Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Uunipaahto  (Luettu 128837 kertaa)

Arto

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 73
Vast:Uunipaahto
« Vastaus #15 : Toukokuu 18, 2007, 23:28:07 ip »

Lainaus
Ei sitä tuommoiselle 150g määrällä tolkuttomasti tule, eli ei tikahdu, mutta kannattaa ottaa kyllä palovaroitin pois päältä ja vaikka keittiön ovi kiinni ja keittiöstä ikkuna kunnolla auki.


Ihan kun meidän keittiössä olisi edes ovea... Penskat pihalle ja sauhuamaan. Pakko se on kokeilla, kunhan saan tuoretta papua hankituksi.
/Arto
Kirjattu

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vast:Uunipaahto
« Vastaus #16 : Toukokuu 22, 2007, 09:16:26 ap »

Lainaus käyttäjältä: jiitee
Paahtuminen eteni todella tasaisesti, pavut vaihtoivat väriä käytännössä samanaikaisesti. Noissa Tuomaksen kuvissa reuna näyttää menevän hieman edellä keskustaan nähden tuossa alussa, itselläni reuna siis eteni keskustan kanssa samaan tahtiin.

Paahdon tasaisuus riippuu varmaan paljon uunista. Internetissä oli (muistaakseni) tanskalaiset ohjeet uunipaahtoon. Ohjeessa paahtaja piti ylimääräistä peltiä tasaamassa lämpöä. Itselläni pelti hidasti prosessia ja aiheutti puumaisuutta makuun. Varmasti myös vuoan reunojen korkeudella tai reunattomuudella on vaikutusta asiaan.

Lainaus
Koska ekat raksut alkoivat kuulumaan aika tarkalleen 10 minuutin kohdalla, päätin hieman nopeuttaa tahtia ja loppupaahdon vein läpi niin että aina kun uuni lakkasi lämmittämästä (valo sammui) käänsin lämpötilaa aina sen verran kuumemmaksi että uuni alkoi uudelleen lämmittämään.

Isäni käyttää juuri samaa tekniikkaa nopeuttaakseen prosessia. Itselläni uuni paahtaa hieman nopeammin, enkä ole tuota tehnyt. Uunipaahdossa saattaa mennä aikaa etsiessä omalle uunille sopivaa lämpötilaa. Uunissa voisi toki käyttää ylimääräistä uunilämpömittaria, joka kertoisi todellisen lämpötilan. Ja luulisin, että löytyy sellaisiakin uuneja, joilla ei toinna lähteä paahtamaan.

Lainaus
Tuossa uuninluukun avausvaiheessa olisi voinut kyllä laittaa tuulettimen täysille, sillä tällöin savua pölähti vähän isompi määrä kerralla.

Itse olen saanut kerran palovaroittimen huutamaan. Harmikun oli aikainen aamu ja muu perhe heräsi  :oops:

Lainaus
Tuossa äsken sitten maistelin tuotosta pressolla vuorokauden pituisen lepovaiheen jälkeen ja maku oli kyllä oikein hyvä. Kuppi ei ollut niin puhdas/kirkas kuin I-Roastin, mutta siinä oli kyllä miellyttävämmin "tuhtiutta" mukana. Papujen hapokkuuskin oli hyvin havaittavissa.

Hienoa, että olit makuun tyytyväinen. Itse olen jättänyt rännärin pois käytöstä. Uuni on paljon parempi. Mutta täytyy kokeilla rännäriä joskus nuotiolla....Ja ainakaan toistaiseksi en ole kokenut tarvetta hankkia kotipaahdinta...ehkä, jos lankean joskus oikeaan espressokeittimeen.

Tuossa mainitsemassani uunipaahtosivustossa sivujen tekijä oli kysynyt tanskalaiselta pienpaahtimolta "millä kannattaisi kotona paahtaa?" Olivat yksikantaan sanoneet, että "uunissa".

Itse olen kyllä tyytyväinen, jos kotipaahto lisääntyy, kun ymmärretään, ettei välttämättä tarvitse kalliita vehkeitä - mutta riippuuhan se toki siitäkin millä keittää. Presso ja ibrik sietävät hyvin uunipaahdon.

Kenneth Davids kirjoittaa Kahvi-kirjassaan, että jokainen kotipaahtomenetelmä on, pienine virheineenkin, parempi kuin teollisesti tuotettu kahvi. Paremmuus tulee nimenomaan tuoreudesta. Se on tärkeämpää kuin pienet virheet prosessissa. Itse halkaisin muutamia papuja parista viime-erästä ja huomasin, että Brasilian "rio-y"-pavuissa oli pientä sisäistä ylikuumenemista, Yirgacheffe-erä oli sisältäkin tasaisesti paahtunut. Aion jatkossa seurailla tuotakin puolta paahdossa.

Onnea, oli tosi tasaisesti paahtuneen näköisiä nuo pavut. :thumbup:
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 16, 2015, 18:25:49 ip kirjoittanut Tuomas »
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

Abalone

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4
Vast:Uunipaahto
« Vastaus #17 : Toukokuu 31, 2007, 18:22:31 ip »

Terve!

Mä oon uus täällä. On tullu kyllä sivusta seurailtua jo jonkun aikaa, mutta nyt vasta tuli liityttyä eli tässä on mun eka viesti.

Mutta joo. Totapa pitäs kokeilla joskus, kunhan sais niitä raakapapuja hommattua. Mahtaiskohan toi toimia kannellisessa vuoassa? siitä vois sitten, ehkä, mikäli toimii pahimmat savut pistää ikkunasta pihalle tai hormiin.
Kirjattu

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vast:Uunipaahto
« Vastaus #18 : Kesäkuu 01, 2007, 16:33:54 ip »

Lainaus käyttäjältä: Abalone
Mä oon uus täällä.

Mahtaiskohan toi toimia kannellisessa vuoassa? siitä vois sitten, ehkä, mikäli toimii pahimmat savut pistää ikkunasta pihalle tai hormiin.


Tervetuloa!

Kokeilematta uskallan väittää ettei toimi. Kansi, joka pitäisi savun sisällään nimittäin hidastaa myös lämmön siirtymistä vuoan sisään. Niinpä prosessi hidastuu ja pavut jäävät puisen ja ruohoisen makuisiksi. Itse kokeilin uunipaahtoa siten, että sekoitin papuja välillä. Eli otin ne noin 15 sekunniksi ulos uunista. Sekin hidasti prosessia liikaa ja sai aikaan makuvirheen.

Paahtoprosessi ei saa olla liian hidas, se vaikuttaa papujen makuun. Ja toisaalta ei myöskään liian nopea, koska tällöin pavut palavat pinnalta, mutta jäävät raaoiksi sisältä. Ihanteellinen paahtoaika on kaiketi jotakin 8 - 15 minuutin väliltä, riippuen halutusta tummuudesta ja paahtotekniikasta. Kuumalla ilmavirtauksella (I roast, kuumailmapuhallin, popkorn popperi jne) paahtoaika on kaiketi nopeampi kuin uunissa tai liedellä paahdettaessa.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

Abalone

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4
Vast:Uunipaahto
« Vastaus #19 : Heinäkuu 28, 2007, 00:38:24 ap »

Moi taas.

Sellasta ihmettelin myös, että kun paahtoastioden reunojen merkitys on mainittu moneen kertaan, että mitä tapahtuu jos pavut ei ole ollenkaan kontaktissa niiden kanssa? Näin vois kuvitella tapahtuvan jos käyttää vähän kookkaampaa vuokaa ja pienempää raakakahvisatsia.
Kirjattu

Abalone

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4
Vast:Uunipaahto
« Vastaus #20 : Heinäkuu 28, 2007, 00:48:56 ap »

Lisää tyhmiä kysymyksiä, ja vähän offtopiciakin. Pahoittelen.

Mutta noista reilunkaupan raakapavuista mä oon erityisen kiinnostunu, niistä samoista tansanialaisista mitkä Tuomas on maininnu useammassakin aiheessa.

Että mistäköhän niitä kannattais ettiä? Ei ainakaan yhessäkään maailmankaupassa oo hesassa tullu vielä vastaan.

Oletin että on samoja papuja kun mistä Africafe paahdetaan, joten kävin kysymässä ruohonjuuresta missä sitä myydään mut eipä sielä kukaan ollu mistään raakakahvista kuullukkaan.
Kirjattu

Arto

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 73
Vast:Uunipaahto
« Vastaus #21 : Elokuu 01, 2007, 16:59:37 ip »

Noniin. Tulihan sitä sitten kokeiltua. Ostin satsin Perulaista Oaxapampaa paahtelua varten.
Ensimmäinen otos on nyt paahdettu ja maistettu. Eniten prosessissa yllätystä toi savun määrä. Odotin suurempaa pöryä, mutta palovaroittimen patterin olisi hyvin voinut jättää irroittamatta. Syy saattaa tosin olla paahtoasteessa, joka nyt oli vielä varsin vaalea (vertailukohtana Meiran Cafe Aroma, väri oli pavuissa aikalailla sama). Kokeilen seuraavaksi paahtamista vähän tummemmaksi, niin saa sitten nähdä miten käy.

Lopputulos tällä kertaa oli kohtuullinen. En saanut paahdosta aivan tasaista. Johtuisiko vuoasta, joka oli varsin paksua keramiikkaa? Tulisiko olla ohuempaa materiaalia tai auttaisiko vuoan esilämmittäminen? Nimittäin paahdon minuuttimäärä poikkesi hieman noista Tuomaksen ilmoittamista, aikaa meni pari minsaa enemmän. Oli miten oli, tänään maistelin pressolla ensimmäiset otokset. Hyvältä maistui. (Vielä paremmin maistuisi, jos osaisin keitellä pressot vähän taitavammin.)

Näihin tuoksuihin jää kyllä koukkuun.
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vast:Uunipaahto
« Vastaus #22 : Elokuu 01, 2007, 21:16:51 ip »

Lainaus käyttäjältä: Abalone

Sellasta ihmettelin myös, että kun paahtoastioden reunojen merkitys on mainittu moneen kertaan, että mitä tapahtuu jos pavut ei ole ollenkaan kontaktissa niiden kanssa? Näin vois kuvitella tapahtuvan jos käyttää vähän kookkaampaa vuokaa ja pienempää raakakahvisatsia.


Kaikissa ohjeissa joihin olen törmännyt käsketään levittämään papuja tasainen (yhden pavun) kerros koko vuoan alalle. Äkkisiltään en löytänyt mitään infoa paahtamisesta "vajaalla vuoalla" tai mitä siitä seuraisi.

Lainaus käyttäjältä: Arto

Eniten prosessissa yllätystä toi savun määrä. Odotin suurempaa pöryä, mutta palovaroittimen patterin olisi hyvin voinut jättää irroittamatta. Syy saattaa tosin olla paahtoasteessa, joka nyt oli vielä varsin vaalea


Oliko pavuissa kuorta miten paljon? Kuoren määrä nimittäin vaikuttaa kanssa syntyvän savun määrään. Eli kovin "kuorekas" papu savuaa vaaleaksi paahdettunakin kun se paperinohut kuori alkaa kärytä. Jos papu oli vähäkuorista niin silloin vaaleilla paahdoilla voi päästä aika pienillä savuhaitoilla.

Lainaus käyttäjältä: Arto

Lopputulos tällä kertaa oli kohtuullinen. En saanut paahdosta aivan tasaista. Johtuisiko vuoasta, joka oli varsin paksua keramiikkaa? Tulisiko olla ohuempaa materiaalia tai auttaisiko vuoan esilämmittäminen? Nimittäin paahdon minuuttimäärä poikkesi hieman noista Tuomaksen ilmoittamista, aikaa meni pari minsaa enemmän.


Keraaminen vuoka voi olla huono vaihtoehto siitä syystä että se ei johda niin hyvin lämpöä kuin metallinen. Tällöin pavut saattavat saada lämpöä itseensä vähän "toispuoleisesti". Keraamisen vuoan esilämmittäminen voisi ehkä auttaa, mutta tällöin voi olla hankalaa saada ne pavut siihen vuoalle tasaisesti (eli ne pitäisi saada siis mahdollisimman tasaiseksi ja litteäksi "vieri-vieressä" matoksi siihen). Jos paahto tuntui hitaalta niin laita lämpöä uuniin lisää (aluksi vaikka 225->235 tms), pavut olisi hyvä saada ensimmäisen raksuun 7-10 minuutin sisällä uuniin laitosta.

Paahdon tasaisuuten vaikuttaa myös uuni, eli onko luukku miten tiivis ja minkä kokoisesta uunista on kyse. Esim. pienessä ja vuotavaluukkuisessa uunissa lämpö ei ehkä pysy kovin tasaisena ja vastukset joutuvat "kärventämään" papuja useammin pitääkseen uunin lämpötilan halutussa.
Kirjattu

Arto

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 73
Vast:Uunipaahto
« Vastaus #23 : Elokuu 11, 2007, 13:29:24 ip »

Tilannepäivitys:
Tällä kertaa käytössä 25cm pyöreä irtopohjavuoka. Taisin vähän ylireagoida sen uunin lämmittämisen suhteen, sillä nyt koko homma luisui vähän turhankin nopeasti. En joutanut kelloa katselemaan, mutta tämä tapahtui reilussa kymmenessä minuutissa. En uskaltanut päästää tummemmaksi, kun pelkäsin että palavat. Kuten näkyy, hieman palopistettä yms. havaittavissa, mutta kokonaisuus maistuu kuitenkin todella hyvältä.
Kirjattu

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vast:Uunipaahto
« Vastaus #24 : Elokuu 11, 2007, 18:18:08 ip »

Onko kukaan uunipaahdonkokeilijoista uskaltanut keittää espressoja tuotoksestaan? Olisi kiva tietää tunkevatko mahdolliset paahtovirheet läpi.

Pyöreä vuoka on tosiaan hyvä. Kovensitko lämpöä kovastikin kun tuli kiire?

Itse olen kokeillut joskus 250 astetta, mutta oli liian kuuma. Tulee muistaa myös, että uunit ovat yksilöitä, jokaisen on siis löydettävä omalle uunille sopiva lämpö jne...

Kiva olisi ostaa erillinen uunilämpömittari, sellainen ritilälle laitettava malli. Olisipahan tietoinen todellisista lämpötiloista. :P
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

Arto

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 73
Vast:Uunipaahto
« Vastaus #25 : Elokuu 13, 2007, 10:44:03 ap »

Uunin lämpötila oli siinä 230 astetta. Loivensin vasta siinä kohtaa, kun raksut alkoivat kuulua turhankin pian.

Espressoa kokeilin keittää siitä ekasta, vähän vaaleammasta erästä. Joko meikäläisen AEG antaa synnit anteeksi ihan kivasti tai sitten paahto todellakin oli tarpeeksi hyvä. Maussa ei nimittäin juurikaan ollut mitään, mitä siihen ei kuuluisi. Hapokkuus pääsi nätisti esiin, joskaan ei ihan niin hyvin kuin esim. Malawin so-kahvi, jota hankkimani erä vastasi kokeiltaessa paahtoasteelta ja iältään aika lailla tuota omaa tekelettä.  
Kirjattu

Esa

  • Administrator
  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 874
Vast:Uunipaahto
« Vastaus #26 : Elokuu 13, 2007, 11:59:20 ap »

Olen minä joskus kokeillut uunia ja essona juonut tuotoksen. Ei pieni epätasaisuus paahdossa kahvia pilaa, kunhan ei liian vaaleaksi jää. Voi olla ihan mukavakin efekti. Minulle nyt muutenkin vaihtelu kahvin maussa on periaatteessa vaan plussaa. En pyri niinkään tasaiseen ja aina toistettavaan lopputulokseen, vaan on mukava saada hiukan eri vivahteita esiin eri paahtokerroilla. Tolkun rajoissa tietenkin.
Kirjattu

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vast:Uunipaahto
« Vastaus #27 : Elokuu 15, 2007, 10:59:26 ap »

Lainaus käyttäjältä: Esa
En pyri niinkään tasaiseen ja aina toistettavaan lopputulokseen, vaan on mukava saada hiukan eri vivahteita esiin eri paahtokerroilla. Tolkun rajoissa tietenkin.


Hienoa kuulla, että uunipaahto kestää espressomenoissakin. Olen tässä turkkilaisen kahvin fanina pohtinut vakavasti astumista myös espresson alueelle jonkinlaisella keitinyhdistelmällä. Kesällä latte-juomat ovat varsin virkistäviä ja espressosta olen pitänyt aina.

Itsekin olen nauttinut vaihtelevasta mausta. Mutta pidän kaikessa muussakin sellaisesta käsityöläisyyden leimasta - siksi kai tuo ibrikkeittelykin viehättää - uunipaahdon lisäksi.

Itse paahdan joko hyvin vaaleaksi tai sitten kohtalaisen tummaksi toiseen raksuun saakka, jolloin maustan kahvin inkiväärillä tai kardemummalla. Mutta ilman mausteita sitä voisi siis espressonakin kokeilla...
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

Esa

  • Administrator
  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 874
Vast:Uunipaahto
« Vastaus #28 : Elokuu 15, 2007, 11:07:48 ap »

Kyllä voi, kun paahdat keskitummaksi, eli toisen raksun alkuun tai vähän tummemmaksi. Vaaleana espressosta tulee hirvittävää happoa.
Kirjattu

Markus

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 282
    • Kahjona kahviin
Vast:Uunipaahto
« Vastaus #29 : Elokuu 29, 2007, 12:12:59 ip »

Arton uunipaahtamien Peru Oxapampa -papujen seikkailuista Minimokan ja Venuksen syövereissä voipi lukea osoitteesta espresson.vuodatus.net. Ehkäpä myöhemmässä vaiheessa saan sinne muutakin mielenkiintoista.

Noin pikasummauksena kokemuksestani ko. papujen kanssa kerrottakoon, että parhaimmillaan sai oikein hyvää sellaista makeahkoa ja hapokasta espressoa, mutta kaikki uuttovirheet tuntuivat kyllä kohtuullisen järkyttävinä. Elikkä herkkää tavaraa, mutta parhaimmillaan mainiota.
Kirjattu
@kahjonakahviin. Seuraa. Tilaa. Tykkää.