Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: E.S.E Podit vs. pavut?  (Luettu 33899 kertaa)

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: E.S.E Podit vs. pavut?
« Vastaus #45 : Helmikuu 02, 2016, 15:31:03 ip »

Näin teen minäkin. Unohdan ne vanhat loput purut sinne seinämiin. Arvelen, etteivät ne shottiin joudu, vaan pysyvät koristeena siellä jossakin. Pieni satsi kämmenelle ennen ekaa kahvia ja son sii.
Ihan samat on tavat täälläkin :)
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: E.S.E Podit vs. pavut?
« Vastaus #46 : Helmikuu 03, 2016, 13:56:49 ip »

Tilasin juuri lisää tätä ei-oikeata-kahvia 150kpl  8). Kilohinnaksi jäi hieman runsaat 36€/kg postikuluineen. Valjastin ransuni toistaiseksi suodinkahvikäyttöön, että tällä mennään jonkin aikaa. Tosin Rancilion säätö portaallisena on ollut ihan näppärä vaihdettaessa essosta suotimeen ja takaisin. Olen merkannut lukemat muistiin eri pavuille/jauhatuksille. Toimii.

Pidän "tutkan" kuitenkin päällä myös muiden espressomyllyjen osalta, mikäli niitä vain tulee sopivasti myyntiin. Olin ajatellut jo ostaa ransun rinnalle jonkin pienemmän rimpulan, tyyliin Baratza Encore tms.. Mutta ei, ei sittenkään. Haluan myllyltä tukevuutta ja luotettavuutta, kuten nykyiselläkin myllyllä on. Eli, sellainen sukupolvien kestävä hankinta olisi kovasti mieleinen. En tiedä, miten nämä modernit, "bittejä" ahmivat myllyt tulevat kestämään ajan hammasta? Kun on hieman tuota automaatio/tietokone -taustaa takana, niin en usko elektroniikan ainakaan lisäävän luotettavuutta tai myllyn käyttöikää.
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: E.S.E Podit vs. pavut?
« Vastaus #47 : Helmikuu 04, 2016, 18:29:46 ip »

Lucaffé Mamma Lucia E.S.E pod osoittautui pienoiseksi pettymykseksi. Ei olisi pitänyt tilata "sokkona", vaikka "sainkin halvalla". Makuhan tuossa on ihan ok, mutta uuttoajat jäävät kovin lyhyiksi (10s-15s). Taitaa olla jauhatukseltaan hieman karkeampaa tavaraa, kuin muut kokeilemani podit. Nyt pitää sitten keksiä, mitä oikein tekisin näille? Americanona varmaan ok? Tuplana voisi yhdistää jonkin toisen podin kanssa ja yrittää siten pidentää uuttoaikaa.

Miscela d'Oro Espresso Cremosa. Tämän valmistajan podit ovat osoittautuneet kautta linjan varsin hyviksi, niin maun kuin jauhatusasteenkin osalta. Uuttoajat pysyvät luotettavasti 25s-35s rajoissa. Pitänee tutustua valikoimiin tarkemmin...
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: E.S.E Podit vs. pavut?
« Vastaus #48 : Elokuu 31, 2016, 19:47:31 ip »

Tämähän oli hyvä ketju. Vieläkö Vemuli keittelet espressopodeilla?

Kotona teen juomani Pavoni + imini yhdistelmällä ja käytän pienpaahtimoiden kahveja. Joskus itse paahtamiani.

Nyt alkaa työpaikalla närästää seisoneen suodatinkahvin lipittäminen, enkä aina jaksa turkkilaista tai kreikkalaista kahvia siellä keitellä.

Olen siis ostamassa vähän käytettyä thermoblock keittintä, jossa on esepod suodatin. Ajatuksena on se, että sijoitan keittimen toimistooni asiakirjakaapin päälle, jossa podeilla voi aika sotkuttomasti (niin ainakin luulen) keitellä itselle ja kenties joskus tarjota muillekin kahvia. Ainakin viehättää ajatuksena se, että voi keittää meluttomasti ja keskustelun häiriintymättä kahvi parilla napin painalluksella.

Miscella d'oron arabicaa meinasin aluksia tilailla.

Että tällaista rappiota. Thermoblokeista minulla on realistinen käsitys, koska sellaisella keittelin monta vuotta. Tunnen niiden ongelmat, mutta esepodeista minulla ei ole mitään kokemusta (valmiiksi jauhetusta bulkkiespressosta thermon ja painekahvan kanssa kokemusta on). Kokeilin keitintä myllyn kanssa, mutta oli toimistokäyttöön aivan liian sotkuista ja kanslian keittiössä ei keittimelle ole kertakaikkiaan tilaa.

No laitan tänne kommenttia, kun pääsen podien kanssa alkuun. Menee varmaan ensi viikkoon, kun ei tästä kaupungista saanut podia ostettua. Menee siis tilaukseen. Kaupan hyllyt on noita kapsuloita pullollaan ja podit on kadonneet.

Mitä tulee roskien tuottamiseen, niin se toki podeissa hieman häiritsee. No ne podit saanee purkkiin ja sieltä aika ajoin biojätteisiin. Jäljelle jää yksittäispaketin kuori, joka menee sekajätteisiin, ei noita varmaan kuitenkaan kovin montaa sataa vuositasolla kerry. Joitakin satoja kuitenkin....
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: E.S.E Podit vs. pavut?
« Vastaus #49 : Syyskuu 01, 2016, 09:00:08 ap »

Että tällaista rappiota. Thermoblokeista minulla on realistinen käsitys, koska sellaisella keittelin monta vuotta. Tunnen niiden ongelmat, mutta esepodeista minulla ei ole mitään kokemusta (valmiiksi jauhetusta bulkkiespressosta thermon ja painekahvan kanssa kokemusta on).

Itse kokeilin aikoinaan Soliksen kanssa ESE-podeja, kun koneen mukana tuli se oma painekahva niihin. Kupissa oli 10 sekunnissa varmaan desi kahvin kaltaista pahan makuista litkua. Ei siis oikein hyviä kokemuksia niistä tullut.

No laitan tänne kommenttia, kun pääsen podien kanssa alkuun. Menee varmaan ensi viikkoon, kun ei tästä kaupungista saanut podia ostettua. Menee siis tilaukseen. Kaupan hyllyt on noita kapsuloita pullollaan ja podit on kadonneet.

Pistä ihmeessä, itselläni on vähän vastaavanlainen tilanne. Näppärälle ja siistille systeemille olisi käyttöä (niin onhan ne kapselikoneet keksitty...).
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: E.S.E Podit vs. pavut?
« Vastaus #50 : Syyskuu 01, 2016, 10:14:19 ap »

Lainaus käyttäjältä: migu2
Pistä ihmeessä, itselläni on vähän vastaavanlainen tilanne. Näppärälle ja siistille systeemille olisi käyttöä (niin onhan ne kapselikoneet keksitty...).

Tilasin kuitenkin Mokasirs arabicaa, kun ei tuolla Miscella d'orolla 100% arabicaa ollut. Tulee kerralla 200 nappia, joten varmaan loppuvuoden työpaikkakahvit on siinä. Toivottavasti ei ole ihan kelvoton ostos. Hyvät palautteet tuo oli ostajilta saanut. Järkevä mies olisi tietenkin ostanut sekoitelman eri kahveja, mutta minua ei nuo robustat kiinnosta ollenkaan, joten otin riskin.

Koneena on DeLonghin Dedica EC680M keittimestä. Kokeilin sitä irtokahvilla sen verran, että sain ihan kelvollista aikaiseksi, mutta sotku oli liian kova. Pitäisi hommata niin paljon oheissälää, että pitää antaa tilaisuus noille napeille. Koneessa voi ohjelmoida juoman pituuden, joten aika helpolla pääsee, jos löytää napin, jolla ei tule vesi hulahtamalla läpi. Kerron sitten miltä tuo Mokasirs vaikuttaa ja keittely käytännössä.

Yhdellä työkaverilla, jolla on myös Pavoni pro ja mylly kotona, on omassa huoneessaan halpa kapselikone. Harvemmin hän enää keittiössä seisonutta kahvia juo. Eli kokee kapselikahvin paremmaksi. Itse vierastan kapselikonetta, kun sehän on jonkinlaista pikakahvia. Vähän niissä on aina sellainen sivumaku, josta en pidä.

Onko ESE sitten parempi, niin saatan hävitä hinnassa, jos en pääse parempaan.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: E.S.E Podit vs. pavut?
« Vastaus #51 : Syyskuu 01, 2016, 17:04:05 ip »

Itse kokeilin aikoinaan Soliksen kanssa ESE-podeja, kun koneen mukana tuli se oma painekahva niihin. Kupissa oli 10 sekunnissa varmaan desi kahvin kaltaista pahan makuista litkua. Ei siis oikein hyviä kokemuksia niistä tullut.

Gaggialla sai painesihdillä sen uuttoajan kuntoon. Ei-painesihdillä taas valahti liian nopeasti. Painesihtiä tosin manuaalissakin vaadittiin podeille.

Sitä painesihtikahviahan se oli.

Minusta se podi ei kauheasti lopulta helpota. Melkein menisin nespressoon sitten itse.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 01, 2016, 18:18:55 ip kirjoittanut PaljonMaitoa+VahvaaKahvia »
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: E.S.E Podit vs. pavut?
« Vastaus #52 : Syyskuu 01, 2016, 22:15:04 ip »

Huomenna pitäisi olla podien täällä. Tosin huomenna on myös vapaapäivä, mutta lauantaina varmaan töissä testailen ja ohjelmoin sopivan annosmäärän. Jos nyt ei ole pakko huomenna töihin mennä - minulla kun ei ole tuota työaikaa. Mutta viimeistään lauantaina jotain kommenttia.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: E.S.E Podit vs. pavut?
« Vastaus #53 : Syyskuu 04, 2016, 18:53:24 ip »

 ::)

Ja tämä hämmentynyt nauru on naurua ihan itselle.

Kuinkahan minä Pavonilla ja myllyllä pienpaahtimokahveihin tottunut ja oikeata espresso harrastava sain luotua itselleni mielikuvan siitä, että ESE podeilla pystyisi saamaan aikaan edes kelvollisen espresson.

Kyllä ihminen osaa mielikuvilla ja toiveajattelulla huijata itseään. Kai sitä vähän ajatteli, että Cremasta kahvia ja laitteita ostavat asiaan vakavammin suhtautuvat ihmiset. Mutta itse en tuolle ostamalleni Mokasirs oro kahville anna yhtään tähteä. Asiakaspalautteena se oli saanut kaikilta kolmelta palautteen antajalta tähtiä viisi.

Uskomatonta kuraa. No kokki nauttii itse virheensä, niin oppiipahan tässä ettei kannata toiveajattelua ja faktoja sekoittaa keskenään.

Tällä kokemuksella "ESE Podit vs. pavut?" ei ole edes relevantti kysymys.

No ei se mitään. Minulla on mylly työhuoneeseen hankitulle keittimelle. Sillä saa kelvollista espressoa, kun itse jauhaa. Kauaksi se jää Pavonin tasosta, mutta varmasti parempaa kuin pannussa seisonut marketin suodatinkahvi. Pitää siis ostaa muutama lisätarvike, Knockbox ja puhdistusliina ja papuja, kunhan nuo virhehankinnat juo pois. tarjoamaan niitä ei ilkeä ruveta.

Mutta niin oli karmea kokemus, että muita ESE-nappeja en uskalla edes kokeilla.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini