Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kahwiki on taas toiminnassa! Sen löydät täältä: http://www.ristretto.fi/w/

Kirjoittaja Aihe: Automaatti espressokeitin viidakko  (Luettu 387088 kertaa)

nasse

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 270
Vs: Automaatti espressokeitin viidakko
« Vastaus #120 : Huhtikuu 24, 2009, 17:30:10 ip »

En itse juo "tavallista" kahvia, joten omakohtaisia kokemuksia ei siitä aiheesta ole. Mutta toimistoomme tuli Krupsin täysautomaatti Moccamasterin rinnalle, ...ja se Moccamasteri kyllä sieltä häipyi. Kiikutin kerran myllyn töihin (jees, huonon myllyn, mutta suodatinkäyttöön ihan riittävän) ja porukalla kokeiltiin samoista pavuista sekä Krups-kahvia että Moccamaster-kahvia. Moccamaster ei saanut hyväksyntää ja matkusti arkistohuoneen kaappiin varakeittimeksi.

Olet itse kirjoittanut, että thermoblock-tekniikalla voi tehdä kovin eri tasoisia laitteita. Ehkäpä tässäkin on kyse osittain siitä...


Taustoja en tiedä, joten melko turha kirjoitus, mutta:

Toimistojen Moccamasterit on yleensä aika kehnossa kunnossa, joten sekin on yksi vaihtoehto. Sekä aina pitää ottaa huomioon myös se plasepo, mikä jyllää myös kalliimmissa espressokoneissa, "tää on tämmönen hieno erikoiskahvinkeitin, tulee kyl semmosta kahvia, ettei oo parempaa nähty".
Kirjattu

jayjay70

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7
Vs: Automaatti espressokeitin viidakko
« Vastaus #121 : Huhtikuu 24, 2009, 18:37:14 ip »

No meillä ei Moccamasteria kokonaan pois käytöstä laiteta tuon takia, mutta kun teen kotoa aika paljon töitä niin tuollainen täysautomaatti on oiva väline. Myllyt ja muut menee minun mielestäni vähän hankalaksi käyttää.

Toki haluan kahvini olevan hyvää, mutta ei sen tekemisestä mitään ritualia mulle tule.

Kävin siis hakemassa Gigantista Krupsin 8050:n esittelykappaleen hyllystä ja Cafe Crema Arabica:n Lidl:stä.

Eka kupit on juotu keskijauhatuksella ja lämpötila siinä keskimmäisessä asennossa. Ihan hyvää kahvia mielestäni sain.
Pitää lukea täältä lisää vinkkejä ja etsiä itselle mieluisin maku.

Saa ehdotella jotain jos osaisitte sanoa mitä kokeilla kun olen lomareissuilla tykännyt esim. Turkkilaisesta kahvista. (joo varmaan turkissakin on mutama eri laatu :P )

Olipa muuten aika paha virhe Gigantin ja markantalon tuotetiedoissa tuon Krupsin 8050:n kohdalla. Korkeudeksi sanotaan 48cm mitä suuresti ihmettelin ja meinasi jäädä koko laite katsastamatta tuon takia. Onneksi olen oppinut, ettei kannata uskoa ennekuin näkee. Kierroksella sitten Gigantissa mittanauhan kanssa selvisi Krupsin korkeudeksi 38cm. Eipä ole kuin 10cm ero ilmoitettuun. Montakohan Krupsia on tuon takia jäänyt myymättä  :-\

Kirjattu
In anything at all, perfection is finally attained not when there is no longer anything to add, but when there is no longer anything to take away.
Antoine de Saint-Exupery

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Automaatti espressokeitin viidakko
« Vastaus #122 : Huhtikuu 24, 2009, 22:51:27 ip »

Kävin siis hakemassa Gigantista Krupsin 8050:n esittelykappaleen hyllystä ja Cafe Crema Arabica:n Lidl:stä.

Eka kupit on juotu keskijauhatuksella ja lämpötila siinä keskimmäisessä asennossa. Ihan hyvää kahvia mielestäni sain.
Pitää lukea täältä lisää vinkkejä ja etsiä itselle mieluisin maku.

Tuota samaa Lidlin halpiskahvia meidänkin toimiston väki tykkäsi juoda. Kokeilepas löytää samaisesta kaupasta sitä "Espresso"-nimistä kahvia. Samanlainen papupussi, mutta punaisella etiketillä. Niitä ei aina löydy, koske ne menevät ensimmäisenä ja Cafe Cremat jäävät jäljelle. Tuohon Lidlin Espressoon olemme siirtyneet. Jokainen tuo myös työmatkoiltaan tuliaisiksi papuja koneelle. Parempilaatuiset espressopavut eivät ole saavuttaneet suosiota (vielä...). Tummuudeltaan Pauligin Barista Supremo-tason kahvit ovat saaneet kielteisen vastaanoton. Syynä selvästikin se, että suurin osa kollegoistani juo kahvinsa pitkänä, "tavallisena" kahvina. Kotona sitten käytän oman Krups 8080:n kanssa ihan niitä papuja mitä itse haluan. Lidlin pavut pysyvät työpaikalla.

Jauhatusaste on hienoin. Lämpötilanasetus on milloin 2, milloin 3.

Lainaus
Saa ehdotella jotain jos osaisitte sanoa mitä kokeilla kun olen lomareissuilla tykännyt esim. Turkkilaisesta kahvista. (joo varmaan turkissakin on mutama eri laatu :P )
Tällä saitilla on erinomaisen hyviä ohjeita turkkilaisen kahvin valmistamisesta, taitaa olla nimerkki "Tuomas" sen puolen asiantuntija. Etsi hakutoiminnolla. Löydät hyviä juttuja siitä aiheesta.
     
Kirjattu

jayjay70

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7
Vs: Automaatti espressokeitin viidakko
« Vastaus #123 : Huhtikuu 24, 2009, 23:31:49 ip »

Tuota samaa Lidlin halpiskahvia meidänkin toimiston väki tykkäsi juoda. Kokeilepas löytää samaisesta kaupasta sitä "Espresso"-nimistä kahvia. Samanlainen papupussi, mutta punaisella etiketillä....

 Tällä saitilla on erinomaisen hyviä ohjeita turkkilaisen kahvin valmistamisesta, taitaa olla nimerkki "Tuomas" sen puolen asiantuntija. Etsi hakutoiminnolla. Löydät hyviä juttuja siitä aiheesta.
     

Aikaisemmin saitilta anonyyminä juurikin kirjoittamasi tekstin perustella tuota Lidl:n halpiskahvia uskaltauduin kokeilemaan. Lukeudun juurikin siihen insinööriryhmään mistä jossain kirjoitit  8).

Mulla on varmaan muutenkin halpa/keskinkertainen maku kun viineissäkin 9-15€ hintaiset on parhaita.
"Kalliitakin" 40€ viinejä olen kokeillut, muttei vaan uppoa. (sama keskinkertaisuus koskee myös konjakkeja kohdallani).

Oulussa meidän paikallisessa Lidl:ssä noita molempia laatuja oli ihan reilusti hyllyssä, mutten uskaltanut heti montaa pussia hamstrata ennekuin maistan. Parasta ennen 02/2011 eli lienekkö jo vanhaa??

Pitänee kuitenkin huomenna hakea pussi myös tuota Espressoa kaappiin odottamaan.

Osaatteko muuten sanoa suurinpiirtein monta kuppia 500g pussita tuommoisella Krupsilla keittelee?

Pitänee etsiä noita Tuomaksen juttuja, vaan aika tuttu maku tuli mielestäni tuosta Cafe Cremasta essona, ehkä aavistuksen "laiha", mutta jotain Turkkilaista siinä mielestäni oli  :-\

Tähän asti olen tyytyväinen "sijoitukseeni", huomenna pitää kokeilla tuota vaahdottamista  :D

Osaatko Cartman sanoa omista suosikeistasi jotain mitä kannattaisi kokeilla?

Normi suodatinkahveista pidän Presidentin tummapaahdosta ja joku Stockmanin "sininen pakkaus" oli mielestäni hyvä hinta luokkaa 5-6€ tiiliskivi. En kyllä muista merkkiä, mutta pakkauksen muistasin jos näkisin..

Vaan voihan se olla niinkin, että maku kehittyy vasta ajan myötä ja jossain vaiheessa tällaiset jutut on vähän kuin opettelis kävelemään.
Kirjattu
In anything at all, perfection is finally attained not when there is no longer anything to add, but when there is no longer anything to take away.
Antoine de Saint-Exupery

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Automaatti espressokeitin viidakko
« Vastaus #124 : Huhtikuu 26, 2009, 16:30:41 ip »


Oulussa meidän paikallisessa Lidl:ssä noita molempia laatuja oli ihan reilusti hyllyssä, mutten uskaltanut heti montaa pussia hamstrata ennekuin maistan. Parasta ennen 02/2011 eli lienekkö jo vanhaa??

Tuosta voisi päätellä, että kahvi on paahdettu 02/2009, eli kohtuullisen tuoretta markettikahviksi. Nyt, kun kahvit ovat Lidlin normaalissa valikoimassa, ei niitä kannata rohmuta. Tokihan pari pussia pitää aina olla "puskurivarastona" kaapissa.

Lainaus
Osaatteko muuten sanoa suurinpiirtein monta kuppia 500g pussita tuommoisella Krupsilla keittelee?

60-70.

Lainaus
Pitänee etsiä noita Tuomaksen juttuja, vaan aika tuttu maku tuli mielestäni tuosta Cafe Cremasta essona, ehkä aavistuksen "laiha"...

Suosittelen sinua käyttämään myllyn hienointa jauhatuskarkeutta. Kahvi muuttuu täyteläisemmäksi. Jos teet vaikka maitopohjaisen juoman, käytä surutta sitä "vahva kahvi" nappulaa. Se lisää kahvijauheen määrää annoksessa 30%, vahvempaahan siitä tulee!

Lainaus
Tähän asti olen tyytyväinen "sijoitukseeni", huomenna pitää kokeilla tuota vaahdottamista  :D

Joo, siihen kapistukseen kehittyy melko nopeasti voimakas addiktio...
Vaahdottaminen ei ole tuolla tekniikalla tehdyn laitteen vahvin puoli. Itse en tee sitä lainkaan. Juon maitokahvini tyyliin Cafe con Leche, Cafe au Lait, Galao, whatever. En kaipaa kuplia sekaan.  Laitan maidon kuppiin, kupin mikroon. Siellä lämpiää sekä maito että kuppi. Sitten kuppi Krupsin alle, vahva espresso sekaan (vesimääränä 30ml) ja hyvää tulee. Jos pavut ovat hentoisia maultaan, niin laitan kuppiin kaksi tavallista espressoa (vesimääränä silloin 20ml per annos).

Lainaus
Osaatko Cartman sanoa omista suosikeistasi jotain mitä kannattaisi kokeilla?...
...Vaan voihan se olla niinkin, että maku kehittyy vasta ajan myötä ja jossain vaiheessa tällaiset jutut on vähän kuin opettelis kävelemään.

Olen huono suosittelemaan, koska en pidä ns. italialaisesta paahdosta. Käytän espanjalaista kahvia, jos vain voin. Marcillan Grand Aromaa tai pienpaahtimoiden papuja. Myös portugalilaista ja ranskalaista. Niin, ja venäläistä Zhokej Espresso Arabicaa...

Kollegoistani olen huomannut, että kahvimaku muuttuu helposti. Toimistossamme siirryttiin suodatinkahvista Krupsin kahviin. Ensin sitä Lidlin Cafe Crema Arabicaa, sitten Lidlin Espressoa. Tummempaa paahtoa kohti mennään, neuvotteluhuoneiden "termoskannukuraan" ei ole enää paluuta.

Tee sinä samalla tavalla, kun selvästikin pidät vähän tummemmista kahveista. Kokeile sitä Lidlin Espressoa, se on helppo ja vaatimaton kahvi. Myös kotimaisten pienpaahtimoiden tuotteita kannattaa kokeilla. Tuoreet pavut maittavat täysautomaatillekin parhaiten. Katso mitä pikkupaahtimoiden tuotteita sinun kotinurkiltasi löytyy ja kokeile eri laatuja. Yleensä ainakin kauppahalleissa on tällaista tarjontaa. Olen juonut myös Kaffecentralenista hankittua Mokafloria ja kyllä sekin toimi koneessa ihan hyvin.
       
Kirjattu

jayjay70

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7
Vs: Automaatti espressokeitin viidakko
« Vastaus #125 : Toukokuu 07, 2009, 22:37:50 ip »

Vaihdoin pavut viikko sitten tuohon "espresso" laatuun ja jäin heti koukkuun! Jauhatus on siinä puolessa välissä edelleen ja pääasiassa otan iso kahvi -valinnan (2x80ml) ja nautin sen mustana. Ihan kiva cremakin tuosta tulee kuppiin ainakin noin automaattikeittimen tekemäksi.

Olis kyllä kiva joskus maistaa jonkun oikean hifistin tekemää kahvia jollain über silvia masiinalla niin näkis kuinka erilaista kahvia niillä saa..
 
Missä siinä Krupsissa se vahva kahvi valinta on??

Muutamia vieraita on käynyt ja olen tuota Lidlin espressoa niille juottanut. Yhtä poikkeusta lukuunottamatta ovat kehuneet pitävänsä siitä. Sille yhdelle oli kuulemma liian vahvaa  :-X

Kahvia tulee kyllä juotua nyt enemmän kuin ennen, tosin en silti mikään suurkuluttaja vieläkään ole.

Niin ja presidentti ei kyllä mun mielestäni maistu enää miltään moccamasterilla keitettynä. Tosin varmaan joku erikoiskahvi tuollakin on hyvää, silti tykkään tuosta Krupsin yksinkertaisuudesta käytössä.

Kiitos cartman kun olet jaksanut vastailla mulle ja monille muille einiinasiaanvihkiytyneille  ;)
Kirjattu
In anything at all, perfection is finally attained not when there is no longer anything to add, but when there is no longer anything to take away.
Antoine de Saint-Exupery

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Automaatti espressokeitin viidakko
« Vastaus #126 : Toukokuu 10, 2009, 23:25:28 ip »

Vaihdoin pavut viikko sitten tuohon "espresso" laatuun ja jäin heti koukkuun! Jauhatus on siinä puolessa välissä edelleen ja pääasiassa otan iso kahvi -valinnan (2x80ml) ja nautin sen mustana. Ihan kiva cremakin tuosta tulee kuppiin ainakin noin automaattikeittimen tekemäksi.

Haaa, tervetuloa joukkoon. Sinusta tuli siis tummapaahtoisen kahvin ystävä. Lidlin Espresso on siitä mainio papu, että se on hyvin "nöyrä" ja jopa vaatimaton perusespresso. Tumma papu, mutta espressoksi vaalea. Ei anna mitään viboja hyvälaatuisen espresson tuntijalle, mutta ei myöskään ole liian raju "amatöörin" kuppiin. Kuten olen jo kertonut, se on toimistomme yleiskahvi - ja minä olen ainoa, joka juo sen "lyhyenä", muut juovat sitä "tavallisena" kahvina.

Lainaus
Olis kyllä kiva joskus maistaa jonkun oikean hifistin tekemää kahvia jollain über silvia masiinalla niin näkis kuinka erilaista kahvia niillä saa...

Kyllä niillä saa. Hyvin tehty huippuespresso on ihan oma kokemuksensa. Harvoin kuitenkaan sellaista esim. kahvilasta saa. Siten ymmärrän hyvin "hard core" -harrastajia. Joskus se homman viimeisen päälle viilaaminen pikkuisen hymyilyttää, mutta siitä huolimatta kunnioitan heidän osaamistaan. Tunnustan myös, että en itse viitsisi. Mukavuudenhalu ja helppous on voittanut - tässä elämäntilanteessa näin, joskus myöhemmin ehkä toisin.

Lainaus
Missä siinä Krupsissa se vahva kahvi valinta on??

Sorry, sotkin sinun EA8050 koneesi EA8005:een. Sellainen on meillä töissä. Kotona minulla on EA8080, joka on käytännössä sama laite, kuin sinullakin. Vanhassa mallissa oli näytössä neljä valintamahdollisuutta:
-  Espresso
-  Vahva espresso
-  Kahvi
-  Vahva kahvi

Tässä uudessa on tuo alin korvattu tekstillä:
-  Iso kahvi

Jos valitset "espresson" tai "kahvin", kone jauhaa 7 grammaa kahvia annokseen. Jos valitset "vahvan espresson" tai "ison kahvin", kone jauhaa 9 grammaa kahvia annokseen. Näin siis suunnilleen, voi olla että muistan grammat väärinkin. Koska sinä valitset "ison kahvin", niin sinä käytät sitä suurempaa kahviannosta=vahvempaa kahvia.

Lainaus
Kiitos cartman kun olet jaksanut vastailla mulle ja monille muille einiinasiaanvihkiytyneille  ;)

Minä olen oppinut valtavasti tällä saitilla. Pelin henkeen kuuluu jakaa neuvoja ja kokemuksia, silloin tämä toimii. Taka-ajatuksena tietenkin saada mahdollisimman paljon mielihyvää omasta kahvista. Siihen on monta erilaista tietä.
   
Kirjattu

maurini

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1
automaatti netistä
« Vastaus #127 : Toukokuu 13, 2009, 12:32:55 ip »

Hei ,onko kokemuksia nettikaupasta ostetusta automaatista. Näyttäisi ainakin Jura olevann 200 ekeä halvempi kuin suomessa.(technikdirekt),kokemuksia ??.
vanha Saeco hajosi lopulllisesti (tai korjaus olisi ollut yli 200) Helsingissä Miro oy huoltaa Saecoa.
Kirjattu

nasse

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 270
Vs: automaatti netistä
« Vastaus #128 : Toukokuu 13, 2009, 21:15:51 ip »

Hei ,onko kokemuksia nettikaupasta ostetusta automaatista. Näyttäisi ainakin Jura olevann 200 ekeä halvempi kuin suomessa.(technikdirekt),kokemuksia ??.
vanha Saeco hajosi lopulllisesti (tai korjaus olisi ollut yli 200) Helsingissä Miro oy huoltaa Saecoa.

Kuinkas halpaa noiden automaattien huoltaminen on? Menee varmaan 200e aika nopeasti huoltoon, mikäli ongelmaa tulee...
Kirjattu

maria

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3
Vs: Automaatti espressokeitin viidakko
« Vastaus #129 : Heinäkuu 19, 2009, 22:16:54 ip »

Halutaan hommata automaatti josta saa myös suoraan cappucinoa ilman lisälaitteita. Tällä hetkellä käytössä mutteripannu ja lämmitetään maito mikrossa. Krupsin xp9000 ja Gaggia titanium(saako Suomesta?) on nyt vaihtoehtoina tällä hetkellä. Minä juon maitokahveja pelkästään, mies myös espressoja. Saako noista suht nopeasti 2 cappucinoa tai ensin espresson ja sen jälkeen cappucinon? Entäs kun tulee vieraita, kuinka nopeasti saa neljälle ihmisille kahvit?

Onko muita saman tyyppisiä täysautomaatteja joita saisi Suomesta? Onko esim. Saksasta tai Briteistä tilatussa koneessa normi takuu ja huolto toimii täällä Suomessa?
Kirjattu

zander

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
Vs: Automaatti espressokeitin viidakko
« Vastaus #130 : Syyskuu 23, 2009, 14:47:42 ip »

Osuukohan kysymykseni oikeaan ketjuun.

Olemme rakentamassa uudisrakennusta ja keittiön suunnittelu on pöydällä. Nyt kun alusta asti saa keittiön suunnitella, olisi hyvä sauma siirtyä mutteripannun käytöstä mahdollisimman helppokäyttöiseen espresson valmistukseen.

Ajatuksena on saada se kupillinen helposti ja näppärästi silloin, kun siihen sopiva rako lapsiperheen arjesta löytyy. Eli käyttää aika kahvin juomiseen eikä valmistamiseen ja koneellä kikkailuun. Huoltokin saisi olla mahdollisimman vähäistä ja helppoa. Itse juon pääasiassa espressoa, vaimo taas tykkää erilaisista maitoa sisältävistä juomista.

Toinen asia on saada kone joko piiloon tai integroitua kalusteisiin. Emme halua tasoille yhtään ylimääräisiä vekottimia killottamaan. Keittiö tulee olemaan hyvin pelkistetty ja kalustemainen. Sellainen joka ei huuda olevansa keittiö.

Haluaisin kuulla kokemuksia kalusteisiin integroitavista täysautomaattisista koneista. Niitähän löytyy lähes jokaiselta kodinkonevalmistajalta. Hinta vaan menee osassa järjettömäksi (2500e). Mutta miten hyvin nuo on toimineet ja kestäneet? Onko kahvi juotavaa? Kuinka huoltojen määrä?

Toinen vaihtoehto on tehdä koneelle sopiva kaappi ja iskeä irtokone sinne. Mitä pitäisi tässä ottaa huomioon? Kuumuuko nuo paljon jne? Koneelle olemme budjetoineet noin 1500 euroa.
Kirjattu

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Automaatti espressokeitin viidakko
« Vastaus #131 : Syyskuu 23, 2009, 20:26:37 ip »

...
Toinen asia on saada kone joko piiloon tai integroitua kalusteisiin. Emme halua tasoille yhtään ylimääräisiä vekottimia killottamaan...

Onnea matkaan! En ikävä kyllä näe omien kokemusteni (Jura, Saeco, Krups) mukaan montaakaan seikkaa, jotka puoltaisivat kunnianhimoista ajatustanne. Täysautomaattia on hoidettava jatkuvasti:
- vesisäiliötä on täytettävä (koneessa takana).
- purusäiliötä on tyhjennettävä hyvin usein (koneessa sivulla tai edessä)
- Papusäiliötä on täytettävä, säiliöitä ja likaantuvia osia pestävä/huuhdeltava, jne.

Laitteen sulkeminen johonkin lokeroon ei millään tapaa helpota näitä toimia. Käyttäminen ja päivittäinen hoito (lähes) edellyttää koneen olemista avoimessa tilassa. Omat täysautomaattini ovat olleet jatkuvasti päällä. Pöydällä ei tule lämpöhaittaa, suljetussa lokerossa voipi tulla. Laitteissa on muutamia hyvin lämpimiä kohtia. Jne. On tietenkin eri asia, jos laitetta säilytetään kaapissa, mistä se vedetään tarvittaessa vaikka kiskoilla esiin. Silloin en kyllä pitäisi sitä aina päällä (=lämpimänä).

Koneiden kestävyydestä, huollontarpeesta ja kahvinkin mausta (painekahva) on tässäkin viestiketjussa paljon kommentteja.

Muutoin täysautomaatti täyttäisi kahvitoiveenne varsin hyvin.
     
   
Kirjattu

zander

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
Vs: Automaatti espressokeitin viidakko
« Vastaus #132 : Syyskuu 23, 2009, 22:04:19 ip »

Eli ainoksi vaihtoehdoksi jää integroitu täysautomaattinen kone. En löytänyt foorumilta halaistua sanaa noista. Eikö kenelläkään ole tuollaisia käytössä? Tuossa Siemensin näkemys asiasta: http://www.siemens-home.fi/tuotetiedot/kahvi/espressoautomaatit/TK76K572.html Jos saisi kokemuksia eri valmistajien värkeistä. Vai mennäänkö ulkonäön ja hinnan perusteella :)

Kirjattu

nasse

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 270
Vs: Automaatti espressokeitin viidakko
« Vastaus #133 : Syyskuu 23, 2009, 22:44:49 ip »

Eli ainoksi vaihtoehdoksi jää integroitu täysautomaattinen kone. En löytänyt foorumilta halaistua sanaa noista. Eikö kenelläkään ole tuollaisia käytössä? Tuossa Siemensin näkemys asiasta: http://www.siemens-home.fi/tuotetiedot/kahvi/espressoautomaatit/TK76K572.html Jos saisi kokemuksia eri valmistajien värkeistä. Vai mennäänkö ulkonäön ja hinnan perusteella :)



Taitaa tuollaisetkin vaatia aikalailla huoltoa.. Miten tuollaisen huolto toteutetaan, lähetetään seinä koneineen huoltoon vai maksetaan korjaaja paikalle?
Eipä taida kauheasti foorumilta löytyä tietoa ko. koneista, koska hinta-laatu-suhde on melkoisen pielessä. Mikäli siis mahdollisesti saatavan kahvin laatu on se laatu mitä painotetaan.
Kirjattu

zander

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
Vs: Automaatti espressokeitin viidakko
« Vastaus #134 : Syyskuu 23, 2009, 23:24:09 ip »

Taitaa tuollaisetkin vaatia aikalailla huoltoa..
Mitä tarkoitat huollolla? Vedenlisäykset, pavut sun muut jutut onnistuu kun kone vedetään kiskoilla ulos.
Kirjattu