Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Paljonko espressoannos painaa?  (Luettu 14548 kertaa)

japa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 376
Paljonko espressoannos painaa?
« : Kesäkuu 11, 2007, 09:26:42 ap »

En omista erityisesti espresson tilavuuden mittäämiseen tehtyjä mittoja (esim. 4cl lasikuppi tms), vaan normaalit keittiön desimitat jne. Kun olen tehnyt kahvin, niin en haluaisi kumota espressoa kupista mittaan ja takaisin kuppiin todetakseni annostuksen ja sitäkautta uuttomäärän oikeellisuuden. Kahvi kun jäähtyy tuossa välissä ja crema menee jne jne.
Helpompaa on punnita annos. Kahvikuppi keittiön digitaalisen jauhovaa-an päälle ja lukema ylös. Veden tiheys on riittävällä tarkkuudella 1g/ml, vaan kuinka paljon mukaan uutettu kahvi muuttaa tiheyttä?

Jos jollain on mitallinen espressokuppi ja elektroninen keittiövaaka tms, niin olisi kiva saada joitain lukemia.

Kirjattu
--
ECM Classica PID +
Mazzer Mini e

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2812
Vast:Paljonko espressoannos painaa?
« Vastaus #1 : Kesäkuu 11, 2007, 09:37:11 ap »

Kahvijauhe menettää painoaan noin 15-20%, joten siitäpä voit tuon laskea. Normaali "filtteri täyteen" annostelu on ehkä keskimäärin 16-18g, joten liuenneen kahvin osuudeksi voi vaikka laskea 3g.

Digitaalinen jauhovaaka ei välttämättä ole riittävän tarkka tähän hommaan. Se näyttää varmaan gramman tarkkuudella? Todellinen tarkkuus voi hyvinkin olla aika paljon vähemmän. Itse olen käyttänyt kahvimittauksiin kirjevaakaa, joka näyttää 0,1g tarkkuudella eli lienee jo kohtalaisen luotettava kokonaisia grammoja mitatessa. Toki jauhovaa'allakin saa vähintään kohtuullisen hyvän lukeman, mutta niin saa silmämääräisestikin. Mittaat vaan oikean määrän vettä lasiin ja pistät mieleen kuinka paljon se on.

Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Mariia

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 408
Vast:Paljonko espressoannos painaa?
« Vastaus #2 : Kesäkuu 11, 2007, 09:43:22 ap »

Lainaus käyttäjältä: akallio
Mittaat vaan oikean määrän vettä lasiin ja pistät mieleen kuinka paljon se on.


Tuo on yllättävän vaikeaa, vaikken ole blondi!

Itse olen tehnyt niin, että mittaan samanlaiseen kuppiin oikean määrän vettä, ja otan sen koneen viereen. Kun sitten teen shottia, voin koko ajan vertailla nestepintojen korkeuksien eroja.

Ja Ikean teräksiset espressokupit ovat osoittautuneet mainioiksi, yhteen kuppiin mahtuu juuri ja juuri tuplashotti - ei tarvitse referenssikuppia  :D
Kirjattu
Jos ihminen on pystytty lähettämään kuuhun, niin kyllä Oulun aamukoneeseenkin täytyy kahvit saada!

Arto

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 73
Vast:Paljonko espressoannos painaa?
« Vastaus #3 : Kesäkuu 11, 2007, 10:23:16 ap »

Suunnilleen oikeaan lukemaan pääsee myös, kun kahvin nautiskelun jälkeen kaataa kuppiin mitan kanssa sen verran vettä kun kahvia pitäisi ollut olla. Sitten vaan vertaa vedenpintaa ja creman kupin sisäpintaan jättämää rajaa.
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vast:Paljonko espressoannos painaa?
« Vastaus #4 : Kesäkuu 11, 2007, 10:55:00 ap »

Randy G:llä oli ollut vähän vastaavanlainen ongelma noiden mittojen kanssa ja ratkaisu oli varsin innovatiivinen.
Kirjattu