Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Alkuperäispavut espressona  (Luettu 7829 kertaa)

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Alkuperäispavut espressona
« : Tammikuu 04, 2011, 10:33:57 ap »

Espressoa keitetään yleensä sekoituksista, mutta mitä alkuperäispapuja juotte espressona?

Itselleni kävi niin, että joulumyynnissä oli paikallisen kahvikaupan espressoblendit loppuneet ja ostin Mokkamestareiden Yirgacheffeä, kun muistin jonkun sitä täällä espressona kehuneen. (Kaupassa on silloin tällöin muutenkin hyllyt tyhjinä pavuista, mikä on tietenkin hyvä asia - tavara kiertää eikä happane hyllyille.)

Toimi kyllä erittäin hyvin ja siitä tuli kerralla lempikahveja. Toki se oli lempipapuja aiemminkin, mutta yleensä mutterilla tai suoraan kuppiin uutettuna. Mokkamestareiden Yirgacheffe on aika tummapaahtoinen ja sikäli sopii hyvin espressoksi myös. Itse olen paahtanut vähän vaaleammaksi ja keittänyt sitten turkkilaisittain.

Suosittelen siis muillekin -  tosin vaimo ei pitänyt yirgacheffestä essona ollenkaan.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

Markus

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 282
    • Kahjona kahviin
Vs: Alkuperäispavut espressona
« Vastaus #1 : Tammikuu 04, 2011, 16:23:27 ip »

Mä olen viimeksi uutellut espressona puolisen kiloa Turun kahvipaahtimon tummapaahtoisempaa etiopialaista Sidamo-2:ta. Toimi sellaisena timminpuoleisena ristrettona Kahvila Sävyn reseptiä noudatellen (18ish grammaa sisään, 23ish grammaa ulos). Silkinpehmeää, makeaa, intensiivistä ja parhaimmillaan ilman juuri minkäänlaista karvautta. Jonkin kypsän hedelmän vivahde, en osaa oikein tarkkaan sanoa mikä.

Monista kolumbialaisista olen tykännyt, erityisesti Caffin Colombia Medellin.

Kyllähän noita on ponnistettu ja yksi sun toinen toimii tosi hyvin. Oikeastaan sekoitukset ovat olleet mulla vähemmistössä aika pitkään.
Kirjattu
@kahjonakahviin. Seuraa. Tilaa. Tykkää.

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Alkuperäispavut espressona
« Vastaus #2 : Tammikuu 04, 2011, 17:05:03 ip »

Espressoa keitetään yleensä sekoituksista, mutta mitä alkuperäispapuja juotte espressona?

Rajoituksia alkuperäispapujen (vai olisiko "yksittäispavut" parempi sana - sekoitukset kun koostuvat alkuperäispavuista nekin) asettaa lähinnä paahtoprofiili (ei siis niinkään paahtoaste, vaan profiili).

Mikäli ei ole itse papujaan paahtanut, niin käytännössä sopivuus selviää kokeilemalla.
Kirjattu

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Alkuperäispavut espressona
« Vastaus #3 : Tammikuu 04, 2011, 20:27:28 ip »

Lainaus
(vai olisiko "yksittäispavut" parempi sana

Mikäli ei ole itse papujaan paahtanut, niin käytännössä sopivuus selviää kokeilemalla.

Käytin sanaa, jota paahtimon myymälä käyttää.

Kokeilemallahan se, eihän ne hukkaan mene pavut, kun on monia eri mahdollisuuksia niitä uuttaa. Itse en ole espressoa varten paahtanut, kun ei uunissa saa mitään profiilia säädettyä.

Mutta, jos joku on pienpaahtimoiden papuja kokenut hyväksi, ei kai se suosittelu haittaa. Ei tarvitse kaikkea itse etsiä.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Vs: Alkuperäispavut espressona
« Vastaus #4 : Tammikuu 05, 2011, 10:59:38 ap »

Rajoituksia alkuperäispapujen (vai olisiko "yksittäispavut" parempi sana - sekoitukset kun koostuvat alkuperäispavuista nekin) asettaa lähinnä paahtoprofiili (ei siis niinkään paahtoaste, vaan profiili).


Markuksen aiemmin mainitsemassa Turun Kahvipaahtimon tummapaahtoisessa Ethiopian Sidamo-2:ssa on varmasti ajateltu profiilia muodostettaessa espressokäyttö. Tismalleen samalla profiililla paahdettua Sidamoa on TKP:n espressoblendissä 25%.

-Mikko-
Kirjattu

opqdonut

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23
Vs: Alkuperäispavut espressona
« Vastaus #5 : Tammikuu 15, 2011, 19:35:13 ip »

Pitäisiköhän nämä säikeet yhdistää: http://www.ristretto.fi/foorumi/index.php?topic=1678.0

Itsestäni termi "tilakahvi" tuntuu kaikkein luontevimmalta. Internetissä tietysti englannin kielen SO (single origin) lyhenne on laajalti käytössä.
Kirjattu
Vibiemme DomoBar Double (vanha versio), Vario

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Vs: Alkuperäispavut espressona
« Vastaus #6 : Tammikuu 15, 2011, 22:09:05 ip »

Pitäisiköhän nämä säikeet yhdistää: http://www.ristretto.fi/foorumi/index.php?topic=1678.0
Kannatetaan

Lainaus
Itsestäni termi "tilakahvi" tuntuu kaikkein luontevimmalta. Internetissä tietysti englannin kielen SO (single origin) lyhenne on laajalti käytössä.
Single origin(SO) viittaa yleensä siihen, että kahvi tulee tietyltä alueelta. Vaikkapa esimerkkinä tietystä maasta (Pauligin alkuperämaakahvit) tai vaikkapa tietyltä alueelta jostain maasta (Ethiopian Yirgacheffe tai Sidamo). Se voi olla tilakahvia, mutta ei välttämättä eikä edes kovin luultavasti.

Tilakahvi, englanniksi single estate (SE) taas puolestaan on kahvi joka tulee yhdeltä tilalta. Esimerkkinä vaikkapa Brazil Daterra, tässä tapauksessa kahvi tulee Brasiliasta Daterran tilalta.

Jos kyseessä on iso kahvitila, niin sitten on tarpeen muodostaa vielä tarkempia tarkennuksia, esimerkiksi Daterran tilalta saa ainakin sweet collectionia, grand reserveä ja monia muita.

Tämän lisäksi on tiloja joissa kahvit lajitellaan kasvatetun lajikkeen mukaan, näinhän viinimaailmassa toimitaan.

-Mikko-
Kirjattu

joni

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 155
Vs: Alkuperäispavut espressona
« Vastaus #7 : Tammikuu 16, 2011, 23:32:29 ip »

Oma suosikkini jo hyvin pitkään on Indian Monsoon Malabar. En ole löytänyt omaan makuuni mitään vastaavaa. Sen mausteisuus, maanläheisyys ja siirappimainen makeus ovat vaikuttavat, niin espressona kuin cappucinossakin. Sopii hienosti tryffeleiden ja piparkakkujen kanssa.
Kirjattu
La Pavoni Professional + Demoka Minimoka M207

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Alkuperäispavut espressona
« Vastaus #8 : Tammikuu 17, 2011, 12:00:02 ip »

Oma suosikkini jo hyvin pitkään on Indian Monsoon Malabar.

Sitäpä maistelin itsekin viimeksi, kun sain juuri espressoprofiililla paahdettuna kahvipuodista hankittua. Erittäin maukas Cappucino minustakin. Oma koneeni kun on halpa krups, ei makeus pääse aina esille parhaalla tavalla. Parhaimmillaan kyllä sekin onnistuu.

Yirgacheffestä pidän taas sellaisenaan ilman maitoa tai sokeria. Molempia olen maistanut Mokkamestareiden paahtamina.

Niin ja ehdottomasti pitäisi yhdistää nämä aiheet. Saisiko joku moderaattoreista sen tehtyä. Yritin ennen ketjun aloittamista katsoa olisiko vastaava ketju jo olemassa, mutta ei silloin osunut tuo silmään.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Alkuperäispavut espressona
« Vastaus #9 : Maaliskuu 14, 2011, 18:32:17 ip »

Mokkamestareilla on mainio luomutilan kahvi, Brasil Senhora de Fátima, joka toimii aivan älyttömän hyvin espressona. Ainakin Krupsilla keitettynä.

Onko kukaan maistanut kunnon koneilla keiteltynä?
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini