Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Minimokan staattisuuden poistosta  (Luettu 4936 kertaa)

Kotimies

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 39
Minimokan staattisuuden poistosta
« : Toukokuu 07, 2007, 10:29:00 ap »

Minimoka koetaan keskustelupalstan mukaan paljon staattista sähköä kerääväksi/aiheuttavaksi ja siten kahvia sekä paakkuuntavaksi ja toisaalta lennättäväksi myllyksi. Ja kyllä noista tunnistan oman purumurskaimeni.

Voiko Minimokan osalta staattisuutta vähentää millään? Onko esimerkiksi alustalla merkitystä? Parantaako teräksinen tiskipöytä tai alusta asiaa? Kannattaako myllyn runkoa tms. maadoittaa vaikkapa vetämällä johto siihen tiskipöytään, vesiputkeen tai patteriin?

Itse olen miettinyt, että jos asentaisi myllyn nokan sisään pienen harvan metalliverkon rikkomaan paakkuja ja jarruttamaan ulostulevan kahvin vauhtia. Uskotteko te tuollaisen auttavan sottaamiseen?
Kirjattu
Quality over Quantity. Always.

Arto

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 73
Vast:Minimokan staattisuuden poistosta
« Vastaus #1 : Toukokuu 07, 2007, 10:49:27 ap »

Kuulemani mukaan maadoittamisen pitäisi auttaa.
Kirjattu

Markus

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 282
    • Kahjona kahviin
Vast:Minimokan staattisuuden poistosta
« Vastaus #2 : Toukokuu 07, 2007, 14:46:05 ip »

Minulla on käytössä jonniimoinen sovellus aiemmin täälläkin keskustellusta Weissin metodista. Eli muovisesta kertakäyttömukista olen askarrellut tötterön, jolla ehkäistään purujen kylvyminen (nom. kylvyä, tulla kylvetyksi vrt. esim. kypsyä) pöydälle ja terävällä esineellä kuten omassa tapauksessani hammastikulla sekoitan tehokkaasti paakut rikki ja purut tasaisemmin sihtiin.

Toimivuudesta ei toistaiseksi ole ollut valittamista, joten en ole ruvennut kokeilemaan miten sen maadoittamisen kanssa olisi.
Kirjattu
@kahjonakahviin. Seuraa. Tilaa. Tykkää.

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vast:Minimokan staattisuuden poistosta
« Vastaus #3 : Toukokuu 07, 2007, 21:42:01 ip »

Omasta mielestäni Minimokan staattisuus väheni, kun hankin aika järeän metallisen knock-boxin, jonka päälle mylly tuli. Eikös tällöin varauksen pitäisi jakautua suuremmalle alueelle?

Metalliverkko auttaisi varmaan myös, ainakin Mazzer Mini-E:ssä on ihan vastaavanlainen.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

jfar

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3
Vast:Minimokan staattisuuden poistosta
« Vastaus #4 : Toukokuu 08, 2007, 21:49:28 ip »

ei myllyä tarvitse maadoittaa erikseen. liitäntäjohdon suojamaa on kytketty myllyn metallirunkoon, jonka kautta staattinensähkö purkautuu maanpotentiaalin, joka on nolla. (olettaen, että käytät maadoitettua pistorasiaa.)
Kirjattu

Sammy

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 47
Vast:Minimokan staattisuuden poistosta
« Vastaus #5 : Toukokuu 10, 2007, 09:07:43 ap »

Yksi vaihtoehto on laittaa siihen kahvan alle kun jauhaa niin se tamppausalusta.
Alustan päälle ne suuremmat purut putoaa ja on helppo siitä sitten heittää menemään.
Ei varsinaisesti staattisuuden poistoa :D
Näin teen itse ja mielestäni homma skulaa.
Kirjattu
ECM Giotto Premium & Rancilio Rocky doserless :)

Lentojätkä

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7
Vast:Minimokan staattisuuden poistosta
« Vastaus #6 : Toukokuu 16, 2007, 16:10:54 ip »

Sama ongelma minullakin. Mutta kysyn, auttaisikohan rännin vaihtaminen?

Koska työkalut pysyvät jotenkuten käsissäni, mutta sähköopin oppimäärä on minulla hyvin rajallinen, esitän veikkauksen, jolle kaipaisin näkemyksiä:

Oletan nimittäin, että ulossyöttöputken materiaalilla muovilla on jotain tekemistä staattisuuden kanssa. Tuumailinkin että ruuvaisin muovisen rännin pois ja askartelisin pellistä uuden, avoimen version. Samalla voisi tökkiä suuaukkoon jääneet purut matkaan. Minimokan ulossyöttöputkihan on virittelyn kannalta otollisesti kiinni yhdellä ruuvilla, joten metalliseen vaihtaminen ei olisi kovin hankalaa.
Kirjattu