Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Kona kahvi  (Luettu 18053 kertaa)

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Kona kahvi
« Vastaus #15 : Heinäkuu 31, 2010, 16:50:32 ip »

Toisaalta noita paitoja vastaan on vaikea keksiä mitään. 100% viskoosia  8)



Kona: Onko mahdollista, että alkuperän sijaan kahvissa miellyttääkin juuri se tumma paahtoaste?
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Kona kahvi
« Vastaus #16 : Heinäkuu 31, 2010, 19:40:51 ip »

Toisaalta noita paitoja vastaan on vaikea keksiä mitään. 100% viskoosia  8)

Otetaanko kimppatilaus  ;D 8)
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

kona

  • Vieras
Vs: Kona kahvi
« Vastaus #17 : Elokuu 01, 2010, 16:07:37 ip »

Jaaha. "ammattilaiset" ovat saanet sanoa mielipiteensä. Totuus kuitenkin jää - sieltä hankittu kahvi on maultaan jotain ihan muuta kuin mitä muualta olen saanut. Vaikka en ymmärräkkään kahvlaaduiista mitään, olen kuitenkin vakuuttunut siitä, että Suomessa paahdettu kahvi (vaikka papu olisikin maailman parasta) ei maistu miltään verrattuna hankkimaani Konaan, paikan päältä kahvikaupasta tai sitten matkamuistomyyjältä. En viiniäkään osta kauniin etiketin tai hassun pullon mukaan, vaan maun. Kiitgos kaikille keskusteluun osaanottaneille - vaikka en viisaammaksi tullutkaan.... ;)
Kirjattu

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Kona kahvi
« Vastaus #18 : Elokuu 01, 2010, 16:53:04 ip »

Jaaha. "ammattilaiset" ovat saanet sanoa mielipiteensä. Totuus kuitenkin jää - sieltä hankittu kahvi on maultaan jotain ihan muuta kuin mitä muualta olen saanut. Vaikka en ymmärräkkään kahvlaaduiista mitään, olen kuitenkin vakuuttunut siitä, että Suomessa paahdettu kahvi (vaikka papu olisikin maailman parasta) ei maistu miltään verrattuna hankkimaani Konaan

Ja toistanpa kysymykseni: oletko varma, että sinua miellyttävä makumaailma liittyy juuri tähän kona-kahviin vai voiko olla että pidät erityisesti tummaksi paahdetusta kahvista, millaista ymmärtääkseni et ole löytänyt Suomen markkinoilta?
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Kona kahvi
« Vastaus #19 : Elokuu 01, 2010, 18:08:59 ip »

Jaaha. "ammattilaiset" ovat saanet sanoa mielipiteensä.
...
vaikka en viisaammaksi tullutkaan.... ;)

Halusitko tullakkaan? Melko nopeasti löit ainakin hanskat naulaan.

Tämä keskusteluhan alkoi kysymyksestäsi:

Miksi Jenkeistä itse tuotu kahvipapu on rasvanen, kiiltävä ja hyvänmakuinen, miksi Suomesta hankittu "samaa alkuperäisllatu" on kuivaa ja maultaan varsin tavanomainen?

Et siis kertonut juurikaan mitään Jenkkilästä saamastasi pavusta. Kuinka voit olettaa että tuollaiseen kysymykseen voi mitään vastausta antaa, ilman tarkempia tietoja?

Keskustelun kuluessa meille sitten selvisi mistä olit papusi saanut ja samalla selvisi ettei kyse ole mitenkään korkealuokkaisesta Kona kahvista. Kuten Joona tuossa kysyikin, niin ehkä kyse on vain tuosta tummasta paahdosta? Hyvälaatuinen Kona-kahvi voi olla suhteellisen "pliisua" monen mielestä - sen suurin valtti on yleensä virheetön, "puhdas" ja tasapainoinen maku, siinä ei siis ole mitään räväköitä piirteitä itsessään.

Paahtamalla tummaksi kahviin kuin kahviin saadaan "vahvuutta" - siis maun vahvuutta paahtoaromien kautta. Tällä ei juurikaan ole tekemistä voimakkaiden "alkuperäaromien" kanssa, jotka esiintyvät parhaimmillaan vaaleapaahtoisissa kahveissa (mutta nämäkin "vaaleat" ovat siis tummempia kuin se "tavallinen" Suomalainen suodatinkahvipaketti - mutta eivät vielä lähelläkään öljyisiä).

olen kuitenkin vakuuttunut siitä, että Suomessa paahdettu kahvi (vaikka papu olisikin maailman parasta) ei maistu miltään verrattuna hankkimaani Konaan

Missä vaiheessa (ja kuka) oli mitään maailman parhaasta pavusta mitään väittänytkään? Ainoa uumoilu oli että Suomesta ostamasi Kona saattoi olla raakakahvina laadukkaampaa, mutta sen oli ehkä tärvellyt huono säilytys ja vanhuus.

Koska aiempi kokemuksesi Konasta oli (erittäin) tummapaahtoinen, niin ehkäpä parhaimmillaan hentoarominen kahvi olikin vain kovin ennakko-odotustesi vastainen?

Kyllä Suomestakin löytyy tummapaahtoista kahvia - oletko miten pienpaahtimoilta kysellyt ja kuinka tarkkaan olet tarjontaa läpi kolunnut?

En viiniäkään osta kauniin etiketin tai hassun pullon mukaan, vaan maun.

Ei nyt ole kyse etiketistä taikka hassusta pullosta - vaan siitä millaista makua ja makukokemusta haetaan. Kun juot sitä hyvänmakuista viiniä, niin analysoitko samalla millaisia vivahteita se maku pitää sisällään, vai nautitko siitä että sitä on mukava juoda kun se yksinkertaisesti vain maistuu hyvältä ilman sen kummempia syitä? En edelleenkään väitä että juomasi Kona olisi pahanmakuista - yritin vain vihjata että vastaavalla tavalla hyvänmakuista kahvia voisi löytyä edullisemminkin (ihan niinkuin viinien kanssa).
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Kona kahvi
« Vastaus #20 : Elokuu 01, 2010, 19:13:09 ip »

"Hawaiian Kona Extra Fancy"
Tuota olisi myynnissä Tampereen Mokkamestareilla, tosin hintaan 19,60e/250g ja 1000g/75e.
Koskaan en ole maistanut, mutta saatanpa seuraavaksi kun tässä lähiaikoina Treellä poikkean, mennä maistamaankin, sen verran hyvät kehut on kuitenkin kerännyt.
En epäile etteikö Kona olisi hyvää, mutta se omalle suulle sopiva paahtoastekkin pitäisi sitten löytää.

Ja Kona, olihan tuo linkittämäsi sivu aika "huteran"oloinen, meinaan että oli aika lähellä ettei aamukahvit olleet ruudulla kun hula-musiikki alkoi tulla skobeista.

Mutta jos haluat Suomesta tilata Konaa, niin sijassasi kokeilisin Mokkamestareita.

Hyviä kahvihetkiä ja suosittelen itsekkin kokeilemaan muita samantyylisiä kahveja, tiedä vaikka löytäisit vastaavanlaisen mutta halvemman vaihtoehdon.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Kona kahvi
« Vastaus #21 : Elokuu 01, 2010, 20:03:26 ip »

Suomesta tilata Konaa, niin sijassasi kokeilisin Mokkamestareita.

Tuli vain tuossa mieleen että onkohan tuo Stokkan Kona juuri tuota Mokkamestareiden paahtoa? Stokkahan myy Mokkamestareiden tuotteita muutenkin.

Has Bean on myös ajoittain myynyt Konaa, mutta Steve ei ole ollut viime aikoina tyytyväinen saamiinsa näytteisiin, eikä ole sen takia ottanut sitä myyntiin.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Kona kahvi
« Vastaus #22 : Elokuu 01, 2010, 20:16:15 ip »

Jos kovin Konasta tykkää mutta rahtimatka tuntuu pitkältä, voinee myös harkita papujen ostamista raakana ja niiden paahtamista kotona aivan niin tummiksi kuin haluaa.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Kona kahvi
« Vastaus #23 : Elokuu 01, 2010, 21:54:51 ip »

"Hawaiian Kona Extra Fancy"
Tuota olisi myynnissä Tampereen Mokkamestareilla, tosin hintaan 19,60e/250g ja 1000g/75e.
Koskaan en ole maistanut, mutta saatanpa seuraavaksi kun tässä lähiaikoina Treellä poikkean, mennä maistamaankin, sen verran hyvät kehut on kuitenkin kerännyt.
En epäile etteikö Kona olisi hyvää, mutta se omalle suulle sopiva paahtoastekkin pitäisi sitten löytää.

Mikäli käyt paahtimolta hakemassa, niin kannattaa kysäistä myisivätkö tyyliin 100g pussia. Tuo kilohintahan on jo aika kova, eikä kyse ole kuitenkaan ihan tajunnanräjäyttävästä kahvista (kuten esim. Esmerelda Geisha jota taitaa saada noin 100 euron kilohintaan Wendelboelta Norjasta hakemalla). Kannattaa muistaa että yksi tekijä laadukkaan Konan korkeassa hinnassa on siinä että laadun takana oleva käsityö tehdään melkein kaikista muista kahveista poiketen korkean elintason maassa...
Kirjattu

kahvimies

  • Kauppias
  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 124
  • The Champ
    • Coffee Crusade
Vs: Kona kahvi
« Vastaus #24 : Elokuu 01, 2010, 22:13:12 ip »

Itse olen saanut sellaisen käsityksen, että Kona (tai Hawaiilaiset kahvit ylipäätänsä) eivät kovin ihmeellisiä voi olla. Syynä tähän on korkeus: tyyliin 200m - 1000m. Korkeuden vaikutus kahviin tietysti riippuu useista tekijöistä ja 1000m Hawaiilla ja Panamassa eivät ole vertailukelpoisia, mutta silti tuo "growing belt" vaikuttaa melko matalalta. Korjatkaa toki, jos olen aivan hakoteillä. Itse en ole Konaa koskaan (tietoisesti) maistunut.
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Kona kahvi
« Vastaus #25 : Elokuu 01, 2010, 23:17:42 ip »

Korjatkaa toki, jos olen aivan hakoteillä. Itse en ole Konaa koskaan (tietoisesti) maistunut.

Kerran uskallauduin tilaamaan Has Beanilta Smith's farmin Konaa raakapapuna, kun olin vielä kovin luottavainen iRoast kykyihini. Papu oli ja on edelleen yksi siisteimmistä pavuista mitä olen itse raakana nähnyt - isoja ja identtisen näköisiä ja paahtuivat myös todella samanaikaisesti. Sähköpostiarkisto kertoo että kyseessä oli "Green Hawaiian Extra Fancy Smith Farm Kona per 250g bag  £6.00". Hinta tuntui tuolloin hurjalta (250g raakapavut kun maksoivat tyypillisesti sen reilu pari puntaa). Euroina tuo taisi olla silloisella kurssilla suurinpiirtein 9 euroa.

Aikaa tuosta on jo yli kolme vuotta ja aika kultaa muistot - mutta mielikuva on puhtaan makuisesta, mukavan hapokkaasta kahvista.

Farmin sivusto on edelleen yhtä "värikäs" kuin ennenkin: http://www.smithfarms.com/ :)
Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Kona kahvi
« Vastaus #26 : Elokuu 02, 2010, 09:17:11 ap »

Eipä tuo Smithin Kona mitään aivan törkyhintaista ole. Riippuen kurssista, niin vajaan kilon paahdettua papua saisi Suomeen noin 40 eurolla. Myyvät parasta laatuluokitusta ja varmasti aitoa Konaa. Varoittelevat jopa nettisivuillaan näistä Kona-blendeistä, joita kahvin prosessoijat myy hirveillä hinnoilla. Itsekään en mitään ihmeempää kahvielämystä tuosta odota, varmasti pehmeää ja täyteläistä kahvia?
Smith kuvailee omaa paahtoaan tummaksi, mutta ei palaneeksi :). Muistan nähneeni jonkun dokumentin Discoveryltä, juuri Kona-kahvin tuotannosta (saattoi muuten olla juurikin tämä Smithin farmi) ja siinä kahvi kyllä paahdettiin erittäin tummaksi, ns. kunnolla toiseen raksuun.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Kona kahvi
« Vastaus #27 : Marraskuu 24, 2010, 13:26:31 ip »

Olin eilen Stockalla varmaan aika fiksun näköisenä tuijottamassa Mokkamestareiden Kona pussi kädessäni ja katse lasittuneena kohti tuntematonta.
Halu testata tuota on kova, mutta niin on hintakin, 15,90e/150g eikä paahtopäivästä tietoa.

Smithiltä jos saisi kilon 40e:llä niin olisi jo hinta kohdillaan, mutta en tarvitse maistamiseen kuitenkaan ihan kiloa. Kimppa?
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Kona kahvi
« Vastaus #28 : Marraskuu 24, 2010, 14:00:22 ip »

Smithiltä jos saisi kilon 40e:llä niin olisi jo hinta kohdillaan, mutta en tarvitse maistamiseen kuitenkaan ihan kiloa. Kimppa?

Tuota olen itsekin kyttäillyt, kunhan tulisi Peaberryä valikoimiin... lähinnä raakana ajattelin tilata, 1.5 kiloa mahtuu satsiin. Tulliin jää jos jää...
Kallistahan tuo on ja ei varmaankaan mitään tajunnanräjäyttävää, mutta kerrankos sitä  ;D

EDIT: Näköjään Peaberryäkin saa taas...
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 25, 2010, 13:42:18 ip kirjoittanut migu2 »
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Hoffmann

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11
Vs: Kona kahvi
« Vastaus #29 : Marraskuu 24, 2010, 15:29:20 ip »

eikä paahtopäivästä tietoa.

Mokkamestareiden pusseissa paahtopäivä on merkitty Parasta Ennen -päiväys miinus vuosi.
Kirjattu