Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Hankinnassa uusi mylly  (Luettu 19999 kertaa)

CD

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 72
Hankinnassa uusi mylly
« : Huhtikuu 25, 2007, 20:05:55 ip »

Uusi mylly pitäisi hankkia piakkoin, kun se Solis nyt vissiin jäi sinne saksaan huoltoon. <- tästä viisastuneena päätin panostaa sellaiseen myllyyn jota ei toivon mukaan alle vuodessa tarvitse huoltaa (= mylly loppuiäksi..)

Keitin on tällä hetkellä Silvia.

Wega / Compak kiinnostaa, samoin Minimoka, Rockystä olen kuullut huonoa sanottavaa (lähillä säätöjen puolesta, eikä vuoden päästä viitsisi taas ostaa uutta konetta vaikka se hauskaa onkin) Mazzereihin ei taida valuutta riittää (limitti ~500e. kuitenkin hyvää pitäisi taas saada halvalla)

Temeltä yv:llä jo tiedustelin mistä Compakeja voi hankkia. Minimokaa saanee kaffecentralenista, mitä muita hyviä shoppailu paikkoja pääkaupunkiseudulla?

Mitäs muita varteenotettavia vaihtoehtoja ja ehdottomia eiei-laitteita keksitte minulle? Perustelut mukaan.
Kirjattu

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Hankinnassa uusi mylly
« Vastaus #1 : Huhtikuu 27, 2007, 20:19:19 ip »

Laitoinkin tuossa pari päivää sitten vastauksen yksityisviestiisi, mutta laitetaan kommenttia tännekin...

Eli itselleni tuli mieleen seuraavanlaisia vaihtoehtoja:

    Compak K3 Touch (n 300 euroa)

    ECM Casa / Anfim Haus (n 300 euroa)

    Macap M4 (n 350 euroa) - suosittelen annostelijallista versiota, en annostelijatonta MC4 -mallia


Jos budjettia voi venyttää hiukan tuosta 500 eurosta, niin sitten mukaan mahtuu:

    La Cimbali Junior (n. 600 euroa)

    Mazzer Mini-E (n. 560 euroa)

    Casadio Instantaneo (n. 600 euroa)


T. Teme

Kirjattu

CD

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 72
Vast:Hankinnassa uusi mylly
« Vastaus #2 : Toukokuu 03, 2007, 10:10:53 ap »

Mazzerin Super Jollyäkin näköjään löytyy Helsingistä :) Hintakin tuntuu olevan kohdillaan alle 600e. Sääli ettei Minejä oikein tahdo löytyä, kun toi Jolly on ehkä hitusen iso ja hinta menee yli mun budjetin.

Yksi käytetty Compak K6 silenziokin tuli nähtyä. Hintaa oli 500e ja mittarissa ~6000. Muuten vakuuttuvan oloinen mylly. Ja iso..

Minimoka olisi kivan kokoinen ja edullinen, mutta arveluttaa noita staattisuus ongelmat.

Yksi vaihtoehto on tilata mylly ulkomailta, mutta laitteen näkeminen ja tutkiminen ennen ostoa vaikuttaa tällä hetkellä aika paljon ostopäätökseen.

Btw. Mä oon kohta omavarainen kahvin suhteen ;) Toista kymmentä robusta papua laitettiin kasvamaan. Saas nähdä kuin niiden käy.. Yksi ilmoitti jo alkavansa kasvamaan :D
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2812
Vast:Hankinnassa uusi mylly
« Vastaus #3 : Toukokuu 03, 2007, 13:31:56 ip »

Lainaus käyttäjältä: CD
Mazzerin Super Jollyäkin näköjään löytyy Helsingistä :) Hintakin tuntuu olevan kohdillaan alle 600e. Sääli ettei Minejä oikein tahdo löytyä, kun toi Jolly on ehkä hitusen iso ja hinta menee yli mun budjetin.


Kaffecentralenissa oli ikkunassa Mini-E, ja eikös tiskin takana taas ole Mini? Sieltä niitä joka tapauksessa saa... :)
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Vast:Hankinnassa uusi mylly
« Vastaus #4 : Toukokuu 03, 2007, 18:56:58 ip »

Lainaus käyttäjältä: CD
Mazzerin Super Jollyäkin näköjään löytyy Helsingistä :) Hintakin tuntuu olevan kohdillaan alle 600e. Sääli ettei Minejä oikein tahdo löytyä, kun toi Jolly on ehkä hitusen iso ja hinta menee yli mun budjetin.

Tuohon Super Jollyyn käy suoraan sama, lyhyempi papusäiliö jonka Miniinkin saa vaihtoehtoisena.

Hinta ulkomailta on hiukan huokeampi, mutta kotimaisessa liikkeessä on aina etunsa - tuotteen näkee livenä ennen ostopäätöstä ja jos siihen sattuu tulemaan vikaa niin takuu- ja muut korjaukset on helpompi hoitaa kasvotusten kotimaassa kuin esim sähköpostilla ja paketeilla Italiaan...

T. Teme
Kirjattu

CD

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 72
Vast:Hankinnassa uusi mylly
« Vastaus #5 : Toukokuu 03, 2007, 19:22:13 ip »

Lainaus käyttäjältä: akallio

Kaffecentralenissa oli ikkunassa Mini-E, ja eikös tiskin takana taas ole Mini? Sieltä niitä joka tapauksessa saa... :)


Soittelin KC:hen, Mini e:tä on tosiaan saatavilla. Hinta vaan on suolainen (~800e). Saisivat tilattua luultavasti sen normaalinkin Minin. Hinta on varmaan vaan taas aika korkea. Super Jolly on siellä käytettynäkin 600e.

Toi Mazzerin ostaminen täältä maahantuojalta tosiaan olisi etu, kun matkaa "myymälään" on ihan 100m :) Takuu hommat on tosi ikäviä hoitaa Eurooppaan päin, varsinkin jos myyjää ei kiinnosta muuta kuin myydä asiakkaalle kerran uusi tuota ja saada siitä rahat. Varsin paljon olen tilannut kaikenlaista maailmalta ja nyt kun kerran jotain hajosi niin ihan omaan piikkiin meni postikulut ja loppujen lopuksi koko laite. (siis se solis ja allesinallem).
Kirjattu

Mariia

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 408
Vast:Hankinnassa uusi mylly
« Vastaus #6 : Toukokuu 04, 2007, 08:31:28 ap »

Lainaus käyttäjältä: Teme
Hinta ulkomailta on hiukan huokeampi, mutta kotimaisessa liikkeessä on aina etunsa - tuotteen näkee livenä ennen ostopäätöstä ja jos siihen sattuu tulemaan vikaa niin takuu- ja muut korjaukset on helpompi hoitaa kasvotusten kotimaassa kuin esim sähköpostilla ja paketeilla Italiaan...


Kuningaskuluttaja kertoi noin kuukausi sitten EU-säädöksestä, joka vaatii että maahantuojan on tehtävä takuukorjaus myös muusta EU-maasta ostetulle tuotteelle. Edellytyksenä kuitenkin on, että Suomessa tosiaan myydään samaa tuotetta ja että maahantuoja on 'virallinen maahantuoja' (eli jos joku on joskus tuonut 10 kpl:n erän jotakin, niin se ei tee hänestä maahantuojaa).

Tosin jos Saksassa saisi tuotteelle vaikka kahden vuoden takuun, ja Suomessa takuu vastaavalle tuotteelle on vain vuosi, ei suomalainen maahantuoja ole velvollinen takuukorjaamaan yli vuoden ikäistä laitetta.

Veikkaan kyllä, että monessa tapauksessa vaaditaan h*tosti sitkeyttä, että takuukorjauksen tosiaan saa muualta ostetulle tavaralle...
Kirjattu
Jos ihminen on pystytty lähettämään kuuhun, niin kyllä Oulun aamukoneeseenkin täytyy kahvit saada!

CD

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 72
Vast:Hankinnassa uusi mylly
« Vastaus #7 : Toukokuu 21, 2007, 09:20:37 ap »

Tänään postipoika herätti ja toi mulle uuden K3 Touchin :D Varauduin koneen säätämistä varten pussillisella lidlin papuja. Onneksi. 6:s tupla alkoi vähitellen näyttää espressolta...

Ihan mahtava laitos! Purut menee just eikä melkein kahvaan, ei sähköisyyttä, jauhatus tulos näyttää ja tuntuu todella tasalaatuiselta, mylly on hiljainen.
Iso tuo kyllä on, pitää varmaan hankkia isompi asunto :)

Kiitos vain avusta, varsinkin Temelle kun kertoi mistä näitä saa.

Kirjattu

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Vast:Hankinnassa uusi mylly
« Vastaus #8 : Toukokuu 21, 2007, 09:29:01 ap »

Onnittelut! Miten olisi muutama kuva uudesta myllystä?

T. Teme
Kirjattu

CD

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 72
Vast:Hankinnassa uusi mylly
« Vastaus #9 : Toukokuu 21, 2007, 20:25:33 ip »

Kiitoskiitos. Laitan muutaman kuvan kunhan ekaksi saan ne otettua:)
Kirjattu

CD

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 72
Vast:Hankinnassa uusi mylly
« Vastaus #10 : Toukokuu 22, 2007, 09:16:16 ap »

Tampperi ja pressopannu antamassa mittakaavaa :)
Kirjattu

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Vast:Hankinnassa uusi mylly
« Vastaus #11 : Toukokuu 22, 2007, 23:50:49 ip »

Hieno on. Ja näyttää olevan tuota tuoreempaa, parannettua mallia.

Tuon laitteen isoveli (K10 WBC) saapui tänään. Tiesin sen olevan melkoisen kookas, mutta silti koko yllätti. Viritin siihen jo erillisen ajastimen ja ennen viikon loppua saa papusäiliö kyytiä dremeliltä (=katkaisen sen lyhyemmäksi).

T. Teme
Kirjattu

CD

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 72
Vast:Hankinnassa uusi mylly
« Vastaus #12 : Toukokuu 23, 2007, 22:33:05 ip »

Joo, se 10 on aika järkäle. Kävin katsomassa sitä K6 mallia joka on fyysisesti saman kokoinen. Toi K3 on sen 14cm matalampi, mutta tossakin on 800gr papusäiliö joka on myös aika iso kotikäyttöön.

Jotain ongelmia mulla on ton K3:n kanssa. Meinaa syöttö tukkeutua kun säätää karkeuden tarpeeksi pieneksi ja karkeammalla säädöllä shotti valuu ihan liian ripeästi kuppiin. Voi tietysti olla että Silvian paineet on liian korkeat!? Pitäisi nekin varmaan mitata jos saisi jostain kahvan missä on mittari.

Muutenkin jauhatus nopeus laskee ihan dramaattisesti kun karkeus on sopivan hienolla essoa varten vrt. presso jauhatukseen. Tämä on kuitenkin kai ihan normaalia? Ton nopeuden laskun myötä K3:n automatiikka ei oikeen toimi, sinkun jauhatuksella tulee ehkä 2-4gr kahvia ja tuplalla vastaavasti 4-8gr. Ja pressojauhatusta tulee se 7gr mikä pitääkin..
Kirjattu

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Vast:Hankinnassa uusi mylly
« Vastaus #13 : Toukokuu 23, 2007, 22:39:30 ip »

Lainaus käyttäjältä: CD
Jotain ongelmia mulla on ton K3:n kanssa. Meinaa syöttö tukkeutua kun säätää karkeuden tarpeeksi pieneksi ja karkeammalla säädöllä shotti valuu ihan liian ripeästi kuppiin. Voi tietysti olla että Silvian paineet on liian korkeat!? Pitäisi nekin varmaan mitata jos saisi jostain kahvan missä on mittari.

Harmi jos on ongelmatiikkaa heti aluksi (akalliollakin taisi olla Mazzer Mini-E:n kanssa vastaavaa?). On jopa todennäköistä että Silvian paineet ovat turhan korkeat, mutta kyllä myllyllä pitäisi pystyä jauhamaan hyvinkin hienoa ilman ongelmia tukkeutumisen kanssa. Tuosta K3:sen uudistetussa mallissa juuri tuota on parannettu. Minkä kokoista annosta käytät (löytyykö sinulta mahdollisesti tarkka vaaka)?

Lainaus käyttäjältä: CD
Muutenkin jauhatus nopeus laskee ihan dramaattisesti kun karkeus on sopivan hienolla essoa varten vrt. presso jauhatukseen. Tämä on kuitenkin kai ihan normaalia? Ton nopeuden laskun myötä K3:n automatiikka ei oikeen toimi, sinkun jauhatuksella tulee ehkä 2-4gr kahvia ja tuplalla vastaavasti 4-8gr. Ja pressojauhatusta tulee se 7gr mikä pitääkin..

Juu, ihan normaalia että jauhatus hidastuu kun jauhetaan hienommaksi. Tuossa myllyssäsi varmaankin voi säätää niitä ajastimia? Säädöt ovat tietääkseni myllyn pohjassa?

T. Teme
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2812
Vast:Hankinnassa uusi mylly
« Vastaus #14 : Toukokuu 23, 2007, 23:44:28 ip »

Lainaus käyttäjältä: CD
Jotain ongelmia mulla on ton K3:n kanssa. Meinaa syöttö tukkeutua kun säätää karkeuden tarpeeksi pieneksi ja karkeammalla säädöllä shotti valuu ihan liian ripeästi kuppiin.


Millä tavalla se tarkkaan ottaen tukkeutuu? Esimerkiksi Mini-E tukkii sen paakunpoistoritilän liian hienolla.

Espressokarkeudella ei kyllä myllyn pitäisi mennä tukkoon. Sellaisen olen huomannut, että jos vähänkin käyttää liian hienolla jauhatuksella, niin tukos syntyy eikä häviä vaikka vääntää kuinka karkealle. Pitää avata ja kaivaa hammastikulla jauhinkammiosta tukos pois. Tämä ei ole ongelma kun oppii myllynsä karkeudet hanskaamaan, mutta aluksi oli kyllä Mini-E:ssä melkoista tappelua...

Lainaus käyttäjältä: CD
Voi tietysti olla että Silvian paineet on liian korkeat!?


Hyvinkin mahdollista...

Lainaus käyttäjältä: CD
Muutenkin jauhatus nopeus laskee ihan dramaattisesti kun karkeus on sopivan hienolla essoa varten vrt. presso jauhatukseen. Tämä on kuitenkin kai ihan normaalia? Ton nopeuden laskun myötä K3:n automatiikka ei oikeen toimi, sinkun jauhatuksella tulee ehkä 2-4gr kahvia ja tuplalla vastaavasti 4-8gr. Ja pressojauhatusta tulee se 7gr mikä pitääkin..


Kuulostaa minusta ihan normaalilta. Itse olen pärjännyt volyymiin perustuvalla annostelulla hyvin. Joskus olen punninnutkin, mutta silloin oli keittimen paineet vielä yläkanttiin säädetty ja tuo oli oikeasti paljon tarkempaa. Jos haluaa tarkkoja annoksia, niin paras lienee punnita pavut ja jauhaa satsi kerrallaan. Kun siihen kehittää hyvän rutiinin, niin on tarkkaa eikä kauhean työlästä.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)