Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Delonghi Icona ECO310, onko täysin jätettä vai sopiva aloittelulaite?  (Luettu 15488 kertaa)

mmm

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1

Ekaa konetta olen suunnitteilla hankkia ja joku ihan perus laite, jolla cappuchinoni valmistaisin. Eteen tullut kyseinen laite, josta olen jossain lukenut jotain hyvääkin ja esittelyssä ainakin sanotaan olevan boilerikone. Onko kokemuksia?

Entä onko sanottavaa tai kokemuksia kombi Krupsista XP224010? Taitaa ainakin olla Thermoblock. http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=55129

Olisiko suosituksia muusta? Rancilio + Rocky varmaan kyllä hyviä, mut menee budjetin yli ja epäilen etten osaisi niiden tuottamaa kahvia edes riittävästi arvostaa tässä vaiheessa.

Miten nopeita laitteita nä on, eli ehtiikö aamukiireessä tehdä kunnon kahvit? Miten paljon nopeus riippuu boilerin koosta? Arvostaisin nopeutta jossain määrin, joten olisiko pieniboilerinen hyvä valinta?
Kirjattu

McJones

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 236
Vs: Delonghi Icona ECO310, onko täysin jätettä vai sopiva aloittelulaite?
« Vastaus #1 : Syyskuu 17, 2010, 16:10:21 ip »

Täältä löytyy Krupsin kombikone (tosin wanhempi malli), mutta ehkä joku ajatus...

Tuo linkittämäsi on omaani verrattuna päivitetty mm. automaagitamppauksella, tiedä vaikka tehojakin olisi paremmin. Omalle keittimelle cappucinot on olleet vähän vaikeita tapauksia, kun höyryntuotto ainakaan omassani ei ole kovin juhlava. Uudemmissa Krupseissa on kyllä parempiakin höyryttäjiä kuin omani.

Keitin periaatteessa lämpenee aika nopeastikin, mutta mielestäni parempi + tasaisempi tulos vaatii, että kone ehtii olla päällä jonkin aikaa. Esim. jos aion juoda kahvit ruuan päälle, laitan keittimen lämpenemään jo ennen ruokailua.

Mylly on hyvä hankinta, suosittelen lämpimästi. Automaagitamppaavan Krupsin kanssa on alkuun päästy 25e myllylläkin, mutta espressomyllyä varten suosittelen kyllä budjetoimaan enemmän.

Rancilio Silvia + Rocky oli itselläkin harkinnassa, mutta tuli Krupsi väliaikaiseksi. Aamucaput mielessä ajatus on kyllä jo suuntaunut tuplaboileriseen...
Kirjattu
Jos se vuotaa, hapota se.

Thrasymakhos

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 14
Vs: Delonghi Icona ECO310, onko täysin jätettä vai sopiva aloittelulaite?
« Vastaus #2 : Marraskuu 02, 2010, 14:05:35 ip »

Sain viime viikolla lahjaksi otsikossa mainitun DeLonghi Iconan. Kun sitten lueskelin täältä juttuja tuosta keittimestä niin alkoi tietenkin aluksi harmittaa, että olenko nyt saanut kelvottoman laitteen. Jos olisin itse tehnyt hankintapäätöksen niin olisin varmaan ostanut sen Krupsin, sillä se on puolet halvempikin.

Nyt kuitenkin DeLonghi onkin keittänyt kelvollista espressoa. Tuossa on painekahva eli sellainen muovinen häkkyrä siellä suuttimen pohjassa. Sen kanssa crema onnistuu takuuvarmasti, mutta itse kahvi ei ole maultaan kovinkaan lähellä espressoa. Purin sen osan heti pois.

Nyt ongelmaksi muodostui se että tamppasipa kahvin kuinka tiukkaan tahansa niin cremat jäi tulematta ja maku jäi vielä vaisummaksi. Sitten hommasinkin Krupsin myllyn ja aloin jauhamaan karkeusaste kolmosella Lidlin papuja.

Tamppaan vastajauhetut purut aika tiukkaan ja käytän isoa kahvimäärää (sitä tuplasuutinta). Nyt tulee jo itselleni aivan riittävästi cremaa ja kahvissa on mielestäni aika hyvä aromi! Kitkeryyttä on sopivasti, mutta lopputulos on myös vähän makea. Ei missään nimessä laihaa plöröä muttei myöskään sappinestettä. Uuttoaika on sekkarista katsottuna se 25-30 sekkaa, jolla tulee ulos  yksinkertainen espresso niukin naukin tihkuen.

En tiedä osaisiko joku asiantuntija sanoa että onko tuo suuren kahvimäärän käyttö kovin järkevää pidemmällä tähtäimellä. Materiaaliahan kuluu nimittäin hukkaan. En ole kuitenkaan saanut pienemmällä suuttimella vielä tarpeeksi tukevaa kakkua tehtyä. Jos pienennän karkeutta kakkoseen niin keitin ei vielä suinkaan mene tukkoon vaan päinvastoin kakusta tulee vetinen kuravelli. Karkeusaste nollalla tai ykkösellä tuo menee kyllä jo tukkoonkin, joten niitä ei voi käyttää. Ehkä pitäisi harjoitella tamppaamista?

Olen siis jo Lidlin pavuilla kokolailla tyytyväinen kahviini. Tekemäni kahvi on jo nyt parempaa kuin keskiverto kahvilassa tehty espresso mutta ei vedä toki vertoja hyvän kahvilan espressolle. Tämä vertailu ei olekaan kovin reilu sillä ammattibarista tekee toki kalliilla laitteella laatukahvista parempaa juomaa. Todennäköisesti uutokseni ei kelpaisi hifistille, mutta minulle tämä on ollut suuri parannus aiemmin käyttämääni mokkapannuun nähden. Toki jo tuoreiden papujen jauhaminen itse olisi aiheuttanut tämän, mutta en ole tietenkään saanut cremaa aikaseksi mokkapannulla mutta nytpä saan. Seuraava operaatio on nyt ostaa tuon harjoituspavun jälkeen jotain oikeaa kahvia.

Eli ei se Delonghi välttämättä ole pettymys. Vaahdotinta en ole vielä kokeillut, sillä lähinnä vaimoni juo cappuchinoa, mutta en yllätty jos se ei toimi kunnolla. Lisäksi tuo Delonghin painekahva voi olla hänen kannaltaan hyvä asia, sillä hän ei välttämättä jaksa ruveta kikkailemaan niin paljon sen valmistuksen kanssa. Kun tuossa on kaksi erilaista suutinta niin toisenhan voi jättää modaamatta. Kaiketi myös Krupsin vaahdotin on aika huono, joten jos juo nimenomaan maitokahvia niin kannattaa ehkä suosiolla ostaa joku kalliimpi keitin.
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: Delonghi Icona ECO310, onko täysin jätettä vai sopiva aloittelulaite?
« Vastaus #3 : Marraskuu 02, 2010, 14:37:13 ip »

En tiedä osaisiko joku asiantuntija sanoa että onko tuo suuren kahvimäärän käyttö kovin järkevää pidemmällä tähtäimellä. Materiaaliahan kuluu nimittäin hukkaan. En ole kuitenkaan saanut pienemmällä suuttimella vielä tarpeeksi tukevaa kakkua tehtyä. Jos pienennän karkeutta kakkoseen niin keitin ei vielä suinkaan mene tukkoon vaan päinvastoin kakusta tulee vetinen kuravelli. Karkeusaste nollalla tai ykkösellä tuo menee kyllä jo tukkoonkin, joten niitä ei voi käyttää. Ehkä pitäisi harjoitella tamppaamista?

Eihän se hukkaan mene, jos kaiken kuitenkin juot. :) Ilmeisesti ongelma siis on, että joudut purujen määrällä kompensoimaan sitä, että myllystä ei löydy sopivaa asetusta tai jostain muusta syystä pienemmällä kakulla uutto ei onnistu? Usein pienempi kakku on hankala, koska siitä vesi porautuu läpi helpommin. Tamppauksella ei ole niin väliä, tosin huonolla tamppauksella voi pilata kakun, mutta hyvällä ei juurikaan parantaa. Jos ongelma on kakun rakenteessa, niin silloin kahvin tasainen levittely (distribuutio) auttaa. Jos ongelma on puruissa, niin silloin myllyn tai papulaadun vaihtaminen auttaa. Tuore (viikon vanha) ja melko tumma papu pitäisi olla helpoin.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Delonghi Icona ECO310, onko täysin jätettä vai sopiva aloittelulaite?
« Vastaus #4 : Marraskuu 02, 2010, 15:31:16 ip »

Korjatkaa jos olen väärässä...

Luulisin, että tuossa keittimessä ei ole OPV -venttiiliä, joka pudottaa pumpun tuottamaa painetta?
Tällöin joutuu kahvijauheen määrällä kompensoimaan myös sitä?

Netistä katselin ja kyllä tuota keitintä markkinoidaan ahkerasti. Dataa ei sitten oikein meinaa löytyä... Jossakin otti silmään myöskin seikka, että joku oli nähnyt hyväksi läpihuuhtelut ennen uuttoa.
Ehkä tällä tavalla pääsisi hiukan surffaamaan myös lämmön kanssa? Ainakin kandeisi kokeilla.

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

Thrasymakhos

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 14
Vs: Delonghi Icona ECO310, onko täysin jätettä vai sopiva aloittelulaite?
« Vastaus #5 : Marraskuu 02, 2010, 16:30:21 ip »

Netistä katselin ja kyllä tuota keitintä markkinoidaan ahkerasti. Dataa ei sitten oikein meinaa löytyä... Jossakin otti silmään myöskin seikka, että joku oli nähnyt hyväksi läpihuuhtelut ennen uuttoa.
Ehkä tällä tavalla pääsisi hiukan surffaamaan myös lämmön kanssa? Ainakin kandeisi kokeilla.

Joo unohdin mainita siitä että teen aina kaksi läpihuuhtelua tyhjällä kauhalla sekä kupilla ennen varsinaista uuttoa. Tämä on välttämätöntä jo kauhan ja kupinkin kuumentamiseksi. Ihan koneen ohjekirjasta olen omaksunut tämän tavan. Yritän myös parhaani mukaan käynnistää sen uuton juuri siinä vaiheessa lämpösykliä kun termostaatti napsahtaa pois päältä ja koneen olettaisi olevan silloin kuumimmillaan.

Kyllä tuolla Delonghillakin siis keittelee arkikahvit, mutta en ole silti ihan varma voinko sitä suositella, sillä tämmöistä kikkailemista se vaatii. Hyvä puoli on se että tottumaton käyttäjä (vaimoni) saa sillä painekauhalla aina kahvinsa onnistumaan keskinkertaisella tavalla.

Jatkan tutkimuksia vielä tuon karkeuden ja eri papulaatujen kanssa sillä olen kovin noviisi tässä asiassa!
Kirjattu

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Delonghi Icona ECO310, onko täysin jätettä vai sopiva aloittelulaite?
« Vastaus #6 : Marraskuu 02, 2010, 16:50:07 ip »

En tiedä osaisiko joku asiantuntija sanoa että onko tuo suuren kahvimäärän käyttö kovin järkevää pidemmällä tähtäimellä. Materiaaliahan kuluu nimittäin hukkaan.

Minkälaista määrää tuo suuri kahvimäärä tarkoittaa esim. grammoissa? Jotkut kahvit toimivat paremmin hieman korkeammilla annostuksilla (esim. eteläameerikkalaisset) jotka taas toisen kahvin kohdalla sulattaisivat hampaat hapokkuudellaan (vaikka kenia- ja etiopia-akselin kahvit).

Pienempi annostus kahveissa maistuu mielestäni usein tasapainoisemmalta verrattuna updosattuihin ristrettoihin. Korkeat annostukset taas tuntuvat kasvattavan kahvin maussa sekä makeutta että karvautta tiettyyn pisteeseen asti.

Siitä miten kahvista uutossa irtoavat partikkelit vaikuttavat makuun voisi helposti turinoida pitempäänkin mutta ehkä noista nyt jotain suuntaa saa.
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Delonghi Icona ECO310, onko täysin jätettä vai sopiva aloittelulaite?
« Vastaus #7 : Marraskuu 02, 2010, 16:53:41 ip »

Yritän myös parhaani mukaan käynnistää sen uuton juuri siinä vaiheessa lämpösykliä kun termostaatti napsahtaa pois päältä ja koneen olettaisi olevan silloin kuumimmillaan.

Koita myös muita kohtia lämmityssyklistä ja vaihtele hiukan huuhteluita.
Olen erilaisilla vempeleillä valmistaessani huomannut, että lämpötila kullekin kahville voi vaikuttaa aika paljon.

Silvialla, ennen pidausta odotin lämpövastuksen käynnistymisen jälkeen muistaakseni 20 -40 sekunnin jaksoja. Ja nyt taas vipukeittimen kanssa on käsikopelolla kupista tunnustelu menossa  ;D.

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

Thrasymakhos

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 14
Vs: Delonghi Icona ECO310, onko täysin jätettä vai sopiva aloittelulaite?
« Vastaus #8 : Marraskuu 02, 2010, 17:01:46 ip »

Minkälaista määrää tuo suuri kahvimäärä tarkoittaa esim. grammoissa? Jotkut kahvit toimivat paremmin hieman korkeammilla annostuksilla (esim. eteläameerikkalaisset) jotka taas toisen kahvin kohdalla sulattaisivat hampaat hapokkuudellaan (vaikka kenia- ja etiopia-akselin kahvit).

Olen laittanut yksinkertaiseen (tai korkeintaan puoltoistakertaiseen) espressoon n. 14 g kahvia. Krupsin myllyssä kuppiasetus kolme vastaa siis yhtä kuppia minulla. Mittaan tätä pelkällä tilavuudella, en ole käyttänyt vaakaa, joten en itseasiassa tiedä todellista painoa. Ehkä tuo ei olekaan niin paljon kuin olen olettanut, mutta yleensä puhutaan että espressoon tulisi n. 7 g kahvia. Minä en vaan tosiaan saa kakkua pysymään kasassa tuolla määrällä kahvia.

En itse asiassa tiedä mistä maanosasta tuo Lidlin "Monte santos" on peräisin, mutta tuo tieto saattaa osoittautua hyödylliseksi valitessani seuraavaksi jotakin vähän vakavasti otettavampaa laatua.
Kirjattu

Thrasymakhos

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 14
Vs: Delonghi Icona ECO310, onko täysin jätettä vai sopiva aloittelulaite?
« Vastaus #9 : Marraskuu 02, 2010, 17:04:12 ip »

Koita myös muita kohtia lämmityssyklistä ja vaihtele hiukan huuhteluita.
Olen erilaisilla vempeleillä valmistaessani huomannut, että lämpötila kullekin kahville voi vaikuttaa aika paljon.

Okei, olen vain olettanut että mitä kuumempi niin sen parempi  :) Todellista surfailua en ole siis vielä itseasiassa kokeillutkaan nyt kun alan asiaa miettimään.
Kirjattu

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Delonghi Icona ECO310, onko täysin jätettä vai sopiva aloittelulaite?
« Vastaus #10 : Marraskuu 02, 2010, 17:05:37 ip »

Olen laittanut yksinkertaiseen (tai korkeintaan puoltoistakertaiseen) espressoon n. 14 g kahvia. Krupsin koneessa kuppiasetus kolme vastaa siis yhtä kuppia minulla. Mittaan tätä pelkällä tilavuudella, en ole käyttänyt vaakaa, joten en itseasiassa tiedä todellista painoa. Ehkä tuo ei olekaan niin paljon kuin olen olettanut, mutta yleensä puhutaan että espressoon tulisi n. 7 g kahvia. Minä en vaan tosiaan saa kakkua pysymään kasassa tuolla määrällä kahvia.

En itse asiassa tiedä mistä maanosasta tuo Lidlin "Monte santos" on peräisin, mutta tuo tieto saattaa osoittautua hyödylliseksi valitessani seuraavaksi jotakin vähän vakavasti otettavampaa laatua.

Tuo 7 gramman espresso tarkoittaa "sinkkuespressoa". Usein sinkkuespressotkin alkavat toimia vasta 10 gramman kanssa, ovatpa maailmalla jotkut kertoneet käyttävänsä jopa 15 grammaista annostusta.

Tuplien suhteen kahvia voipi hyvin mielin annostella oikeastaan minkä tahansa määrän 14-20 gramman haitarilla.

Annostelu ei itsessään ole sidoksissa kahvin alkuperään vaan siihen makuun. Tietyistä alkuperistä kotoisin olevat kahvit vaan tuppaavat maistumaan helposti yleistettävällä tavalla samanlaiselta.
Kirjattu
"We sales specialty coffee"