Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Edullinen aloittelijan mylly: käsikäyttöinen vai sähköinen?  (Luettu 45145 kertaa)

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Edullinen aloittelijan mylly: käsikäyttöinen vai sähköinen?
« Vastaus #15 : Joulukuu 16, 2010, 21:02:04 ip »

En myöskään tiskaa käsin, pidän sitä alkeellisena tiskikoneiden aikakautena.

Minä taas pidän tiskien latomista koneesen ja koneesta kaappin alkeellisena ja hölmönä toimintana, ja ennenkaikkea hitaana.
Mutta mitenpä paljon nykyaikana ihminen ei tekisi päästäkseen helpolla. ;-)

Samoin kuin pyykin pesua käsin.

Tuossa pitää odottaa koneen täyttymistä, luoda siis kunnon varastot ja logistiikka, jotta hommassa olisi järkeä, ihan kahta sukkaa ja kalsareita tuskin sinäkään koneessasi puoltatoista tuntia pyörität. Edes luodaksesi illuusion edistyksestä.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Jolle

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 159
Edullinen aloittelijan mylly: käsikäyttöinen vai sähköinen?
« Vastaus #16 : Joulukuu 16, 2010, 21:00:05 ip »


Tällainen kauneus on "katsojan silmässä". Jonkun silmissä nätti esine voi toiselle edustaa viheliäistä kitchiä.
            

Ei vaan katsojan ja kohteen välisessä suhteessa  :P
Kirjattu
Faema E61 1gr -67, La Pavoni EN Europiccola,  Balance Brewer, Aeropress, Chemex, Mazzer Super Jolly, Macap MC4, Wilfa CGR1, Skerton,  Punainen Paahdin, Behmor 1600

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Edullinen aloittelijan mylly: käsikäyttöinen vai sähköinen?
« Vastaus #17 : Joulukuu 16, 2010, 22:00:56 ip »

Minä taas pidän tiskien latomista koneesen ja koneesta kaappin alkeellisena ja hölmönä toimintana, ja ennenkaikkea hitaana.
Mutta mitenpä paljon nykyaikana ihminen ei tekisi päästäkseen helpolla. ;-)

Eli tiskien latominen pesualtaaseen, peseminen käsin ja sitten latominen kaappiin on kehittynyttä ja fiksua? En tiedä millainen tiskaamisen ammattilainen olet, mutta ainakin minulta täyden koneellisen tiskaaminen käsin veisi paljon aikaa. Nyt riittää, että latoo astiat koneeseen ja sitten pois. Kun kone tiskaa itsekseen, minä voin tehdä mitä huvittaa. Älä vaan väitä, että tämä olisi jollain tapaa uutinen sinulle?

Lainaus
Tuossa pitää odottaa koneen täyttymistä, luoda siis kunnon varastot ja logistiikka, jotta hommassa olisi järkeä, ihan kahta sukkaa ja kalsareita tuskin sinäkään koneessasi puoltatoista tuntia pyörität. Edes luodaksesi illuusion edistyksestä.

Olen onnekseni niin "varakas", että minulla on monta paria sukkia ja kalsareita. Voin siis laiskotella ja antaa koneen tehdä työt. Olet varmasti oikeassa siinä, että yhden parin omistajalla tilanne olisi toisenlainen.

   
Kirjattu

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Edullinen aloittelijan mylly: käsikäyttöinen vai sähköinen?
« Vastaus #18 : Joulukuu 16, 2010, 22:05:53 ip »

Ei vaan katsojan ja kohteen välisessä suhteessa  :P

Sorry en määritellyt sanomaani riittävästi. En tarkoittanut filosofista ilmaisua, vaan kirjallista ilmaisua "kauneus on katsojan silmässä". Kyseessä lienee about 500 vuotta vanha vakiintunut sanonta, jolla on symbolinen merkitys.
   
Kirjattu

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Edullinen aloittelijan mylly: käsikäyttöinen vai sähköinen?
« Vastaus #19 : Joulukuu 16, 2010, 22:15:05 ip »

Ei vaan katsojan ja kohteen välisessä suhteessa  :P

Eikös tämä "suhde" taas puolestaan ole vain katsojan itsensä välittömästi tavoitettavissa ja merkityksiltään katsojan itsensä luoma? Eikö tästä seuraa että kauneus on "katsojan silmässä" tai ylipäätänsä jossain kohdassa katsojaa?
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Edullinen aloittelijan mylly: käsikäyttöinen vai sähköinen?
« Vastaus #20 : Joulukuu 16, 2010, 22:21:09 ip »

Eli tiskien latominen pesualtaaseen, peseminen käsin ja sitten latominen kaappiin on kehittynyttä ja fiksua? En tiedä millainen tiskaamisen ammattilainen olet, mutta ainakin minulta täyden koneellisen tiskaaminen käsin veisi paljon aikaa. Nyt riittää, että latoo astiat koneeseen ja sitten pois. Kun kone tiskaa itsekseen, minä voin tehdä mitä huvittaa. Älä vaan väitä, että tämä olisi jollain tapaa uutinen sinulle?

Minä en siis odota että saisin tiskialtaaseen "täyden koneellisen". Minä tiskaan kun tulee tiskiä. Otetaan ruuanlaitto: sinä teet ruokaa, tarjoilet sen laittoastioissa tai tarjoiluastioissa. Niin minäkin. Jos on astioita joita en tarvita tarjoilussa, pesen ne siinä heti niiden vapauduttua, sinä ladot ne koneeseen. Me kumpikin syömme, ja tuomme astiat takaisin keittiön tiskipisteeseen, sinä lataomaan nitä kyykyssä koneesen, minä tiskaan ne pois. Minulla luultavasti on paljon vähemmän astioita kuin sinulla, sinulla voi olla likaisia astioita koneellinen, poissa käytöstä. Minulla ei voi. Ja jos haluaisin että minulla on aina puhtaat astiat, joutuisin pesemään vajaita koneellisia, ja koska syömme suhteeliisen eurooppalaiseen aikaan, en saisi käynnistää sitä rakinettakaan naapurisovun vuoksi enää illalla. Aamulla minulla olisi keittovehkeitä koneessa pyörimässä, kun tarvitsisin niitä. Enkä haluaisi edes kuunnella moista vehjettä aamulla. Lisäksi joutuisin kuitenkin pesemään käsin valurautaiset keittoasitiat.

Viinilasit kai kestävät koneen? En tiedä. Saako niitä muuten pistää koneeseen? Ainakaan dekantterini kiellettiin pesemästä koneessa...

Olen onnekseni niin "varakas", että minulla on monta paria sukkia ja kalsareita. Voin siis laiskotella ja antaa koneen tehdä työt. Olet varmasti oikeassa siinä, että yhden parin omistajalla tilanne olisi toisenlainen.

Juu, en varastoi sukkia ja kalsareita tukkumääriä, en puhtaita vaatehuoneessa, enkä likaisia pyykikoneessa. ;-)
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Edullinen aloittelijan mylly: käsikäyttöinen vai sähköinen?
« Vastaus #21 : Joulukuu 16, 2010, 22:28:32 ip »

Ja mitä ammattilaisuuteen tulee niin ehkä tuossa tiskipöydän ääressä tosiaan tulee vietettyä päivittäin yksi turha vartti, jonka voisi viettää vaikka siirtelemällä astoita paikasta toiseen.

Ehkä olen hieman vanhanaikainen, mutta en myöskään käytä mikroa, munankeitintä, vedenkeitintä, leipäkonetta, vohvelirautaa, en rikkaimuria, en limsakonetta, en soodastreameria, en yleiskonetta, en vatkainta, en tehosekoitinta, en jäätelökonetta.
Vanhanaikaisuuden ja jälkeenjääneisyyden varmistamiseksi myönnän, etten edes käytä lihaliemivalmisteita, enkä värjää kastikettakaan poltetulla sokerilla ;-)
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

akubi

  • Kauppias
  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 104
    • Maja
Edullinen aloittelijan mylly: käsikäyttöinen vai sähköinen?
« Vastaus #22 : Joulukuu 16, 2010, 22:50:58 ip »

Ehkä olen hieman vanhanaikainen, mutta en myöskään käytä mikroa, munankeitintä, vedenkeitintä, leipäkonetta, vohvelirautaa, en rikkaimuria, en limsakonetta, en soodastreameria, en yleiskonetta, en vatkainta, en tehosekoitinta, en jäätelökonetta.
Vanhanaikaisuuden ja jälkeenjääneisyyden varmistamiseksi myönnän, etten edes käytä lihaliemivalmisteita, enkä värjää kastikettakaan poltetulla sokerilla ;-)

mutta espresso kone on töpselin päässä?

ei mitään. omasssa taloudessa jääkaappi suht ainoa kodinkone.pieni pyykinpesukone. sellainen, mikä mahtuu suunnilleen pöntön taakke. kolme käsimyllyä (pede,porlex,kalita) palataksemme edes sivuamaan varsinaista aihetta. käsimyllyllä pärjää hienosti siihen saakka, kun on varaa hommata ditting. joskaan en omista espresson valmistus laitetta..

käsimyllyssä karkeudensäätömekanismi yleensä se koukkukohta.
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Edullinen aloittelijan mylly: käsikäyttöinen vai sähköinen?
« Vastaus #23 : Joulukuu 17, 2010, 11:36:05 ap »

Toki jos on sähkömyllyn helppouteen tottunut, niin kynnys voi olla suurempi (olethan tämän huomioinut?).

Itse olen toki sähkömyllyn helppouteen tottunut, vaikka silloin tällöin käsimyllyä käytänkin. Aloittelija on sen sijaan tottunut käyttämään valmista jauhatusta, eli helpompaan kuin minkäänlainen mylly.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Edullinen aloittelijan mylly: käsikäyttöinen vai sähköinen?
« Vastaus #24 : Joulukuu 17, 2010, 11:59:00 ap »

Aloittelija on sen sijaan tottunut käyttämään valmista jauhatusta, eli helpompaan kuin minkäänlainen mylly.
Aivan, hyvä pointti. Alottelijan mielestä varmasti siihen on aika kynnys ostaa metelöivää toosaa viemää pöytätilaa, tai murustavaa käsimyllyä jolla pitäisi sitten nysvätä.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Edullinen aloittelijan mylly: käsikäyttöinen vai sähköinen?
« Vastaus #25 : Joulukuu 17, 2010, 12:01:44 ip »

Aloittelija on sen sijaan tottunut käyttämään valmista jauhatusta, eli helpompaan kuin minkäänlainen mylly.

Hyvä pointti ja pakko myöntää, että kyllä siinä alkaa äitiä tulemaan ikävä jos täytyy käsin alkaa jauhamaan isompaa satsia käsimyllyllä. Tämä on kovasti makuasia, toisten mielestä on kiva näprätä ja tuhrata manuaalivärkkien kanssa aikaa/vaivaa ja toisaalta sitten toisille ratkaisee enemmän nopeus, näppäryys ja helppous (ja joillekin sillä hinnallakaan ei ole väliä).

Itselläni käsimyllyt keräävät enemmän pölyä kuin käyttötunteja. Esim. Skertonin tuottama pölyinen jauhatustulos (karkeammassa päässä) oli kyllä pettymys.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Edullinen aloittelijan mylly: käsikäyttöinen vai sähköinen?
« Vastaus #26 : Joulukuu 17, 2010, 13:16:06 ip »

Alottelijan mielestä varmasti siihen on aika kynnys ostaa metelöivää toosaa viemää pöytätilaa, tai murustavaa käsimyllyä jolla pitäisi sitten nysvätä.

Kumpikin vaihtoehto on tosiaan ongelmallinen, jos ei ole vielä motivoitunut siihen, että myllyllä on todella paljon merkitystä. Keittimen merkitys on helpompi ymmärtää ilman kokemuspohjaakin. Tämä on varmasti myös yksi syy, miksi automaattikoneet eli integroidut myllyt ovat suosittuja.

Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Edullinen aloittelijan mylly: käsikäyttöinen vai sähköinen?
« Vastaus #27 : Joulukuu 17, 2010, 13:19:09 ip »

Aloittelija on sen sijaan tottunut käyttämään valmista jauhatusta, eli helpompaan kuin minkäänlainen mylly.

Ei nyt kuitenkaan aleta saivartelemaan... ?

Minusta on jotenkin nurinkurista, että harrastajat jotka itse ovat niin kovin tarkkoja tuoreuden, maun jne. suhteen laittavat sitten noviisia neuvoessaan "vähävaivaisuuden" sen maun ja laadun edelle...

Mutta näkökantoja on toki useita ja jokainen voi niitä tuoda tottakai esiin - noviisi voi sitten tehdä oman valintansa niiden perusteella.
Eli ei tässä asiassa tarvitse mihinkään konsensukseen päästä, mutta kuitenkin jos pysyttäisiin edes sen verran asialinjalla että yritetään välttää kovin tarkoituksellista provosointia:

toisten mielestä on kiva näprätä ja tuhrata manuaalivärkkien kanssa aikaa/vaivaa

... koska siitä vaihtoehtoisesta henkilöstä pystyy antamaan ihan yhtä "mairittelevan" kuvan niin halutessaan.
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Edullinen aloittelijan mylly: käsikäyttöinen vai sähköinen?
« Vastaus #28 : Joulukuu 17, 2010, 14:02:07 ip »

Ei nyt kuitenkaan aleta saivartelemaan... ?

Minusta on jotenkin nurinkurista, että harrastajat jotka itse ovat niin kovin tarkkoja tuoreuden, maun jne. suhteen laittavat sitten noviisia neuvoessaan "vähävaivaisuuden" sen maun ja laadun edelle...

Kuka saivartelee ja kuka ei; tässä ei kerrottu omaa mielipidettä, vaan oletettua novisin näkökulmaa asioihin.

Kuka teistä tiesi alottelijana asian "oikean" tärkeyden ja osti ennen mitään keittimeen viittaavaa itselleen myllyn? Veikkaan että aika harva. Ajatus siitä että hommaa keitimen ensin ja sitten ehkä myllyn, se ei ehkä ole takaa katsottuna järkevä, mutta se voi olla ainoa. On aloitettava harrastus tai toiminta mitä tahansa, nin miltei 100% ihmisistä aloittaa sen aloittelijana aloittelijan laittein ja ajattelumallein. Aikoinaan kaverini, ostettuaan 3. lasketeluvehkeet kysyi minulta miksen heti ollut opastanut ostamaan näitä? Vastasin että koska et olisi ikinä aloittanut laskettelua jos olisin sanonut mitä järkevä ostos maksaa...
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Edullinen aloittelijan mylly: käsikäyttöinen vai sähköinen?
« Vastaus #29 : Joulukuu 17, 2010, 14:18:33 ip »

Ei nyt kuitenkaan aleta saivartelemaan... ?

Tarkoitus ei ollut kuulostaa saivartelijalta. Ajatukseni siis oli, että jos itsekään en oikein jaksa nysvätä käsimyllyn kanssa, niin kuinka moni aloittelija jaksaa? Aloittelija on tuttunut siihen, että kahvi lusikoidaan pussista, eikä ole sisäistänyt tuoreuden ja maun vahvaa yhteyttä. Toki on myös aloittelijoita jotka jaksavat.

On aloitettava harrastus tai toiminta mitä tahansa, nin miltei 100% ihmisistä aloittaa sen aloittelijana aloittelijan laittein ja ajattelumallein.

Tätä itsekin hain takaa. Huonollakin myllyllä jauhettu kahvi on kuitenkin tuoretta, toisin kuin eilen avattu valmiiksi jauhettu pussi. Ja hyvääkään jälkeä tekevä mylly ei paranna kahvin makua, jos sitä ei viitsi käyttää.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)