Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Maidon vaahdotuksesta  (Luettu 133044 kertaa)

Bule

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 121
Vs: Maidon vaahdotuksesta
« Vastaus #30 : Lokakuu 12, 2009, 19:36:57 ip »

Minusta tuo maidonvaahdotus on vähän kuin fillarilla ajo; täytyy tapahtua se kuuluisa "Ahaa!"-elämys. Bulella luultavasti on fundamentaalisesti joku aivan pielessä. Itselläni käytössä Silvia;

Kylmään vaahdotuskannuun kylmää maitoa ehkä desi - puolitoista, pillin kärki maitoon ja maidon "jatkaminen" tai "venytys" 1-3 sekuntia (sellainen imevä ääni), pilli pikkaisen syvemmälle ja maito todella liikkeeseen (ja sen kyllä näkee kun maito liikkuu) - tätä niin kauan että lämpömittari näyttää 30 astetta ja hana kiinni ja vaahto on valmista (lämpömittari kipuilee vielä tuonne 50 asteeseen - sehän ei tietenkään näytä reaaliaikaista lämpöä.)

Veikkaanpa Bule että jos saat aikaan jotain kumihöttöä niin joku asia on aivan liian kuuma (kumi on siis tietysti koaguloitunutta maidon proteiinia) - eihän sieltä sun höyrypillistä tule vettä??, jos tulee niin laske ensin sitä vedensekaista höyryä johonkin astiaan niin kauan kunnes tulee pelkkää höyryä.

Täydellistä ahaa-elämystä en ole vielä kokenut, mutta pikkuhiljaa toivottavasti oikeaan suuntaan:
"Kumia" ei tule enää ollenkaan. Teen juuri tuolleen kuin kuvailit: Pieni kannu puolilleen kylmää maitoa, jatkan maitoa muutaman sekunnin niin että tilavuus kasvaa noin puolella. Sitten yritän saada maidon pyörivään liikkeeseen. Tätä pitää vielä harjoitella lisää.
Pari kertaa olen jo onnistunut tosi hyvin, eli kaikki on yhtä paksua tasaista vaahtoa, ja tahtomattani/vahingossa jopa pientä latte-artin kokeilua siihen kaadon loppuun.

niin ja olen yrittänyt varoa kuumentamasta liikaa. Mittarikin on, mutta sitä ei tule joka kerta käytettyä.
Kiitos vinkeistä!!!
Kirjattu

omitlove

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 40
Vs: Maidon vaahdotuksesta
« Vastaus #31 : Lokakuu 12, 2009, 20:37:29 ip »

Mulla se maito EI lähde mihinkään pyörivään liikkeeseen tyyliin vesi kylpyammeen viemäriin VAAN enemmänkinvoimakkaseen epämääräiseen liikkeeseen joka ilmenee maidon pinnan voimakkaana kohoiluna siellä sun täällä - mitään pärskähtelyä ja roiskumista tähän ei toki liity.

Minkäs kokoinen vaahdotuskannu on kun laitan puolilleen?? Mä laitan ton verran, toi on siis pikku kannu jossa on tasan desi maitoa

Kirjattu

Bule

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 121
Vs: Maidon vaahdotuksesta
« Vastaus #32 : Lokakuu 12, 2009, 22:26:42 ip »

Mulla on Motta:n 3,5dl kannu. Kävin keittiössä mittaamassa, ja näytti olevan aika tarkkaan 2 desiä siihen kannun "hartiaan" asti mihin yleensä täytän. Pitääpä kokeilla vähemmällä määrällä..
Olen yrittänyt saada aikaan kunnon pyörrettä mutta hyvä jos onnistuu mutenkin sekoittamalla!
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Maidon vaahdotuksesta
« Vastaus #33 : Lokakuu 19, 2009, 07:42:55 ap »

Videoin normaalia vaahdotusta mukailevan tilanteen.

Pidän Silvian höyryputkea ja kuppia vinossa. Tämä näyttäisi helpottavan maidon pyörimistä. Käytin tällä kertaa läpinäkyvää astiaa, jolloin sivusta seuraaminen onnistuu helpommin. Kamera oli jalustalla jolloin höyryputken pää pysyy videolla myös vakiopisteessä helpottaen putken upotuksen havainnointia. Maito venähti tässä noin 185% tilavuuteen ja enimmillään tilavuus on joskus ollut melkein 200% alkuperäisestä. Pienemmälläkin venytyksellä pärjää.

http://www.youtube.com/watch?v=7G6a4GKRS4k

Osa tarkkaavaisuudesta meni laitteiden valvontaan, joten vaahdotustapahtumasta tuli hieman tavanomaista pidempi. Alkuhöyryjen jälkeen ilman sekoittuminen maitoon lakkasi kunnes huomasin ajassa 0:32 laskea astiaa lisäilmaa varten. Suuria kuplia ei muodostunut, pienempiä sitten näkyykin jonkin verran lusikan pinnalla. "Kumimaitoa" en havainnut kaatotestissä. Lämpötilaa en mitannut, mutta arvelisin sen olleen 50-60 astetta. Maitona oli Lidl UHT 1,5%.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Maidon vaahdotuksesta
« Vastaus #34 : Lokakuu 19, 2009, 18:33:31 ip »

Maito venähti tässä noin 185% tilavuuteen ja enimmillään tilavuus on joskus ollut melkein 200% alkuperäisestä. Pienemmälläkin venytyksellä pärjää.

Suhteellisen paljon venytät (85%-100% lisää) - teet noista siis Cappuccinoja? Arvioin itse kannun kanssa että omat vaahdotukseni osuvat yleensä jonnekin 33%-46% välille (täysmaidolla). Optimi on ehkä jossain 40% kohdilla, tällöin aistittu makeus, rakenne ja latte-art kelpoisuus kohtaavat omasta mielestäni ehkä parhaiten (lisäys: näin siis laten kanssa - puhtaita cappuccinoja tulee juotua harvakseltaan).

Tavoittelen itse siis vaahtoa joka omaa jonkinlaisen "vaniljakastikemaisen" tekstuurin, mutta maistuu makealta ja päästää itse kahvin maun hyvin esiin (jälkimmäiset ominaisuudet tuntuvat heikkenevän mitä enemmän vaahtoa, eli ilmaa, lopputuotteessa on). Tällöin juomaa juodessa ei myöskään aisti sitä vaahtoa mitenkään erillisenä kerroksena siinä kupin pinnalla vaan tuntemus on että juo sellaista "kahvinmakuista" paksua makeaa nestettä.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 19, 2009, 18:43:10 ip kirjoittanut jiitee »
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Maidon vaahdotuksesta
« Vastaus #35 : Lokakuu 19, 2009, 18:59:56 ip »

Suhteellisen paljon venytät (85%-100% lisää)

Vähemmälläkin venytyksellä tosiaan tulee toimeen. Vaahdotus oli minulle aluksi vaikeata, tältä kannalta katsottuna yli 50% venytys on siinä mielessä hyvä tulos että siitä on helppo siirtyä maltillisempiin venytyksiin.

Käyttötarkoitus jäi tosiaan mainitsematta. Tyypillisin tilanne tuollaiselle suurelle venytykselle on sellainen, että kaadan vaahdon hyvin voimakkaasti perkolaattorilla valmistetun Paulin Parisienin sekaan. Kupilliseen tulee 1dl kahvia ja 1dl vaahtoa. Kokonaisuuden koostumus on hyvin pehmeä ja voimakkaan makuinen näin suurikokoiseksi annokseksi.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Bule

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 121
Vs: Maidon vaahdotuksesta
« Vastaus #36 : Lokakuu 19, 2009, 19:15:01 ip »

Hyvännäköistä vaahtoa! itse en ole vaahdottanut kuin kerran muoviastiaan. Se oli kovempaa kirkasta muovia, ja ei todellakaan kestänyt kuumaa höyryä vaan meni täysin säröille. Maidot pysyi kuitenkin sisällä/pois lattialta.

Itse teen cappuccinoja, ensin tuplaespresso pohjalle, ja sitten maitovaahtoa kuppi täyteen. Tein aiemmin todella isoon kuppiin, nyt olen siirtynyt normaalimpaan kokoon, tarkemmin Iittalan Ego-kahvikuppiin.
Helposti tulee jatkettua maitoa liikaa. Vähemmälläkin pärjäisi.
Itsellä olisi tavoitteena juuri tuo jiiteen kahvinmakuinen paksu neste. Aluksi se onkin sellaista, mutta jos yhtään hidastelee juonnissa niin vaahto alkaa erottua ja kovettua pinnalle. Helpoiten huomaa vaimon kupissa kun hän töitä tehdessään saattaa juoda kahvinsa aika _rauhalliseen_ tahtiin.
Kirjattu

Bule

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 121
Vs: Maidon vaahdotuksesta
« Vastaus #37 : Lokakuu 19, 2009, 21:37:01 ip »

Päivitystä aiheeseen:
Ostin kaupassa käydessä kevytmaitoa, kun normaalisti olen käyttänyt rasvatonta.
Tuplaesso kuppiin, ja kannuun desi kylmää maitoa. Paras vaahto mitä olen koskaan tehnyt! Olen kyllä aiemminkin käyttänyt kevytmaitoa tai jopa punaista, mutta toki taidotkin on pikkuhiljaa parantuneet.
Tuo pysyi paremmin tasalaatuisena pehmeänä vaahtona. Rasvattomasta tehdessä tosiaan usein vaahto kovettuu pinnalle.
Kyllä se tästä  :)
Kirjattu

Tappari

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 31
Vs: Maidon vaahdotuksesta
« Vastaus #38 : Lokakuu 21, 2009, 21:17:55 ip »

Opettavaista tarinaa tässä säikeessä. Omalla keittimelläni olen huomannut, että pienellä kannulla (1,5 dl maitoa) on lähes mahdoton saada alle 70%:n venytystä, vaikka yrittäisi, sen verran tehokkaasti höyrytys pyörähtää käyntiin. Isommalla kannulla (2,5-3,0 dl maitoa) säätövaraa on selkeästi enemmän mutta suurimmalla (4- 4,5 dl maitoa) kannullani ei sitten taas yli 50%:n venytys tahdo onnistua millään.
Kirjattu
Nyt käytössä La Spaziale Mini Vivaldi (Mk1) ja Eureka MCI.

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Maidon vaahdotuksesta
« Vastaus #39 : Lokakuu 24, 2009, 13:41:44 ip »

Omalla kohdallani ongelmat vaahdotuksessa johtuivat aluksi juutuubi-videoiden matkimisesta. Kesti aikansa hyväksyä se tosiasia, että koko prosessiin kuluva aika saattaa vaihdella huomattavastikin kulloisenkin laitteen höyrytystehon mukaisesti. Yritin itsepintaisesti venyttää prosessia videoissa näkyviin aikoihin. Suosittelen harrastajia harjoittelemaan sillä fairytippa/vesi -seoksella. Itse sain paljonkin apua ko. menetelmällä, vaikka siinäkin oma aikansa meni, mutta harjoittelu kyllä kannatti, kiitos täältä saatujen vinkkien  :).

Nyt olen oppinut tekemään ilman lisäyksen 1-2 sekunnissa ja tuloksena on tasakoosteinen ja kermainen vaahto ilman näkyviä kuplia. Samoin olen päässyt eroon alkuaikojen "tiukasta" vaahtoklöntistä, jolla oli itsepintainen taipumus "kellua" kahvin päällä, jääden lopuksi kupin pohjalle, mikäli en juomisen aikana "huljutellut" klönttiä kahvilla irti kupin reunoista. Itse kuvittelen ongelman johtuneen liiasta ilmasta/liiasta lämmöstä. Tässähän ei ole mitään oikotietä onneen, vaan harjoittelemalla ja oman koneen ominaisuudet tuntemalla luodaan pohja onnistuneelle maitojuomalle.
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Maidon vaahdotuksesta
« Vastaus #40 : Lokakuu 31, 2009, 21:13:13 ip »

Laitetaan nyt tähän ketjuun (koskien Silvian 2009 mallia). Nyt näyttäisi olevan saatavilla uuteen Silviaan perinteisenmallinen yksireikäinen pillinkärki. Käsittääkseni ovat myös vaihtaneet tuon Silviaan vakio-osaksi - ilmeisesti aiempi "uusi" kolmireikäinen kärki on koettu haastavaksi käyttää.
Kirjattu

Jolle

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 159
Vs: Maidon vaahdotuksesta
« Vastaus #41 : Marraskuu 10, 2009, 21:11:49 ip »

Ternimaidosta tulee kelpo mikrovaahtoa jopa minun pavonillani. Kannattaa koittaa, jos sattuu jostain saamaan sitä. Jos ei muuten niin vaikka huumorilla. Pahanmakuistahan(=terveellistä) se luonnollisesti on, mutta toisaalta kahvihan menee pilalle joka tapauksessa, kun siihen laittaa maitoa  ;)
Kirjattu
Faema E61 1gr -67, La Pavoni EN Europiccola,  Balance Brewer, Aeropress, Chemex, Mazzer Super Jolly, Macap MC4, Wilfa CGR1, Skerton,  Punainen Paahdin, Behmor 1600

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Maidon vaahdotuksesta
« Vastaus #42 : Marraskuu 10, 2009, 21:17:28 ip »

Ternimaidosta tulee kelpo mikrovaahtoa jopa minun pavonillani. Kannattaa koittaa, jos sattuu jostain saamaan sitä.

Jos sellaista saadaan niin siitä tehdään hetimiten pannukakkua!
Kirjattu

Iletys

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 73
Vs: Maidon vaahdotuksesta
« Vastaus #43 : Marraskuu 20, 2009, 19:24:50 ip »

Sellainen tuli mieleen, että kun cappuccinoon pitäisi tulla maitovaahtoa ja höyrytettyä maitoa, niin jos ja kun on tarkoituksena ollut tehdä tasalaatuista mikrovaahtoa tuosta vaahdotusprosessista, niin mikäs nämä kaksi maidon koostumusta sitten enää erottaa?  ???
Itselläni tuli ennen aina tuollainen vaahtoklöntti kannun pinnalle, mutta nyt se on kadonnut. Vähän tulee ikävä sitä vaahtokerrosta juoman pinnalla.
Kirjattu
Rocket Giotto + Mahklöklöklöghnigh Vario

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Vs: Maidon vaahdotuksesta
« Vastaus #44 : Marraskuu 20, 2009, 20:06:47 ip »

Sellainen tuli mieleen, että kun cappuccinoon pitäisi tulla maitovaahtoa ja höyrytettyä maitoa, niin jos ja kun on tarkoituksena ollut tehdä tasalaatuista mikrovaahtoa tuosta vaahdotusprosessista, niin mikäs nämä kaksi maidon koostumusta sitten enää erottaa?  ???

Mielestäni tuo ohje, jossa vaahto ja maito on eroteltu toisistaan on väärä. Enemmänkin ohjeissa oleva maidon ja vaahdon suhde kuvaa maidon "venytysastetta". Vaahdon paksuuden voi tarkastaa sitten valmiista juomasta lusikalla ja sen pitäisi cappuccinossa olla vähintään sentin paksuinen.

-Mikko-
Kirjattu