Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Papuviidakko  (Luettu 4661 kertaa)

swede

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50
Papuviidakko
« : Marraskuu 06, 2010, 10:36:52 ap »

Pohjustuksena sen verran, että olen aina ostellut valmiita italialaisia papusekoituksia ja saanut niistä aikaiseksi oikein hyvää espressoa. Tosiaan, enimmäkseen juon espressoa mutta silloin tällöin teen vaimolle ja itselleni cappuccinoakin. Monta laatua olen kokeillut ja eniten olen tykännyt Lucaffen mr. exclusiven ja Passalacqua Moanan pehmeistä mauista. Molemmat kahvit ovat 100% arabicaa.

Nyt on alkanut kiinnostamaan itse paahtaminen, varmaan ensi alkuun uunilla ja myöhemmin ehkä oikealla paahtimella jos homma vielä tuntuu mielekkäältä. Ongelma on se, että nuo alkuperäis-pavut ovat mulle täyttä hebreaa enkä oikein tiedä mistä pääsis alkuun. Juovatko yleensä "itsepaahtajat" vain yhtä papua vai onko homman nimi se, että tehdään mitä ihmeellisempiä blendejä, joissa saattaa olla kymmentäkin eri papua kuten Italialaisissa sekoituksissa?

Olisin kiitollinen, jos joku antaisi vähän vinkkiä miten hommassa pääsee alkuun. Vaikka pari konkreettista esimerkkiä makuuni sopivista pavuista, joita lähtisi paahtamaan. Tuossa alussa annoin jo vähän osviittaa mistä tykkään. Ja oliko se niin, että tummaa paahtoa ei kannata tehdä tietyistä pavuista jne?
Kirjattu

samppo

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 138
Vs: Papuviidakko
« Vastaus #1 : Marraskuu 06, 2010, 10:55:40 ap »

Kuulostaa siltä, että tykkäät vähän suklasemmasta ja pehmeämmästa mausta, kuin todella hapokkaasta. Yleensä pienpaahtimoiden blendeissä on kahdesta neljään eri kahvia ja olen kotona pysynyt siinä. Jos suomesta haluat ostaa niin Kaffecentralen ja Kaffa myyvät ainakin raakapapuja. Lähtisin liikeelle ehkä näin: pohjaksi jotain brasilialaista tuomaan tasapainoa ja vaikka el salvadorilaista toimaan suklaisuutta, ehkä sekoitussuhteella 60/40. Huom! En ole koskaan maistanut tuollaista sekoitusta, koska tykkään hapokkaammista kahveista, mutta tällä luulisi pääsevän alkuun. Lisää uunipaahdosta tuolla Uunipaahto -ketjussa. Pelkällä brassilla voi tulla myös ihan hyvää.

EDIT: Myös joku intialainen voisi soveltua tohon El Salvadorin tilalle.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 06, 2010, 11:14:06 ap kirjoittanut samppo »
Kirjattu
Rancilio Silvia nakukahvalla + Rancilio Rocky + QUEST M3 paahdin

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Papuviidakko
« Vastaus #2 : Marraskuu 06, 2010, 11:23:12 ap »

Juuri nuo mainitsemasi italialaiset blendit ovat niitä missä voi olla toistakymmentä eri papua sekaisin... tuollaisten blendien tekeminen ainakin erikoiskahveista (speciality grade) olisi aika typerää, mitä sitä hienoja yksittäisiä papuja heittämään sekaisin kun ovat yksinäänkin jo niin mahtavia.

Kotipaahtaminen on mielenkiintoinen laji, mutta ei sitten kannata odottaa liikoja (ainakaan aluksi). Papujen tunteminen, paahtamisen oppiminen ym. vievät paljon aikaa ja papuja  :). Näiden testailujen lomassa arvostus huippupaahtimoita kohtaan ainakin itselläni on noussut. Helppoa ei todellakaan ole.

Voihan tietty mitä tahansa papua kärventää mustaksi jos niin haluaa, mutta järjetöntähän se on. Karkeana yleistyksenä afrikkalaiset kahvit menettävät hienoja ominaisuuksiaan tummissa paahdoissa. Indonesialaiset toimivat paremmin tummemmissa paahdoissa ja ovat maultaan täyteläisen tuhteja/maanläheisiä (jälleen karkea yleistys). Tosiaan jotain brassia tai salvadorilaista voisit kokeilla, blendejä en ehkä ihan alkuun lähtisi tekemään, jotta oppii aluksi maistamaan miltä ne kahvit oikeasti maistuu. Brasseissa vaan muistaa sen että ovat pientä ja pehmeää papua, joten paahdot voivat karata nopeasti mustaksi  ;)
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

swede

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50
Vs: Papuviidakko
« Vastaus #3 : Marraskuu 06, 2010, 14:07:08 ip »

Kiitos, näillä ohjeilla pääsen varmasti alkuun ja kyselen kauppiaalta lisää.

Itsekin ajattelin, että turha on alussa alkaa läträämään liian monimutkaisia sekoituksia. Parempi alkaa vaikka yhdestä pavusta, jotta oppii tietämään ja maistamaan miten muutokset paahdossa + papuvalinnat vaikuttaa makuun.

Tämä liittyy vaan mun normaaliin harrastuneisuuteen: tykkään tehdä asioita itse. Olen tehnyt mm. mozzarellaakin itse, vaikka ei siinäkään työmäärään nähden paljon ole järkeä.  ;D Mutta ei siitä sen enempää.
Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Papuviidakko
« Vastaus #4 : Marraskuu 06, 2010, 15:06:20 ip »

Itsekin ajattelin, että turha on alussa alkaa läträämään liian monimutkaisia sekoituksia. Parempi alkaa vaikka yhdestä pavusta, jotta oppii tietämään ja maistamaan miten muutokset paahdossa + papuvalinnat vaikuttaa makuun.

Näinpä juuri ja jos vaikka kyseistä papua saisi vielä ammattilaisen paahtamana verrokiksi (saisi ainakin jotain osviittaa siitä minkälainen potentiaali pavussa on). Mutta tosiaan näissä paahtojutuissa vaikuttaa omat mieltymykset erittäin paljon ja jos itse on erittäin tyytyväinen tuotoksiin, niin hyvä niin  :D
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2