Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Caffi: Colombia Medellin  (Luettu 7799 kertaa)

Markus

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 282
    • Kahjona kahviin
Caffi: Colombia Medellin
« : Syyskuu 14, 2010, 17:03:42 ip »

Ostin eilen Caffin Sellon toimipisteestä varttikilon Colombia Medelliniä, joka oli paahdettu kymmenkunta päivää sitten juuri espressoa silmälläpitäen.

Silmämääräisesti paahto on tummanpuoleista, mutta sellaista tummalle paahdolle tyypillistä pelkän paahdon tuoksua pavuista ei nouse.Tähän mennessä olen päätynyt 17-18 g annostuksella, noin 24 sekunni uutolla ja 34 g kupillisella kauniiseen, makeaan kuppiin jossa aistittavissa kirsikan ja mantelin häivähdyksinä, hetkittäin jopa mansikkaisia makuja. Karvaus hyvin vähäistä ja seiiainen hyvin usein tuleva yleiskitkerä jälkimaku ei koskaan saapunut. Eilisissä 18 g, 26-27 s, 28 g ristretoissa sitä karvautta oli merkittävästi enemmän, mutta koko lailla makeaa kahvi oli niinkin.

Mia sanoi papuja myydessään, että kahvi kyllä kestää pidemmänkin uuton jopa puoleen minuuttin asti. Ei tullut kysyttyä, oliko tässä jotain pidempää esiuuttoa mukana tai jotain.Annostuksen lähtökohta oli 18-20 g, ja pihinä miehenä lähdin liikkeelle alakantista. Luultavasti kahviin tulisi vähän enemmän bodia tuhdilla annostuksella, kolumbialaisista on mielestäni kuitenkin irronnut tuhdimpaakin runkoa joskus. Toisaalta, olen viehtynyt kovasti myös espressossa näihin kirkkaampiin kuppeihin, joista yksittäiset aromit erottuvat selkeämpinä. Omaan makuuni sain homman nyt aika lailla kohdalleen, mutta täytyy miettiä jos vielä ennen pussin loppumista testailisi muitakin lähestymistapoja.

Maidon kanssa ponnistin tuota myös tänään aika mukavin, samettisen toffeisin lopputuloksin. En oikein tiedä, mitä siitä pitäisi maitokahvina sanoa. Hyvin pelaa, mutta yksittäiset aromit eivät hirveästi puske läpi. Lopputuotteen makeus riippunee maidosta ja siitä, kuinka ihanteelliseen lämpötilaan höyrytys onnistutaan pysäyttämään.

Tämä on kolmas Caffin paahtama kolumbialainen, jota olen kokeillut. Kaikista olen pitänyt aika kovasti. Caffin Sellon toimipisteeseen liittyvä tunteenpurkaus löytyy blogista.
Kirjattu
@kahjonakahviin. Seuraa. Tilaa. Tykkää.

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Caffi: Colombia Medellin
« Vastaus #1 : Syyskuu 14, 2010, 17:58:37 ip »

Flamingon puolella Petri teki itselleen shotin tuplalla josta sain sen toisen.
Vaikkakin shotin tekijä ei itse ollut siihen täysin tyytyväinen, niin itse pidin, pidin oikeastaan paljonkin.
Asiaan saattoi vaikuttaa siihen asti paljon tummempia shotteja jonkin aikaa juoneena, saada eteen ns. erittäin hedelmäinen/marjaisa (en osannut erottaa kunnolla makuja yhdestä shotista) ja sopivan hapokas esso joka lähenteli ristrettoa, teki säväyksen.
Blogi kirjoitus oli hyvä, jälleen.

Tuota kyseistä papua ajattelin käydä hakemassa, kun edelliset ovat juotu. Ehdin jo tilata reilu kk:n satsin tuossa pari päivää sitten.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Caffi: Colombia Medellin
« Vastaus #2 : Syyskuu 26, 2010, 19:45:24 ip »

Tästä kahvista on Caffilla kahta erilaista paahtoa, vaalempaa ja tummempaa (joka valmistettu enemmän espressolle).
Nyt olen varttikilon maistellut tuota vaaleampaa. Kokeilin abidilla, aeropressillä sekä suodatinkeittimellä.
Abidilla yritin etsiä sitä makeutta ja hedelmällistäkin makua, mutta muutaman eri yrityksen jälkeen totesin etten siinä onnistunut.
Siirryinkin suodatinkeittimelle ja maku jotenkin parani, liekö syynä abidille liian karkea jauhatus. Maku oli miellyttävä, mutten vieläkään saanut sitä makua irti mitä odotin.
Jälleen kerran paikan paikapäällä kyselin syytä moiseen, mulle tehtiin aeropressillä kupillinen. No siinä se erottui, sopivan hapokas ja hieman makea, hapokkuus jäi nopeasti pois jälkimausta.
Kotona aikani teinkin aamuisin kupin aerolla, kunnes tänään päivällä käytin viimeiset purut suodatinkeittimelle. Maku oli se se mitä alussa metsästin, hedelmää hiukkasen, makeutta sekä sopivan hapokas.
Lieneekö syynä että otin pavut testiin liian nopeasti paahdosta? Odottelin 4-5vrk:tta ennen kuin aloitin "kupituksen".
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Markus

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 282
    • Kahjona kahviin
Vs: Caffi: Colombia Medellin
« Vastaus #3 : Syyskuu 26, 2010, 21:47:11 ip »

En tunne kunnolla kumpaakaan menetelmää enkä käyttämääsi versiota tästä kahvista, joten periaatteessa pitäisi olla hiljaa. Oma kokemukseni on ollut, että yleiskahvimaisuus jyrää pussinkyljessä mainostetut pavun 'omat aromit' silloin, kun purut yliuuttuvat. Käyttämilläni menetelmillä (v60, melitta) tilanne on korjaantunut uuttoaikaa lyhentämällä. En tiedä, voiko tätä kokemusta soveltaa tilanteeseesi mitenkään..
Kirjattu
@kahjonakahviin. Seuraa. Tilaa. Tykkää.

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Caffi: Colombia Medellin
« Vastaus #4 : Syyskuu 27, 2010, 09:49:37 ap »


Lieneekö syynä että otin pavut testiin liian nopeasti paahdosta? Odottelin 4-5vrk:tta ennen kuin aloitin "kupituksen".


Luulisin, että juuri näin tapahtui.
Minäkään en käytä noita mainitsemiasi valmistusmenetelmiä, mutta olen tässä juuri ollut pulassa, kun kahvit pääsivät vähiin. Sitten kävin maalla ja terassilla paahdoin hiukan suuremman satsin.
Nyt paahdosta on kulunut 8 päivää ja maku alkaa olla kohdillaan.
Aiemmin kokeilin (espressolla) 3 päivän ikäistä blendiä ja maku oli aivan hakusessa. Maussa tuntui nimenomaan paahdon ja ehkä jonkinlainen heinän maku. Makeasta jälkimausta ei tietoakaan.
Ei liipannut pitkältä, että joudun ostamaan papuja kunnes omat "tekeytyvät" valmiiksi.

Yhtään en osaa sanoa, mitä pavulle tuossa vaiheessa tarkalleen tapahtuu, mutta maku muuttuu aika paljon.

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

Markus

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 282
    • Kahjona kahviin
Vs: Caffi: Colombia Medellin
« Vastaus #5 : Syyskuu 27, 2010, 10:30:52 ap »

Itse en ihan äkkiä uskoisi syyksi liian tuoretta kahvia, jos maku pavun ominaismaku ei meinaa löytyä. Kyllä sen pitäisi olla maistettavissa jo aiemmin, vaikka maku tietysti muuttuukin paljon. Lisäksi oman kokemuksen mukaan espressossa tuo liiallinen (riippuu keneltä kysyy) tuoreus hankaloittaa peliä paljon enemmän kuin "pitkillä" menetelmillä.
Kirjattu
@kahjonakahviin. Seuraa. Tilaa. Tykkää.

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Caffi: Colombia Medellin
« Vastaus #6 : Syyskuu 27, 2010, 21:37:00 ip »

Liian tuoreen kahvin ongelma on lähinnä hiilidioksidi. Se joko aiheuttaa aliuuttumista taikka yliuuttumista (purut jäävät joko "höttöön" kellumaan taikka sitten on "turbulenssia" liikaa). Tuota hiilidioksiongelmaa saa parhaiten vähennettyä jauhamalla pavut tunti pari etukäteen (jos vain muistaa). Mutta ei tietenkään espresson kanssa näin. Joka tapauksessa hieman vanhetessaan papu alkaa käyttäytyä "säyseämmin" näissä perinteisissä uuttomenetelmissä eikä ole enää niin tarkkaa.

Maussa tuntui nimenomaan paahdon ja ehkä jonkinlainen heinän maku. Makeasta jälkimausta ei tietoakaan.
Ei liipannut pitkältä, että joudun ostamaan papuja kunnes omat "tekeytyvät" valmiiksi.

Yhtään en osaa sanoa, mitä pavulle tuossa vaiheessa tarkalleen tapahtuu, mutta maku muuttuu aika paljon.

Kahdeksan päivän kypsyttely kuulostaa aika pitkältä. Onko maku miten pahasti "ruohoinen"? Tuosta ruohoisuudesta on juttua esim. täällä. Siihen auttaa ilmeisesti kunnon kuivattelu (ks. ketjusta tarkemmat speksit). Liekkö liian täysi paahdin heikentänyt kuivumista?
Kirjattu

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Caffi: Colombia Medellin
« Vastaus #7 : Syyskuu 28, 2010, 08:24:31 ap »


Kahdeksan päivän kypsyttely kuulostaa aika pitkältä. Onko maku miten pahasti "ruohoinen"? Tuosta ruohoisuudesta on juttua esim. täällä. Siihen auttaa ilmeisesti kunnon kuivattelu (ks. ketjusta tarkemmat speksit). Liekkö liian täysi paahdin heikentänyt kuivumista?

En nyt oikein tiedä siitä ruohoisuuden määrästä kertoa. (Hauska sinänsä, että muut kuvailevat samaa makua) Maku vain ei ole valmis. Se on ikäänkuin "osasina". Tämä sama ilmiö on ollut kahvissani aina, niin kauan kun olen Genellä paahtanut.
Muut kotipaahtajat ovat vähän samoilla linjoilla tästä.
Luulen, että täyttöastetta ei tarvitse alentaa. Annan pavun kuivua noin 5 min 150 asteessa ja vasta sitten hönkä päälle.
Käytän aina sitä "kuivakäsitellyn" alaviivaa täytössä. Maut menevät tosiaan aivan paikalleen reilussa viikossa, mutta ei ennen.

Ehkä pitää ensi kerralla pienentää annosta ja katsoa valmistuuko blendi nopeammin juotavaksi?

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso