Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Costa Rica Finca De Licho 2010-11  (Luettu 6308 kertaa)

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Costa Rica Finca De Licho 2010-11
« : Elokuu 29, 2010, 14:06:24 ip »

Hasbeaniltä kanssa, tuli samassa kolmen setissä josta sai kuponkialennuksena -10% loppusummasta (koodi: newnewsletter).
Setissä oli jo aiemmin mainittu Guatemalan El Bosque Amatitlan Red Bourbon 2010-2011 Crop , Nicaragua Limoncillo 2010-2011 ja tämä Costa Ricalainen.

Mitä äsken join tästä espresson, on se ainakin selvää, ettei kerran/kaksi onnistunutta vetoa ollut sattumaa, tämä on hyvä espresso.
Mitä itse pisteytin (arvoilla 0-40), niin annan tälle aika korkeasti 33pinnaa.
Abidilla en tiedä miten juuri tätä olisi pitänyt uuttaa, mutta omat kupilliset olivat aika tiskivettä, 20pinnaa.
Filtteri (eli sj=suodatinjauhatus) oli vielä karseampaa, pisteitä 12. Tämä tapahtui vanhalla keittimellä, nyt voi pisteitä tulla eri tapaan kun on uusi rakkine.
Mutta kun olin jo lähes leimannut tämän espressokahviksi, niin Chemexillä sain yllätykseseni erittäin hyvät fibat, sekä vieraatkin kehuivat, pisteitä putoaa jopa 35.

cup profile hasbeanin sivuilta on seuraavasti: Raspberry, honey, smooth, very clean
Hunajan ymmärrän siitä, että kahvi on "honey processed", mutta tuota vadelmaa ei erottaisi ellei olisi lukenut että sen pitäisi maistua siellä kupissa.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Costa Rica Finca De Licho 2010-11
« Vastaus #1 : Elokuu 29, 2010, 17:51:40 ip »

Hunajan ymmärrän siitä, että kahvi on "honey processed", mutta tuota vadelmaa ei erottaisi ellei olisi lukenut että sen pitäisi maistua siellä kupissa.

Hunajalla ja prosessointimenetelmällä ei ole mitään tekemistä keskenään. Hunaja tuossa kahvissa viittaa sen makeuteen ja vadelmalla haetaan sille tyypillistä hapokkuutta sekä myös aromia. Se on kyllä selkeästi esillä.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Costa Rica Finca De Licho 2010-11
« Vastaus #2 : Elokuu 30, 2010, 19:08:25 ip »

Aihe jaettu --> tänne.
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Costa Rica Finca De Licho 2010-11
« Vastaus #3 : Elokuu 30, 2010, 20:22:42 ip »

Hunajalla ja prosessointimenetelmällä ei ole mitään tekemistä keskenään. Hunaja tuossa kahvissa viittaa sen makeuteen ja vadelmalla haetaan sille tyypillistä hapokkuutta sekä myös aromia. Se on kyllä selkeästi esillä.
Kiitos korjauksesta.
Muualla kysyinkin näistä prosessointimenetelmistä, ja olen yrittänyt edelleen ottaa niistä enemmän selvää.
Vadelma (tuo ei suosikki marjani) jos tulee esiin hapokkuutena, ymmärrän. Aromien kannalta sitä en huomannut, syynä lähes olemattoman huono hajuaistini.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Costa Rica Finca De Licho 2010-11
« Vastaus #4 : Elokuu 30, 2010, 21:05:24 ip »

Itse olen testannut vain tuota viime kauden erää, täytyy jossain vaiheessa testata tätä uutta satoa. Makea kahvi, joka toimii kyllä paremmin suodatinkahvina pirteän hapokkuutensa takia. Makuasioita toki.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2