #71 : Lokakuu 22, 2008, 22:30:46 ip »

Näin varmasti pitäisi olla, ja ehkä esim. Juran nykyisellä tuotelinjalla onkin. Vanhana Jura-käyttäjänä tiedän, että esimerkiksi E- ja F-sarjan koneissa oli suuria eroja kahvin laadussa.  Sarjojen kalliimmat koneet tekivät hyvää ja tasalaatuista jälkeä, edullisemmat eivät tehneet.  Juran E10 oli erityisen "vaikea" - näin kauniisti sanottuna.

Kyllä, Krupsin koneet ovat yhtä poikkeusta lukuunottamatta konsernin omaa valmistetta.  Se poikkeus on XP9000, jonka valmistusmaa on Sveitsi.

Muistatko sen kolmannen sveitsiläisen valmistajan?  Se, joka teki myös pelkkää OEM-tuotantoa.  Oli hiljattain otsikoissa, kun joku noista italialaisista "kahvibrandi-taloista" osti muistaakseni neljänneksen tästä sveitsiläisvalmistajasta.  Huhujen mukaan sieltä olisi nyt sitten tulossa mallisarja, jota myytäisiin itse.  Siis sillä italialaisella brandilla tietenkin.  En tarkoita Frankea, sehän ei ole kotikone. Mutta mikä pahus se nyt oli nimeltään?
   



Olisikohan se mitä haet Schaerer?

Onkohan WMF:llä huoltopistettä Suomessa. Olen jo pitkään ollut kiinnostunut WMF 1000 -automaatista tai oikeastaan nyttemmin WMF 1000 Pro:sta. Hinta on melkoinen, mutta eiköhän niiden hinta Saksanmaalla laske.

Itse pidän tärkeänä puhdistusta varten irroitettavaa uuttoyksikköä. WMF:ssä sellainen on. WMF käyttää sekä ammattilais- että kotikoneissa samaa "ammatti"uuttotekniikkaa. Vertailun vuoksi Jura käyttää samaa heikkoa uuttoyksikköä niin koti- kuin kahvilakoneissa. Saecolla on jämäkämmät uuttoyksiköt ammattilaiskoneisiin.

Itselläni on ollut Jura F90 vuodesta 2003. Ihan ensimmäinen Helsingin Stockalta haettu yksilö oli näyttöpaneelinsa osalta täysin mykkä. Sain silloiselta Monilaite Daytonilta uuden saman tien. Se kävi huollossa sitten kaksi kertaa ensimmäisen vuoden aikana uuttoyksikön tukkeutumisen takia. Sitä kun ei saa järkevästi ulos mekaanista puhdistusta varten. Muuten se on sitten ollut tuossa keittiön koristeena ja tehnyt sitä kuuluisaa "Jura-kahvia".

Ostin tuossa kesällä Krupsin XP-koneen, josta yritän nyt päästä eroon, koska hankin Gaggia Titanium -täysautomaatin vähän käytettynä. Krups on ihan hyvä, mutta koneen ominaisuudet eivt ihan riitä. Luotan tällä hetkellä italialaiseen tekniikkaan. Gaggiaan olen ollut nyt enemmän kuin tyytyväinen. Puhdistettavuus on huippuluokkaa, samoin kahvin maku ja krema.

« Viimeksi muokattu: Lokakuu 22, 2008, 22:32:48 ip kirjoittanut kahvilla »
Kirjattu
Jura Impressa F90, Krups XP7240, Krups EA8050, Gaggia Titanium, Krups EAxxxx, Saeco Primea Touch, WMF 1000pro

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Automaatti espressokeitin viidakko
« Vastaus #72 : Lokakuu 22, 2008, 22:39:01 ip »


Ostin tuossa kesällä Krupsin XP-koneen, josta yritän nyt päästä eroon, koska hankin Gaggia Titanium -täysautomaatin vähän käytettynä. Krups on ihan hyvä, mutta koneen ominaisuudet eivt ihan riitä. Luotan tällä hetkellä italialaiseen tekniikkaan. Gaggiaan olen ollut nyt enemmän kuin tyytyväinen. Puhdistettavuus on huippuluokkaa, samoin kahvin maku ja krema.

Etkös kertonut, että Gaggiat ovat Saecoja?  Olen itse harkinnut Saecoa moneen kertaan.  Tekee hyvää kahvia, boilerikone,  Ostamatta on aina jäänyt, kun laitteella ei ole "virallista" maahantuojaa Suomessa.  Huoltoa on tarvittu sekä Juran että Krupsin kanssa sen verran usein, että Krupsia käytän, kun huolto on tuossa naapurissa!
   
Kirjattu

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Automaatti espressokeitin viidakko
« Vastaus #73 : Lokakuu 22, 2008, 22:47:32 ip »


Olisikohan se mitä haet Schaerer?

Ei se Schaerer ollut vaan joku toinen. 
Mutta Schaerer valmistaa kahta merkkiä: Schaerer ja sitten se sinun aiemmin mainitsemasi WMF.
 
Kirjattu

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Automaatti espressokeitin viidakko
« Vastaus #74 : Lokakuu 28, 2008, 14:07:13 ip »

Olen itse harkinnut Saecoa moneen kertaan...
  

Nyt olis huuto.netissä tarjolla Saeco Vienna 90€ hintaan (heti kaupat-hinta). Kuvauksen mukaan täysin toimiva laite. Luulisin, että tuohon hintaan ihan hyvä ostos...tai sitten ei  :)
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*