Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kahwiki on taas toiminnassa! Sen löydät täältä: http://www.ristretto.fi/w/

Kirjoittaja Aihe: Iloinen yllätys Lidlissä: hyviä papuja 8 euroa kilo  (Luettu 237969 kertaa)

joni

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 155
Vast:Iloinen yllätys Lidlissä: hyviä papuja 8 euroa kilo
« Vastaus #15 : Tammikuu 22, 2008, 16:17:32 ip »

itse tein tuosta wieniläisestä nuotiolla pannukahvit ja tuli kyllä miellyttävän pehmeää juomaa. Espressona ei toimi. Tavallista suodatinkahviakin siitä saa. Kyllä vain ero tavalliseen kulta-katriinaan on älytön.
Itse ostin noita espresso-, crema ja wienpapuja. Tuosta espressosta saa todella hyvän espresson. Ei taida valmiiksi jauhetuista päästä lähelle kuin robertsin brutal.
Kirjattu
La Pavoni Professional + Demoka Minimoka M207

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vast:Iloinen yllätys Lidlissä: hyviä papuja 8 euroa kilo
« Vastaus #16 : Tammikuu 22, 2008, 21:41:55 ip »

Lainaus käyttäjältä: migu2
Menee vähän offtopic, mutta minkälaista karkeutta käytit Moccamasterissa? Oma Moccamasterini liruttaa niin hemmetin nopeasti veden läpi että tahtoo jäädä pliisuksi kahvi kuin kahvi, vaikka puruja on tarpeeksi.
Vaikea sanoa mitään sopivaa asetusta, riippuu niin myllystäkin. Mutta kokeillan näin:

Espanjalainen valmisjauhatus on tehty mutteripannulle. Liian karkeaa espressokoneeseen, liian hienoa suodatinkeittimeen.  --->  Jauhan Wieniläisen vähän tuota espanjalaista karkeammaksi. Hienommaksi kuitenkin, kuin suomalainen suodatinkarkeus.

cartman
Kirjattu

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vast:Iloinen yllätys Lidlissä: hyviä papuja 8 euroa kilo
« Vastaus #17 : Tammikuu 22, 2008, 21:44:27 ip »

Lainaus käyttäjältä: joni
Itse ostin noita espresso-, crema ja wienpapuja. Tuosta espressosta saa todella hyvän espresson. Ei taida valmiiksi jauhetuista päästä lähelle kuin robertsin brutal.
Sitä Espressoa on muistaakseni maailmalla oikein kehuttu. Siinä on Robustaa seassa, mikä antaa sille "espressomaista" makua. Cremaakin purskuttaa kupin päälle ihan kauniisti!

cartman
Kirjattu

timoh

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16
Vast:Iloinen yllätys Lidlissä: hyviä papuja 8 euroa kilo
« Vastaus #18 : Tammikuu 23, 2008, 02:08:42 ap »

Ostin tuota Cafe Cremaa marras-, joulukuun vaihteessa tämän keskustelun innoittamana ja täytyy todeta että pettymys oli suuri. Halvalla ei vaan saa hyvää. Ostetut kahvit ovat kelvanneet lähinnä kahvimyllyni Grindz-pesun jälkeiseen "huuhteluun".
Kirjattu

joni

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 155
Vast:Iloinen yllätys Lidlissä: hyviä papuja 8 euroa kilo
« Vastaus #19 : Tammikuu 24, 2008, 17:09:01 ip »

mitäs papuja suosittelisit ja mistä niitä sitten saisi? Olisi mukava maistaa jotain todella laadukasta, niin saisi hiukan laajennettua omaa skaalaa samalla.

Tuosta lidlin cremasta saa sellaisen pehmeän hyvän kahvin, mitään valtaisaa espresso-elämystä sillä ei saavuteta. Toki lopputulos on aina monen asian summa.

Kirjattu
La Pavoni Professional + Demoka Minimoka M207

julehti

  • Global Moderator
  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 89
Vast:Iloinen yllätys Lidlissä: hyviä papuja 8 euroa kilo
« Vastaus #20 : Tammikuu 25, 2008, 11:21:38 ap »

Minusta Lidlin Cafe Crema ja Espresso hakkaavat kaikki normaalit suomalaiset ja italialaiset marketpavut mm. creman määrässä ja espresson maussa. Tämä on toki paljon makuasia ja riippuu mieltymyksistä, keittimestä, myllystä ja keittotavasta.

On varmaan kaikkien espressonjuojien etu, jos tavallisiin kauppoihin saadaan laajempi valikoima espressopapuja ja edullisemmilla hinnoilla. Lidlin täkytarjoukset voivat auttaa tähän suuntaan.

Mulla on jäljellä vielä kolme pussia marraskuussa ostettua espressoa eikä espresson laatu ole vielä huonontunut.
Kirjattu
Juhani
--------
mustan ystävä jo vuosikymmenet

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vast:Iloinen yllätys Lidlissä: hyviä papuja 8 euroa kilo
« Vastaus #21 : Tammikuu 25, 2008, 12:49:23 ip »

Harmi tuota Cafe Cremaa ja Espressoa ei enää papuina löytynyt. 2,99 euron hintaan niitä olisi voinut hyvinkin ostaa :lol:

Mutta mutta.. meitä "erikoiskahvien" juojia on sen verran vähän suhteessa suodatinlitkuja keittäviin ettei taida lähimarkettien hyllyille koskaan tulla mitään sen suurempaa valikoimaa. Ja toisaalta, ei kahvin mahtimaassa, Italiassakaan perusmarketeista löydy mitään sen kummempaa kahvia. Perus Lavazzaa ja Illyä. Paremmat kahvit täytyy hakea ihan jostain muualta, vaikka lähikahvilasta valmiin kupposen muodossa ;-)
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vast:Iloinen yllätys Lidlissä: hyviä papuja 8 euroa kilo
« Vastaus #22 : Tammikuu 25, 2008, 13:02:27 ip »

Lainaus käyttäjältä: julehti

On varmaan kaikkien espressonjuojien etu, jos tavallisiin kauppoihin saadaan laajempi valikoima espressopapuja ja edullisemmilla hinnoilla.


Niin, miten tämän nyt ottaa. Tottahan on että nykyisin nuo markettien papuvalikoimat ovat melko suppeita ja ylihintaisia - tällä saralla tuo Lidlin toiminta voisi tuoda toki jotain parannusta.

Mutta vaikka tuolta marketista löytyisi isompi valikoima papuja halvemmalla hinnalla, niin en tiedä miten moni minunkaltaisistani "kahvihörhöistä" niitä edelleenkään ostaisi. Nimittäin kun tiedän (olen maistanut) mikä ero on tuoreella/laadukkaalla ja vanhalla/heikompilaatuisella kahvilla - niin minua ei ihan helpolla saa enää ostamaan marketin hyllystä pussia kuukausi/pari sitten italiassa paahdettua robustapohjaista sekoitusta - tilaan/ostan siis sen kahvini edelleen suoraan (pien)paahtimolta (tai paahdan itse) vaikka joudunkin siitä enemmän maksamaan. Tässä en siis edelleenkään väitä että nuo markettikahvit olisivat mitenkään vastenmielisen makuisia - kyllä niistä sen kofeiinin saa monessakin tapauksessa ilman naaman vääntelyä - pointti on vaan siinä että itse en juo kahvia kofeiinin/piristymisen takia vaan maun takia. Itselleni ei tule kummoisiakaan kofeiinittomuusoireita jos joudun olemaan ilman kahvia ja piristävän vaikutuksen huomaan kahvissa vasta mikäli juon kerralla vähintään sen 3 tuplaa.

Ja sitten pitää pitää mielessä myös se että kun ostaa pienpaahtimoilta (tai vastaavalta) noita laadukkaita kahveja, niin näistä kahveista se kahvintuottaja saa yleensä paljon paremman korvauksen kuin mitä markettiketjulle tms. myydessään. Tämä taas mahdollistaa paremman toimeentulon ja kannustaa pitämään/parantamaan kahvinsa laatua. Tuon minä näkisin kahvinharrastajan etuna.

(26 euroa/kilo tulee kahvikupilliselle hintaa vajaa 20 senttiä. Eli eurolla saa päivässä sen n. 5 kuppia kahvia. Tuo ei ole mielestäni "nyky-yhteiskunnassa" iso menoerä jos ottaa huomioon kännykät/laajakaistat/lehdet ja muut vastaavat joihin saa uppoamaan helposti moninkertaisen määrän rahaa - ja usein tarpeettomasti)
Kirjattu

Kotimies

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 39
Vast:Iloinen yllätys Lidlissä: hyviä papuja 8 euroa kilo
« Vastaus #23 : Tammikuu 25, 2008, 13:52:34 ip »

Hain itse muinoin (siis joskus viime vuonna) foorumin yllyttämänä Lilleristä sekä Cafe Cremaa että Espressoa pari säkillistä. Kaikissa viimeinen päivä 11.2009 eli ei kai niin älyttömän vanhaa paahtoa kuitenkaan. Vasta vuodenvaihteessa pääsin kokeilemaan noita papuja. Sen verran hyvät hatsit oli ensimmäiset kokeilut, että panin sitten koko paketin käyttöön.

Minimokalla jauhan, myllylle oli helppo saada säädöt kohdalleen. Silvialla Cremaa tulee reilusti, ei kuitenkaan tursuamalla siten kuin joillain crema enhancereilla saadaan vaikka lastulevypurusta.

Teen itse normaalisatsina tuplafilttertillä lievän ristreton eli pidän vahvasta, syvästä ja leveästä mausta. Samoin hyvältä maistuvassa kahvissa on jotain makeaa itsessään. Tähän asti ehdoton suosikkini on ollut Mokkamestareiden Bahia, mutta nyt Lillerin Cafe Crema on samoilla nurkilla. Eroahan noissa on, mutta molemmat ovat varsin suunmukaisia ja käyttäytyvät prosessissa samalla tavalla, myös pakkasesta otettuna. Jos laskee mukaan hankintakustannuksen, niin kyllä Cafe Crema ohittaa Bahian. Saa nähdä miltä tuo Espresso maistuu, kun sen aika tulee - odotuksia on kyllä.

Onko foorumilaisilla ehdotuksia pavuista, joita kannattaa edellä mainittuun suuhun työntää laajentamaan näkemystä tarjonnasta? Kovien mielellään en lähde tilaamaan ulkomailta eli kotimaista tarjontaa tutkailen mieluummin.
Kirjattu
Quality over Quantity. Always.

timoh

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16
Vast:Iloinen yllätys Lidlissä: hyviä papuja 8 euroa kilo
« Vastaus #24 : Tammikuu 25, 2008, 20:18:30 ip »

Itse olen viime ajat tilannut papuja Hasbeanista. Taatusti tuoretta, helppo tilausprosessi ja sujuva toimitus. Jos tilaan kahvin torstaina, saapuu se normaalisti tiistaina. Kun tilaan tavaran vielä työosoitteeseni, kiikuttaa postimies sen ovelle.

Hasbeanissa haasteena on valikoiman laajuus. Alussa valitseminen tuntui vaikealta, mutta nyt valikoiman laajuutta alkaa arvostamaan.

Itse olen tykästynyt Hasbeanin valikoimasta seuraaviin:

http://www.hasbean.co.uk/product_info.php?products_id=1027
http://www.hasbean.co.uk/product_info.php?products_id=940
Yemen Mokha Matrar

Tuota viimeistä ei näemmä juuri nyt ole tarjolla, mutta jos happamasta pitää niin se on aivan ehdoton.

Hintaa noille Hasbeanin kahveille tulee tietysti enemmän kuin Lidlin kahveille, mutta ainakin itse maksan mieluusti. Hintaero Roberts Coffeen tai suomalaisten pienpaahtimoiden kahveihin ei ole hirveän suuri.

Kirjattu

isojp

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 112
Vast:Iloinen yllätys Lidlissä: hyviä papuja 8 euroa kilo
« Vastaus #25 : Tammikuu 25, 2008, 22:37:02 ip »

Lainaus käyttäjältä: timoh

Yemen Mokha Matrar

Tuota viimeistä ei näemmä juuri nyt ole tarjolla, mutta jos happamasta pitää niin se on aivan ehdoton.


Tuo Jemeniläinen papu on kyllä ehdoton suosikkini. Vaikeahko vain itse paahtaa. Viimeksi tilasin 2 kg:n pussin vihreänä ja lisää pitää saada..

Kirjattu
La Valentina Junior Plus & Mazzer Super Jolly & Cunill Cafe Tranquilo & Armin Trösser 419 & Peter Dienes 646 & Behmor 1600

japa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 376
Vast:Iloinen yllätys Lidlissä: hyviä papuja 8 euroa kilo
« Vastaus #26 : Helmikuu 18, 2008, 13:36:26 ip »

Lainaus käyttäjältä: timoh
Itse olen viime ajat tilannut papuja Hasbeanista. Taatusti t

Itse olen tykästynyt Hasbeanin valikoimasta seuraaviin:

http://www.hasbean.co.uk/product_info.php?products_id=1027Brazil Fazenda Cachoeira
http://www.hasbean.co.uk/product_info.php?products_id=940
Yemen Mokha Matrar

Itse kyselin Steveltä vinkkejä valinnaksi pääasialliseen cappuccino käyttöön (alle £4.5/pussi) ja hän suositteli kokeilemaan Toba Sulawesi espresso blendiä ja tuota Brazil Fazenda Cachoeiraa. Molemmat ovat hyviä, tuo Sulawesi blend kuitenkin veti hiuksenhienosti pidemmän korren. Kokeilemisen arvoinen espressona (ja cappana).
http://www.hasbean.co.uk/product_info.php?cPath=44_24&products_id=315
Kirjattu
--
ECM Classica PID +
Mazzer Mini e

julehti

  • Global Moderator
  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 89
Vs: Iloinen yllätys Lidlissä: hyviä papuja 8 euroa kilo
« Vastaus #27 : Huhtikuu 03, 2008, 15:46:44 ip »

Nyt on taas Lidlissä täkyinä tarjolla erikoiskahveja, mm. mainittuja Cafe Crema ja Espressoa. Katsotaan, onko huomenna jäljellä yhtään pussia. Minä käyn noukkimassa hyllyiltä noita urakalla. Hinta on edelleen legendaarinen 3,99 € / 500 g.
Kirjattu
Juhani
--------
mustan ystävä jo vuosikymmenet

bartson

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 15
Vs: Iloinen yllätys Lidlissä: hyviä papuja 8 euroa kilo
« Vastaus #28 : Huhtikuu 08, 2008, 08:57:15 ap »

Ainakin Helsingin Kampin Lidlissä oli Crema- ja Espresso-paketteja (6.4.) ja viim. käyttöpäivä vuoden 2010 puolella. Zassenhauserilla tuli Cremasta aivan kilpailukykyinen kahvi. Crema oli vaaleahko ja kupin pohjalle tiivistyi erittäin maukas "viimeinen tilkka." Paketti väittää papujen olevan arabica-sekoitetta. Pavut kyllä näyttävät aika pieniltä, mutta kaipa kirjoitettuun tekstiin pitää luottaa...
Kirjattu

veka

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8
Vs: Iloinen yllätys Lidlissä: hyviä papuja 8 euroa kilo
« Vastaus #29 : Huhtikuu 08, 2008, 14:25:31 ip »

Oli tainnut Julehti ehtiä putsaamaan Klaukkalan liiterin, kun lauantaina 5.4. poikkesin. Poimin viimeiset kaksi Cafe Crema pussukkaa mutta siihen loppu sen Lidlin pavut tällä erää.  :)

Uskalsin ahnehtia molemmat paketit vaikkei omakohtaista kokemusta ko. pavuista olekaan. Odottelen innolla entisten papujen loppumista että pääsee maistamaan.
Kirjattu
Solis sl 70 + tuunattu Krupps