Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Kahvia retkille?  (Luettu 12709 kertaa)

Kotimies

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 39
Kahvia retkille?
« : Kesäkuu 15, 2010, 11:46:37 ap »

Oletteko löytäneet metallista pressopannua? Mistähän saisi 2-3 kupin vekottimen?
Kestäisi paremmin repussa tms kuin kotona käytössä oleva lasinen malli.
Samaa astiaa voisi käytää moneen muuhunkin tarpeeseen reissun päällä...
Kirjattu
Quality over Quantity. Always.

Juqi

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 313
Vs: Kahvia retkille?
« Vastaus #1 : Kesäkuu 15, 2010, 11:52:48 ap »

Onhan noita esim. Bodumilla vaikka kuinka monta.
Kirjattu
Give a man an espresso, and he will drink for a day. Teach a man how to make an espresso, and he will be frustrated for a lifetime.

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Kahvia retkille?
« Vastaus #2 : Kesäkuu 15, 2010, 12:25:18 ip »

Jokaisella retkikeitinvalmistajalla on myös tarjolla pressopannu (tai useita sellaisia). Niitä voi käyttää suoraan keittimen päällä ja usein ovat myös eristettyjä, niin että pannusta voi juoda suoraan. Löytyy retkeilyliikkeistä tai nettikaupoista, vaikkapa varuste.netistä.

Retkille kuitenkin ainoa oikea ratkaisu on nokipannukahvit. Tai no itsellä on alumiininen pannu, jota en käytä koskaan nuotiolla, eli nokea siinä ei ole. Oikea nokipannu kun on niin iso, painava ja likainen...
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Kahvia retkille?
« Vastaus #3 : Kesäkuu 15, 2010, 12:52:45 ip »

Retkille kuitenkin ainoa oikea ratkaisu on nokipannukahvit. Tai no itsellä on alumiininen pannu, jota en käytä koskaan nuotiolla, eli nokea siinä ei ole. Oikea nokipannu kun on niin iso, painava ja likainen...

Sama täällä, piste Kaisalle, siinä on oma tunnelmansa.
     
Kirjattu

thjerppe

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 103
Vs: Kahvia retkille?
« Vastaus #4 : Joulukuu 01, 2011, 09:40:00 ap »

Relaa.comissa arvioitu erilaisia retkikahvin valmistusmenetelmiä. Itellä käytössä aeropress ja mylly kulkee mukana.

Kirjattu
Gaggia Classic (PID) + Mahlkönig Vario

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Kahvia retkille?
« Vastaus #5 : Joulukuu 01, 2011, 10:07:32 ap »

Lainaus
Harva kahvifriikki lämpenee pannukahvin mausta

No enpäs tiedä. Hyvin tehty pannukahvi on käytännössä sama juoma kuin hyvin tehty pressokahvi. Ja ei se presso pahaa ole, vaikka maku vähän tukkoinen onkin.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 2576
Vs: Kahvia retkille?
« Vastaus #6 : Joulukuu 01, 2011, 15:53:54 ip »

Kyllä minä lämpenen. Jo pelkkä pannukahvin tuoksu on hieno lisä.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Kahvia retkille?
« Vastaus #7 : Joulukuu 01, 2011, 15:59:06 ip »

Pannukahvi keittiössä keitettynä ei ole mitenäkän erikoinen juttu. Hyvää parhaimmillaan, mutta ei mitään ihmeellistä.
Mutta se sama kahvi nuotiolla keitettynä jossain metikössä mielellään pitkän kävelyn tai kylmässä nukutun yön jälkeen on jo aivan eri juttu.
Kahviakaan ei koskaan voi arvioida pelkän maun perusteella, kun tunnelma on aina mukana vaikuttamassa.*

EDIT: siis totta kai voi, mikäli paikka / asetelma on identtinen. Mutta siis otsikkoon viitaten retkikahvi on aivan eri juttu kuin kotikahvi.
Kirjattu

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Kahvia retkille?
« Vastaus #8 : Joulukuu 01, 2011, 18:21:00 ip »

Oma kahvivarustukseni koostuu seuraavista:

  • aeropress
  • Coava Disk 008
  • Skerton
  • coffeehitin halpisvaaka
  • taylorin lämpömittari
  • Titaanilusikka sekoittamiseen  8)

Tavarat eivät paina käytännössä yhtään mitään, kestävät mitä vaan, ovat helppo puhdistaa ja tekevät hyvää kahvia.

Vedet keitelen Primuksella. MSR:n pocket rocket-keitin houkuttaisi, mutta valitettavasti niin vähän on mahdollista viettää ulkona enää aikaa, etten ole nähnyt tarpeelliseksi vielä.
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

oldpet

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 165
Vs: Kahvia retkille?
« Vastaus #9 : Joulukuu 01, 2011, 19:09:14 ip »

Tässä oli mun retkikeitin viimekesänä


Lämmönlähteenä toimii esbit -"sokeripalakeitin" joka näkyy tuon tuulensuojaputken takia vähän huonosti. Toki Aeropress kulkee myös mukana mutta kun tekee kerralla isomman satsin niin tuossa pakissa pannukahvi valmistuu näppärämmin.
Kirjattu
Kupissa tänään:

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 2576
Vs: Kahvia retkille?
« Vastaus #10 : Joulukuu 01, 2011, 19:43:22 ip »

Ja tässä minun keittimeni.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Kahvia retkille?
« Vastaus #11 : Joulukuu 02, 2011, 12:56:05 ip »

Oma kahvivarustukseni koostuu seuraavista:
[...]

No jopas... Minä olen kantanut pientä alumiinipannua kahvia varten ja ajatellut, että se on jo paljon lisäpainoa. Ja en siis ole grammari ollenkaan...
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Kahvia retkille?
« Vastaus #12 : Joulukuu 02, 2011, 21:10:47 ip »

No jopas... Minä olen kantanut pientä alumiinipannua kahvia varten ja ajatellut, että se on jo paljon lisäpainoa. Ja en siis ole grammari ollenkaan...


Ei nuo itsessään vielä sellain paina, etteikö noita karsisi pois vaikka makuupussin painossa tai vaatteissa. Titaanilusikka on myös kova sana.  Tilaa vievät vaan aika paljon.

Usein kun on tarvetta/tilaisuus keittää kahvia ulkona niin on mukana myös köysiä ja muuta kiipeilytavaraa eikä pienellä ekstrapainolla enää ole niin väliä.

Kirjattu
"We sales specialty coffee"

akubi

  • Kauppias
  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 104
    • Maja
Vs: Kahvia retkille?
« Vastaus #13 : Joulukuu 03, 2011, 10:25:12 ap »

noh, kuvan liittäminen ei sitten onnistu(serverierrori),mutta mutta mulla retkikäytössä kokoon menevä v60 tyyppinen suodatinhärpäke. urbaanimatkailussa aeropress. muovipötkylä ei tunnu metsässä ympäristöön sopivalta. pannukahviakin tosin väsäilty, mutta putsaaminen paperifiltterin on helpompaa. matkamylly on porlex.
Kirjattu

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Kahvia retkille?
« Vastaus #14 : Joulukuu 03, 2011, 21:11:06 ip »

Joo, kaikenlaista tarviketta. Olen minäkin mökkielämään kantanut kaikenlaista rännäristä lähtien.

Mutta, mutta. Retkellä, jos ei paljoa muuta  kannettavaa ole, lähtee mukaan alumiinikahvipannu. Jos on kannettavaa liikaa ja tilaa vähän, keittelen samalla millä teen ruuan eli pakissa. Nuotiokahvin annostelen aina silmämääräisesti ja vesi tulee useimmiten koskesta tai järvestä. Tämä ei ole tietenkään ihan turvallista kaikkialla, etenkään etelässä. Itse keitän retkikahvit joko idässä tai päälaen tuntumassa.

Mutta tämä johtuu siitä, että olen luonnossa liikkuessa minimalisti. Mitä vähemmän tarviketta ja mitä yksinkertaisemmilla jutuilla tulee toimeen sen parempi - siis minusta. Tämä johti parikymmentä vuotta sitten jopa vastuuttomuuteen. Tuli tehtyä 90 kilometrin patikointi kesäkuun 1. viikolla ilman makuupussia. Hallayöt johtivat siihen, että vaellettiin yöt ja nukuttiin kuumat iltapäivät.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 03, 2011, 21:17:44 ip kirjoittanut Tuomas »
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini