Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Käyttökatko tulossa maanantaina 22.4.!

Kirjoittaja Aihe: Shotin jakaminen (nakukahva vs. kaksikouruinen)  (Luettu 13405 kertaa)

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2812
Vs: Shotin jakaminen (nakukahva vs. kaksikouruinen)
« Vastaus #15 : Maaliskuu 07, 2011, 13:56:15 ip »

Tupla kannattaa tehdä cappuccinokuppiin, maistuu paljon paremmalta niin. syytä tähän en osaa kyllä sanoa :) Ehkä suurempi suuaukko tuo kahvin tuoksut paremmin esiin ja sitä kautta makuaistimuskin on parempi.

Johtuisiko kupin reunasta ja siitä, miten kahvi valuu suuhun? Itse olen ainakin viskihommissa huomannut sillä olevan paljon vaikutusta. Ohutreunainen ja aukeava on hyvä malli. Paksureunainen espressokuppi taas huono: valuu suoraan kurkkuun, kulkematta makunystyröiden kautta.

Mielestäni yleisin syy vinoon valumaan on joko koneen/grupon kallistumassa taikka sitten itse nokan rakenteessa. Tamppauksella tms. en oikein usko olevan suurta vaikutusta - tai jos tuota kahva/koururakennetta tarkastelen niin en äkkisiltään oikein näe miten se voisi vaikuttaa?

Näin minustakin, koska yhden reiän kautta se kulkee sinne kouruun. Kone voi olla vinossa tai gruppo voi asennettu vinoon, tai sitten itse kouru voi olla vino.

Laitetaan loppuun vielä "perhepotretti". Vasemmalta: "nimetön" sinkkunokka mallia suora, Izzon tupla, Quickmillin tupla, "geneerinen" tupla ja Quickmillin sinkku. Tuo Izzon tupla on sen verran pieni, että sillä saa tuplan valutettua helposti yhteen pieneen kuppiin.

Voiko Quickmillin tuplan ruuvin avulla säätää valumaa, eli kompensoida muita vinoumia? Olen tuollaista koittanut etsiä, mutta en ole kyllä mistään löytänyt myynnissä olevan.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Vs: Shotin jakaminen (nakukahva vs. kaksikouruinen)
« Vastaus #16 : Maaliskuu 07, 2011, 15:08:38 ip »


Voiko Quickmillin tuplan ruuvin avulla säätää valumaa, eli kompensoida muita vinoumia? Olen tuollaista koittanut etsiä, mutta en ole kyllä mistään löytänyt myynnissä olevan.


Vanhan mallisissa marzoccon kahvoissa ainakin pystyi säätämään valumaan. Ajatuksena hyvä, mutta käytännössä taas yksi paikka lisää joka kerää tajuttomasti likaa.

-Mikko-
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2812
Vs: Shotin jakaminen (nakukahva vs. kaksikouruinen)
« Vastaus #17 : Maaliskuu 07, 2011, 15:39:00 ip »

Itse tarvitsisin tuollaista lähinnä massatilaisuuksiin, joita meillä järjestetään kuitenkin varsin harvoin. Arkikäytössä joku mahdollisimman simppeli on hyvä, itsellä naku.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Shotin jakaminen (nakukahva vs. kaksikouruinen)
« Vastaus #18 : Maaliskuu 14, 2011, 20:21:53 ip »

Voiko Quickmillin tuplan ruuvin avulla säätää valumaa, eli kompensoida muita vinoumia? Olen tuollaista koittanut etsiä, mutta en ole kyllä mistään löytänyt myynnissä olevan.

Ruuvi pitää vain tuota "kantta" paikoillaan. Käytin nokkaa ilman kantta ja ruuvia (helpotti putsausta), kunnes hommasin tuon hieman tyylikkäämmän näköiseen "geneerisen".

Putsauksen ja tasaisen valuman kannalta tuo Izzon tuplanokka on ehdottomasti paras. Sen ärsyttävin piirre vain on tuo kapea nokkien väli. Yhdistettynä suureen välykseen grupon ja kuppiritilän välillä tuloksena on helposti pitkin ulkoreunaa valuva noro (varsinkin Danesin kupeilla).
Kirjattu

opqdonut

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23
Vs: Shotin jakaminen (nakukahva vs. kaksikouruinen)
« Vastaus #19 : Marraskuu 05, 2011, 15:32:21 ip »

Minäkin jaan tuplia vain isomman vierasporukan tapauksessa. Ongelmana on monasti ollut että shotit jakautuvat todella epätasaisesti. Viime kerralla uuttoparametrit olivat kuitenkin löysemmästä päästä, ja ihme ja kumma suuremmalla virtausnopeudella shotti meni nätisti puoliksi!

Tarinan opetus on siis että jakonokalla kannattaa uuttaa ihan eri juomaa kun sitä nakukahvaristrettoa jota tavallisesti tulee tehtyä :)
Kirjattu
Vibiemme DomoBar Double (vanha versio), Vario

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Shotin jakaminen (nakukahva vs. kaksikouruinen)
« Vastaus #20 : Marraskuu 05, 2011, 15:46:35 ip »

Minäkin jaan tuplia vain isomman vierasporukan tapauksessa. Ongelmana on monasti ollut että shotit jakautuvat todella epätasaisesti. Viime kerralla uuttoparametrit olivat kuitenkin löysemmästä päästä, ja ihme ja kumma suuremmalla virtausnopeudella shotti meni nätisti puoliksi!

Tarinan opetus on siis että jakonokalla kannattaa uuttaa ihan eri juomaa kun sitä nakukahvaristrettoa jota tavallisesti tulee tehtyä :)

Sama

Mitä nyt muita huomioita kaksnokkaisista silvian kahvoista, niin kun vanha puolsi oikealle selkeästi enempi. Niin nyt uudemman kahvan mallin (2010) jako on tasaisempaa, kuitenkin vasemmalle enempi. Se vesitti aika lailla koneen killissä olemisen yms.
Yleensä jaan suuremmilta osin capuihin, jos tarvitsee jakaa.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.