Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Tiivisteiden vaihtaminen  (Luettu 4670 kertaa)

Thrasymakhos

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 14
Tiivisteiden vaihtaminen
« : Marraskuu 25, 2010, 09:49:48 ap »

DeLonghi on nyt ollut reilun kuukauden käytössä. Saan sillä ihan kohtuullisen espresson aikaan kun lataan tuplan verran hyvin hienoksi jauhettuja papuja. Olen purkanut tuosta tuon painekahvan pois ja pumppu joutuu tosissaan töihin tuupatessaan vedet tuon kahvikakun läpi. Tuloksena on ihan aidot cremat ja riittävän hyvän makuinen kahvi omaan tarpeeseeni.

Nyt kuitenkin kävi niin että tuon suuttimen tiivistin repesi. Vaihto-osat ovat toivottavasti ihan markettitavaraa. Kuinka usein joudutte vaihtamaan tiivisteitä? Mietin lähinnä sitä, että onkohan tuo tiiviste mitoitettu vähän kevyempään käyttöön (painekahvan kanssa) kuin mitä omani on? Tulevatkohan nuo jatkossa menemään aina kuukauden tai kahden välein rikki? Kuinka usein noihin kalliimpiin laitteisiin pitää uusia kahvassa oleva tiiviste?
Kirjattu

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Tiivisteiden vaihtaminen
« Vastaus #1 : Marraskuu 25, 2010, 11:25:14 ap »

Nyt kuitenkin kävi niin että tuon suuttimen tiivistin repesi...
Kuinka usein noihin kalliimpiin laitteisiin pitää uusia kahvassa oleva tiiviste?...

Nyt on pakko heti sanoa, että en ole moista DeLonghin kahvaa koskaan nähnyt. Ilmaisut "suuttimen tiiviste" ja "kahvassa oleva tiiviste" saivat ainakin minut hieman ymmälleen. Omien koneideni kahvoissa ei ole ollut tiivisteitä. Kahva on ollut kiinteä metallimöykky, jossa on joskus ollut ruuvattuna muoviset "nokat" kahvin valumista varten. Sen sijaan "suuttimen tiiviste" koneissa on ollut, mikäli tällä tarkoitetaan koneessa itsessään olevaa tiivisterengasta, mitä vastaan kahva väännetään kiinni.

Ja sitten vastaus: Koneen suihkusihdin tiivisterenkaan ikä lasketaan vuosissa. Eikä se katkea tai repeä, se vaan kuluu ohuemmaksi ja alkaa muutenkin menettää elastisuuttaan vähän kerrallaan. Vanhenemista ei aina edes huomaa, ennen kuin tiivisterengas alkaa vuotaa. Kun vaihtaa uuden tiivisteen, niin sitten kyllä huomaa eron siihen vanhaan hyvinkin selvästi.
         
Kirjattu

Thrasymakhos

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 14
Vs: Tiivisteiden vaihtaminen
« Vastaus #2 : Marraskuu 25, 2010, 20:59:29 ip »

Joo vähän vaikea selittää mistä osasta on kyse, mutta sitten muistin että foorumilla on räjäytyskuva kahvasta. Tuo mainittu tiiviste on tässä kuvassa näkyvä musta osa:



Ihmettelen itsekin suuresti miten se saattoi revetä noin - ehkä se menee jopa takuuna. Olen tosiaan poistanut nuo tuossa toisessa ketjussa näkyvät painekahvaan liittyvät suuttimet kokonaan ja mietin lähinnä että voisiko tuo tiiviste joutua nyt jostain syystä kovemman rasituksen alle kuin mitä se on tarkoitettu kestämään.
Kirjattu

samppo

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 138
Vs: Tiivisteiden vaihtaminen
« Vastaus #3 : Marraskuu 25, 2010, 21:40:00 ip »

Ihmettelen itsekin suuresti miten se saattoi revetä noin - ehkä se menee jopa takuuna. Olen tosiaan poistanut nuo tuossa toisessa ketjussa näkyvät painekahvaan liittyvät suuttimet kokonaan ja mietin lähinnä että voisiko tuo tiiviste joutua nyt jostain syystä kovemman rasituksen alle kuin mitä se on tarkoitettu kestämään.

Itselläkin meni heti kuukaudessa rikki tuo osa, silloin kun mulla oli Delonghin laite josta olin tietenkin poistanut ''painekahvaominaisuuden''. Nykyään laite on kakkoskoneena ja olen hankkinut siihen Europiccolan sihdin. Se ei todellakaan toimi hyvin mutta paremmin kun ei mikään (kahva ei meinaa sopia koneeseen). Oletko ottanut sinkkusihdin tiivisteen käyttöön? Mulla oli se siinä siihen asti, kun sekin meni rikki. Nykyään koneena on Silvia joten ei tarvitse tapella kahvan kanssa. :D
Kirjattu
Rancilio Silvia nakukahvalla + Rancilio Rocky + QUEST M3 paahdin

Thrasymakhos

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 14
Vs: Tiivisteiden vaihtaminen
« Vastaus #4 : Marraskuu 26, 2010, 10:13:57 ap »

Minulla on sinkkumalli nyt käytössä. Sillä saa joten kuten juotavan kahvin kun jauhaa kaikkein hienoimmalla karkeudella ja tamppaa hikihatussa. Silloin syntyy kakku joka jotenkin kestää tuon uuton muuttumatta vetiseksi mössöksi.

Sain tuon laitteen siis lahjaksi, joten en nyt ole heti luopumassakaan siitä. Itseasiassa tuolla tuplasihdillä tulee ihan kelvollista espressoa, mutta jos siihen pitää ostaa kuukauden välein uusi tiiviste niin eihän tästä tietenkään tule yhtään mitään. Mistä ostit tuon mainituin Europiccolon sihdin? Olen harkinnut myös toisen kahvan hankkimista tuohon DeLonghiin, mutta en tiedä meneekö siihen mikään erikseen myytävä kahva paikalleen?
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Tiivisteiden vaihtaminen
« Vastaus #5 : Marraskuu 26, 2010, 11:38:24 ap »

jos siihen pitää ostaa kuukauden välein uusi tiiviste niin eihän tästä tietenkään tule yhtään mitään.

Näen tiviisteen kuluvana osana, mutta kuukausittainen hajoaminen kuulostaa kohtuuttomalta jos laitetta on käytetty asianmukaisesti. Veikkaisin että kuluttajansuojan saisi tällöin asetelmoitua kuluttajan puolelle siten että valmistaja/myyjä olisi velvollinen korjaamaan asian.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 26, 2010, 11:45:16 ap kirjoittanut tirofaux »
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Tiivisteiden vaihtaminen
« Vastaus #6 : Marraskuu 26, 2010, 12:35:09 ip »

Näen tiviisteen kuluvana osana, mutta kuukausittainen hajoaminen kuulostaa kohtuuttomalta jos laitetta on käytetty asianmukaisesti. Veikkaisin että kuluttajansuojan saisi tällöin asetelmoitua kuluttajan puolelle siten että valmistaja/myyjä olisi velvollinen korjaamaan asian.

Ei onnistu. Kuluttaja on itse purkanut valmistajan painekahvan. Kuluttaja on siten modifioinut konetta ja aiheuttanut ongelman itse. Valmistaja tai myyjä vastaa vain tehdaskuntoisesta laitteesta, ei tietenkään mistään itse rakennetuista viritelmistä.
                         
Kirjattu

Thrasymakhos

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 14
Vs: Tiivisteiden vaihtaminen
« Vastaus #7 : Marraskuu 26, 2010, 12:41:14 ip »

Näinhän se menee. Tuota tiivistettä ei olla suunniteltu sellaiseen käyttöön, missä sitä nyt käytän. Täytyy yrittää varmaan etsiä tuohon toista sihtiä tai kahvaa, joka sopisi paikalleen ja kestäisi tuon uuttaprosessin.
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Tiivisteiden vaihtaminen
« Vastaus #8 : Marraskuu 26, 2010, 13:37:06 ip »

Olennaista on tosiaan asianmukainen käyttö. Ilmeisesti tiiviste siis joutuu nimenomaan tässä laitteessa hyvin paljon suuremmalle rasitukselle jos alla olevia suuttimia poistetaan?
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Thrasymakhos

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 14
Vs: Tiivisteiden vaihtaminen
« Vastaus #9 : Marraskuu 26, 2010, 14:08:00 ip »

Aluksi ajattelin saaneeni mahdollisesti maanantaikappaleen, mutta kun nyt sama juttu on tapahtunut toisellekin omistajalle kahvan modailun jälkeen niin pakkohan se on uskoa, että näin on asia. Sillä painekahvalla keitettyä espresso ei vain kovin mielellään juo, jos siihen ei laita maitovaahtoa tai kuumaa vettä sekaan. Täytyy siis yrittää jahdata tuohon kestävämpää sihtiä / kahvaa jostakin.
Kirjattu

samppo

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 138
Vs: Tiivisteiden vaihtaminen
« Vastaus #10 : Marraskuu 26, 2010, 15:50:58 ip »

Europiccolan sihdin saa Kaffecentralenista (soitin huoltoo ja lähettivät myymälään). Vielä varoituksen sana: se ei sovi kovin hyvin laitteeseen, mutta on se parempi kun ei mikään.
Kirjattu
Rancilio Silvia nakukahvalla + Rancilio Rocky + QUEST M3 paahdin

Thrasymakhos

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 14
Vs: Tiivisteiden vaihtaminen
« Vastaus #11 : Joulukuu 18, 2010, 18:29:50 ip »

Europiccolan sihti tuli tällä viikolla. Vähän tiukkahan tuo tosiaan on kääntää kiinni, mutta muuten sopii ihan hyvin. Mietin että tuota voisi ehkä varovasti hioa viilalla sopivammaksi. Tulee muuten paremmat kahvit tuon uuden sihdin kanssa, joten sihdilläkin on merkitystä. Helpompi tampata.
Kirjattu