Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Iloinen yllätys Lidlissä: hyviä papuja 8 euroa kilo  (Luettu 241336 kertaa)

Franssales

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 76
Vs: Iloinen yllätys Lidlissä: hyviä papuja 8 euroa kilo
« Vastaus #120 : Maaliskuu 29, 2010, 11:05:33 ap »

> 30eur * 7,12 kg = 213,60eur
> Erotus vuositasolla 213,60eur - 56,96 eur = 156,64 EUR

Kalleimmankin mukaan oma kahvikarrastukseni/kahvinjuomiseni maksaa reilusti vähemmän kuin yksikin kahvi päivässä Essolla. Kyllä minä sen myönnnän että 150 e vuositasolla on säästämisen arvoinen, jos se tapahtuu säästämisen arvoisissa asioissa (kuten juuri äsken sähkölaskussa).

Jos tarkkoja halutaan olla, niin säästöjä syntyy myös siinä, että kun olen alkanut tehdä kahvini itse, ei ole tehnyt mieli tilata kahvia muualla. Tämä on kuitenkin sivuseikka, asiaan:

Lidlin kahvi on minusta espressona juomakelvotonta, lattena välttävää, enkä minä tosiaankaan edes ole mikään kultakurkku. Juon sitä itse nyt kun ei muuta ole, pitää hakea vihreitä papuja että voi kokeilla popcornkonetta. Tuossa latessakin on se huono puoli että on turhauttavaa ensin nähdä koko vaiva ja koota laitteistot ja myllyt ja sitten tehdä kahvia, jota parempaa saisi suoraan aikaan mokkapannulla tai Cafe Parisienista tiputtamalla.
Kirjattu

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Iloinen yllätys Lidlissä: hyviä papuja 8 euroa kilo
« Vastaus #121 : Maaliskuu 29, 2010, 13:14:15 ip »

> 30eur * 7,12 kg = 213,60eur
> Erotus vuositasolla 213,60eur - 56,96 eur = 156,64 EUR

...Kyllä minä sen myönnnän että 150 e vuositasolla on säästämisen arvoinen, jos se tapahtuu säästämisen arvoisissa asioissa (kuten juuri äsken sähkölaskussa)...

Ymmärtääkseni nimerkki "Katajan" kommentti ei ottanut lainkaan kantaa siihen, onko Lidlin kahvi hyvää vai ei. Se ei myöskään ottanut kantaa siihen, onko 156 euron säästö kahvikuluissa mielekästä vai ei. Kerroit itse aikaisemmin, että juot niin vähän, että kahvin hinta ei juuri merkitse. "Kataja" laski tuon auki ja totesi "ei merkitsevän" summan olevan 156 euroa vuodessa, mitä itsekin pidät yleisellä tasolla säästämisen arvoisena summana. Säästätkö ja missä säästät, on sinun päätöksesi, eikä kukaan ole sinua siinä ojentanut.
   
Kirjattu

luonto

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1
Vs: Iloinen yllätys Lidlissä: hyviä papuja 8 euroa kilo
« Vastaus #122 : Maaliskuu 29, 2010, 23:20:45 ip »

Mahtaako Lidlin kahvit olla kuinka "reilun kaupan" kamaa  ???

Halpa hinta tarkoittaa myös sitä että jostain jouduttu pyöristämään kulmaa.
Kirjattu

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Iloinen yllätys Lidlissä: hyviä papuja 8 euroa kilo
« Vastaus #123 : Maaliskuu 30, 2010, 07:51:00 ap »

Mahtaako Lidlin kahvit olla kuinka "reilun kaupan" kamaa  ???

Halpa hinta tarkoittaa myös sitä että jostain jouduttu pyöristämään kulmaa.

Fair trade-tuotteet tunnistaa siitä FT-lätkästä. On kuitenkin kulmien pyöristämistä ajatella, että fair trade olisi 'end all be all' kahvien reiluudessa. Harva luksuskahvi esimerkiksi kantaa fair trade-sertifikaattia mutta kasvattajille sekä kasvattajiston lähipiirille kertyvät hyödyt ovat silti moninkertaisia verrattuna fair trade-kahveihin. Lisäksi fair tradessa arveluttaa tietynlainen hyväntekeväisyys (ei siinäänsä paha asia), jossa hintaa maksetaan kahvin laadusta riippumatta. Tämä ei juurikaan kannusta viljelijöitä kehittämään tuotettaan.
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

Franssales

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 76
Vs: Iloinen yllätys Lidlissä: hyviä papuja 8 euroa kilo
« Vastaus #124 : Maaliskuu 30, 2010, 08:33:34 ap »

Ymmärtääkseni nimerkki "Katajan" kommentti ei ottanut lainkaan kantaa siihen, onko Lidlin kahvi hyvää vai ei. Se ei myöskään ottanut kantaa siihen, onko 156 euron säästö kahvikuluissa mielekästä vai ei. Kerroit itse aikaisemmin, että juot niin vähän, että kahvin hinta ei juuri merkitse. "Kataja" laski tuon auki ja totesi "ei merkitsevän" summan olevan 156 euroa vuodessa, mitä itsekin pidät yleisellä tasolla säästämisen arvoisena summana. Säästätkö ja missä säästät, on sinun päätöksesi, eikä kukaan ole sinua siinä ojentanut.   

Minulta jäi ymmärtämättä, miksi en olisi saanut vastaustani kirjoittaa, mutta ehkä se ei ollut tärkeää.
Kirjattu

julehti

  • Global Moderator
  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 89
Vs: Iloinen yllätys Lidlissä: hyviä papuja 8 euroa kilo
« Vastaus #125 : Maaliskuu 30, 2010, 21:41:11 ip »

Itsellänikin oli tuo outo kokemus Lidlin espressopapujen kanssa. Saattoi olla toinen pussi jonka ostin, jossa oli kissanpissamainen pistävä tuoksu ja makukin oli aika outo. Tästä johtuen laitoin yhden pussin pakkaseen.

Ehkä oli pilallinen pussi, en ihmettelisi. Viime vuoden loppupuolella tuli vastaan yksi Monte Santos -pussi, joka oli selvästi tavallista huonompaa. Ei tahtonut tulla shotit lävitse, vaikka pakkaisi löysään ja hyvin vaajaaksi. Saattoi olla erää 10/2009 tai 11/2009, en muista. Oli ensimmäinen karvas kokemus ehkä 40-50 Monte Santos -pussin kulutuksen aikana.

Jos törmää tällaiseen, on paras viedä kauppaan takaisin ja pistää merkille paahtoerä ja kertoa siitä vaikka tänne.
Kirjattu
Juhani
--------
mustan ystävä jo vuosikymmenet

Franssales

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 76
Vs: Iloinen yllätys Lidlissä: hyviä papuja 8 euroa kilo
« Vastaus #126 : Maaliskuu 31, 2010, 14:59:05 ip »

Ehkä oli pilallinen pussi, en ihmettelisi. Viime vuoden loppupuolella tuli vastaan yksi Monte Santos -pussi, joka oli selvästi tavallista huonompaa. Ei tahtonut tulla shotit lävitse, vaikka pakkaisi löysään ja hyvin vaajaaksi.

Minulla tuli nesteet liiankin iloisesti läpi, kun mylly oli viritetty Mokafloralle. Olen nyt säätänyt sitä hienompaan suuntaan, ja cremaa on alkanut tulla vähän enemmän. Vaaleata se on vieläkin, joten nuppia pitää kiertää edelleen. Nyt tuota kuitenkin juo ennenkuin selkäänsä ottaa, mutta eipä vielä paljoa enempää sanottavaa.
Kirjattu

Hoffmann

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11
Vs: Iloinen yllätys Lidlissä: hyviä papuja 8 euroa kilo
« Vastaus #127 : Heinäkuu 22, 2010, 14:04:43 ip »

Nappasin eilen Kampin lidlistä Espressopapupussin mukaan, ja kassajonossa hämmästyin suuresti katsoessani paahtokuukautta: 06/10! Kuukauden vanhaa paahtoa klassiseen 4e/500g hintaan. Ei paha. Mutteripannulla keitettynä varsin kelvollisen makuista sumppia, eukalyptusmainen vivahde kyllä hämmästytti.
Kirjattu

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Iloinen yllätys Lidlissä: hyviä papuja 8 euroa kilo
« Vastaus #128 : Heinäkuu 27, 2010, 00:09:04 ap »

...kassajonossa hämmästyin suuresti katsoessani paahtokuukautta: 06/10! Kuukauden vanhaa paahtoa klassiseen 4e/500g hintaan. Ei paha. Mutteripannulla keitettynä varsin kelvollisen makuista sumppia...

Eikö olekin aika merkillistä, tuoreinta markettikahvia saa usein Lidlistä!

Sinänsä tuo hinta (8e/kg) on kovin suhteellinen asia, meille se edustaa täydellistä halpiskahvia. Laadukkaammat markettikahvit maksavat kai 25-30 e/kg ja parempi tavara sitten 30-40 e/kg. Lidlin kannalta papuja kannattaa varmaankin myydä, kun suomalaiset ostavat niitä iloisena ylihintaan. Ylihintaan? Joo. Muissa viestiketjuissa on puhuttu espanjalaisista kahveista. Catunambua joku kehui (siis joku muukin, kuin minä). Sekä mainitun Catunambun että oman suosikkini (Marcilla Gran Aroma) kilohinnat ovat 7-8 euron haarukassa. Kyseessä ovat sikäläiset ns. hyvät merkkikahvit, ostopaikkana "high street" -liike. "Gourmet" -tasoinen, etupäässä ravintoloille tarkoitettu Saimaza Gran Seleccion Arabica maksaa 10 e/kg. Se on sikäläisittäin kallis kahvi. Näin ollen arvelen ja toivon, että Lidlin 8 e/kg bulkkikamasta on Lidlille ihan järkevää businestä - ja hyvä asia meille.
                   
Kirjattu

S.E.C.

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 14
Vs: Iloinen yllätys Lidlissä: hyviä papuja 8 euroa kilo
« Vastaus #129 : Helmikuu 24, 2012, 01:11:23 ap »

Lähi-Lidlin tarjonta muuttui ehkä kuukausi sitten Monte Santos -merkityistä puolen kilon pusseista (joilla aloittelin harrastuksen) kilon Bellarom Espresso -pusseihin.

Tämmöisiin: http://www.lidl.de/de/Bellarom/BELLAROM-Kaffeespezialitaeten-Ganze-Bohne

Onko konnossööreillä mielipiteitä Bellarom Espressosta?
Kirjattu

linker

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 94
Vs: Iloinen yllätys Lidlissä: hyviä papuja 8 euroa kilo
« Vastaus #130 : Helmikuu 24, 2012, 07:57:08 ap »


Bellarom on ollut ainoa papu joka parin yrityksen jälkeen päätyi minulla roskikseen.
Ehkä en vain osannut. Se oli tuo punainen pussi

 
Kirjattu

vissymies

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 135
Vs: Iloinen yllätys Lidlissä: hyviä papuja 8 euroa kilo
« Vastaus #131 : Helmikuu 24, 2012, 08:39:20 ap »

Mulla vieläkin hyllyssä oleva Monte Santos muistuttaa kovasti tuota punaista Bellaromia.

En saanut siitä itse mitenkään erikoista espressoa aikaiseksi, vaikka jotkut on tuoreita papuja kehuneetkin.
Voi olla että Bellarom on ihan eri kahvia, tai sitten Lidilissä kukin erä voi olla ihan omanlaistaan kahvia ;-)
Kirjattu
Bezzera BZ07, OE Pharos, Mazzer MiniE, Aeropress, Hario Skerton, Hario Mini-Slim+, Wilfa WSCG-2 (Isomac Giada, Minimoka 203)

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Iloinen yllätys Lidlissä: hyviä papuja 8 euroa kilo
« Vastaus #132 : Helmikuu 24, 2012, 09:25:54 ap »

Lidilissä kukin erä voi olla ihan omanlaistaan kahvia ;-)


Tämä on totuus. Välillä hyvää, välillä homeen makuista kuraa.
Kirjattu

oldpet

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 165
Vs: Iloinen yllätys Lidlissä: hyviä papuja 8 euroa kilo
« Vastaus #133 : Helmikuu 24, 2012, 09:41:53 ap »

Minäkin olen saanut lidlistä hyviä papuja, mutta viime kevään jälkeen en ole enää ostanut, kun sattui peräkkäin kolme pussia jotka haisivat selkeästi kissanpissalle. Näistä sain toki hyvityksen, ja niistäkin pusseista, joista lidl yritti ryöstää rehellistä asiakasta


Lidlistä saa kyllä hyvää suklaata, ja muutamia muita tuotteita, mutta kahvia en sieltä enää osta.
Kirjattu
Kupissa tänään:

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Iloinen yllätys Lidlissä: hyviä papuja 8 euroa kilo
« Vastaus #134 : Helmikuu 24, 2012, 10:54:39 ap »

Voi olla että Bellarom on ihan eri kahvia, tai sitten Lidilissä kukin erä voi olla ihan omanlaistaan kahvia ;-)

Samaa pashaa se on, vain eri paketissa  :D. Tosiaan mitenkään tasalaatuista tuo espresso ei ole, maku vaihtelee erien mukaan. Ja nyt vielä kilon pusseissa, enpä taida ostaa enää.
Harmi ettei Lidlissä ole enää noita muita papuja, olivat kuitenkin ihan juotavia.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2